Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å skrive åpen søknad eller motivasjonsbrev til ulike relevante bedrifter for å forhøre meg om muligheten for å få praksis eller deltidsjobb der i løpet av studietiden. Jeg har allerede en bachelor, men jeg får ikke jobb med den og synes kanskje det var litt dumt å velge som jeg gjorde. Men hordan "forklarer" jeg at jeg etter å ha tatt en bachelor (med gode resultater) nå ønsker å ta en ny bachelor tre år etterpå? Jeg vil helst ikke skrive rett ut at jeg synes jeg gjorde et dårlig valg, men samtidig føler jeg at det må adresseres på en eller annen måte.

Er det noen som har noen tips?

Anonymkode: da2b2...2ab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest ti10
Skrevet

Kan du ikke bare være ærlig og nevne kort at det viser seg at jobbmulighetene er litt begrenset? Og så la det være med det? Jeg hadde ikke villet legge så veldig stor vekt på å bortforklare noe, da kan godt det studiet du nå søker virke som en nødløsning.

Alle vet jo dessuten at arbeidsmarkedet er spesielt stramt nå mtp koronavirus, så tror ikke noen ser negativt på at du begynner på et nytt studium.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke skrevet noe om. Lurer de på det får du ta det på intervju. 

Anonymkode: 721d5...911

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å spørre hva du har bachelor i som var ''bortkastet''?

Anonymkode: 61a1d...87c

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det høres ut som en defensiv avsporing. Søknaden skal fortelle hvorfor du er riktig for det de er ute etter, ikke hvorfor du angrer på valg du har tatt tidligere. Du kan heller tenke ut hva du vil si om det på et evt. intervju.

Anonymkode: fb692...f8f

• Liker 4
Skrevet

Nei, skriv kun det viktigste. Hvis de lurer på mer kan du si det i intervju

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det må du ikke gjøre. Det viktigste er å få jobb og ikke å være ærlig (så langt de ikke finner du ut av det). Ærlighet varer IKKE lengst, men det gjør taktisk valg.

Anonymkode: c0d7d...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe å skamme seg over, mange tar flere bachelorer. Ville ikke skrevet noe negativt om det i søknaden. Hvis den har noen slags relevans for bedriften/jobben du skal gjøre ville jeg heller trukket det frem som en positiv ting. Altså at du har kunnskap om flere områder.

Anonymkode: 7f0e2...22d

AnonymBruker
Skrevet

Dette er IKKE* noe å skamme seg over mente jeg..

Anonymkode: 7f0e2...22d

• Liker 3
Skrevet

Ser ikke helt at det hører hjemme i et motivasjonsbrev eller søknad, med mindre du vinkler det som at du har en bachelor sånn og sånn, men etter endt bachelor fant du ut at det du virkelig brenner for er den nye bacheloren/det faget, og at selv om det betydde at du måtte begynne på nytt og ta enda en utdanning, var det verdt det fordi du brenner veldig for det.

For det at du begynner helt på nytt viser jo at du virkelig brenner for dette. Det er ikke bare-bare å begynne på nytt.

Synes heller ikke at det å ta en utdanning som det viser seg at man kanskje ikke vil ha er et "dårlig valg" som du kaller det. Å velge feil eller ombestemme seg er ikke en dårlig egenskap, og ingenting du trenger å skjule. Jeg ville nevnt det på intervju på samme måte som du ville nevnt en ikke-relevant jobb du hadde hatt i tre år for å si hva du har gjort i løpet av de årene, liksom. Veldig rett frem og selvfølgelig, ikke unnskyldende og forklarende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte å skrive åpen søknad eller motivasjonsbrev til ulike relevante bedrifter for å forhøre meg om muligheten for å få praksis eller deltidsjobb der i løpet av studietiden. Jeg har allerede en bachelor, men jeg får ikke jobb med den og synes kanskje det var litt dumt å velge som jeg gjorde. Men hordan "forklarer" jeg at jeg etter å ha tatt en bachelor (med gode resultater) nå ønsker å ta en ny bachelor tre år etterpå? Jeg vil helst ikke skrive rett ut at jeg synes jeg gjorde et dårlig valg, men samtidig føler jeg at det må adresseres på en eller annen måte.

Er det noen som har noen tips?

Tok du en yrkesrettet bachelor?

Anonymkode: cdcef...006

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tok du en yrkesrettet bachelor?

Anonymkode: cdcef...006

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Du fikk kanskje ikke en jobb med den bacheloren, men du fikk vel noe ut av det? Nye kunnskap og gode ferdigheter er ikke noe angre på. Ville ikke skrevet at du angrer, men kanskje at du ønsker å bevege deg i en annen yrkesretning. Prøv å finne ut hva fra studiet som kan være en ressurs for arbeidsplassen.

Anonymkode: 29740...424

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe du bør gå inn på i det hele tatt i søknaden, jeg personlig hadde aldri slippet noe slikt igjennom nåløyet. 

Det du derimot skal fokusere på er hvorfor akkurat du er den riktige for den jobben. Hva har du å tilby arbeidsgiveren? Hva gjør deg unik? Og hvorfor interesserer denne jobben deg? 

Men du kan regne med å få spørsmål om temaet på intervju, da bør du ha tenkt ut et godt svar. 

Anonymkode: 90590...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...