Gå til innhold

Tror du det blir flere bølger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så nå har plutselig premissene for å utvikle vaksiner endret seg fullstendig? Nå finner man ut langtidsvirkninger i løpet av noen få måneder? Har de utviklet en krystallkule med 100% nøyaktighet?

Hvis du ser på tallene for covid-19 dødsfall og influensadødsfall så burde det være klinkende klart at det å ødelegge verdensøkonomien ikke var berettiget for å bekjempe dette viruset. I tillegg brøt det ut i Kina, et totalitært land hvor folk bokstavelig talt blir sperret inne i husene sine når de settes i karantene, og overvåkingen er nærmest total. Likevel spredte dette viruset seg til hele verden. Da er det ganske rart at folk synes det er en god idé å innføre totalitære tiltak her også. De har jo beviselig veldig liten effekt mtp. spredningen av et virus.

Anonymkode: 8cb48...f8f

Den fryktbaserte argumentasjonen din har jeg allerede kommentert mange nok ganger.

Kina gjorde altfor lite i begynnelsen, og sykdommen hadde spredd seg til resten av verden før de innførte tiltakene. Tiltakene de har nå er irrelevante for Europa. Hvis du synes ca 87% færre dødsfall enn vårt naboland justert for innbyggerantall er "veldig liten effekt" så skjønner jeg rett og slett ikke hva som skjer i hodet ditt.

Anonymkode: 97d08...2f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tror jeg. Har svart på det lenger oppe. Her kan man ta politikerne på ordet. Det som mest sannsynlig kommer til å skje er at det "blusser opp" fordi folk er "ulydige", og så kommer de til å bruke det som unnskyldning til å bruke enda mere inngripende tiltak. Dette er en politisk situasjon først og fremst. Det handler om økt makt- og kontrollutøvelse fra myndighetenes side. Og vi som folk skal selvsagt overbevises om at det er vår egen feil slik at det ikke skal bli så store protester. Bare vent og se.

Hehe, for de som mener jeg er paranoid, tok ikke lang tid før det jeg sa ble bekreftet: https://www.dagbladet.no/nyheter/hever-pekefingeren-mot-coronaslurv/72452142

Totalitære ledere er komisk forutsigbare.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kom ingen bølge etter påske og ikke når barnehager og skole åpnet. Mulig det kommer noen småbølger siden men vil ikke være stor effekt.

Anonymkode: 5e029...383

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk sier at «alle kommer til å få det før eller siden», men det er vel ikke sånn at alle må få det!? Jeg tenker jo at det beste er å prøve å unngå det!!?

Anonymkode: a82ce...fa2

Dette skjønner heller ikke jeg. Det vil jo sannsynligvis komme medisiner eller vaksine om noen måneder/år , så alle trenger slett ikke å få korona.

Anonymkode: a19ac...1e1

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, for de som mener jeg er paranoid, tok ikke lang tid før det jeg sa ble bekreftet: https://www.dagbladet.no/nyheter/hever-pekefingeren-mot-coronaslurv/72452142

Totalitære ledere er komisk forutsigbare.

Jeg liker ikke Erna. Jeg liker ikke regjeringen. Jeg liker ikke høyresiden.

Men å kalle dem totalitære er skivebom, og et hån mot folk som faktisk lever under totalitære regimer.

Og vi ser bekymringsfulle tendenser til at demokratiske land går i en mer totalitær retning, men Norge er virkelig ikke blant dem.

Norge er en rettsstat som styres av prinsippet "rule of law". Dette ser vi helt tydelig på listen over koronatiltak som du finner på helsemyndighetenes nettsider. De aller fleste tiltakene er merket som råd eller anbefalinger. Kun noen helt få er obligatoriske, og har straffesanksjoner, men de har hjemmel i lov. Hytteforbudet var ett av disse, og som de fleste av oss har observert ble det opphevd da det ikke var nødvendig lenger.

Da regjeringen ønsket seg vide fullmakter i koronaloven, satte Stortinget foten ned. Et strålende eksempel på at demokratiet vårt, og maktfordelingsprinsippet fungerer.

Jeg gjentar at du mangler grunnlag i faktisk kunnskap for de bastante uttalelsene dine. Les deg opp litt.

Anonymkode: 918c2...92f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom ingen bølge etter påske og ikke når barnehager og skole åpnet. Mulig det kommer noen småbølger siden men vil ikke være stor effekt.

Anonymkode: 5e029...383

Det vet vi ingenting om nå, det kan fortsatt bli en stor bølge til høsten/vinteren. Eller en mild. Vi vet ikke, så derfor må alle fortsette å ta forholdsregler sånn at man slipper en ny nedstengning. 

Anonymkode: 6a256...357

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det blir jevnt og trutt noen som blir smittet, og at media kanskje har gått lei, slik at det ikke blir ramaskrik hver gang en person er smittet. Så blir det alltid noen syke her og der, men ikke noe som man må tenke over hele tiden hvis man ikke tilfeldigvis kjenner den som er blitt syk.

Håper i allefall at det er denne veien det går.

Anonymkode: 5347f...0e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke Erna. Jeg liker ikke regjeringen. Jeg liker ikke høyresiden.

Men å kalle dem totalitære er skivebom, og et hån mot folk som faktisk lever under totalitære regimer.

Og vi ser bekymringsfulle tendenser til at demokratiske land går i en mer totalitær retning, men Norge er virkelig ikke blant dem.

Norge er en rettsstat som styres av prinsippet "rule of law". Dette ser vi helt tydelig på listen over koronatiltak som du finner på helsemyndighetenes nettsider. De aller fleste tiltakene er merket som råd eller anbefalinger. Kun noen helt få er obligatoriske, og har straffesanksjoner, men de har hjemmel i lov. Hytteforbudet var ett av disse, og som de fleste av oss har observert ble det opphevd da det ikke var nødvendig lenger.

Da regjeringen ønsket seg vide fullmakter i koronaloven, satte Stortinget foten ned. Et strålende eksempel på at demokratiet vårt, og maktfordelingsprinsippet fungerer.

Jeg gjentar at du mangler grunnlag i faktisk kunnskap for de bastante uttalelsene dine. Les deg opp litt.

Det er nok du som  bommer litt. Der stortinget burde satt foten helt ned og skreket høyt om at ønsket om diktatur ikke kom på tale, så satt de den bare halvveis ned etter underskriftskampanjen til advokatforeningen. Den ble likevel vedtatt, selv om den ble vannet ut litt. Det ligner mer på et typisk spill for at folk skal slappe av og tro at dette ikke var noe å bekymre seg over. Det burde vært avskjedigelsesgrunn i seg selv bare å prøve å få slike fullmakter. Det vitner om total mangel på respekt for demokratiet fra regjeringens side. Du er vel klar over at det Erna prøvde å få til var fullmakter slik at hennes regjering på 19 personer kunne både lage og vedta lover uten å gå om stortinget? Det kan ikke tolkes som noe annet enn et forsøk på å avskaffe demokratiet. Det er en utvikling i totalitær retning det. Og når det ikke tok mer enn litt skremsel om et virus for å bevege seg så langt i gal retning, hvor langt tror du de kommer til å gå neste gang det er "krise"? DU burde lese deg opp på hva advokatforeningen og norges institusjon for menneskerettigheter hadde å si om den loven.

• Liker 1
Gjest Stupebrett
Skrevet

Jeg ser for meg at neste store oppsving kommer når det begynner å bli kaldere i været, og vi tilbringer mer tid innendørs, der smitten spres langt mer effektivt enn ute, man ikke orker gå/sykle rundt steder lenger og heller trekker mot full kollektivtransport og tette parkeringsplasser og parkeringshus. 

Jeg vil anslå at det begynner å skyte fart i oktober, og at vi får en ny nedstengning rundt november. 

Enn så lenge er det svært få i Norge med antistoffer så det er åpenbart materiale der ute til en ny bølge.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok du som  bommer litt. Der stortinget burde satt foten helt ned og skreket høyt om at ønsket om diktatur ikke kom på tale, så satt de den bare halvveis ned etter underskriftskampanjen til advokatforeningen. Den ble likevel vedtatt, selv om den ble vannet ut litt. Det ligner mer på et typisk spill for at folk skal slappe av og tro at dette ikke var noe å bekymre seg over. Det burde vært avskjedigelsesgrunn i seg selv bare å prøve å få slike fullmakter. Det vitner om total mangel på respekt for demokratiet fra regjeringens side. Du er vel klar over at det Erna prøvde å få til var fullmakter slik at hennes regjering på 19 personer kunne både lage og vedta lover uten å gå om stortinget? Det kan ikke tolkes som noe annet enn et forsøk på å avskaffe demokratiet. Det er en utvikling i totalitær retning det. Og når det ikke tok mer enn litt skremsel om et virus for å bevege seg så langt i gal retning, hvor langt tror du de kommer til å gå neste gang det er "krise"? DU burde lese deg opp på hva advokatforeningen og norges institusjon for menneskerettigheter hadde å si om den loven.

jeg har fulgt med på alt dette, så du trenger ikke belære meg. Jeg er ikke enig med deg i krisemaksimeringen din. Stortinget lyttet, stortinget gjorde det de skulle, og disse prosessene blir fulgt med argusøyne.

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg regnet med at det kom noen antivaxxere, men det får så være. De som er med under testfasen er modige, men vaksinen kommer til å være mye tryggere enn sykdommen når den er godkjent.

At en er skeptisk til en ny hasteprodusert vaksine med Pandemrix-skandalen i bakhodet, og at man helst vil vente til det kommer en versjon som er godt gjennomprøvdt er ikke i nærheten av å være en antivaxxer..

Anonymkode: 876b9...069

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At en er skeptisk til en ny hasteprodusert vaksine med Pandemrix-skandalen i bakhodet, og at man helst vil vente til det kommer en versjon som er godt gjennomprøvdt er ikke i nærheten av å være en antivaxxer..

Takk, endelig noen med litt fornuft her inne. Virker som at holdningen til oss som stoler blindt på myndighetene er at vi er konspirasjonsteorister og antivaxxere. Hele poenget med et demokrati er jo at folk må tenke selv og stille spørsmål. Folk som blankt avviser kritisk tankegang er intellektuelt late og overlater tenkingen til andre voksne mennesker. Det burde man ha sluttet med etter barneskolen.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er rundt 100 ganger så stor sjanse for å dø av Covid-19 som det var for å bare få alvorlige bivirkninger av Pandemrix. I tillegg kommer alle som vil få alvorlige bivirkninger av Covid-19. Så jo, denne frykten er ikke faktabasert og fortjener derfor å kalles antivaxxer.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi vel strengt tatt ikke hatt en bølge her enda. Vi har ikke vært i nærheten av det vi klarer å takle helsemessig.Så ja, enten er vi nordmenn supermennesker genetisk, som rett og slett ikke får covid19 ( kun veldig veldig få) ellers så skal vi nok opp i smitte og dødsfall her til lands også. Så fremst en vaksine ikke foreligger snart. Som jo igjen ikke vil skje, da den først må testes ut før den kan brukes.

Anonymkode: 22ba4...e39

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rundt 100 ganger så stor sjanse for å dø av Covid-19 som det var for å bare få alvorlige bivirkninger av Pandemrix. I tillegg kommer alle som vil få alvorlige bivirkninger av Covid-19. Så jo, denne frykten er ikke faktabasert og fortjener derfor å kalles antivaxxer.

Du er full i mannskit. Den krystallkula di er ikke god nok forsikring desverre.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har vi vel strengt tatt ikke hatt en bølge her enda. Vi har ikke vært i nærheten av det vi klarer å takle helsemessig.Så ja, enten er vi nordmenn supermennesker genetisk, som rett og slett ikke får covid19 ( kun veldig veldig få) ellers så skal vi nok opp i smitte og dødsfall her til lands også. Så fremst en vaksine ikke foreligger snart. Som jo igjen ikke vil skje, da den først må testes ut før den kan brukes.

Anonymkode: 22ba4...e39

Vi er antakeligvis på slutten av første bølge nå. Den ble slått ned på grunn av mange tiltak, derfor ble den ikke så stor, men like fullt en bølge. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, endelig noen med litt fornuft her inne. Virker som at holdningen til oss som stoler blindt på myndighetene er at vi er konspirasjonsteorister og antivaxxere. Hele poenget med et demokrati er jo at folk må tenke selv og stille spørsmål. Folk som blankt avviser kritisk tankegang er intellektuelt late og overlater tenkingen til andre voksne mennesker. Det burde man ha sluttet med etter barneskolen.

det er ikke en nødvendig sammenheng mellom intellektuell latskap og tillit til myndighetene.

Man kan ha foretatt en kritisk gjennomgang, og landet på at det er mer sannsynlig at Norge er en rettsstat som bygger på rule of law og maktfordeling, enn at koronakrisen er et middel for at regjeringen skal få innføre et totalitært regime i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er antakeligvis på slutten av første bølge nå. Den ble slått ned på grunn av mange tiltak, derfor ble den ikke så stor, men like fullt en bølge. 

Jaha.

Anonymkode: 56a25...ce4

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er full i mannskit. Den krystallkula di er ikke god nok forsikring desverre.

Jeg trenger ikke spå, begge deler er noe som allerede har skjedd og vi har derfor gode nok tall til å regne på det. Jeg skjønner at det blir for komplisert for antivaxxere, men sånn er det.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke en nødvendig sammenheng mellom intellektuell latskap og tillit til myndighetene.

Man kan ha foretatt en kritisk gjennomgang, og landet på at det er mer sannsynlig at Norge er en rettsstat som bygger på rule of law og maktfordeling, enn at koronakrisen er et middel for at regjeringen skal få innføre et totalitært regime i Norge. 

Les koronaloven. Den har kraftig svekket maktfordelingsprinsippet. Og folk synes tydeligvis det er helt OK å la en regjering som faktisk prøvde å fjerne rettsstaten helt få slippe unna med det bare fordi de heldigvis ble delvis stoppet. Blir som å la noen som fyllekjører få beholde lappen fordi de ble stoppet før de forårsaket en ulykke... Klarer man ikke å styre landet uten å tilsidesette grunnloven og demokratiet, så får man finne på noe annet å gjøre.

• Opprett ny...