AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #41 Del Skrevet 10. mai 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Kommer ikke vaksine i år. Tar lang tid å produsere den etter at forsøkene er ferdig.. Anonymkode: 4da22...daa Det har aldri blitt brukt så mye ressurser og tatt så mange snarveier for å produsere en vaksine, så tradisjonell utviklings- og produksjonstid er nesten irrelevant som sammenlikning. Den globale innsatsen for å finne en vaksine er mest sammeliknbar med månelandingen. Det utvikles ny teknologi og kunnskap i et tempo man aldri har sett i den medisinske verden før. En vaksine er allerede godkjent sikkerhetsmessig og skal bare testes mot SARS-CoV-2. Noen bruker unge testpersoner som de infiserer direkte etter at de er vaksinert i stedet for å vente på at skal utsettes for smitte på naturlig vis, Man tester en ny genbasert vaksine som aldri har vært brukt før, men som vil gjøre at også framtidig vaksineutvikling kan gå mye fortere. Det planlegges også å begynne å masseprodusere de mest lovende vaksinene før alle testene er ferdige, slik at mange doser er klare til å taes i bruk hvis de blir godkjent. Anonymkode: 97d08...2f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #42 Del Skrevet 10. mai 2020 Tenker det kommer et par småbølger til. Men hysteritoppen er vi forhåpentligvis over, og vil takle det bedre neste gang. Anonymkode: dc48a...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #43 Del Skrevet 10. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har aldri blitt brukt så mye ressurser og tatt så mange snarveier for å produsere en vaksine, så tradisjonell utviklings- og produksjonstid er nesten irrelevant som sammenlikning. Den globale innsatsen for å finne en vaksine er mest sammeliknbar med månelandingen. Det utvikles ny teknologi og kunnskap i et tempo man aldri har sett i den medisinske verden før. En vaksine er allerede godkjent sikkerhetsmessig og skal bare testes mot SARS-CoV-2. Noen bruker unge testpersoner som de infiserer direkte etter at de er vaksinert i stedet for å vente på at skal utsettes for smitte på naturlig vis, Man tester en ny genbasert vaksine som aldri har vært brukt før, men som vil gjøre at også framtidig vaksineutvikling kan gå mye fortere. Det planlegges også å begynne å masseprodusere de mest lovende vaksinene før alle testene er ferdige, slik at mange doser er klare til å taes i bruk hvis de blir godkjent. Anonymkode: 97d08...2f9 Dette høres ikke akkurat betryggende ut... snarveier og nye, uprøvede metoder for å produsere vaksiner som deretter skal pushes på store mengder folk i en fei... jeg sier nei takk til å være testbed for disse vaksinene. Desverre virker det som at veldig mange folk stoler alt for mye på at forskere alltid vet hva de driver med, men langtidsvirkninger kan ingen fastslå før det har gått.. vel, lang tid. Derfor er det veldig skummelt om det blir obligatorisk å ta slike hastevaksiner. Anonymkode: 8cb48...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #44 Del Skrevet 10. mai 2020 12 timer siden, Anonym Bruker skrev: Forhåpentlegvis vil viruset svekkes m/ høgre tempratur, men faren er at spredningen kan blomstre oppatt når fellesferien åpnes for fult, og ein får klikksamlinger, og det hele kommer utav kontroll. Så får vi bare håpe at en vaksine er klat til høsten, og de kan begynne massevaksinering før Jul. det er veldig usannsynlig. I beste fall kommer den vaksinen som britene holder på med i løpet av høsten, og kan gis til en begrenset gruppe som f.eks helsepersonell eller personer med høy risiko. Men massevaksinering kommer tidligst høsten 2021. Anonymkode: 918c2...92f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #45 Del Skrevet 10. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Dette høres ikke akkurat betryggende ut... snarveier og nye, uprøvede metoder for å produsere vaksiner som deretter skal pushes på store mengder folk i en fei... jeg sier nei takk til å være testbed for disse vaksinene. Jeg regnet med at det kom noen antivaxxere, men det får så være. De som er med under testfasen er modige, men vaksinen kommer til å være mye tryggere enn sykdommen når den er godkjent. Anonymkode: 97d08...2f9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #46 Del Skrevet 10. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stor sjanse for at mange land åpner så mye opp at R blir større enn 1, men jeg skjønner ikke hvorfor noen tror at neste bølge blir verre. Folk flest har blitt mer forsiktige og gjør mer for å unngå smitte enn under første bølge, og myndighetene har fått mer kunnskap. De vet bedre hva de skal se etter og kan innføre mer målrettede tiltak tidligere for å kutte veksten. Det er derfor ingen grunn til å tro at neste bølge skal få vokse fortere og over lenger tid enn den første, slik den må for å bli mer alvorlig. Anonymkode: 97d08...2f9 jeg tror heller ikke neste bølge blir verre. Men den kommer! Mye av det vi har holdt på med i vår har jo vært for å kjøpe tid og forberede oss på bølge to. Som helt sikkert kommer, men den skal kontrolleres med smittevernssporing (der dne app'en er sentral), isolering av syke og det blir helt sikkert lokale nedstengiinger og hele klasser, skoler, arbeidsplasser i karantene. Men jeg tror ikke vi får en ny nasjonal lockdown, der 100 smittefrie kommuner må stenge sammen med de som har smitte. Neste bølge kommer med større kontroll og mer målrettede tiltak. Anonymkode: 918c2...92f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #47 Del Skrevet 10. mai 2020 Var den første bølgen stor da? Ikke mange syke i forhold til folketallet. Anonymkode: a19ac...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #48 Del Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg regnet med at det kom noen antivaxxere, men det får så være. De som er med under testfasen er modige, men vaksinen kommer til å være mye tryggere enn sykdommen når den er godkjent. Anonymkode: 97d08...2f9 Hvordan kan du garantere dette? Benekter du at legemiddelindustrien noen gang har gjort fatale feil? "Antivaxxer" er en ekstremt latterlig hersketeknikk. Hvis du er så lat at du ikke orker å argumentere saklig, så kan du like gjerne holde kjeft. Jeg har fått i meg det som er av vaksiner, inkludert BCG og hepatitt C (tror jeg, ifm. opphold i USA). Så at jeg kalles "antivaxxer" bare fordi jeg er meget skeptisk til disse nye koronavaksinene er helt idiotisk. Dette er fordi det kommer samtidig som flere vestlige land har avskaffet demokratiet så lenge de påstår at det er pandemi, og at flere land har lagt til rette for tvangsvaksinering. Det er med andre ord omstendighetene rundt, og det faktum at dette skal hasteinnføres som ikke er noen god kombinasjon. Anonymkode: 8cb48...f8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunuel Skrevet 10. mai 2020 #49 Del Skrevet 10. mai 2020 Folk vil bli smittet men tipper vi vil ha god kontroll ved hjelp av testing og sporing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #50 Del Skrevet 10. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan du garantere dette? Benekter du at legemiddelindustrien noen gang har gjort fatale feil? Anonymkode: 8cb48...f8f Hvordan kan du garantere, eller i det hele tatt tro, at det er tryggere å få sykdommen enn å ta vaksinen? Hvis man sammenlikner svineinfluensavaksinen, som antivaxxere elsker å dra fram, så er sjansen for negative bivirkninger tilnærmet ikkeeksisterende sammenliknet med å få Covid-19. Covid-19-vaksinen vil være bedre testet enn den var. Unge og friske personer som trenger den minst vil stå sist i køen for å få den, så faren for uavdekkede bivirkninger vil være enda mindre når muligheten kommer til dem. Anonymkode: 97d08...2f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #51 Del Skrevet 10. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du garantere, eller i det hele tatt tro, at det er tryggere å få sykdommen enn å ta vaksinen? Hvis man sammenlikner svineinfluensavaksinen, som antivaxxere elsker å dra fram, så er sjansen for negative bivirkninger tilnærmet ikkeeksisterende sammenliknet med å få Covid-19. Covid-19-vaksinen vil være bedre testet enn den var. Unge og friske personer som trenger den minst vil stå sist i køen for å få den, så faren for uavdekkede bivirkninger vil være enda mindre når muligheten kommer til dem. Anonymkode: 97d08...2f9 Jeg kan ikke garantere det, men jeg forbeholder meg retten til å bestemme hva som injiseres inn i min kropp. Tar heller sjangsen på å få covid-19 enn å ta en hasteprodusert vaksine. Hvordan vet du så mye om bivirkninger av covid-19 sammenlignet med svineinfluensa? Som dere vaksineelskere liker å dra frem "vet man veldig lite om covid-19, og det kan ikke sammenlignes med noe annet". Hvordan kan snarveier kombineres med bedre testing, egentlig? Det tar tid å se hva som egentlig skjer med de som får en slik vaksine. En liten liste "svakheter" er oppsummert her (neida, det er ikke en antivaxxer side, tvert imot): https://vgxii.com/what-are-dna-vaccines/ Hva om en slik vaksine f.eks. fører til enormt økt kreftfare etter 5-10 år? Her står det at det ofte tar 10-15 år å utvikle vaksiner (siden driftes av https://collegeofphysicians.org/ ) https://www.historyofvaccines.org/content/articles/vaccine-development-testing-and-regulation Likevel mener du altså at det ikke er grunn til bekymring når det nå snakkes om en vaksine som skal introduseres ila. 12-18 måneder, og atpåtil pushes på så mange folk som mulig på kort tid? Anonymkode: 8cb48...f8f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #52 Del Skrevet 10. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke garantere det, men jeg forbeholder meg retten til å bestemme hva som injiseres inn i min kropp. Tar heller sjangsen på å få covid-19 enn å ta en hasteprodusert vaksine. Hvordan vet du så mye om bivirkninger av covid-19 sammenlignet med svineinfluensa? Som dere vaksineelskere liker å dra frem "vet man veldig lite om covid-19, og det kan ikke sammenlignes med noe annet". Hvordan kan snarveier kombineres med bedre testing, egentlig? Det tar tid å se hva som egentlig skjer med de som får en slik vaksine. En liten liste "svakheter" er oppsummert her (neida, det er ikke en antivaxxer side, tvert imot): https://vgxii.com/what-are-dna-vaccines/ Hva om en slik vaksine f.eks. fører til enormt økt kreftfare etter 5-10 år? Her står det at det ofte tar 10-15 år å utvikle vaksiner (siden driftes av https://collegeofphysicians.org/ ) https://www.historyofvaccines.org/content/articles/vaccine-development-testing-and-regulation Likevel mener du altså at det ikke er grunn til bekymring når det nå snakkes om en vaksine som skal introduseres ila. 12-18 måneder, og atpåtil pushes på så mange folk som mulig på kort tid? Anonymkode: 8cb48...f8f men tror du det kommer en bølge 2? siden det er det tråden handler om Anonymkode: 918c2...92f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #53 Del Skrevet 10. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: men tror du det kommer en bølge 2? siden det er det tråden handler om Anonymkode: 918c2...92f Ja, det tror jeg. Har svart på det lenger oppe. Her kan man ta politikerne på ordet. Det som mest sannsynlig kommer til å skje er at det "blusser opp" fordi folk er "ulydige", og så kommer de til å bruke det som unnskyldning til å bruke enda mere inngripende tiltak. Dette er en politisk situasjon først og fremst. Det handler om økt makt- og kontrollutøvelse fra myndighetenes side. Og vi som folk skal selvsagt overbevises om at det er vår egen feil slik at det ikke skal bli så store protester. Bare vent og se. Anonymkode: 8cb48...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #54 Del Skrevet 10. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke garantere det, men jeg forbeholder meg retten til å bestemme hva som injiseres inn i min kropp. Tar heller sjangsen på å få covid-19 enn å ta en hasteprodusert vaksine. Hvordan vet du så mye om bivirkninger av covid-19 sammenlignet med svineinfluensa? Som dere vaksineelskere liker å dra frem "vet man veldig lite om covid-19, og det kan ikke sammenlignes med noe annet". Anonymkode: 8cb48...f8f Jeg vet noe om bivirkinger av Covid-19 fordi jeg leser dødsstatistikken, og om forskningen som gjøres på sykdommen. Det oppdages stadig nye måter den tar eller ødelegger liv til både unge og gamle på. Dødsfall og alvorlige sykdommer man trodde var uavhengige knyttes til Covid-19, som Kawasakis sykdom blandt barn i New York. Bivirkningene av svineinfluensavaksinen er godt kjent, og i forhold til hvor mange som fikk den var det nesten ingen som fikk bivirkninger. Jeg bruker rett og slett tall, tidligere erfaringer med vaksiner og logikk i stedet for følelser når jeg vurderer alternativene opp mot hverandre. Din fryktbaserte måte støtter seg på ordtaket om at man vet hva man har, men ikke hva man får. I dette tilfellet er det som å insistere på å beholde en 20 år gammel slitt bil i stedet for å kjøpe ny fordi den gamle stort sett virker og den nye teoretisk sett kan ha ukjente produksjonsfeil. Når det gjelder den DNA-baserte vaksinen så er det neppe den som kommer vinnende ut, men det vil ikke ta 5-10 år å finne ut om den infiltrerer kroppens kromosomer. Det kan man teste for fortløpende hos testpersonene. Etter hvert vil man få nok erfaring med den til at den blir trygg. Anonymkode: 97d08...2f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #55 Del Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet noe om bivirkinger av Covid-19 fordi jeg leser dødsstatistikken, og om forskningen som gjøres på sykdommen. Det oppdages stadig nye måter den tar eller ødelegger liv til både unge og gamle på. Dødsfall og alvorlige sykdommer man trodde var uavhengige knyttes til Covid-19, som Kawasakis sykdom blandt barn i New York. Bivirkningene av svineinfluensavaksinen er godt kjent, og i forhold til hvor mange som fikk den var det nesten ingen som fikk bivirkninger. Jeg bruker rett og slett tall, tidligere erfaringer med vaksiner og logikk i stedet for følelser når jeg vurderer alternativene opp mot hverandre. Din fryktbaserte måte støtter seg på ordtaket om at man vet hva man har, men ikke hva man får. I dette tilfellet er det som å insistere på å beholde en 20 år gammel slitt bil i stedet for å kjøpe ny fordi den gamle stort sett virker og den nye teoretisk sett kan ha ukjente produksjonsfeil. Når det gjelder den DNA-baserte vaksinen så er det neppe den som kommer vinnende ut, men det vil ikke ta 5-10 år å finne ut om den infiltrerer kroppens kromosomer. Det kan man teste for fortløpende hos testpersonene. Etter hvert vil man få nok erfaring med den til at den blir trygg. Anonymkode: 97d08...2f9 Så nå har plutselig premissene for å utvikle vaksiner endret seg fullstendig? Nå finner man ut langtidsvirkninger i løpet av noen få måneder? Har de utviklet en krystallkule med 100% nøyaktighet? Hvis du ser på tallene for covid-19 dødsfall og influensadødsfall så burde det være klinkende klart at det å ødelegge verdensøkonomien ikke var berettiget for å bekjempe dette viruset. I tillegg brøt det ut i Kina, et totalitært land hvor folk bokstavelig talt blir sperret inne i husene sine når de settes i karantene, og overvåkingen er nærmest total. Likevel spredte dette viruset seg til hele verden. Da er det ganske rart at folk synes det er en god idé å innføre totalitære tiltak her også. De har jo beviselig veldig liten effekt mtp. spredningen av et virus. Anonymkode: 8cb48...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #56 Del Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke garantere det, men jeg forbeholder meg retten til å bestemme hva som injiseres inn i min kropp. Tar heller sjangsen på å få covid-19 enn å ta en hasteprodusert vaksine. Hvordan vet du så mye om bivirkninger av covid-19 sammenlignet med svineinfluensa? Som dere vaksineelskere liker å dra frem "vet man veldig lite om covid-19, og det kan ikke sammenlignes med noe annet". Hvordan kan snarveier kombineres med bedre testing, egentlig? Det tar tid å se hva som egentlig skjer med de som får en slik vaksine. En liten liste "svakheter" er oppsummert her (neida, det er ikke en antivaxxer side, tvert imot): https://vgxii.com/what-are-dna-vaccines/ Hva om en slik vaksine f.eks. fører til enormt økt kreftfare etter 5-10 år? Her står det at det ofte tar 10-15 år å utvikle vaksiner (siden driftes av https://collegeofphysicians.org/ ) https://www.historyofvaccines.org/content/articles/vaccine-development-testing-and-regulation Likevel mener du altså at det ikke er grunn til bekymring når det nå snakkes om en vaksine som skal introduseres ila. 12-18 måneder, og atpåtil pushes på så mange folk som mulig på kort tid? Anonymkode: 8cb48...f8f Sjarmerende menneske du da.... Ingen kan tvinges til å vaksinere seg, men jeg håper det blir forbud mot ALL offentlige tilbud for de forbanna idiotene som nekter. I praksis vil det si at barn uten vaksine må nektes skole og barnehage. Voksen som ikke er vaksinert bør i praksis få portforbud. Å nekte å ta vaksine mot Covid19 vil være noe av det mest egoistiske som finnes og de som nekter bør faen ikke få nyte av fellesskapet når de selv ikke vil bidra til flokkimmuniteten. Det er til å bli kvalm av. Anonymkode: a5118...686 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #57 Del Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sjarmerende menneske du da.... Ingen kan tvinges til å vaksinere seg, men jeg håper det blir forbud mot ALL offentlige tilbud for de forbanna idiotene som nekter. I praksis vil det si at barn uten vaksine må nektes skole og barnehage. Voksen som ikke er vaksinert bør i praksis få portforbud. Å nekte å ta vaksine mot Covid19 vil være noe av det mest egoistiske som finnes og de som nekter bør faen ikke få nyte av fellesskapet når de selv ikke vil bidra til flokkimmuniteten. Det er til å bli kvalm av. Anonymkode: a5118...686 Hehehe, og du mener jeg er usjarmerende? Les deg opp på grunnloven og menneskerettighetene du. Hvis du elsker totalitære regimer der individet har null selvråderett så kan du jo flytte til Kina. Der slipper du å tenke selv så lenge du leser partiprogrammet, og de har jo veldig effektive smittevernstiltak som vi har sett. Du vet, så lenge staten overvåker alt du gjør, sporer deg hvor enn du går, bruker ansiktsgjenkjenning når de filmer deg, og gir deg en social credit score avhengig av hvor lydig du er, så blir du jo aldri syk... eller? Anonymkode: 8cb48...f8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #58 Del Skrevet 10. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det tror jeg. Har svart på det lenger oppe. Her kan man ta politikerne på ordet. Det som mest sannsynlig kommer til å skje er at det "blusser opp" fordi folk er "ulydige", og så kommer de til å bruke det som unnskyldning til å bruke enda mere inngripende tiltak. Dette er en politisk situasjon først og fremst. Det handler om økt makt- og kontrollutøvelse fra myndighetenes side. Og vi som folk skal selvsagt overbevises om at det er vår egen feil slik at det ikke skal bli så store protester. Bare vent og se. Anonymkode: 8cb48...f8f uff jeg er glad jeg ikke er så paranoid. Anonymkode: 918c2...92f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #59 Del Skrevet 10. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nå har plutselig premissene for å utvikle vaksiner endret seg fullstendig? Nå finner man ut langtidsvirkninger i løpet av noen få måneder? Har de utviklet en krystallkule med 100% nøyaktighet? Hvis du ser på tallene for covid-19 dødsfall og influensadødsfall så burde det være klinkende klart at det å ødelegge verdensøkonomien ikke var berettiget for å bekjempe dette viruset. I tillegg brøt det ut i Kina, et totalitært land hvor folk bokstavelig talt blir sperret inne i husene sine når de settes i karantene, og overvåkingen er nærmest total. Likevel spredte dette viruset seg til hele verden. Da er det ganske rart at folk synes det er en god idé å innføre totalitære tiltak her også. De har jo beviselig veldig liten effekt mtp. spredningen av et virus. Anonymkode: 8cb48...f8f det er ikke tiltakene som ødelegger økonomien. Det er pandemien som ødelegger økonomien. Og pandemien ødelegger økonomien like mye i Sverige som her, det ser vi allerede. Dette stemmer godt med erfaringene fra spanskesyken, der man så at de byene som holdt lengst på lockdown kom best ut økonomisk. Du er lite informert til å uttale deg så bastant. Anonymkode: 918c2...92f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #60 Del Skrevet 10. mai 2020 Folk sier at «alle kommer til å få det før eller siden», men det er vel ikke sånn at alle må få det!? Jeg tenker jo at det beste er å prøve å unngå det!!? Anonymkode: a82ce...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg