AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Jeg har en svigerinne som har en gutt som helt siden liten alder har fått cola på flaske, juice og melk. Ikke mme, for det likte han ikke. Han ble lagt inn på sykehus pga underernæring og de sliter med å få han til å spise mat.. Hun pleier å holde ham fast for å spise mat, og kjefter fordi han ikke vil spise, men tenker ikke at han har gått rundt og drukket brus og mest sannsynlig ikke er sulten. Han blir satt i en babystol utenom fellesmåltidene nå når han selv er 2 og et halvt. Jeg synes det er ubehagelig å si ifra, jeg synes det blir så feil for han hater måltidene nå.. Jeg skjønner jo at de er stressa for at han ikke spiser, men det blir jo ikke noe greit for han heller. Og han får to måltider om dagen. Grøt og yoghurt. Og brus.. Mannen min som er nærmere i familie selvfølgelig vil ikke si ifra til dem, for han får bare "kjeft". Hva burde vi gjøre? Anonymkode: 856af...248 2
Populært innlegg LatersBaby Skrevet 9. mai 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 9. mai 2020 Dere burde ta en telefon til bv å drøfte dette med dem. Jeg synes dette høres bekymringsverdig ut.. 62
Fuglemor Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, LatersBaby skrev: Dere burde ta en telefon til bv å drøfte dette med dem. Jeg synes dette høres bekymringsverdig ut.. Sjæl.. Vet om et tilfelle og barnehagen meldte ifra, og foreldrene tok han ut av bhg🙄 1
Gjest Chroma Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 Dette må vel være en form for omsorgssvikt og derfor en sak for barnevernet.
Diamant20 Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 Kan du spørre om du kan passe ungen en dag? Så kan du prøve å gjøre ting på din måte, og si hva som funket og hvordan du gjorde det? 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 5 minutter siden, Diamant20 skrev: Kan du spørre om du kan passe ungen en dag? Så kan du prøve å gjøre ting på din måte, og si hva som funket og hvordan du gjorde det? Jeg har faktisk passet ham et par ganger, og det virker som han ikke helt forstår konseptet å sitte sammen og spise. Vi har jo fått i ham mat, men han må mates, og da sitter han i armkroken på onkelen sin. Anonymkode: 856af...248 2
Sensi Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 Dere bør på en eller annen måte få sagt fra. Jeg tenker at moren til svigerinnen din er den som bør gjøre det. Evt du og moren sammen. Eller enkelt og greit neste gang det er anledning, si tydelig fra og stå i det. Si at du skjønner det hvis hun ikke vil snakke med deg om det men at helsesøster er jo der for typ slike ting. Bedre å ta en sjau på vanene nå enn å fortsette med denne trenden. Må selvsagt fremlegges på en varsom og vennlig måte, men tydelig. Veldig merkelig at ikke «systemet» allerede er påkoblet og at barnet får tett oppfølging for sin underernæring. Hvis svigerinnen ikke er mottakelig for hjelp, så tenker jeg at barnevernet må kontaktes. Men det kan vel også helsesøster gjøre? Eller barnehagen. Stakkars deg. Sender deg mange styrkeklemmer og energi til å være vennlig, sterk, rasjonell og saklig. 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 Høres ut som min oppvekst. Alle visste om det som foregikk, men ingen gjorde noe. Derfor sier jeg, meld ifra. Anonymkode: 33789...b13 31
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #10 Skrevet 9. mai 2020 Dette er jo ikke greit! Får vondt av denne ungen Enig i at her trenger mor veiledning, du må melde i fra. Anonymkode: 05216...fbb 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, Sensi skrev: Dere bør på en eller annen måte få sagt fra. Jeg tenker at moren til svigerinnen din er den som bør gjøre det. Evt du og moren sammen. Eller enkelt og greit neste gang det er anledning, si tydelig fra og stå i det. Si at du skjønner det hvis hun ikke vil snakke med deg om det men at helsesøster er jo der for typ slike ting. Bedre å ta en sjau på vanene nå enn å fortsette med denne trenden. Må selvsagt fremlegges på en varsom og vennlig måte, men tydelig. Veldig merkelig at ikke «systemet» allerede er påkoblet og at barnet får tett oppfølging for sin underernæring. Hvis svigerinnen ikke er mottakelig for hjelp, så tenker jeg at barnevernet må kontaktes. Men det kan vel også helsesøster gjøre? Eller barnehagen. Stakkars deg. Sender deg mange styrkeklemmer og energi til å være vennlig, sterk, rasjonell og saklig. Han går ikke i barnehagen fordi mammaen er hjemme med han. Han har heller ingen å leke med vet jeg, siden de bare er hjemme, noen ganger kan jo det hjelpe om man er flere jevnaldrende som spiser sammen.. Hvordan kan noen fange opp dette når han lever så alene.. Nå vet jeg ikke, men jeg vet de pleier å ta noen legebesøk her og der, så det kan hende at han får oppfølging for spisingen. Hele måten er ubehagelig å se på.. Moren har en litt spesiell tilnærming, truer med å slå, selvom hun ikke gjør det, ungen blir jo redd 😕 Anonymkode: 856af...248
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 Dette tenker og skriver jeg sjeldent her inne, men dette er virkelig en sak for barnevernet. De kan gi veiledning angående matsituasjonen og hjelpe både foreldre og barn. Det høres jo ut som om foreldrene ønsker hjelp til denne situasjonen, men ikke har de riktige verktøyene til å gjøre det riktige. Å true med å slå er en form for vold det også selv om man fysisk ikke slår. Hjelp fra barnevernet kan også være f.eks barnehageplass slik at mammaen også får avlastning i hverdagen og barnet blir kjent med en annen hverdag. Og ikke minst får oppleve en annen matsituasjon. Kjenner faktisk noen som holdt på på samme viset angående mat til barnet sitt og der kom barnevernet inn i bildet etter hvert. Mammaen fikk veldig god veiledning og ble en mye bedre mamma etterpå. Anonymkode: 039dd...12d 19
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #13 Skrevet 9. mai 2020 Dette barnet blir utsatt for vold. Vil du klare å vite det uten å handle, ts? Anonymkode: 8bbed...0bc 13
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #14 Skrevet 9. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette tenker og skriver jeg sjeldent her inne, men dette er virkelig en sak for barnevernet. De kan gi veiledning angående matsituasjonen og hjelpe både foreldre og barn. Det høres jo ut som om foreldrene ønsker hjelp til denne situasjonen, men ikke har de riktige verktøyene til å gjøre det riktige. Å true med å slå er en form for vold det også selv om man fysisk ikke slår. Hjelp fra barnevernet kan også være f.eks barnehageplass slik at mammaen også får avlastning i hverdagen og barnet blir kjent med en annen hverdag. Og ikke minst får oppleve en annen matsituasjon. Kjenner faktisk noen som holdt på på samme viset angående mat til barnet sitt og der kom barnevernet inn i bildet etter hvert. Mammaen fikk veldig god veiledning og ble en mye bedre mamma etterpå. Anonymkode: 039dd...12d Det har en periode i fjor etter innleggelsen at han fikk barnehageplass og fikk prioritering (jeg visste ikke hva slags prioritering de fikk), men de tok han ut etter en mnd da mammaen sluttet å jobbe. Jeg vurderer egentlig å melde ifra nå, vi skal på besøk i morgen, og mannen min sa han kanskje skal ta det opp med dem så vi får se hvordan det går.. Anonymkode: 856af...248
Tibbie Skrevet 9. mai 2020 #15 Skrevet 9. mai 2020 (endret) Jeg hadde et problem med at jeg ikke spiste da jeg var lita. Likte nesten ingenting, var veldig tynn og hadde aldri matlyst. Legene hadde fortalt foreldrene mine at de aldri må tvinge meg til å spise, og at jeg må spise det jeg vil - for det viktigste er at det kommer inn mat. Barneskolen min kjefta og presset mye på foreldrene mine, og mente at mat måtte tvinges i meg. Uansett hvor mange tårer eller timer det skulle bli ved middagsbordet. Foreldrene mine følte at de måtte gi etter, og gjorde det til slutt. Å bli tvunget til å spise ga meg et dårlig forhold til mat, og jeg jobber hardt den dag i dag med å bli "som alle andre" i matveien. Sunn mat var en straff i barndommen min, og i dag er jeg tidenes mest kresne menneske. Mine foreldre sier i dag at de angrer på at de ga etter for presset av de ansatte på skolen min, og ønsker at de kun hørte på legen. Så erfaringsbasert tror jeg at du reagerer riktig. Mat skal ikke tvinges inn (i hvert fall ikke sunn mat). Det må finnes bedre metoder. Om de finner ut at ungen kun vil ha blåbær og loff, så må man bare la ungen leve på det en stund. Men legene må vel ha gitt foreldrene noen råd? At små barn ikke vil spise er jo ikke akkurat et nytt problem, så de må jo ha mange tips. Endret 10. mai 2020 av Tibbie Rettet opp i skrivefeil 9
Gjest theTitanic Skrevet 9. mai 2020 #16 Skrevet 9. mai 2020 Det er oppskriften på spiseforstyrrelser. Virker som om denne moren har null kunnskap om både ernæring, barn og tannhelse.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #17 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette barnet blir utsatt for vold. Vil du klare å vite det uten å handle, ts? Anonymkode: 8bbed...0bc Huff nei, jeg har vært vitne til disse truslene, og barnet ler inntil mammaen kommer og "liksomslår" (du ser at det er såvidt borti), og da begynner han å gråte. Sist sa jeg ifra at "oj lille venn, mammaen din skal jo ikke slå deg, skremte hun deg?", og etter det har hun ikke gjort det foran meg.. Tenker jo det ikke er greit, men får ta det opp i morgen når vi skal dit, det kommer til å gå til helvete uansett så bare ta med en ting til gjør det nok ikke verre Anonymkode: 856af...248 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #18 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, Tibbie skrev: Jeg hadde et problem med at jeg ikke spiste da jeg var lita. Likte nesten ingenting, og hadde aldri matlyst. Legene hadde fortalt foreldrene mine at det aldri må tvinge meg til å spise, og at jeg må spise det jeg vil - for det viktigste er at det kommer inn mat. Barneskolen min kjefta og presset mye på foreldrene mine, og mente at mat måtte tvinges i meg. Uansett hvor mange tårer eller timer det skulle bli ved middagsbordet. Foreldrene mine følte at de måtte gi etter, og gjorde det til slutt. Å bli tvunget til å spise ga meg et dårlig forhold til mat, og jeg jobber hardt den dag i dag med å bli "som alle andre" i matveien. Mat var en straff i barndommen min, og i dag er jeg tidenes mest kresne menneske. Så erfaringsbasert tror jeg at du reagerer riktig. Mat skal ikke tvinges inn. Det må finnes bedre metoder. Om de finner ut at ungen kun vil ha blåbær og loff, så må man bare la ungen leve på det en stund. Men legene må vel ha gitt foreldrene noen råd? At små barn ikke vil spise er jo ikke akkurat et nytt problem, så de må jo ha mange tips. Legene har gitt råd til dem, og de følger jo det med grøten feks, for han liker best flytende.. Og de gir ham tilskudd, men ofte blir det bare tvunget i ham uten form for kommunikasjon. Feks ting som smaker dritt, som jern, "kom skal du få noe godt", også tror han på det, også finner han ut at det ikke er godt.. De lyver til ham og ikke noe forberedelser eller noe. Han får ikke samme mat som de andre og, jeg vet man ikke skal legge ansvar på barn, men det eldre søskenet på 14 nekter å la ham smake på maten og foreldrene støtter henne i det 🙄 blir så tullete.. 1 minutt siden, theTitanic skrev: Det er oppskriften på spiseforstyrrelser. Virker som om denne moren har null kunnskap om både ernæring, barn og tannhelse. Virker slik, hun mener rubicon juice er sunt.. Det er sukker med mango farge liksom. Anonymkode: 856af...248
boblevann Skrevet 9. mai 2020 #19 Skrevet 9. mai 2020 Jeg er en av dem som mener det alt for ofte ropes om barnevrnet her inne for hvert lille småtteri - men her er jeg enig med dem som sier det. Dette er barnevernsmateriale. Barnet har alvorlig spisevegring og moren truer han med å slå??? Dette hører ikke hjemme noe sted. Meld fra umiddelbart, denne familien trenger hjelp! 13
semperflorens Skrevet 9. mai 2020 #20 Skrevet 9. mai 2020 Hvorfor er dette noe som må meldes til bv? TS skriver at familien har vært i kontakt med både sykehus og lege, så selv om de sliter med å få i ungen mat, virker det som om de prøver. 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk passet ham et par ganger, og det virker som han ikke helt forstår konseptet å sitte sammen og spise. Vi har jo fått i ham mat, men han må mates, og da sitter han i armkroken på onkelen sin. Anonymkode: 856af...248 Ja, så du sliter med å få i han mat du også ... Alle problemer er ikke omsorgssvik. Sykehus og/eller lege ville meldt i fra til bv dersom de hadde mistanke om det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå