AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Jeg lurer litt på noe.. Naboen min har et barn på to eller tre år, regner med han er tre. Jeg har spurt mammaen hva som er greia, men jeg er likevel bekymra. Han løper rundt ute bare i bleia. De få gangene jeg har sett ham med klær, er det fordi de skal dra.. På vinteren har han også bare gått i bleia og sko, hvis mora skal hente posten eller noe. Regner med de har det varmt inne 😅 Jeg spurte, og mammaen sier det er fordi han ikke vil ha på klær. Han har ekstrem atopisk eksem, med sår over hele kroppen stakkars. De sier han er allergisk mot sand og gress, så han får ikke lov å gå ut for han får det i såra sine 😢. Jeg spurte "men hjelper det ikke å ha på klær og sko mot slik?" men hun sa han nekter og hun orker ikke krangle med ungen. Samtidig så smører de jo en del, og da er det kanskje ikke alltid greit med av og påkledning.. Jeg har selv en niese som har atopisk eksem, og vet at det kreves mye smøring og mye som gjør ting verre og bedre, vet at det kan gå utover nattesøvnen også.. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg faktisk er bekymra for ungen. Jeg jobber hjemmefra, og ser at de sjeldent er ute. Det er noe som sier meg at ting kunne vært bedre for ham, men mora virker litt tafatt.. Er det virkelig normalt det som foregår her? Dere som har barn som virkelig er plaget med eksem.. Hva hjelper? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe? Er det egentlig greit å spørre om alt er i orden med dem? Om de trenger avlastning eller noe? Jeg har ofte niesen min på besøk og de er like gamle, er det greit å invitere ham over..? Anonymkode: 897f3...a60
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Nei - det er ikke greit. Jeg tenker at du skal passe dine egne saker. Anonymkode: 3d7ff...df7 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei - det er ikke greit. Jeg tenker at du skal passe dine egne saker. Anonymkode: 3d7ff...df7 Får gjøre det da. Jeg er kanskje i overkant bekymret for barn, så det er vanskelig å snu ryggen til når jeg har en ekkel følelse. Er kanskje en læringssak 🙂 nå følte jeg meg dum, takk for svar. Anonymkode: 897f3...a60
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Det hadde jeg meldt inn. Anonymkode: 5d878...a27 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jeg meldt inn. Anonymkode: 5d878...a27 Jeg regner med det hadde blitt meldt inn av legen om det var bekymringsverdig, selvom han kanskje ikke vet hvordan d er hjemme da Anonymkode: 897f3...a60 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 Jeg hadde meldt inn slik at barnevernet kunne satt inn hjelpetiltak for å veilede moren Anonymkode: 24d30...f6e 6
Fuglemor Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 Jeg hadde helt klart meldt inn, synes det ikke er greit, det er foreldrenes oppgave å legge til rette for en normal og aktiv hverdag, men her hindrer de.. 2
Diamant20 Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 Hadde spurt om han ville kommer over en tur når du passer niesen din. Det kan hende du kommer nærmere foreldrene da, kanskje de har det beintøft med null avlastning og er nære en utmattelse.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 7 minutter siden, Diamant20 skrev: Hadde spurt om han ville kommer over en tur når du passer niesen din. Det kan hende du kommer nærmere foreldrene da, kanskje de har det beintøft med null avlastning og er nære en utmattelse. De er fire voksne (søsken eller noe) boende der, men veit storebroren på ti år ca er den som hele tiden har barnet ute.. Anonymkode: 897f3...a60
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #10 Skrevet 9. mai 2020 Hva eksakt mener du er det som foreldrene gjør feil her? Og hvordan eksakt mener du barnevernet kan "hjelpe" i situasjonen? De er jo ikke helsepersonell som kan hjelpe med eksema. Og hvis foreldrene hadde tvunget barnet å ta på seg klar og barnet hadde skreket så hadde du jo blitt bekymret for skrikingen og. Så hva skal foreldrene i følge deg gjøre for at du skal være fornøyd og ikke bekymre deg så mye? Kanskje du burde passe på dine egne saker? Det er ikke foreldrenes feil at barnet har alvorlig eksema. Hvis du ønsker å hjelpe så spør om de trenger hjelp og hvordan du kan hjelpe. Ikke meld til barnevernet for dette er ikke noe barnevernssak. Når det gjelder ditt spørsmål om eksema så kan jeg svare for oss at det var kun TID som hjalp. Ingenting annet. Anonymkode: 980cf...b6a 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva eksakt mener du er det som foreldrene gjør feil her? Og hvordan eksakt mener du barnevernet kan "hjelpe" i situasjonen? De er jo ikke helsepersonell som kan hjelpe med eksema. Og hvis foreldrene hadde tvunget barnet å ta på seg klar og barnet hadde skreket så hadde du jo blitt bekymret for skrikingen og. Så hva skal foreldrene i følge deg gjøre for at du skal være fornøyd og ikke bekymre deg så mye? Kanskje du burde passe på dine egne saker? Det er ikke foreldrenes feil at barnet har alvorlig eksema. Hvis du ønsker å hjelpe så spør om de trenger hjelp og hvordan du kan hjelpe. Ikke meld til barnevernet for dette er ikke noe barnevernssak. Når det gjelder ditt spørsmål om eksema så kan jeg svare for oss at det var kun TID som hjalp. Ingenting annet. Anonymkode: 980cf...b6a Jeg har ikke nevnt barnevernet her.. Har ikke tenkt på det som et alternativ. Eksem er jo ikke foreldrenes feil. Kan du ikke lese spørsmålene mine i hi..? Ts. Anonymkode: 897f3...a60
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke nevnt barnevernet her.. Har ikke tenkt på det som et alternativ. Eksem er jo ikke foreldrenes feil. Kan du ikke lese spørsmålene mine i hi..? Ts. Anonymkode: 897f3...a60 Det er bra at du ikke tenker på det som et alternativ. Det var så mange svar som nevner barnevernet så tenkte jeg kanskje at du hadde nevnt det og i din ts. Men jeg prøvde å svare på dine spørsmål: for all del, spør om de trenger hjelp. Og min sønn som hadde eksema ble bedre da han ble større. Vil gjerne legge til at det er ikke på noe måte helseskadelig å gå ute i kun bleie hvis det ikke er snakk om flere timer i minusgrader. Det er faktisk vanlig praksis i mange land å gå et par minutter i veldig kaldt vær, bade i snøen naken osv. Anonymkode: 980cf...b6a 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #13 Skrevet 9. mai 2020 Meld inn. Barn kan og bør ha på klær med mindre det er sommer og varmt. Anonymkode: 3a9c9...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #14 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Meld inn. Barn kan og bør ha på klær med mindre det er sommer og varmt. Anonymkode: 3a9c9...9cd For et forferdelig råd. Barnet tar absolutt null skade av å gå i bleie ute. Anonymkode: 980cf...b6a 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #15 Skrevet 9. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et forferdelig råd. Barnet tar absolutt null skade av å gå i bleie ute. Anonymkode: 980cf...b6a Jo, når det er minusgrader gjør de åpenbart det. Anonymkode: 3a9c9...9cd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå