Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp til å starte på denne oppgaven som ligger vedlagt. Skal finne opplagerkreftene i A og B. A er glidelager og B er fast. Sliter egentlig bare med å starte, så jeg setter stor pris på om noen bare vil fortelle fremgangsmåten! 

Snapchat-374075459.jpg

Skrevet

Opp! 

AnonymBruker
Skrevet

Å få slik leksehjelp er sjelden populært. Du må gjøre noe selv og vise at du i det minste har jobbet med faget, ikke bare få fasiten.

Hadde nok heller satset på dedikerte ingeniør og vitenskap -sider. Men hvis hvordan du selv har tenkt og prøvd i det minste.

Anonymkode: 20de5...68e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du kan ta summ krefter i y retning og moment i enten a og b for å få 2 ligninger med 2 ukjente, også kan du finne den siste etterpå. husk å dekomponere kreftene i punkt a

Anonymkode: d2f5f...52b

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få slik leksehjelp er sjelden populært. Du må gjøre noe selv og vise at du i det minste har jobbet med faget, ikke bare få fasiten.

Hadde nok heller satset på dedikerte ingeniør og vitenskap -sider. Men hvis hvordan du selv har tenkt og prøvd i det minste.

Anonymkode: 20de5...68e

Jeg ber jo bare om fremgangsmåten her, trenger ingen fasit. Er vanskeligere enn man skulle tro å finne passende sider på nett, derfor spør jeg her. Er heller ikke lekser, men repetisjon for min egen del. Men alle trenger jo ikke å like det :)

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan ta summ krefter i y retning og moment i enten a og b for å få 2 ligninger med 2 ukjente, også kan du finne den siste etterpå. husk å dekomponere kreftene i punkt a

Anonymkode: d2f5f...52b

Er sånn man gjør det ja, men vil helst starte med en momentbetraktning om B, for A har jo kun en ukjent pga glidelager. Det jeg lurer mest på er fremgangsmåten for A. Man skal jo finne sin/cos 45 grader på ett eller annet tidspunkt, men er rett og slett litt usikker på hvordan man inkorporerer det i stykket, da denne oppgaven er ganske ulik alt annet jeg har gjort hittil. Er faktisk også usikker på hvordan man "flytter" den slik at den går gjennom B. Sånne glidelager har jo i utgangspunktet kun en y-komponent, men er det mulig at den får både y og x siden den er skrå? Kjenner det er litt for lenge siden jeg holdt på med dette og at jeg er litt forvirra 😅

Skrevet

Dytter opp denne igjen

AnonymBruker
Skrevet

Her kan du vel finne opplagerkraften i A, ved å ta moment om B? Så kan du finne x -og z-komponent av opplagerkraften i A ved pytagoras. Deretter ta likevekt i x og z-retning for å finne kreftene i B

Anonymkode: 76da3...663

AnonymBruker
Skrevet

Fant du det ut?

Anonymkode: d5b90...1b0

AnonymBruker
Skrevet

For alt vi vet kan dette være eksamensoppgave for noen som har hjemmeeksamen. Å finne riktig framgangsmåte og det å vite hvordan du skal gå fram for å løse en oppgave, er en viktig del av kompetansen du skulle ha opparbeidet deg, TS.

Anonymkode: 445e5...b29

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For alt vi vet kan dette være eksamensoppgave for noen som har hjemmeeksamen. Å finne riktig framgangsmåte og det å vite hvordan du skal gå fram for å løse en oppgave, er en viktig del av kompetansen du skulle ha opparbeidet deg, TS.

Anonymkode: 445e5...b29

En hjemmeeksamen som varer i fem dager? 😅Tror ikke det. 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du vel finne opplagerkraften i A, ved å ta moment om B? Så kan du finne x -og z-komponent av opplagerkraften i A ved pytagoras. Deretter ta likevekt i x og z-retning for å finne kreftene i B

Anonymkode: 76da3...663

Skal prøve dette når jeg får tid :)

AnonymBruker
Skrevet

Er jo oppgave fra mekanikkboka det der, eller? Ser akkurat ut som en oppgave fra statikk og fasthetslære eller hva det nå var. 

Anonymkode: ca470...9c0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er jo oppgave fra mekanikkboka det der, eller? Ser akkurat ut som en oppgave fra statikk og fasthetslære eller hva det nå var. 

Anonymkode: ca470...9c0

Ja, er denne:

https://www.adlibris.com/no/bok/mekanikk-for-ingeniorer-statikk-og-fasthetslare-9788256271528?gclid=Cj0KCQjw2PP1BRCiARIsAEqv-pQ--vxux_WYLjUqb82KP0BKWNOP78N9vTz9edTNpN2RWQ7XKYb9r3EaAhnWEALw_wcB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...