AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 En nær venn av meg får stadig spoleret samværet med barnet sitt av barnets mor, som stadig finner på nye unnskyldninger for at barnet må være hos henne. Til tross for at det allerede har vært rettssak hvor barnefar vant frem, så fortsetter altså mor å spolere. Dette går, enn så lenge, ikke på hans evner som far, detcer andre grunner hun finner på og hun holder rett og slett igjen barnet. Barnefar føler han ikke har noen rettigheter og t o m familievernkontoret sier han ikke må finne på å hente barnet på skolen, som vanlig, på hans dager, hvis mor sier nei. Dette er bare tragisk i et moderne land som Norge. Far kommer nå til å starte ny prosess for igjen ta saken til retten, men forrige gang tok hele prosessen to år og han måtte ut med veldig mange tusen. Men han føler han ikke har noe valg når han stadig mister tid med barnet. Vi i vennegjengen rundt har lurt på om det vil hjelpe å levere bekymringsmelding til bv på at mor tidvis holder barnet unna far, siden noen mener dette er en form for omsorgssvikt. Noen mener barnevernet ikke blander seg inn i slike type saker og at familievernkontoret er rett plass. Men de har jo ingen myndighet til å gjøre noe, de megler bare. Så hva gjør man?? Anonymkode: e2fd2...edb 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Nei, dette er ingen sak for barnevernet. Anonymkode: 6a44b...f2d 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Tror du bør søke opp hva omsorgssvikt er. Som personen ovenfor sier, dette er ikke en sak for barnevernet. Når familievernkontoret ikke kan hjelpe og moren fremdeles ikke vil samarbeide så må de kjøre barnefordelingssak for retten (noe som kan bli veldig dyrt) Anonymkode: ca02f...123 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Ja ring barneværnet med en eneste gang! Dette er omsorgssvikt fra morens side om det skjer gjentatte ganger. Det skal svært mye til for å hindre samvær. Jeg har selv hatt kontrakt med barnevernet mht å få på plass en samværsavtale. Når den ikke overholdes må vedkommende i møte med barnevernet for å forklare. Dette hjelper, rett og slett fordi noen er der som en hjelpende part (i dette tilfellet barnevernet) I mitt tilfelle var det motsatt part som skulle ha samvær som alltid brøt dette rett før, som barna selvfølgelig blir veldig lei seg for - og gjerne føler seg tilsidesatt. Er ikke godt å si hva mor forteller barna i dette tilfellet, om hun er ærlig overfor barna at det er hun som hindrer samvær(?) Anonymkode: 684a3...300 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 Det er veldig trist når voksne ikke kan sette egne følelser til side og fokusere på hva som er best for barnet. Om barnevernet har kapasitet til å mekle mellom foreldre i slike saker vet jeg ikke. Men jeg vil tro de prioriterer andre ting. Dette er mer en sak for famievernkontoret, evnt at helsesøster tar en prat med mor om barnets beste? Barnet blir uansett en kasteball. Og det er trist. Anonymkode: 49c18...869 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er veldig trist når voksne ikke kan sette egne følelser til side og fokusere på hva som er best for barnet. Om barnevernet har kapasitet til å mekle mellom foreldre i slike saker vet jeg ikke. Men jeg vil tro de prioriterer andre ting. Dette er mer en sak for famievernkontoret, evnt at helsesøster tar en prat med mor om barnets beste? Barnet blir uansett en kasteball. Og det er trist. Anonymkode: 49c18...869 Barnevernet setter inn hjelpetiltak, det gjør ikke familievernkontoret. Jeg har kun positive opplevelser med at barnevernet hjelper til i slike saker. Og ja dei har kapasitet til å gjøre dette, men det er for begrenset periode - typisk 3 måneder. Anonymkode: 684a3...300 5
GrønnNellik68 Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 Problemet med norske rettssytemet i slike saker er at dommen er at han har rett til samvær, men det er ikke lovpålagt så da kommer man ingen vei med det. Derfor jeg aldri har skjønt hvorfor de ikke lovpålegger foreldrene til å rette seg etter dommen eller så blir det bøter og det som er. Men nei..er det ikke lovpålagt... så slipper de unna..er bare tull sånne tingrettsdommer....sånn egentlig. 2
GrønnNellik68 Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 Men noen burde ta kontakt med noen som denne moren stoler på og snakke med dem og forklar dem problemstillingen..når ikke det offentlige kan stille opp for barn bør vi som medmennesker gjør det. Gjerne flere sammen sånn at man ikke blir stående alene i krigen. Få noen til å innse at det ikke handler om mor..men om barnets rett til å se sin far... enkelt å greit.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 Hva med at far informerer mor om at han vil gå for full omsorg dersom hun fortsetter å sabotere? Godt mulig han vil få det også da barnet har rett til å treffe begge foreldrene sine. Om jeg hadde blitt "truet" med det, ville jeg tenkt meg om noen ganger før jeg fortsatte i samme spor.. Anonymkode: 3e472...6b2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #10 Skrevet 9. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja ring barneværnet med en eneste gang! Dette er omsorgssvikt fra morens side om det skjer gjentatte ganger. Det skal svært mye til for å hindre samvær. Jeg har selv hatt kontrakt med barnevernet mht å få på plass en samværsavtale. Når den ikke overholdes må vedkommende i møte med barnevernet for å forklare. Dette hjelper, rett og slett fordi noen er der som en hjelpende part (i dette tilfellet barnevernet) I mitt tilfelle var det motsatt part som skulle ha samvær som alltid brøt dette rett før, som barna selvfølgelig blir veldig lei seg for - og gjerne føler seg tilsidesatt. Er ikke godt å si hva mor forteller barna i dette tilfellet, om hun er ærlig overfor barna at det er hun som hindrer samvær(?) Anonymkode: 684a3...300 Barnevernet støtter mor mer enn far. Og de favoriserer fosterhjem og omsorgsovertakelse fremfor å mekle mellom foreldre. Ikke anbefal å ødelegge familien mer enn den er ved å be om å ringe Barnevernet. Det er omsorgssvikt. Skjerp deg. Minner om at det er forstått. Anonymkode: 2e6e3...486 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 Joda, sender du melding til barnevernet så¨har de undersøkelsesplikt. Jeg har hatt 30 bekymringsmeldinger mot meg og vet hva det er. De sjekker helseopplysninger både fra lege og skole, de kommer på hjembesøk, de avtaler flere møter etc. Dette uten å ha grunnlag for noen som helst bevis for at du er skyldig i bekymringmeldingen. Jeg var i utallige møter, hadde flere hjembesøk osv. Til slutt avslutter de alt (etter 1-2 år med møter og besøk), også sier de at de ikke lenger tror på bekymringmeldingene fra avsender. Så joda, det blir brukt mye BV ressurser på totalt oppspinn også. Men du har jo bevis, så her har du faktisk en sterk sak! Anonymkode: 27c7b...4ab 3
Imperfectionibus Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En nær venn av meg får stadig spoleret samværet med barnet sitt av barnets mor, som stadig finner på nye unnskyldninger for at barnet må være hos henne. Til tross for at det allerede har vært rettssak hvor barnefar vant frem, så fortsetter altså mor å spolere. Dette går, enn så lenge, ikke på hans evner som far, detcer andre grunner hun finner på og hun holder rett og slett igjen barnet. Barnefar føler han ikke har noen rettigheter og t o m familievernkontoret sier han ikke må finne på å hente barnet på skolen, som vanlig, på hans dager, hvis mor sier nei. Dette er bare tragisk i et moderne land som Norge. Far kommer nå til å starte ny prosess for igjen ta saken til retten, men forrige gang tok hele prosessen to år og han måtte ut med veldig mange tusen. Men han føler han ikke har noe valg når han stadig mister tid med barnet. Vi i vennegjengen rundt har lurt på om det vil hjelpe å levere bekymringsmelding til bv på at mor tidvis holder barnet unna far, siden noen mener dette er en form for omsorgssvikt. Noen mener barnevernet ikke blander seg inn i slike type saker og at familievernkontoret er rett plass. Men de har jo ingen myndighet til å gjøre noe, de megler bare. Så hva gjør man?? Anonymkode: e2fd2...edb Det er en form for omsorgssvikt så ville tatt en tlf og forhørt meg 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #13 Skrevet 9. mai 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet støtter mor mer enn far. Og de favoriserer fosterhjem og omsorgsovertakelse fremfor å mekle mellom foreldre. Ikke anbefal å ødelegge familien mer enn den er ved å be om å ringe Barnevernet. Det er omsorgssvikt. Skjerp deg. Minner om at det er forstått. Anonymkode: 2e6e3...486 Jeg er en mann... I min sak ble iallefall ikke mor favorisert. Følte aldri at det var noen form for favorisering på noe punkt. Tror du uttaler deg basert på fordommer mer en fakta. Anonymkode: 684a3...300 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #14 Skrevet 9. mai 2020 Føler enkelte har så mye skadefryd når det gjelder å melde folk til barnevernet. Dette burde være noe av det siste du gjør etter at du har konfrontert personen, spesielt om det bare handler om en bagatell. Anonymkode: e36d4...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #15 Skrevet 9. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet støtter mor mer enn far. Og de favoriserer fosterhjem og omsorgsovertakelse fremfor å mekle mellom foreldre. Ikke anbefal å ødelegge familien mer enn den er ved å be om å ringe Barnevernet. Det er omsorgssvikt. Skjerp deg. Minner om at det er forstått. Anonymkode: 2e6e3...486 ..Og hvordan skulle dette kunne medføre omsorgsovertakelse? Det gir jo ingen mening.. måtte isåfall vært far som fekk omsorgsovertakelsen da.. Jeg anbefaler fortsatt å snakke med barnevernet, man behøver jo ikke sende bekymringsmelding for å få hjelp fra de.. Anonymkode: 684a3...300
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #16 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Føler enkelte har så mye skadefryd når det gjelder å melde folk til barnevernet. Dette burde være noe av det siste du gjør etter at du har konfrontert personen, spesielt om det bare handler om en bagatell. Anonymkode: e36d4...1cc Det er ingen bagatell å hindre barna å møte far eller mor..🙄 Anonymkode: 684a3...300 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #17 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen bagatell å hindre barna å møte far eller mor..🙄 Anonymkode: 684a3...300 Da kontakter man en advokat, ikke barnevernet! 🙄 Anonymkode: e36d4...1cc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #18 Skrevet 9. mai 2020 Jeg vet om mange som sender bekymringmeldinger til BV for langt mindre problemer enn dette. Jeg vet det er sløs med BV sine ressurser, men noen liker å gjøre det fordi dem kan. Systemet er totalt fiasko og fører til at folk kan drive å sjikanere i åresvis. Anonymkode: 27c7b...4ab
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #19 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da kontakter man en advokat, ikke barnevernet! 🙄 Anonymkode: e36d4...1cc Far bør kontakte advokat ja. Men det er da helt på sin rett for TS å kontakte barnevernet når hun ser at et barn holdes vekk fra sitt samvær med en forelder. TS kan jo ikke kontakte en advokat på vegne av far. Anonymkode: 4e2fd...d1b 2
Coffee1234 Skrevet 9. mai 2020 #20 Skrevet 9. mai 2020 Jeg synes det er fint å kunne varsle om et slikt tilfelle. Når det gjelder bekymringsmeldinger til barnevernet, så skal en alltid kunne levere bekymringsmeldinger dersom en faktisk er bekymret for barnet. Dette synes jeg er en dårlig måte av mor på å holde barnet unna far. Barnet burde få lik sjanse til å ha kontakt med dem begge. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå