AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Hvorfor dør det så få i Norge av corona, kontra andre land i verden ? Anonymkode: 7b422...3e3
abc123detvardet Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Lav befolkningstetthet, høy levealder, folk kan holde seg inne og få penger av NAV eller ha hjemmekontor, få hjemløse, gode smittetiltak 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Lavt R-tall, lite antibiotika-resistente bakterier i maten vår, vi stengte ned og gjorde tiltak i tide, vi har generelt god levestandard kontra f.eks USA. Anonymkode: 9291f...49b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Lavt befolkningstetthet, og veldig lavt befolkningstall. Generelt god levestandard og god helse. Strikt bruk av antibiotika i flere tiår. Anonymkode: a102a...bf4 2
Nerine_ Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lavt R-tall, lite antibiotika-resistente bakterier i maten vår, vi stengte ned og gjorde tiltak i tide, vi har generelt god levestandard kontra f.eks USA. Anonymkode: 9291f...49b Det er vel heller overforbruk av antibiotika som fører til resistents i andre land?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 14 minutter siden, Nerine_ skrev: Det er vel heller overforbruk av antibiotika som fører til resistents i andre land? Ja, og nettopp derfor dør det færre i Norge, som var spørsmålet i HI. Anonymkode: 9291f...49b 1
Nerine_ Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og nettopp derfor dør det færre i Norge, som var spørsmålet i HI. Anonymkode: 9291f...49b Ja, men jeg tenke hovedsakelig blant mennesker, og ikke dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, Nerine_ skrev: Ja, men jeg tenke hovedsakelig blant mennesker, og ikke dyr. Jeg tror du misforstår hva jeg mener? Jeg oppsummerer det jeg vet: Covid-19 kan, selv om det er et virus, gi bakteriell lungebetennelse som bivirkning. Lungebetennelse kan som kjent være dødelig for mange. I de landene der det brukes mye antibiotika i dyrefôret til dyrene, som menneskene igjen spiser, er befolkningen så resistente for antibiotika at de ikke får behandlet bakteriell lungebetennelse. Dette fører igjen til en del unødvendige dødsfall, som vil unngås i tilsvarende situasjon i Norge. Dette har blitt pekt på som én av grunnene til at dødeligheten er mye høyere i Italia og Spania enn i Norge. Anonymkode: 9291f...49b 4
Nerine_ Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror du misforstår hva jeg mener? Jeg oppsummerer det jeg vet: Covid-19 kan, selv om det er et virus, gi bakteriell lungebetennelse som bivirkning. Lungebetennelse kan som kjent være dødelig for mange. I de landene der det brukes mye antibiotika i dyrefôret til dyrene, som menneskene igjen spiser, er befolkningen så resistente for antibiotika at de ikke får behandlet bakteriell lungebetennelse. Dette fører igjen til en del unødvendige dødsfall, som vil unngås i tilsvarende situasjon i Norge. Dette har blitt pekt på som én av grunnene til at dødeligheten er mye høyere i Italia og Spania enn i Norge. Anonymkode: 9291f...49b Nei du misforstår meg. Jeg trodde at overforbruk (og feilbruk) av antibiotika i behandling av mennesker sto for mesteparten av resistentsproblematikken. Men det er godt mulig at antibiotika i dyrefôr spiller en like stor/større rolle.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #10 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, Nerine_ skrev: Nei du misforstår meg. Jeg trodde at overforbruk (og feilbruk) av antibiotika i behandling av mennesker sto for mesteparten av resistentsproblematikken. Men det er godt mulig at antibiotika i dyrefôr spiller en like stor/større rolle. Ok, da skjønner jeg. De artiklene jeg leste dro fram dyrefôr, som videreføres til menneskene som spiser dyret. Når man tenker over det, er det jo logisk at det er verre å spre antibiotika daglig via mat, enn å ta antibiotikakurer de få gangene i året eller tiåret man har en bakteriell infeksjon. Anonymkode: 9291f...49b
Nerine_ Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, da skjønner jeg. De artiklene jeg leste dro fram dyrefôr, som videreføres til menneskene som spiser dyret. Når man tenker over det, er det jo logisk at det er verre å spre antibiotika daglig via mat, enn å ta antibiotikakurer de få gangene i året eller tiåret man har en bakteriell infeksjon. Anonymkode: 9291f...49b Men det er vel akkurat der problemet ligger, at antibiotika blir skrevet ut over en lav sko i noen land. Men det er selvsagt også veldig problematisk at man får det inn via mat også. Kombinasjonen av disse er iallefall veldig trasig.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, Nerine_ skrev: Men det er vel akkurat der problemet ligger, at antibiotika blir skrevet ut over en lav sko i noen land. Men det er selvsagt også veldig problematisk at man får det inn via mat også. Kombinasjonen av disse er iallefall veldig trasig. Den blir nok skrevet ut over en lav sko også, men det er jo begrenset hvor mange ganger i året hver person kan bli syk med sykdommer antibiotika kan kurere, altså noe bakterielt. Derfor vil jeg tippe MYE antibiotika i dyrefôret utgjør en større trussel. Anonymkode: 9291f...49b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #13 Skrevet 9. mai 2020 Her er det forresten en artikkel om temaet: https://www.nrk.no/urix/korona-dodeligheten-i-italia-kan-skyldes-resistente-bakterier-1.14959498 Anonymkode: 9291f...49b
Gjest Lasox Skrevet 9. mai 2020 #14 Skrevet 9. mai 2020 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor dør det så få i Norge av corona, kontra andre land i verden ? Anonymkode: 7b422...3e3 Godt spørsmål. Vi har god hygiene og vi er flinke til å følge rådene som blir gitt (takk og lov). De aller fleste vasker seg ofte og før man går inn i butikken også slik at man holder smittefaren lav og de fleste tar hensyn til de aller fleste selv om noen er totalt idioter som burde ha blitt skutt, men de fleste oppfører seg ordentlig og hoster som regel ikke mot noen med vilje. Vi har god økonomi og god infrastruktur! Spesielt posten (slik at man kan bestille og handle ting man behøver fra hjemmet), kolonial og coop matbutikker (levering av mat via nettet) har uten tvil reddet flere liv under pandemien. Jeg har brukt de tjenestene der hyppig under pandemien siden jeg er i risikogruppa. I stedet for å risikere at jeg blir smittet av noen andre slik at jeg kan smitte andre igjen. Så kan jeg bruke de tjenestene og de som jobber på de stedene holder seg som regel i liten omkrets (utenom levering), men er flinke til å holde avstand til de dem leverer til slik at man ikke sprer smitten til store deler av befolkningen og pga. sterk økonomi så behøver vi heller ikke å jobbe med mindre det er arbeid som er kritisk til samfunnet (ingen nevnt - ingen glemt). Så takk til de som har jobbet under denne tiden! Hva mer skal man ta med da? Jo! Media har gitt mye og klar beskjed til befolkningen om hvilke ulike råd man skal følge etter rådene til FHI. Kommunikasjonen mellom politikere og befolkningen har vært alfa-omega og ikke minst at politikere ikke har kranglet under denne ekstreme perioden og har stått samlet om å ta gjøre de nødvendige tingene og prioritere de viktigste tingene slik som bedrifter, økonomien til bedriftene for å overleve etter pandemien og økonomien til de private slik at vi overlever imens pandemien pågår. Vi reagerte også kjapt selv om det kunne ha vært enda tidligere spesielt med tanke på å stenge av flyplassen innreise ifra Italia som tidligere var epicsenter. Vi har også vært flinke til å unngå togreiser og buss i disse tidene her har også vært veldig viktig. De har jo nærmest vært tomme til enhver tid og har heller tatt bilen i andre land er det nesten helt umulig og unngå transport av tog eller buss pga. store distanser. Så takk til alle som har stått på og har isolert seg selv. Vi får krysse fingrende for at det ikke er så lenge til vi finner en vaksine til covid-19 også får vi se om vi klarer å shoppe oss ut av en dyp resesjon når ting begynner å åpne igjen, men vi får se! Endret 9. mai 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #15 Skrevet 9. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den blir nok skrevet ut over en lav sko også, men det er jo begrenset hvor mange ganger i året hver person kan bli syk med sykdommer antibiotika kan kurere, altså noe bakterielt. Derfor vil jeg tippe MYE antibiotika i dyrefôret utgjør en større trussel. Anonymkode: 9291f...49b Ikke for å være en av de irriterende vegetarianerne alle hater her inne, men ja! Spis mindre kjøtt. Anonymkode: 2a5ee...685
Anbefalte innlegg