Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok du nettstudie/kurs? Isåfall hvordan var dette? 

Lest om et 15mnd kurs på NKI og syntes det ser bra ut. Men man har jo jobb og barn også, så ønsker gjerne å høre fra noen i samme situasjon. 

Jobber du med utdannelsen nå? Og er det vanskelig å bli ansatt? Andre tanker og erfaringer ønskes også. 

Lest at lønnen ligger på rundt 450k i snitt. Stemmer det for deg? 

Anonymkode: 2fb90...796

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å bli interiørdesigner men hørte så mange skrekkhistorier om at det beste du kunne gjøre med det var å bli ansatt i interiørbutikker som bohus, med mindre du startet eget firma da. Har endt opp med en allsidig utdanning nå, men drømmer enda tilbake på "hva om". 

Anonymkode: b5690...b20

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hatt lyst til å bli interiørdesigner men hørte så mange skrekkhistorier om at det beste du kunne gjøre med det var å bli ansatt i interiørbutikker som bohus, med mindre du startet eget firma da. Har endt opp med en allsidig utdanning nå, men drømmer enda tilbake på "hva om". 

Det stemmer nok det, jeg kjenner to interiørdesignere med eget firma, og de sier akkurat det samme. Hun ene har klart å etablere et samarbeid med flere meglere, og hun får bra med styling-oppdrag gjennom dem. Begge klarer seg for så vidt greit, men rike blir de ikke 😄

Anonymkode: a494a...d49

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobb i møbelbutikk e.l. er nok der mange med interiørutdanning fra NKI, NKF, MI etc. ender opp. Jeg var ferdig med videregående i 2000 siden og to av venninene mine begynte på interiørlinja på Merkantilt Institutt (MI). Man kunne ta et eller to år. Den ene venninna mi tok et år og den andre tok to.

Hun som tok to år fikk faktisk et ettårig vikariat som interiørarkitekt i et arkitetkfirma i Oslo rett etter studiene, men hun fikk ikke fast jobb der da de ikke hadde behov for fler ansatte. I etterkant hadde hun noen oppdrag for firmaet som frilanser fra tid til annen, men etter at finanskrisa slo inn i 2008 var det helt slutt på det. Hun har tatt ny utdanning og jobber i dag med noe helt annet.

Hun som gikk kun et år fikk seg jobb i kassa i en møbelkjede da hun var ferdig utdannet. Der har hun jobbet seg opp i systemet og har i dag ansvaret for å sette sammen utstillingene, bl.a. designer hun alle utstillingsmiljøene, i en av kjedens største butikker.

Ei venninne av lillesøsteren min tok en bachelor i interiørarkitektur på et universitet i England noen år senere. Hun endte også i møbelbutikk etter endt utdanning, men hun klarte å få seg en del innredningsoppdrag via kundene i møbelbutikken og bygget seg en portefølje som gjorde at hun etter tre-fire år fikk seg jobb i et arkitektfirma som interiørarkitekt.

En del interiørutdannete jobber med salg og design av kjøkkeninnredninger. Boligstyling er også et mulig arbeidsfelt.

Anonymkode: e84f4...1d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en slektning som tok dette studiet på NKI. Som de over sier, så er det ikke mange jobber innen dette, med mindre du starter firma selv og jobber hardt. Denne personen endte opp i interiørbutikker og kjøkkenfirmaer, hvor h*n har fått bruke en del av kunnskapen sin, men hvorvidt det var det som var drømmen, er jeg usikker på. I disse tider er jo interiør-kontoer på instagram ganske populære. Vil anbefale deg å bruke det som reklame for deg selv hvis du bestemmer deg for å gå det studiet.

Anonymkode: 84eb6...7fb

AnonymBruker
Skrevet

Tok to års utdannelse på det som den gang het Merkantilt Institutt i en av de større byene. Angrer, for selv om det var interessant studie så var mange av lærerene dårlige og det er sykt vanskelig å få seg en relevant jobb etterpå. Lærerene, som ikke er utdannet lærere men jobber innen fagene de underviser i, sa det var enkelt å få seg jobb etter studiet.

Det beste er nok å ta interiørarkitekt studie, mulig det er lettere å få seg jobb da. Jeg jobber ikke som interiørdesigner, jeg ble fagarbeider i stedet pga det var umulig å få seg jobb. Av de som gikk i klassen og parallellklassen min er det et bittelite fåtall som har relevant jobb, om man skal få seg det må man være veldig god på å selge seg selv eller starte opp noe eget. 

Anonymkode: c383f...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg hadde trivdes godt med å jobbe i butikk med interiør også. Men ønsker jo bedre lønn og å faktisk jobbe med det man er kursa i..  Er jo ikke bestemt enda, men disse kommentarene får meg til å tenke litt ekstra nøye igjennom det 👍 er ikke bare bare når man allerede angrer på første utdannelsen sin, livredd for å velge feil nok en gang 🙈

Anonymkode: 2fb90...796

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...