AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Når er det ideelt? Samme år man er ferdigutdannet, når man har kjøpt bil og bolig, eller når man har fast jobb? Anonymkode: 78d42...4c0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Det har kun noe å si med tanke på lånekassen, siden dere som ektepar blir lignet sammen. Anonymkode: b3596...eba
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har kun noe å si med tanke på lånekassen, siden dere som ektepar blir lignet sammen. Anonymkode: b3596...eba Er det noen forskjell på å gifte seg som nyutdannet kontra fått fast jobb? Anonymkode: 78d42...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Det er helt ok å gifte seg som student. Det gjorde jeg. Men man bør ha pratet sammen om felles økonomi vs separat økonomi. Man bør også prate sammen på forhånd hvordan man stiller seg til det hvis den ene personen får en relativt stor baksmell på skatten, og den andre ikke får det, om den sistnevnte parten da skal hjelpe den førstnevnte. Det samme gjelder å prate om felles økonomi vs separat økonomi før eventuelle felles barn kommer, noe man også da bør prate om før en eventuell vielse. Anonymkode: f8e2d...4cf 1
Yoshi Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Er jo i utganspunktet ikke noe i veien for å gifte seg som student. Men det kan være greit å vite at om din forlovede jobber, vil han få forsørgerplikt ovenfor deg. Det kan igjen føre til at dere får dårligere lån ved huskjøp. Så kan være greit å ha det i boks først.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt ok å gifte seg som student. Det gjorde jeg. Men man bør ha pratet sammen om felles økonomi vs separat økonomi. Man bør også prate sammen på forhånd hvordan man stiller seg til det hvis den ene personen får en relativt stor baksmell på skatten, og den andre ikke får det, om den sistnevnte parten da skal hjelpe den førstnevnte. Det samme gjelder å prate om felles økonomi vs separat økonomi før eventuelle felles barn kommer, noe man også da bør prate om før en eventuell vielse. Anonymkode: f8e2d...4cf Hvis man bør prate om hva man gjør med en eventuell baksmell, har man så dårlig peiling på økonomi at jeg blir matt. Regner med du hadde gått med på å dele på skattesmellen? Skulle ønske jeg kunne gifte meg med deg, kunne tjent gode penger på det. På 9.5.2020 den 11.46, AnonymBruker skrev: Er det noen forskjell på å gifte seg som nyutdannet kontra fått fast jobb? Anonymkode: 78d42...4c0 Er dette et seriøst spørsmål? Det er selvfølgelig ikke noen forskjell. Tror kanskje dere burde vente, er jo ingen hast. Anonymkode: ab84f...8aa 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man bør prate om hva man gjør med en eventuell baksmell, har man så dårlig peiling på økonomi at jeg blir matt. Regner med du hadde gått med på å dele på skattesmellen? Skulle ønske jeg kunne gifte meg med deg, kunne tjent gode penger på det. (...) Anonymkode: ab84f...8aa Tjent penger på ektefellen? Hvis mannen får baksmell på 20 000, mens kona får 20 000 igjen, så skal han avlyse sommerferien, mens hun drar alene på et flott hotell?? Er man et samboende, gift par, så er jo økonomien et felles anliggende. Det er jo bare rart hvis den ene skal ha mye høyere forbruk, eller spare opp masse på en helt egen konto. Anonymkode: 63b41...509
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tjent penger på ektefellen? Hvis mannen får baksmell på 20 000, mens kona får 20 000 igjen, så skal han avlyse sommerferien, mens hun drar alene på et flott hotell?? Er man et samboende, gift par, så er jo økonomien et felles anliggende. Det er jo bare rart hvis den ene skal ha mye høyere forbruk, eller spare opp masse på en helt egen konto. Anonymkode: 63b41...509 Baksmell betyr at han brukte disse 20.000,- i løpet av fjoråret og dermed hadde bedre råd da, så hvorfor skal hun betale for det? Anonymkode: 95bff...e5e 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tjent penger på ektefellen? Hvis mannen får baksmell på 20 000, mens kona får 20 000 igjen, så skal han avlyse sommerferien, mens hun drar alene på et flott hotell?? Er man et samboende, gift par, så er jo økonomien et felles anliggende. Det er jo bare rart hvis den ene skal ha mye høyere forbruk, eller spare opp masse på en helt egen konto. Anonymkode: 63b41...509 Tror du baksmell/skatt tilgode er et lotteri staten driver hvor man helt tilfeldig får tildelt penger eller ikke? Eneste måten det er rettferdig at hun skal dekke noe av hans restskatt i dette tilfellet er hvis han har bidratt med tilsvarende mer i løpet av året som gikk. Anonymkode: 5e589...d1b 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Baksmell betyr at han brukte disse 20.000,- i løpet av fjoråret og dermed hadde bedre råd da, så hvorfor skal hun betale for det? Anonymkode: 95bff...e5e Nei, det betyr ikke at han hadde bedre råd da. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du baksmell/skatt tilgode er et lotteri staten driver hvor man helt tilfeldig får tildelt penger eller ikke? Eneste måten det er rettferdig at hun skal dekke noe av hans restskatt i dette tilfellet er hvis han har bidratt med tilsvarende mer i løpet av året som gikk. Anonymkode: 5e589...d1b Jeg jobber fakrisk med skatt og økonomi Ellers har vi nok ulik forståelse av økonomien i et parforhold. Med mindre økonomien i utgangspunktet er veldig skjev (datra til John Fredriksen gifter seg med en deltidsansatt på bensinstasjon), eller man har mange forpliktelser med tidligere partnere og særkullsbarn, mener jeg at man går inn i et livslangt parforhold og ekteskap SAMMEN. Pengene man tjener, er til familien. Anonymkode: 63b41...509
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det betyr ikke at han hadde bedre råd da. Jeg jobber fakrisk med skatt og økonomi Ellers har vi nok ulik forståelse av økonomien i et parforhold. Med mindre økonomien i utgangspunktet er veldig skjev (datra til John Fredriksen gifter seg med en deltidsansatt på bensinstasjon), eller man har mange forpliktelser med tidligere partnere og særkullsbarn, mener jeg at man går inn i et livslangt parforhold og ekteskap SAMMEN. Pengene man tjener, er til familien. Anonymkode: 63b41...509 Hvordan mener du at han ikke hadde bedre råd da? Baksmell på skatten betyr jo at den som får baksmellen har fått tilsvarende for mye utbetalt i løpet av året som gikk. Det er jo disse pengene som skal gå til å betale baksmellen. Anonymkode: 5e589...d1b 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 Vi giftet oss (og fikk barn)i løpet av studietiden. Kan ikke si vi merket noen forskjell på før og etter. Begge levde på studielån og sommerjobb. Vi fikk lån til å kjøpe leilighet. Anonymkode: 6dc85...893
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 Selvsagt kan du det, trenger ikke vente til du er 40 Anonymkode: c6817...d68
SPOCA Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 Ser ikke helt problemet med det? Har man råd, tenker jeg det må være helt greit.
Zienna Skrevet 12. mai 2020 #16 Skrevet 12. mai 2020 Ser ingen grunn til å ikke gifte seg når man selv ønsker. Personlig har jeg aldri syntes det var viktig før man skal ha barn sammen. Da er det mye juss som ordnes automatisk ved giftermål.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #17 Skrevet 12. mai 2020 På 9.5.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev: Når er det ideelt? Samme år man er ferdigutdannet, når man har kjøpt bil og bolig, eller når man har fast jobb? Anonymkode: 78d42...4c0 Når man har funnet kjærligheten Anonymkode: 85bf2...264 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå