Gå til innhold

Øyelege,hva skjer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter 7.5 år ble i dag henvist av optiker til øyelege grunnet dobbeltseng og sjeling. Hun får lesebriller,men det vil ikke hjelpe nok på dobbeltsyn.  

Hva skjer i en slik time hos øyelege?

Kan barnet gå på skolen etterpå?

Hvor lang ventetid er det(offentlig øyelege)?

Hva koster det?

Spurte optiker i dag,men han visste ikke.

Anonymkode: a5d3c...bfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tester synet både med at hun må se på diverse bilder og i maskin. De må da dryppe øynene med et stoff som gjør at pupillene utvider seg kraftig og gjør at øynene blir svært lysfølsomme i endel timer etterpå, så ikke sikkert at hun vil takle å gå på skolen etter dette. 
Det koster ingenting for dere.

Ventetid varierer veldig.

AnonymBruker
Skrevet

Hos øyelege/ortoptist må de noen ganger dryppe øynene for å utvide pupillene og se inn. Da bør hun ikke gå på skolen den dagen. Pris er vel en egenandel, sannsynligvis noen hundrelapper. Pris for brillene kommer i tillegg, men glass dekkes vel ved skjeling. 

Anonymkode: db724...175

Skrevet

Ingen egenandel for barn under 16 år👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hos øyelege/ortoptist må de noen ganger dryppe øynene for å utvide pupillene og se inn. Da bør hun ikke gå på skolen den dagen. Pris er vel en egenandel, sannsynligvis noen hundrelapper. Pris for brillene kommer i tillegg, men glass dekkes vel ved skjeling. 

Anonymkode: db724...175

Jeg fikk brillene gratis når hun hadde hatt synstest. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Akay skrev:

De tester synet både med at hun må se på diverse bilder og i maskin. De må da dryppe øynene med et stoff som gjør at pupillene utvider seg kraftig og gjør at øynene blir svært lysfølsomme i endel timer etterpå, så ikke sikkert at hun vil takle å gå på skolen etter dette. 
Det koster ingenting for dere.

Ventetid varierer veldig.

Er dette stoffet ubehagelig for henne? Hun takler smertefulle overraskelser dårlig(kan bli utbrudd), så greit å vite....

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette stoffet ubehagelig for henne? Hun takler smertefulle overraskelser dårlig(kan bli utbrudd), så greit å vite....

Lett ubehagelig for en voksen, har dryppet øynene flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får jevnlig sånne dråper hos øyelege. Det svir litt i 3 sekunder, men så kjenner man ikke mer. Man tårer gjerne litt de første par minuttene etter drypping, så det er godt å ha en klinex tilgjengelig😊

Anonymkode: 23f8e...831

AnonymBruker
Skrevet

Drypp gjør ikke vondt. Vi pleier å ta med solbriller til hjemturen. Øyelegen vi går til er veldig flink med barn. Vi har rutine på at hvis barnet er veldig god til å gjøre øvelsene, så går vi å kjøper premie etterpå. Det har hjulpet veldig på å sitte ordentlig, gjennomføre og ikke vegre/nekte. Har alltid blitt premie da.

Anonymkode: b0ca1...339

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det svir mindre enn vann på skrubbsår, og bare et øyeblikk. Men det kan være greit for henne å vite så dere unngår utbrudd. 

Ellers vil jeg anbefale å forespeile henne premie, og gjerne ymte om at dess bedre hun samarbeider dess større blir premien. Min har vegret sånn for øyedråpene at jeg lovet dobbel premie i går, og så flott som hun gjennomførte var det jammen vel fortjent også 😊 Premie kan jo strekke seg fra bolle i kiosken til ny leke, uten at det nødvendigvis blir fryktelig dyrt 😉

Anonymkode: 2cac2...bd1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, cyclo svir i ca 1-1,5 minutt. Det er også relativt ubehagelig mens det er aktivt. Om hun slitet med samsyn vil det trolig være værre mens hun er dryppet ut. Men, det er veldig effektivt.

Anonymkode: 5bbd4...b57

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt dryppet flere ganger i året hele livet, har alltid dryppet mye hver gang (trippel voksendose som barn) pga. underutviklede øyne og dermed bittesmå pupiller. Ble tidlig vandt med det, så synes ikke det er vondt. Men det er ubehagelig i ettertid, spesielt siden jeg får så mye av gangen. Var alltid hjemme fra skolen de dagene jeg var hos øyelegen, for jeg taklet ikke lys i det hele tatt. Hvor lenge lysskyheten varer avhenger av hvor mye dråper man har fått, men det vil normalt begynne å roe seg etter 2-3 timer. For meg tar det 16 timer før alt er ute, men igjen så tar jeg veldig mye av gangen.

Barn får ofte en bedøvende dråpe først som gjør at de utvidende dråpene ikke skal svi så fælt. De bedøvende dråpene svir ikke, men øyet føles litt "dødt", på en måte. Å være veldig trøtt i øynene er det beste jeg klarer å beskrive det som. Det føles som om øyelokket bruker lang tid når man blunker, for eksempel.

Inne hos øyelegen vil de lyse på øynene (gjerne med både lykt og maskin), se hvordan pupiller reagerer på lys (og om de reagerer likt), sjekke sidesyn med "vinke-testen", måle trykket i øynene.. Å måle trykket gjøres med en slags pistol som stikker en slags myk nål inn i øyet. Det gjør ikke vondt, det kiler egentlig litt.

Da jeg var liten målte de trykk ved å dryppe en veldig bedøvende dråpe i øyet, stikke en nål inn i øyet og feste en maskin til nålen, så det er veldig mye hyggeligere å måle trykket med de moderne maskinene.

Øyeleger som jobber med barn er veldig flinke til å forklare nøye, la barna være med på undersøkelsen (jeg har for eksempel fått lov til å undersøke øynene til et drøss med øyeleger i et forsøk på å trygge meg) og være rolige. Hun trenger ikke grue seg, det kommer til å gå kjempefint! 😄 

Anonymkode: 1d3d5...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...