AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Hvordan fordeles ferie hos dere? Jeg vet at mange har stengt hele juli. Men ville jo vært fint å kunne fordele 4-5 uker selv. Jeg jobbet et sted hvor jeg kunne velge å ta ut ferien når jeg ville. Da valgte jeg å ta ut ferien før/etter alle andre, for da kunne jeg være alene på jobb og slappe av i stedet, siden det ikke var noe å gjøre og noen kollegaer å forholde seg til. Anonymkode: 52fe4...8c0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Kan ta ut ferie når det passer. Selvsagt er det sjefen som har siste ordet der og en kabal å legge men har aldri opplevd å ikke få ønskene mine oppfylt. Fordelen er fleksibilitet og ikke minst så er det billigere å reise utenfor ferier som fellesferie, vinterferie ol Anonymkode: 96262...3f5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Kan ta ferie når jeg vil. Anonymkode: 21e8d...f2c
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Pleier å ta to uker på våren og to uker på høsten. Billigere å reise og mindre turister. I tillegg er det rolig på jobb i fellesferien, så da er det overkommelig å være der. Anonymkode: bf869...b9a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 Vi stenger en, toppen to, uker i juli (etter oppdragsmengde). Da må alle ta ferie, utover det så kan vi bestemme selv. Jobber et sted vi i hovedsak jobber individuelt, så er ikke avhengig av at det er noen andre på kontoret for at jeg skal kunne gjøre noe der. Anonymkode: c267c...fc9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 Når fellesferien kommer, så stenger halve Norge ned igjen. Slik har det vært i alle år. Norge fungerer ikke i fellesferie, i helger, på helligdager og stort sett hver fredag. Da har Norge fri, avspasserer, ferie, solfri, permisjoner, egenmeldinger og sykemeldinger. Anonymkode: d0947...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Hjertelig velkommen til latmannslandet Norge! Finnes det egentlig noen andre nasjoner i hele verden, som har råd til all denne enorme sløsingen? Anonymkode: 3b34d...192 Hvilken sløsing? Andre land har ikke ferie, og har dårligere økonomi enn Norge. Anonymkode: 52fe4...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 Nei, ikke alle har ferie i juli. Men fra gammelt av, da det var mange fabrikkarbeidere i tusentall i byene, så stengte de fabrikkene en periode og alle måtte da ta ferie samtidig, mens fabrikken var nedstengt. Når arbeiderene så kom tilbake og fabrikken startet opp igjen, var ferien over for alle. Man tok kun ferie i det som ble kjent som fellesferien, og dette var tre uker i juli. Det henger igjen. Fremdeles snakker man om fellesferien, og en stor del av norsk yrkesliv tar ferie i juli. Selv om vi nå i våre dager som regel kan velge ferie selv og fabrikkene ikke stenger. Vanligvis oppfordres man til å ta og avvikle sommerferien sin mellom et tidspunkt i juni til slutten av august. Men man kan velge å ta ferien sin når som helst man vil, dersom det ikke går ut over arbeidsplassen og jobben man skal utføre på noe nevneverdig vis. Arbeidssteder som barnehager, skoler etc har ofte stengt i fellesferien, og de ansatte slike steder MÅ da avvikle ferien sin samtidig. Tvungen ferie avhengig av yrke og arbeidssted, altså. Anonymkode: 86f46...1df 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 I min jobb er det veldig vanskelig å få ferie i fellesferien. Alle vil ha ferie da, men har en jobb hvor ikke alle kan dra samtidig Anonymkode: da501...9e6
SPOCA Skrevet 9. mai 2020 #10 Skrevet 9. mai 2020 Får stort sett lov til å ta ferie når jeg vil. Tar derfor 3 uker i august, samt at jeg hadde en i januar.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 I mitt yrke er det høysesong fra mai til september. Vi får ta ut ferie i den perioden, men sjefen vil helst at de som kan tar ferie til andre tider. Anonymkode: a742e...30f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 De ser helst at vi tar ut ferie fra siste halvdel av juni og til midten av august. Passer meg dårlig. Vil gjerne ha en uke i første del av juni og 2-3 uker i september. Anonymkode: a2b84...3e3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #13 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De ser helst at vi tar ut ferie fra siste halvdel av juni og til midten av august. Passer meg dårlig. Vil gjerne ha en uke i første del av juni og 2-3 uker i september. Anonymkode: a2b84...3e3 Må bare innrømme at ferie i juli og august er bortkastet for min del. Det er et tidspunkt jeg ikke ønsker å dra sørover i Europa. Anonymkode: a2b84...3e3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #14 Skrevet 9. mai 2020 Jobber i skole = ferie i juli hvert år. Anonymkode: 0ce6d...abd
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #15 Skrevet 9. mai 2020 Følger skoleferien minus en uke på sommeren. Aldri angret på att jeg byttet jobb👌 Anonymkode: dde7f...208
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #16 Skrevet 10. mai 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Må bare innrømme at ferie i juli og august er bortkastet for min del. Det er et tidspunkt jeg ikke ønsker å dra sørover i Europa. Anonymkode: a2b84...3e3 Hvis du har en jobb som avhenger av at andre har jobb, mye kundekontakt, osv. så er det jo ingenting å gjøre når resten av verden tar fri 1 måned i juli. Anonymkode: 52fe4...8c0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #17 Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har en jobb som avhenger av at andre har jobb, mye kundekontakt, osv. så er det jo ingenting å gjøre når resten av verden tar fri 1 måned i juli. Anonymkode: 52fe4...8c0 Jeg har forhåpentligvis nok å gjøre. Er ikke avhengig av når andre bransjer jobber. Jeg forholder meg til frister satt av myndighetene. Anonymkode: a2b84...3e3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #18 Skrevet 10. mai 2020 Vi blir oppfordret til ferie i Juli, da det er ganske stille da. Men står fritt til å ta fri når jeg vel, trenger ikke melde inn eller noe. Men er ansvarlig for at mine oppgaver er planlagt og/eller delegert, samt at jeg må ha et lite øye på mail og telefon gjennom ferien. Noe som selvfølgelig er enklere om jeg tar ferie når det er stille i markedet. Anonymkode: eb3b7...5e6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #19 Skrevet 10. mai 2020 Vi veksler mellom tidlig og sen ferie - annet hvert år. Tidlig er de to siste ukene i juni og to første i juli, sen er to siste i juli og to første i august. Ingen får fri hele juli. Anonymkode: 7e6e5...fba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå