walden Skrevet 9. mai 2020 #1 Del Skrevet 9. mai 2020 (endret) Noen som er kjent med rasen? Jeg har gjort en del research rundt hva slags hund som passer meg, og har kommet frem til at engelsk cocker spaniel ser ut til å være en god match med tanke på aktivitetsnivå o.l. Jeg har googlet en del for å se på de forskjellige fargekombinasjonene, samt undersøkt en del kenneler. Jeg ser at utseendet på de voksne hundene varierer ganske mye både med tanke på mengde pels (går ut i fra at dette bare er en smakssak i forhold til hvordan man klipper hunden sin?), men også en del forskjeller når det kommer til ørene. På kennelene sine sider har de gjerne bilder som ser ut som om de er tatt i forbindelse med utstilling (typ de står og holder snute og hale for å få fin profil), og på mange av disse ser det ut som om de omtrent ikke har hår øverst på ørene, slik at de rett og slett ser litt sykelige ut i mine øyne. Mens på andre bilder man finner på google f.eks så har de flotte, fluffy ører med masse pels. Er dette forskjeller innad i rasen, eller er dette mest sannsynlig kun valg av "frisyre" som gjør at ørene oppleves så annerledes fra bilde til bilde? Jeg skulle så klart gjerne besøkt kenneler for å sett avlshundene live, men prøver å unngå for mye kontakt i disse dager Endret 9. mai 2020 av walden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Del Skrevet 9. mai 2020 Alle raser har litt forskjeller, men syntes det er mest frisyren. Vi har en cocker på 11 år som er fantastisk pen, men når vi klipper henne kort om sommeren har hun noen måneder hun ser litt rar ut 😂 Rundt ørene er det spesielt vanskelig å få det pent. Meen, er forskjeller også. Og husk, du kommer til å elske utseende til den hunden du ender opp med uansett. Min nye valp er en rase jeg anså som ikke pen, men ville ha en som ikke røytet og som samtidig hadde egenskaper som passet meg. Nå syntes jeg han er den fineste hunden jeg har sett (ved siden av cockeren jeg har fra før). Anonymkode: 7c265...242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Del Skrevet 9. mai 2020 Ørene blir klippet veeeldig kort øverst, men skal du ikke stille ut, så kan du selvfølgelig la pelsen vokse øverst. Jeg har engelsk springer spaniel, som er ganske lik, bare større. Pelsen vokser veldig fort og det er litt jobb med den. Jeg velger å klippe min 'rasetypisk', mens andre klipper nesten ikke, og andre bruker maskina all over. Så hundene kan nok se forskjellige ut pga sveisen. Anonymkode: bdb60...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
walden Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 9. mai 2020 OK, da kan det høres ut som om det er mye som kan være resultat av klipping! Takk for svar Jeg synes egentlig de cocker spanielene som er en mellomting - litt "rufsete" og fluffy - er finest. Ikke helt snau, men ikke med denne lange silkepelsen som subber i bakken heller. Ja, jeg vet jo egentlig at jeg kommer til å synes det lille vesenet er det vakreste som finnes uansett. Rart med det, når man har de fra de er 8 uker gamle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Del Skrevet 10. mai 2020 Vi har hatt engelsk cocker i mange år og har vår fjerde nå. Vi har hatt to sorte hanner, ei rød tispe og har nå en sjokoladebrun hannhund. Klippingen har mye å si for utseende. Det verste jeg ser er cockere med ustelt pels. Kjøper man en cocker må man være forberedt på en del pelsstell. Vi har fått våre hunder klippet hver andre til tredje måned (oftere på sommeren pga varme). Han som klipper for oss klipper som til utstilling, men tar av litt mer pels enn han ville gjort om hunden faktisk skulle stilles ut. Han klipper både "skjørtet" under magen og fanene på bena ganske korte, men beholder litt lengde. Ørene klipper han også kortere og han klipper ned fanen på halen en del. Jeg synes alltid bikkja ser litt stusselig ut når han er nyklipt og synes han er finest når det har gått et par uker etter klipping og pelsen har vokst litt ut igjen. Han er på sitt fineste fra to til seks uker etter klipping, så begynner det å bli langt og han blir raggete og veldig bamsete. Det har vært litt forskjell på pelsen til de forskjellige cockerene våre, f.eks. vokser pelsen til han vi har nå fortere enn pelsen til hans sorte forgjenger. Her er min cocker et par uker etter klipping. Og et par uker før klipping. Ni uker gammel liten teddybjørn. Anonymkode: c67ed...f97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
walden Skrevet 10. mai 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt engelsk cocker i mange år og har vår fjerde nå. Vi har hatt to sorte hanner, ei rød tispe og har nå en sjokoladebrun hannhund. Klippingen har mye å si for utseende. Det verste jeg ser er cockere med ustelt pels. Kjøper man en cocker må man være forberedt på en del pelsstell. Vi har fått våre hunder klippet hver andre til tredje måned (oftere på sommeren pga varme). Han som klipper for oss klipper som til utstilling, men tar av litt mer pels enn han ville gjort om hunden faktisk skulle stilles ut. Han klipper både "skjørtet" under magen og fanene på bena ganske korte, men beholder litt lengde. Ørene klipper han også kortere og han klipper ned fanen på halen en del. Jeg synes alltid bikkja ser litt stusselig ut når han er nyklipt og synes han er finest når det har gått et par uker etter klipping og pelsen har vokst litt ut igjen. Han er på sitt fineste fra to til seks uker etter klipping, så begynner det å bli langt og han blir raggete og veldig bamsete. Det har vært litt forskjell på pelsen til de forskjellige cockerene våre, f.eks. vokser pelsen til han vi har nå fortere enn pelsen til hans sorte forgjenger. Her er min cocker et par uker etter klipping. Og et par uker før klipping. Ni uker gammel liten teddybjørn. Anonymkode: c67ed...f97 Så skjønn! 😍 Ja, det må vel gro seg litt til etter en klipp. De er jo så fine med de chubby potene også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #7 Del Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, walden skrev: Så skjønn! 😍 Ja, det må vel gro seg litt til etter en klipp. De er jo så fine med de chubby potene også! Takk, han er en skikkelig goding.🐻 En ting jeg glemte å skrive i forrige innlegg er at vi foretrekker ensfargete cockere. Har sett flere eksempler på flekkete varianter som ser søte ut som valper, men hvor flekkene har utviklet seg i mindre flatterende retning etterhvert som hundene vokste til. Men det er selvsagt smak og behag. Anonymkode: c67ed...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
walden Skrevet 10. mai 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk, han er en skikkelig goding.🐻 En ting jeg glemte å skrive i forrige innlegg er at vi foretrekker ensfargete cockere. Har sett flere eksempler på flekkete varianter som ser søte ut som valper, men hvor flekkene har utviklet seg i mindre flatterende retning etterhvert som hundene vokste til. Men det er selvsagt smak og behag. Anonymkode: c67ed...f97 Ja, jeg har lagt merke til det. Jeg synes egentlig at de hvite med golden/røde flekker er de søteste når de er valper (foreldrene mine har en utrolig vakker voksen engelsk setter med helt perfekte røde "fregner"), men har sett at det ikke alltid utvikler seg like bra når de gror til. Så jeg har egentlig sett for meg en ensfarget golden/rød, men får inntrykket når jeg ser rundt på de forskjellige kennelene at det er veldig mye av Blue Roan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #9 Del Skrevet 10. mai 2020 2 timer siden, walden skrev: Ja, jeg har lagt merke til det. Jeg synes egentlig at de hvite med golden/røde flekker er de søteste når de er valper (foreldrene mine har en utrolig vakker voksen engelsk setter med helt perfekte røde "fregner"), men har sett at det ikke alltid utvikler seg like bra når de gror til. Så jeg har egentlig sett for meg en ensfarget golden/rød, men får inntrykket når jeg ser rundt på de forskjellige kennelene at det er veldig mye av Blue Roan. Jeg er mindre skeptisk til rød roan enn blue roan siden kontrasten mellom den gyldne og den hvite pelsen ikke er så stor som mellom sort og hvit, så der får jo ikke flekkene like stor effekt på utseendet som på de sort/hvite. En ting til; jeg synes de røde, evt rød roan, er finest med mørke øyne og mørk snute. Lys snute og lys øyenfarge Mørk snute og mørkebrune øyne Dette er mine personlige meninger, men ville dele det siden det er ting som har vært reflektert over og diskutert i forbindelse med valpekjøp her i huset. Anonymkode: c67ed...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #10 Del Skrevet 10. mai 2020 5 timer siden, walden skrev: Så skjønn! 😍 Ja, det må vel gro seg litt til etter en klipp. De er jo så fine med de chubby potene også! En kompis av mannen min som er politi sa en gang at om man kun har sett poteavtrykkene (f.eks. i snøen) og hørt bjeffingen til hunden vår så tror man det er noe langt større og tøffere enn en cocker. De er ganske grove i målet når de er voksne og potene er kraftige. Anonymkode: c67ed...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #11 Del Skrevet 10. mai 2020 Husk å også tenke på helse, mye øreproblemer på cocker spaniel fordi det blir så tett, så veldig store og tunge ører bør jo unngås. Og mye pels er blitt vanligere i rasen, men gjør jo at det blir mer stell og hensyn å ta. Ellers er jo gemytt noe å tenke på ved valg av oppdretter. Anonymkode: 4e60f...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 10. mai 2020 #12 Del Skrevet 10. mai 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk å også tenke på helse, mye øreproblemer på cocker spaniel fordi det blir så tett, så veldig store og tunge ører bør jo unngås. Og mye pels er blitt vanligere i rasen, men gjør jo at det blir mer stell og hensyn å ta. Ellers er jo gemytt noe å tenke på ved valg av oppdretter. Anonymkode: 4e60f...f48 Ja, la for all del dette gå foran farge på pelsen i hvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #13 Del Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk å også tenke på helse, mye øreproblemer på cocker spaniel fordi det blir så tett, så veldig store og tunge ører bør jo unngås. Og mye pels er blitt vanligere i rasen, men gjør jo at det blir mer stell og hensyn å ta. Ellers er jo gemytt noe å tenke på ved valg av oppdretter. Anonymkode: 4e60f...f48 1 time siden, Julie skrev: Ja, la for all del dette gå foran farge på pelsen i hvertfall. Helt enig. Vi har valgt oppdretter som prioriterer helse og gemytt hver gang vi har kjøpt hund. Ja, vi har preferanse på farger, men jeg tar heller en sunn cocker med godt gemytt enn en ensfarget cocker i "rett" farge. Grunnen til at jeg fokuserte på utseende i tidligere innlegg er at det var det som var tema i HI. Anonymkode: c67ed...f97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #14 Del Skrevet 10. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mindre skeptisk til rød roan enn blue roan siden kontrasten mellom den gyldne og den hvite pelsen ikke er så stor som mellom sort og hvit, så der får jo ikke flekkene like stor effekt på utseendet som på de sort/hvite. En ting til; jeg synes de røde, evt rød roan, er finest med mørke øyne og mørk snute. Lys snute og lys øyenfarge Mørk snute og mørkebrune øyne Dette er mine personlige meninger, men ville dele det siden det er ting som har vært reflektert over og diskutert i forbindelse med valpekjøp her i huset. Anonymkode: c67ed...f97 Siste bildet ser helt ut som vår hund!! Anonymkode: 7c265...242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
walden Skrevet 10. mai 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 10. mai 2020 (endret) Jeg fokuserer så klart først og fremst på å finne en oppdretter som setter helse og gemytt foran alt annet Foreldrene mine har en setter som er hyperallergisk og sliter blant annet mye med ørene sine pga. dette, så er veldig klar over at dette er veldig plagsomt for hunden. Jeg tenker ikke at ørene nødvendigvis skal være veldig hårete og tunge. Spørsmålet i HI var rett og slett på bakgrunn av bilder av hunder som er frisert for utstilling, og derfor har veldig lite hår der øret møter hodet. Jeg synes som sagt at hundene som er litt kortere i pelsen er finest, så hunden skal jevnlig til "frisør". Den røde/gyldne hunden i siste innlegget over her er en sånn farge jeg kunne tenke meg! Helt nydelig. Endret 10. mai 2020 av walden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå