AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Jeg har så uregelmessig mensen, derfor er det vanskelig å bruke "første dag i sist menstruasjon" som utgangspunkt for å beregne termin. Er redd for at terminen blir feil og at de enten skal sette meg igang "for tidlig" eller at de lar meg gå "for lenge" på overtid. Jeg har tidligere erfaring med at barna har vært litt under gjennomsnittet i strl, er redd at denne dermed får for sen termindato.. Men for å komme til poenget: jeg er gravid, og jeg vet når jeg hadde festeblødning. Kan jeg beregne termin utifra denne? Isåfall hvordan? Anonymkode: d5e76...364
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Nei, ta tidlig ultralyd. Men du må uansett forholde deg til termin du får på OUL. Anonymkode: 76ccc...b6e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Jeg vil ikke tro det kan bli så veldig nøyaktig. Jeg har hatt en liten blødning rett etter eggløsning (tempet, så er rimelig sikker på når eggløsning var) og en akkurat da jeg ventet mensen 14 dager etter eggløsning da jeg var gravid. Jeg kunne tolket begge som festeblødning, men det var altså to uker i mellom dem. Det er ikke så uvanlig å ha små blødninger litt senere i svangerskapet også, så hvis du ikke hadde avkreftet det med en test, kan du kanskje alt ha vært gravid ei stund da blødningen kom også? Jeg hadde også uregelmessig syklus da vi fikk sistemann, så første dag i siste mens ble helt feil. OUL skal bli relativt nøyaktig. Anonymkode: 061bb...8b8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Festeblødning som fenomen er jo ganske omdiskutert, så nei, det kan man ikke regne ut fra. Men tidlig ultralyd kan gi en god pekepinn, selv om oul blir den gjeldende datoen. Jeg fødte sist i 2018 og da ble jeg spurt om hvilken termindato jeg hadde fått på tidlig ultralyd i uke 12, og denne ble faktisk den samme datoen som regnet ut på OUL. Anonymkode: ff297...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Festeblødning som fenomen er jo ganske omdiskutert, så nei, det kan man ikke regne ut fra. Men tidlig ultralyd kan gi en god pekepinn, selv om oul blir den gjeldende datoen. Jeg fødte sist i 2018 og da ble jeg spurt om hvilken termindato jeg hadde fått på tidlig ultralyd i uke 12, og denne ble faktisk den samme datoen som regnet ut på OUL. Anonymkode: ff297...ab0 Tidlig ultralyd rundt uke 12 er mest nøyaktig når det kommer til termin, det er bare Norge som er spesiell og skal fastsette den på OUL senere. Anonymkode: 76ccc...b6e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tidlig ultralyd rundt uke 12 er mest nøyaktig når det kommer til termin, det er bare Norge som er spesiell og skal fastsette den på OUL senere. Anonymkode: 76ccc...b6e Jeg tror man er på vei mot en endring her, en stor andel gravide har tatt tidlig ultralyd og jordmor under min siste oul sa at de ville gjerne vite termindato fra tidlig ul hos de som hadde hatt dette. Anonymkode: ff297...ab0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #7 Skrevet 10. mai 2020 Nei.. De går uansett ut i fra mens termin frem til OUL. Jeg hadde også uregelmessig mens, men visste når eggløsning var så jeg hadde peilet meg inn på termindatoen med - 1 dag i forhold til det som ble satt på OUL. Festeblødning er ikke å stole på, det kan være hva som helst. Anonymkode: 41815...995
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå