AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Jeg river snart av meg håret. Egentlig ble hun født inn i selvstendighetsaldern, og det ser ikke ut til å gi seg med det første. Hun har alltid vært meget bestemt. Men nå er hun i tillegg så ubeskrivelig eksplosiv, og viser alle mulige følelser før jeg rekker å blunke. Det hender også at hun «truer» oss med å bite og slå. Jeg og faren er veldig opptatt av tilknytnings- og utviklingsteori, og støtter oss veldig til fagfolk som for eksempel Hedvig Montgomery, Jesper Juul osv. Det vil si at vi er klar over at dette er normalt, og vi vet mye om hvordan vi i teorien skal opptre. Men det er sååå vanskelig nå. Jeg føler hun er blitt så «uoppdragen», og er redd for at hun ender opp som en sjefete diva. Hun som egentlig er så solstråle og omsorgsfull. Nå er hun blitt et lite monster. Misforstå meg rett. I går kveld rant det over for meg, etter å ha vært diplomat hele dagen. I ukesvis. Jeg tok henne ganske hardt i armen for å få hun med i sengen, og hun ble så lei seg. Jeg ble også veldig lei meg og sa unnskyld. I dag har jeg så dårlig samvittighet, men kjenner likevel jeg nærmest må bite av meg kinnet for å holde roen. Blir det folk ut av disse barna også, selv om man ikke er av den gammeldagse, autoritære foreldretypen? Anonymkode: 9e87e...7c9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Hvor er det du har lest at foreldre skal gå på akkord med seg selv hele tiden? Du må faktisk sette grenser for deg SELV. Gå vekk fra situasjoner og fortell at mamma ikke vil X når hun gjør Y. Man skal ikke avvise følelser hos barn, men heller ikke lære barn at foreldre kan behandles som man vil Anonymkode: 705a1...ebd 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Hvorfor får man ikke tilbud om veiledning i dette allerede under svangerskapet. Norge er elendig sånn. Dårlig tilbud på helsestasjonene, alt for lite forebygging! Anonymkode: e599e...e06
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er det du har lest at foreldre skal gå på akkord med seg selv hele tiden? Du må faktisk sette grenser for deg SELV. Gå vekk fra situasjoner og fortell at mamma ikke vil X når hun gjør Y. Man skal ikke avvise følelser hos barn, men heller ikke lære barn at foreldre kan behandles som man vil Anonymkode: 705a1...ebd Vi lærer henne ikke at hun kan behandle oss som hun vil? Snarere tvertimot. Når hun gjør noe fysisk mot oss sier hun selv uoppfordret unnskyld etterpå og klemmer oss, fordi vi har respondert med at det gjør vondt/vi blir lei oss/det er ikke lov osv. Alle episodene som tærer på tålmodigheten er for eksempel hvor utfordrende det er å komme seg ut av huset, inn i huset, morgenstell, kveldsstell osv.. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får man ikke tilbud om veiledning i dette allerede under svangerskapet. Norge er elendig sånn. Dårlig tilbud på helsestasjonene, alt for lite forebygging! Anonymkode: e599e...e06 Nei det kan du si. Godt vi interesserer oss for det selv og oppsøker informasjon og kunnskap om det. Vi kan masse om dette fordi vi søker kunnskapen, men det betyr ikke at det er enkelt å stå i det. Anonymkode: 9e87e...7c9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Det høres slitsomt ut. Det er lov å bli sint i blant. Anonymkode: d9cd2...0c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå