Gå til innhold

Meldt pøsregn - ta inn balkongplantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for første gang prøvd meg på balkongplanter i store krukker (40 l). Har lavendel i den ene, og hørt at lavendel ikke liker å bli våt. I morgen er det meldt skikkelig pøsregn og jeg lurer derfor på om jeg bør ta den med inn? Er derimot redd for at den ikke trives inn i 20+ grader. 

Tenker da over natten ettersom det er da det skal regne mest.

Anonymkode: 6842f...cf5

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg har drenert godt med lecakuler i bunnen.

• Liker 1
Skrevet

Nå veit jeg ikke om det er nødvendig å beskytte planter mot pøsregn men har et forslag: Paraply! Mye enklere enn å flytte dem fram og tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var jo veldig smart! Får se hvor mye vind det er da, så den ikke blåser vekk. Har balkong litt høyt oppe.  Takk for tips!

Skrevet

Mine står ute hele tiden, også lavendel. Det er verre med frost.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det var jo veldig smart! Får se hvor mye vind det er da, så den ikke blåser vekk. Har balkong litt høyt oppe.  Takk for tips!

sett den lavt så vinden får minst mulig tak. evnt en plastpose over som du binder fast på en måte. Men husk å lage litt hull for å sikre lufttilgang.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd! :) Det er ikke meldt mer frost i Oslo hvor jeg er, så satser på det skal gå fint. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan legge til at jeg har drenert godt med lecakuler i bunnen.

Drenert, som at det er hull i bunnen på potta, eller i kant med toppen på lecakulene? Hvis ikke bør de skjermes for regn, ja.

Anonymkode: 7e331...e36

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Drenert, som at det er hull i bunnen på potta, eller i kant med toppen på lecakulene? Hvis ikke bør de skjermes for regn, ja.

Anonymkode: 7e331...e36

Hvis du ikke forventer tørt vær i en uke etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Lavendel tåler fint en god skur, når du har god drenering er det i alle fall null problem :jepp: Hvike andre planter har du?

AnonymBruker
Skrevet

Her tar jeg kun inn planter hvis det meldes storm eller sterkere vind. Her flyttes de kanskje under tak hvis det regner mye, men tar de ikke inn. Da hadde jeg ikke kunnet hatt planter ute her vi bor .

Anonymkode: 31a94...01c

Skrevet

Ser at det varsles om fare for snø på Østlandet i morgen, men det er ikke meldt minusgrader...? Usikker på om jeg skal ta inn blomstene selv. Vet jo at de ikke tåler frost, samtidig er det ikke meldt frost, men det er jo meldt snø?

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Mine skal stå ute. Har blant annet lavendel. 
Kommer ikke snø her, bor ved kysten.. 

Skrevet
12 timer siden, Sessan_ skrev:

Ser at det varsles om fare for snø på Østlandet i morgen, men det er ikke meldt minusgrader...? Usikker på om jeg skal ta inn blomstene selv. Vet jo at de ikke tåler frost, samtidig er det ikke meldt frost, men det er jo meldt snø?

Vi bor ikke på Østlandet, men her kom det snø i natt , men jeg tok ikke inn stemorsblomstene. Akkurat den sorten tåler vel litt lavere temperatur, det er 2 grader her nå.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Bergen, har lavendel i Hagen- så regn takler den åpenbart. Tar ikke inn krukker når det pøsregner, da hadde vi jo måtte gjøre det veldig ofte 

Anonymkode: 01c34...952

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har for første gang prøvd meg på balkongplanter i store krukker (40 l). Har lavendel i den ene, og hørt at lavendel ikke liker å bli våt. I morgen er det meldt skikkelig pøsregn og jeg lurer derfor på om jeg bør ta den med inn? Er derimot redd for at den ikke trives inn i 20+ grader. 

Tenker da over natten ettersom det er da det skal regne mest.

Jeg ville ikke tatt dem inn over lang tid. De trives best ute på grunn av lyset, og som du sier, de kan bli litt varmt. Dersom plantene dine blir for våte i regnet ute over tid,  kan røttene rotne.

Du kan slå opp en paraply eller to og sette plantene under. Dersom du er redd for at paraplyen blåser bort kan du feste et tau i den med en stein i andre enden. Eller en annen kreativ løsning. 

I norsk klima er det vanskelig med planter ute. Da må man av og til være kreativ :)  

Skrevet
11 minutter siden, sommermor skrev:

Vi bor ikke på Østlandet, men her kom det snø i natt , men jeg tok ikke inn stemorsblomstene. Akkurat den sorten tåler vel litt lavere temperatur, det er 2 grader her nå.

Stemorsblomster tåler "alt" så de trenger man ikke å ta inn. Jeg har alltid noen stemorsblomster i krukker fra mars og utover og de klarer seg selv om det blir 7 - 8 minusgrader og snø. 

Jeg er imidlertid veldig glad for at jeg tok jobben med å bære inn alle frøplantene mine selv om de sto/står veldig skjermet for her snør det og følt temperatur er visst godt på minussiden :( Enda gladere er jeg for at jeg ikke falt for fristelsen og plantet noe ut på en av godværsdagene i uken som gikk! :) Det holdt hardt, men her jeg bor har det vist seg å være veldig lurt å vente til etter 17. mai uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter enkelte blomster under terrassebordet når det er meldt heftig regn. Selv om de tåler det er det enkelte planter som ikke holder seg like fint. 

Anonymkode: 3b8b5...77c

AnonymBruker
Skrevet

Hei, takk for mange svar! Satte pottene inntil veggen (har noe tak over), og ser ut som at det har gått helt fint. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...