AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Hei. Etter to år med studering har jeg funnet ut at jeg kanskje ikke vil bli det jeg studerte til allikevel. Har også vært sykemeldt siste halvåret pga depresjon. Er ganske sikker på at jeg vil studere medisin, men mtp at det er et langt studie, krevende arbeid (jeg vil uansett bare jobbe opp mot 80% tror jeg..) og at jeg ikke er mentalt klar enda, skal jeg uansett ha et "friår". Hittil har jeg jobb frem til neste mai, nede i alpene, men vurderer å fortsette med 'det' i ett år etter det. Eller, vet ikke hva planen er enda. Skal selvsagt spare penger under dette. Jobbene jeg har er for det meste i huttiheita, mat og husly trekkes fra lønnen, så blir ikke så alt for mange muligheter til å bruke penger uansett. Det jeg da lurer på, er hva jeg burde ta med i vurderingen av dette? Det tar jo lenger tid før jeg får begynt med en jobb med 'god' lønn. jeg får noen år mindre med pensjonssparing(?) - tror jeg, er veldig grønn på dette. Og en annen negativ ting er jo at jeg mest sannsynlig må begynne å betale ned på de to årene jeg har med studielån, da jeg ville jo heller fått mer ut av det om jeg feks kunne satt pengene i fond/aksjer. Det positive, slik jeg ser det, er at jeg får drevet med ting som jeg liker utrolig godt, tjent opp litt penger før studietiden (kanskje kjøpe bolig for å leie ut/ha selv?), mer betenkningstid før valg av studie=jobb, får lært et/flere språk og bygger opp livserfaring. Anonymkode: 4dd2e...a53
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Egentlig bekymrer jeg meg ikke så veldig mye. Føler at man i de fleste yrker tjener nok til å leve et behagelig liv i Norge uansett. (Men vet jo ikke hvordan det vil utvikle seg) Samt har jeg ingen drømmer om barn, så ser ikke for meg å ha behov for mange penger. Dessuten skal jeg uansett ha uendelig mange år til i arbeidslivet, så noen år til eller fra før jeg starter en "ekte" jobb vil vel uansett ikke ha så mye å si.. Nå ja, uansett fint å prøve å ta litt ansvar for økonomien min, setter veldig pris på noen råd! Anonymkode: 4dd2e...a53
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Burde kanskje gått under økonomidelen av forumet 😅 Anonymkode: 4dd2e...a53
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Hvis du ikke føler deg klar for å studere er det sikkert godt å ha et friår. Da er det vil fint å gjøre noe du synes er spennende istedenfor å sture hjemme, så vet ikke helt hva slags andre muligheter du hadde tenkt på? Hvis du bekymrer deg for stram økonomi går det vel an å utsette innbetalingene til lånekassen, men det vil jo påløpe mer renter isåfall. Anonymkode: e622c...ea2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: så vet ikke helt hva slags andre muligheter du hadde tenkt på? Var ikke muligheter jeg tenkte på, mer hvordan 1.2 "friår" vil påvirke økonomien min senere i livet som jeg selv kanskje ikke tenker på. Anonymkode: 4dd2e...a53
Myrmica Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Jeg hadde flere avbrytelser i studiene, bytta retning, reiste, jobba i utlandet og gjorde mye rart... Landet en god, fast jobb først når jeg var 31. Jeg har nok tapt en del penger på det, og det har ikke vært det smarteste med tanke på pensjon.... Men det bryr jeg meg ikke så fryktelig mye om. Jeg har lært masse, hatt det kjempegøy, har alltid klart meg selv, og nå har jeg en stabil jobb og eier leilighet (er 36 år).
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Var ikke muligheter jeg tenkte på, mer hvordan 1.2 "friår" vil påvirke økonomien min senere i livet som jeg selv kanskje ikke tenker på. Anonymkode: 4dd2e...a53 1-2 friår vil ikke være avgjørende for økonomien din. Når du får god jobb senere kan du heller sette av mer penger til pensjon, om det er det du tenker på. Jeg tror det er viktig at folk tør å leve litt i usikkerhet, særlig i årene før man har barn, huslån og fast jobb. Det å håndtere usikkerhet og eventyr er en ferdighet det også. Og hvem vet hva som kommer ut av et år på reise f.eks? Jeg kjenner en som møtte kvinnen i sitt liv som er fra en annen verdensdel, og hvor han etter å ha giftet seg med henne og flyttet dit, fikk seg en jobb han aldri ville tenkt på tidligere. Om livet planlegges i detalj går man glipp av mye moro! Anonymkode: b47e7...6dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå