AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Far har foreldreansvar, men ikke noen form for samvær. Barnet har altså fast bosted bare hos mor, men foreldreansvaret er felles. Dersom far dukker opp i barnehagen for å hente barnet, så vil jo barnehagen gjerne forsøke å snakke med far om at barnet ikke skal hentes av far. Men rent juridisk, har barnehagen noen mulighet til å nekte faren å ta med barnet? Anonymkode: 57a3b...d08
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Barnehagen kan ikke nekte far å hente barnet Anonymkode: 5beca...f32 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Det kommer helt an på hva som er bakgrunnen til hvorfor far ikke har samvær. Anonymkode: 2eebd...a7e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hva som er bakgrunnen til hvorfor far ikke har samvær. Anonymkode: 2eebd...a7e Nei. Så lenge han har foreldreansvar og ikke har besøksforbud kan ikke barnehagen nekte en far eller en mor å hente barnet. Om vedkommende er i aktiv rus må barnehagen vurdere å holde barnet tilbake til den andre forelderen, eller barnevernsvakten, kommer. Anonymkode: 5beca...f32 2
Skogkløver Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 I barnehagen vår står det eksplisitt i vedtektene at barn ikke kan hentes utenom egne samværsuker, med mindre det er avtalt på forhånd. Dersom en av foreldrene ikke har samvær vil det ikke være mulig å hente barnet uten godkjennelse fra den som har barnet fast. Det spiller ingen rolle om det foreligger foreldrerett. Privat bhg 5
godfisk Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 Om far ikke har samvær med barnet kjenner ikke de i barnehagen ham om han kommer for å hente, og de har ikke innsyn hos folkeregisteret om hvem som har foreldreansvar, så jeg vil tro de ikke sender barnet med en fremmed. Jussen i det ville jeg brydd meg lite om om jeg hadde vært ansvarlig i barnehagen, for jeg kan ikke se for meg at barnehagen risikerer noen sanksjoner ved å ikke sende barnet med far. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 Hvorfor har ikke far samvær? Anonymkode: 43b19...c9e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, Skogkløver skrev: I barnehagen vår står det eksplisitt i vedtektene at barn ikke kan hentes utenom egne samværsuker, med mindre det er avtalt på forhånd. Dersom en av foreldrene ikke har samvær vil det ikke være mulig å hente barnet uten godkjennelse fra den som har barnet fast. Det spiller ingen rolle om det foreligger foreldrerett. Privat bhg Juridisk er ikke det holdbart. Jeg skjønner hensikten, men det er fortsatt ikke lovlig. Anonymkode: 5beca...f32 3
Skogkløver Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Juridisk er ikke det holdbart. Jeg skjønner hensikten, men det er fortsatt ikke lovlig. Anonymkode: 5beca...f32 Å gi barnet til noen som ikke har samværsrett er heller ikke innafor. Da får heller politiet komme og ta avgjørelsen. Men dette er vel ikke er realistisk problem sånn til daglig? 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #10 Skrevet 9. mai 2020 Her blir barn kun levert til de som foreldrene har godkjent. Dette er skrevet skriftlig til barnehagen. De kan ikke levere til noen andre uten at en av foreldrene gir beskjd eller tillatelse. Er du bekymret for at far dukker opp så tar du en prat med barnehagen og sier at han ikke får hente barnet. Anonymkode: 7e610...cda 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her blir barn kun levert til de som foreldrene har godkjent. Dette er skrevet skriftlig til barnehagen. De kan ikke levere til noen andre uten at en av foreldrene gir beskjd eller tillatelse. Er du bekymret for at far dukker opp så tar du en prat med barnehagen og sier at han ikke får hente barnet. Anonymkode: 7e610...cda Ja det er jo et samtykke alle barnehager har (evt burde ha), men som gjelder de utenom foreldre som kan hente, besteforeldre o.l. Er usikker på om barnet kan holdes igjen dersom far med foreldreansvar kommer for å hente, selvom mor ikke vil. Dvs at juridisk har enhver forelder med foreldreansvar, anledning og rett til å hente eget barn, uavhengig av samvær. Dersom barnehagen, etter avtale med mor, ikke skal levere ut barnet mener jeg det må foreligge en juridisk avgjørelse først, ved at far mister foreldreansvar eller ved dom ikke får hente barnet alene. Skal ikke påstå at jeg har 100% rett. Men husker en lignende sak i bhg jeg har jobbet, hvor det var hvorvidt den aktuelle forelder hadde foreldreansvar, som avgjorde hvordan barnehagen skulle forholde seg. Anonymkode: 89b2d...327 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 Barnehagen har selvfølgelig ingen myndighet til å holde igjen et barn som blir hentet av en forelder med foreldreansvar, med mindre forelderen er ilagt besøksforbud eller er ruset. Er forelderen ruset ringer vi politi og barnevern. I scenarioet i HI hadde vi sendt barnet med far, men ringt mor for å informere. Anonymkode: 8f93a...7d1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #13 Skrevet 9. mai 2020 TS her, takk for alle svar! Så det har altså ingenting å si hvor barnet har fast bosted? (Noen har delt fast bosted, det er jeg klar over). I scenarioet i hovedinnlegget - dersom far ringer barnehagen og sier at barnet vil bli hentet av farmor, kan barnehagen da nekte å "levere" ut barnet når farmor kommer for å hente? Anonymkode: 57a3b...d08
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #14 Skrevet 10. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her, takk for alle svar! Så det har altså ingenting å si hvor barnet har fast bosted? (Noen har delt fast bosted, det er jeg klar over). I scenarioet i hovedinnlegget - dersom far ringer barnehagen og sier at barnet vil bli hentet av farmor, kan barnehagen da nekte å "levere" ut barnet når farmor kommer for å hente? Anonymkode: 57a3b...d08 Farmor i dette tilfellet stiller jo på lik linje med enhver annen person som oppgis av forelder med foreldreansvar, dvs at barnehagen ikke kan nekte farmor å hente. Dette er forutsatt at det handles i tråd med barnehagens prosedyrer i fht avtale om henting av andre enn foreldre. Hos noen barnehager er det tillatt å melde over telefon om andre skal hente, hos andre barnehager er det kun utfra samtykket liste dersom andre henter. Anonymkode: 89b2d...327
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #15 Skrevet 10. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Farmor i dette tilfellet stiller jo på lik linje med enhver annen person som oppgis av forelder med foreldreansvar, dvs at barnehagen ikke kan nekte farmor å hente. Dette er forutsatt at det handles i tråd med barnehagens prosedyrer i fht avtale om henting av andre enn foreldre. Hos noen barnehager er det tillatt å melde over telefon om andre skal hente, hos andre barnehager er det kun utfra samtykket liste dersom andre henter. Anonymkode: 89b2d...327 Det som gjør at jeg blir så usikker her er at jeg leser på flere ulike kommunesider/barnehagesider at det er den (eller de) barnet har fast bosted hos som bestemmer hvem som kan hente. Men gjelder det egentlig avtalen "mellom" foresatte, slik at barnehagen egentlig ikke kan nekte noen som har foreldreansvar å hente? Og heller ikke nekte en farmor å hente, når far med foreldreansvar (uten noen form for samvær) ønsker at farmor henter? Jeg leser f.eks. at det er greit at en far som har samvær henter på sine samværsdager, men ikke andre dager enn det. Men dersom far likevel gjør nettopp det, vil det da altså bare være et brudd på avtalen mellom far/mor, slik at barnehagen ikke gjør noe galt om de sender barnet med far? Anonymkode: 57a3b...d08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå