Gå til innhold

Hva syns dere om FHI's håndtering av corona krisen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns FHI er en stor joke! 

1 De brukte alt for lang tid med å fraråde reiser når corona kom til Europa. Se på alle som døde da de dro til solgården i Spania feks. 

2 De har ikke anbefalt masker og sier det ikke har noen hensikt.

3 De bommer stadig vekk. De tippet 100 smittet til påske. (De bommet med mange tusen!)

4 De sier at stengte skoler kan ha økt smitten men sier at barn i liten grad smitter.

5 Det virker som Anders Tegnell er helten deres, og det ser ut som de vil ha det som i Sverige.

6 De stoppet ikke fly som kom fra Italia i begynnelsen.

7 De har gått ned fra 2m avstand til 1m

8 De anbefaler lavere karantenetid enn WHO.

Osv osv.. Jeg stoler ikke på prognosene deres og ikke på rådene deres. Jeg lytter heller til andre internasjonale eksperter. 

Anonymkode: a06d5...ef7

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er kommet veldig mye rart fra den kanten - spesielt fra Camilla Stoltenberg. Helt latterlig at hun stiller til debatt mot Erna og kommer med udokumenterte påstander som at det kan ha blitt mer smitte fordi skolene har vært stengt.  Hun har ikke forstått rollen sin. Hun skal gi faglige råd, ikke krangle med regjeringen. 

Solberg og Høie samt Nakstad fra direktoratet er de jeg har hatt tillit til i hele perioden og det er de jeg synes har stått stødigst under pressekonferansene. Og jeg stemmer ikke Høyre engang. 

Anonymkode: 1db7f...17f

• Liker 6
Skrevet

FHIs håndtering har vært relativt god, regjeringens håndtering har vært skammelig dårlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Elendig! 

De påstår at skole-og barnehagestenging har lite eller ingen effekt. Hvordan er det mulig, når tallene raste etter disse grepene ble gjort?

Ja, det kan være at det ikke er skole og barnehage som er smittebomber, men ved stenging så måtte også store deler av den voksne befolkningen holde seg hjemme og passe på barna sine. Så uansett direkte eller indirekte så hadde det god effekt! 

Anonymkode: a2844...df9

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elendig! 

De påstår at skole-og barnehagestenging har lite eller ingen effekt. Hvordan er det mulig, når tallene raste etter disse grepene ble gjort?

Ja, det kan være at det ikke er skole og barnehage som er smittebomber, men ved stenging så måtte også store deler av den voksne befolkningen holde seg hjemme og passe på barna sine. Så uansett direkte eller indirekte så hadde det god effekt! 

Anonymkode: a2844...df9

Nei, verken indirekte eller direkte hadde det effekt. Det som har hatt effekt er karantene.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

FHIs håndtering har vært relativt god, regjeringens håndtering har vært skammelig dårlig.

Tror flertallet mener det har vært stikk motsatt, men men..

Anonymkode: b6e28...36e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes de går utenfor sitt mandat f.eks med å blande inn menneskerettigheter. De bør holde seg til forskningsbegrunnet faglige råd og ikke blande seg i politikk. 

Anonymkode: ae98b...de6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes FHI har vært svake og gitt mange rare og dårlige råd, f.eks Spania, sent ut med å fraråde utenlandsreiser osv. Virker til og med nå at de ikke tar smitten og alvorligheten av viruset på alvor. 

Anonymkode: ae98b...de6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Burde innført portforbud med en gang. Bortsett fra det så har håndtert krisen utmerket.

Anonymkode: 216c3...3e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All about the money. Money talks. Derfor åpner de og fri flyt.

Stengte de ned 20.februar så ville minst 100 av de nå 218 døde vært i livet. Skammelig sent å stenge 12.mars når de visste pandemien var på full fart.

Anonymkode: 49d16...58d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er kommet veldig mye rart fra den kanten - spesielt fra Camilla Stoltenberg. Helt latterlig at hun stiller til debatt mot Erna og kommer med udokumenterte påstander som at det kan ha blitt mer smitte fordi skolene har vært stengt.  Hun har ikke forstått rollen sin. Hun skal gi faglige råd, ikke krangle med regjeringen. 

Solberg og Høie samt Nakstad fra direktoratet er de jeg har hatt tillit til i hele perioden og det er de jeg synes har stått stødigst under pressekonferansene. Og jeg stemmer ikke Høyre engang. 

Anonymkode: 1db7f...17f

Camilia Stoltenberg er en dyktig fagperson som krisen mye bedre enn myndighetene. Slutt å slenge ut usanne påstander.

Anonymkode: 216c3...3e1

• Liker 4
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror flertallet mener det har vært stikk motsatt, men men..

Anonymkode: b6e28...36e

Det norske folket har ikke akkurat vært gode på konsekvenstenking de siste tiårene, så det er en viss mulighet for det.

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 1
Gjest Lasox
Skrevet (endret)

Helt latterlig dårlig av både FHI og regjeringen. Det å ikke ha verken ordninger eller et lovverk for en pandemi eller «unntakstilstand» er jo skremmende hvor mye tid og energi de måtte bruke på å ordne med nye lover og regler for å tilpasse den nye hverdagen.

Jeg håper Høyre har lært og vil ta en gjennomgang sammen med SV som foreslo det i fjor om hvordan de kan være mye bedre forberedt med nødlager av verneutstyr og andre ting også må dem gjøre slik som USA å finne ut hva som potensielt hvilke trusler kan vi møte i fremtiden og være bedre forberedt i følge av lover, og regler og ikke minst til å kunne beskytte oss selv bedre mot de truslene.

I USA så har dem jo blant annet «sol-storm» som kan ødelegge all elektronikk på topp #10 liste av de største trusler mot nasjonale sikkerheten pga. kostnadene med å reparere infrastrukturen vil bli ekstremt høy. Tror ikke norske politikere har vurdert den trusselen engang.

Her må norske politikere ta seg selv i nakken og FHI burde ha håndtert krisen bedre. Regjeringen blant annet reagerte altfor seint med å forsette og kunne ta imot fra fly ifra Italia samtidig som vi nordmenn ble nektet dit samtidig som dem var epicsenter for hele Europa på det tidsspunktet. Det var stadig flere av oss nordmenn som reagerte på det uten noen reaksjoner ifra stortinget. Hårreisende og risikere nordmenn sine liv på den måten.

Det er jo tross alt regjeringen sin plikt til å kunne hjelpe oss nordmenn til å kunne forsvare oss mot potensielle trusler. Her har dem vært naive og dumme som ikke klarte å forutse at noen slike hendelser kunne oppstå.

Endret av Lasox
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All about the money. Money talks. Derfor åpner de og fri flyt.

Stengte de ned 20.februar så ville minst 100 av de nå 218 døde vært i livet. Skammelig sent å stenge 12.mars når de visste pandemien var på full fart.

Anonymkode: 49d16...58d

Mange av dem ville nok dødd av andre årsaker i stedet, f.eks influensa.

AnonymBruker
Skrevet

Det er de som er fagpersoner, ikke jeg, så jeg stoler helt og holdent på dem og er generelt veldig fornøyd med håndteringen i Norge.

Anonymkode: 16205...9c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at helsemyndigheter og regjeringen reagerte for sent i fht reiser! Ellers synes jeg de alle har gjort en god jobb, FHI  har bommet med noe, men det må man regne med! 
Erna har kommet seg under pandemien, Høie har gjort en god jobb, men de som skiller seg klarest ut positivt er Nakstad og Meland! Trygge, klare og tydelige! Hvis Nakstad kommer seg inn i politikken skal jeg vurdere å stemme høyre😉

Anonymkode: 76aeb...d36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med tilliten til FHI. Ikke fordi jeg vet bedre mtp smitte, men fordi jeg oppfatter FHI som vinglete. Det er for mye fram og tilbake, halve påstander og motvilje mot å anbefale selv de enkleste grep, som å unngå håndhilsing. Jeg synes det er merkelig at de kommer med en påstand som at stenging av skoler kan ha bidratt til mer smitte, når de også sier at barn ikke bidrar til smitte og at det ikke finnes dokumentasjon på påstanden om mer smitte. Legg til at det har skjedd flere ganger at de har bommet kraftig, og ofte er stikk i strid med internasjonale eksperter, så begynner tilliten å bli så som så. Pr nå fester jeg vel egentlig ingen tillit til noe av det som kommer fra FHI. 

I en krise tror jeg mange har behov for tydelige og trygge ledere, og det er vel ca motsatt av det FHI har bidratt med.  

Anonymkode: 1c5bb...79d

• Liker 7
  • Opprett ny...