Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på trilletur med baby og vi trillet forbi en fotballbane. En gutt som sparka fotball alene, kom plutselig bort og begynte å stille meg helt tilfeldige spørsmål, hva jeg heter osv. Jeg ble litt paff, kjente jo ikke vedkommende. Men svarte høflig. Og plutselig spør han om jeg kunne kjøpe en brus til han? Synes dette var veldig merkelig oppførsel av en 10-12 åring. Er dette vanlig? Min lille er under 2 måneder enda, så har ikke erfaring... Men jeg hadde blitt veldig flau hvis min sønn tigget vilt fremmede om ting...

Anonymkode: fffc3...22d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var på trilletur med baby og vi trillet forbi en fotballbane. En gutt som sparka fotball alene, kom plutselig bort og begynte å stille meg helt tilfeldige spørsmål, hva jeg heter osv. Jeg ble litt paff, kjente jo ikke vedkommende. Men svarte høflig. Og plutselig spør han om jeg kunne kjøpe en brus til han? Synes dette var veldig merkelig oppførsel av en 10-12 åring. Er dette vanlig? Min lille er under 2 måneder enda, så har ikke erfaring... Men jeg hadde blitt veldig flau hvis min sønn tigget vilt fremmede om ting...

Han var vel tørst da, og gjorde et ærlig forsøk på å få påspandert en brus :) 

Jeg hadde spandert en brus, har vært borti verre tigging enn dette tilfellet. 

Gjest Trynefaktor
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei,dette er ikke vanlig oppførsel. Høres ut som et grenseløst barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja, vi har unger i nabolaget som stadig maser om is, godteri og brus, så tigging hos barn er vel nokså vanlig. Men kanskje ikke hos helt vilt fremmede...

Anonymkode: 4919e...8fd

• Liker 2
Skrevet

Synes det hørtes ut som et trivelig og utadvendt barn som liker å småprate. Jeg hadde sikkert blitt såpass sjarmert at jeg hadde spandert på ham ei brus. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt nei, men at jeg kunne kjøpe en flaske vann til ham om han faktisk var tørst.

Anonymkode: bd86a...2dc

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Synes det hørtes ut som et trivelig og utadvendt barn som liker å småprate. Jeg hadde sikkert blitt såpass sjarmert at jeg hadde spandert på ham ei brus. 

Jeg også! Så lenge han var høflig og sånt hadde jeg ikke hatt noe i mot det, hvis man ikke vil kjøpe en 0,5liter til et lite barn kan man jo kjøpe boks i stedet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde stort problem for noen år siden at nabojenta i ca samme alderskategori som barnet TS møtte hadde med seg spesielt en bestemt venninne som prøvde å mase på mitt barn i barnehageåret etter godteri/brus/is. De latet som de ville leke med mitt barn for å så smugspørre om han kunne gå inn å be om søtsaker/smugle det ut til dem. Det pågikk nesten hver eneste dag. Hvis de fikk noe godt så sprang de bare vekk fra han som var lei seg fordi det hadde fått inntrykk at de faktisk ville være med han å leke. Hvis jeg så nei til godteri kunne de straffe barnet mitt med å være ekkel på forskjellige måter som f.eks kaste lekene hans over gjerdet eller sparke til sykkelen hans. Dette er altså helt vanlige barn som ikke slutter før jeg gjentatte ganger kjeftet de ut, hjalp ikke å snakke med foreldrene som var våre naboer de mente bare at det er vanlig for barn å ha lyst på godteri. Så at barn tigger er jeg ikke overrasket over, noen er helt desperate etter noe godt. Selv om de fleste oppfører seg greit.

Anonymkode: a54e5...a6e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg om da jeg og mine venninner fikk lyst på is da vi var i den alderen. Vi gikk fra dør til dør og spurte etter tomflasker, sa vi skulle på fotballcup. Etterpå dro vi å kjøpte oss en 2litersboks med is som vi spiste utenfor butikken så ikke foreldrene våre skulle oppdage oss. Vi kom fra helt vanlige familier, har til og med klart oss helt fint som voksen også. 

Det er selvfølgelig ikke greit å tigge ting hos fremmede, og de fleste barn vet at man ikke skal snakke med fremmede mennesker. Og de her som beskriver frekke barn som er slemme, da ville jeg nok gjort en innsats for å finne ut hvem foreldrene er. Men samtidig, mange barn er utadvendte og snakker med andre mennesker, at en 10 åring slår av en prat med fremmede er ikke unormalt, heller ikke å spørre fremmede om tigging. Mange oppfører seg annerledes når foreldrene ikke er tilstede, og blir litt tøffere. Kanskje han synes du så hyggelig ut, siden du gikk med barnevogn? Barn tenker og oppfører seg annerledes enn oss voksne. Det er mye du skal oppleve å bli flau av som mor fremover. 

Anonymkode: 8bf1a...b08

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette minner meg om da jeg og mine venninner fikk lyst på is da vi var i den alderen. Vi gikk fra dør til dør og spurte etter tomflasker, sa vi skulle på fotballcup. Etterpå dro vi å kjøpte oss en 2litersboks med is som vi spiste utenfor butikken så ikke foreldrene våre skulle oppdage oss. Vi kom fra helt vanlige familier, har til og med klart oss helt fint som voksen også. 

Det er selvfølgelig ikke greit å tigge ting hos fremmede, og de fleste barn vet at man ikke skal snakke med fremmede mennesker. Og de her som beskriver frekke barn som er slemme, da ville jeg nok gjort en innsats for å finne ut hvem foreldrene er. Men samtidig, mange barn er utadvendte og snakker med andre mennesker, at en 10 åring slår av en prat med fremmede er ikke unormalt, heller ikke å spørre fremmede om tigging. Mange oppfører seg annerledes når foreldrene ikke er tilstede, og blir litt tøffere. Kanskje han synes du så hyggelig ut, siden du gikk med barnevogn? Barn tenker og oppfører seg annerledes enn oss voksne. Det er mye du skal oppleve å bli flau av som mor fremover. 

Når jeg tenker meg om blir jeg flauere av da jeg og vennene mine sto utenfor senteret å spurte fremmede om de kunne kjøpe røyk til oss som 17 åring. 😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi «med eldrebarn» håper jo vi har lært dem å ikke tigge. Men når det gjelder slå av en prat, har jeg innprente mine at trenger du hjelp, vil/må snakke med en fremmed, velg en «som ser ut som en mamma». Så akkurat voksen dame med barnevogn har vi ikke advart mot, tvert i mot. Det er de hyggeligste (Tryggeste) voksne som finns. 

Anonymkode: 00c35...42c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at fremmede barn har tigget, det var litt spesielt. Men noen av barnas venner derimot. Eier ikke skam, og maser etter mat/snop/is/brus osv når de er på besøk. «Kan du bake ei kake?» «Jeg vil ha is!» «Jeg vil ikke ha vann, jeg vil ha brus!» osv. Håper inderlig at mine barn ikke oppfører seg sånn på besøk, har iallfall prøvd å lære dem at slik tigging ikke er greit. 

Anonymkode: a3b6f...9ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Dævendøtte skrev:

Han var vel tørst da, og gjorde et ærlig forsøk på å få påspandert en brus :) 

Jeg hadde spandert en brus, har vært borti verre tigging enn dette tilfellet. 

Hadde du virkelig kjøpt brus til et fremmed barn? Du vet jo ikke om barnet har diabetes eller ikke toler det av en eller annen grunn. Eller kanskje barnet ikke får drikke brus midt i uka, og prøver å omgå reglene hjemme. 
Jeg hadde ikke likt at noen hadde kjøpt brus til barnet mitt. Da er det bedre om du kjøper en flaske vann til barnet. 

• Liker 10
Skrevet

Dette er en grunn til at jeg lagrer svenskesnop og brus i ferieleiligheten til mine foreldre! Sist vi hadde slikt hjemme delte ungene det ut til kreti og pleti som tigget om slikt!!

Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 10.5.2020 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Hadde du virkelig kjøpt brus til et fremmed barn? Du vet jo ikke om barnet har diabetes eller ikke toler det av en eller annen grunn. Eller kanskje barnet ikke får drikke brus midt i uka, og prøver å omgå reglene hjemme. 
Jeg hadde ikke likt at noen hadde kjøpt brus til barnet mitt. Da er det bedre om du kjøper en flaske vann til barnet. 

Snakk om å gjøre ting vanskelig for en flaske brus. Hvisattedetattekanskje... vann kjøper jeg av prinsipp ikke, det finnes gratis i springen. Men slapp helt av, hadde nok fikset det på et vis, uten at himmelen hadde ramlet ned i hodet på noen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 9.5.2020 den 15.40, Trynefaktor skrev:

Nei,dette er ikke vanlig oppførsel. Høres ut som et grenseløst barn. 

Nja i det minste så spurte barnet og ikke forlangte

Anonymkode: 4064f...06a

AnonymBruker
Skrevet

Nja, dårlig oppdragelse, særlig dette med å ta i mot ting fra fremmede. 

Men han har sikkert lyktes med dette en gang, kanskje helt uventet, og barn lærer raskt. 

Anonymkode: 9d473...a4f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt. Men har også opplevd foreldre som kommer og kjefter fordi arvingen deres har en eller annen form for allergi eller lignende.

Anonymkode: b302e...f4d

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Snakk om å gjøre ting vanskelig for en flaske brus. Hvisattedetattekanskje... vann kjøper jeg av prinsipp ikke, det finnes gratis i springen. Men slapp helt av, hadde nok fikset det på et vis, uten at himmelen hadde ramlet ned i hodet på noen. 

Så det er bedre å kjøpe brus til en unge enn vann, hvis ungen er tørst, fordi man ikke kjøper vann fordi det finnes i springen.... 🙄 

Å kjøpe brus til en fremmed unge syns jeg er en stor uting, men deg om det. Og barnet lærer at man bare kan gå å be fremmede kjøpe brus til dem...  Ikke greit på noe nivå. 

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bedre å kjøpe brus til en unge enn vann, hvis ungen er tørst, fordi man ikke kjøper vann fordi det finnes i springen.... 🙄 

Å kjøpe brus til en fremmed unge syns jeg er en stor uting, men deg om det. Og barnet lærer at man bare kan gå å be fremmede kjøpe brus til dem...  Ikke greit på noe nivå. 

Tror neppe det blir et stort og utbredt problem, jeg løser det på strak den dagen en unge kommer bort til meg og spør. Kanskje jeg svarer ja, kanskje ikke. Kommer helt an på ungen og situasjonen. Men tørste i hjel, det skal den slippe ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...