Gå til innhold

Når noen hentes på flyplass e.l., bør den som hentet eller den som hentes vente?

Anbefalte innlegg

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 9.5.2020 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Bør bilen stå klar når den som har landet kommer ut, i praksis slik at den som kjører bør kjøre slik at vedkommende ikke kommer «for sent» til å hente og kanskje må vente inntil 15-20 minutter, eller kan den som kjører heller beregne slik at man i hvert fall ikke kommer for tidlig, slik at den som skal hentes risikerer å måtte vente alt fra ingenting til oppimot 15-20 minutter?

Tanker om dette?

Anonymkode: 637db...8d4

Man lager en avtale som virker fornuftig. Som regel får man vite når flyet lander og så beregner man det derfra. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Ingaborga
Skrevet

Ingen venter i 15-20 min, noen venter i 2-5 min. Den som henter sjekker på Avinor når flyet skal lande, og ankommer flyplassen 5 min etter landing. Dersom den som skal hentes kommer seg ut av flyet og til parkeringsplass (evt med henting av bagasje på bånd) på under 5 min kan den vente de siste 2, dersom det tar 5 min ekstra å få ut bagasjen kan den som henter vente de fem minuttene. Flyplassen jeg bruker å hente/hentes på har gratis parkering de første 15 minuttene. 

Skrevet

Siden jeg ikke har peiling på hva det egentlig koster å parkere, sjekket jeg korttidsparkering på Gardermoen - det koster den voldsomme sum av 30 kr pr 20 minutt. Hvis det er så uoverkommelig dyrt for den som skal hente at de synes det er mer rimelig at jeg venter i 15-20 minutter på dem, tar jeg heller flytoget... Skal jeg møte tilreisende, er det en selvfølge at jeg er der før deres beregnede ankomsttid - hvorfor skal de måtte vente unødig når jeg vet når de kommer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe vits å subsidiere parkeringsseøskapene som uansett bare er ute etter å flå folk vel? Vent på rasteplass til den du henter har henta bagasjen.

Anonymkode: e9384...121

Hvorfor vente i det hele tatt, når man kan kjøre litt senere hjemmefra slik at den som blir hentet står klar når man kommer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Ingaborga skrev:

Ingen venter i 15-20 min, noen venter i 2-5 min. Den som henter sjekker på Avinor når flyet skal lande, og ankommer flyplassen 5 min etter landing. Dersom den som skal hentes kommer seg ut av flyet og til parkeringsplass (evt med henting av bagasje på bånd) på under 5 min kan den vente de siste 2, dersom det tar 5 min ekstra å få ut bagasjen kan den som henter vente de fem minuttene. Flyplassen jeg bruker å hente/hentes på har gratis parkering de første 15 minuttene. 

5 minutter etter planlagt landing er etter min erfaring for tidlig, for da vil det som regel gå mer enn 7 minutter til man er ute av området, som er grensa for meg. 20 minutter etter planlagt landing f.eks er langt bedre. Da må den som kjører trolig ikke vente, og den som hentes må trolig ikke vente så veldig lenge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Daria skrev:

Siden jeg ikke har peiling på hva det egentlig koster å parkere, sjekket jeg korttidsparkering på Gardermoen - det koster den voldsomme sum av 30 kr pr 20 minutt. Hvis det er så uoverkommelig dyrt for den som skal hente at de synes det er mer rimelig at jeg venter i 15-20 minutter på dem, tar jeg heller flytoget... Skal jeg møte tilreisende, er det en selvfølge at jeg er der før deres beregnede ankomsttid - hvorfor skal de måtte vente unødig når jeg vet når de kommer?

Hvorfor er det mer fornuftig at du venter enn at de venter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo - det er faktisk ganske vanlig å sende bagasje på fly :)

Anonymkode: 051f3...47b

Ikke vanlig med over 100 reisedøgn i året. Det er sjelden nødvendig å sende bagasje, selv om en del gjør det fremdeles av gammel vane.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å sjekke om flyet er i rute, og være der når det lander. Så da blir det ikke så mye venting hverken på meg eller den som skal hentes. 

Anonymkode: 315cb...a6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Ingaborga skrev:

Det er ihvertfall helt umulig å være på parkeringsplassen fem minutter etter landing på Gardermoen.

Anonymkode: e28bc...91b

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det mer fornuftig at du venter enn at de venter?

Hva som er mest fornuftig er vel hipp som happ, men det er en hyggelig, høflig og omtenksom ting å gjøre - for noen av oss har det også litt å si. Hvorfor skal jeg insistere på at min tid er mer verdt enn andres?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vanlig med over 100 reisedøgn i året. Det er sjelden nødvendig å sende bagasje, selv om en del gjør det fremdeles av gammel vane.

Men jeg svarte på ditt innlegg om at det var helt unormalt å sene bagasje i disse dager. Reisedøgn tok jeg med fordi du gjorde det, og for å vise at det ikke handler om vane og hvor reisevant man er, men hva som er praktisk i ulike sammenheng. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å sjekke om flyet er i rute, og være der når det lander. Så da blir det ikke så mye venting hverken på meg eller den som skal hentes. 

Anonymkode: 315cb...a6e

Om du er der når flyet lander er det du som må vente på den som flyr, mens den som flyr kan gå rett ut og inn i bilen og slipper noe ekstra venting. Å være på plass når flyet lander er altfor tidlig og sjelden noe poeng, med mindre man har noe man skal rekke etterpå og av den grunn ønsker å være sikker på at man er klar når den som hentes kommer ut av ankomsthallen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg svarte på ditt innlegg om at det var helt unormalt å sene bagasje i disse dager. Reisedøgn tok jeg med fordi du gjorde det, og for å vise at det ikke handler om vane og hvor reisevant man er, men hva som er praktisk i ulike sammenheng. 

Jeg skrev ikke at det var unormalt, men at få trenger å sende bagasje. At mange sender bagasje selv om de ikke trenger å gjøre det forekommer oftere enn det burde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Daria skrev:

Hva som er mest fornuftig er vel hipp som happ, men det er en hyggelig, høflig og omtenksom ting å gjøre - for noen av oss har det også litt å si. Hvorfor skal jeg insistere på at min tid er mer verdt enn andres?

Om man henter noen bruker du allerede muligens 1-3 timer av sin tid på dette. Da har man jo virkelig stilt opp og vist at man ikke ser på sin tid som mer verdt enn tiden til den man henter. Dette også om den som hentes må vente noen minutter om alt har gått knirkefritt med flyreisen.

• Liker 2
Gjest Ingaborga
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ihvertfall helt umulig å være på parkeringsplassen fem minutter etter landing på Gardermoen.

Anonymkode: e28bc...91b

Bor på en mindre plass, så bruker hovedsakelig en mindre flyplass. Har aldri verken hentet eller blitt hentet på Gardermoen, så vet ikke hvor lang tid som er rimelig å beregne der, men ville beregnet mer tid før henting der ja :)

Gjest Blondie65
Skrevet

På OSL eller Bergen Lufthavn Flesland er det meningsløst å hente - da er det bedre å avtale å bli hentet på et av stoppene langs banen. Og da forventer jeg faktisk at når jeg går av så er den som skal hente på plass.

Men når man snakker om de mindre flyplassene i hutaheiti er det naturlig å bli hentet når flyet lander - da er det selvsagt at den som henter er der når man lander.

Jeg forstår rett og slett ikke, i dagens samfunn med all mulig teknologi der man kan kommunisere seg i mellom ("passerer nå Lysaker"  --- "ok da kjører jeg - snakkes snart") og har tilgang til Avinor sin app og kan se når flighten skal lande eller om det er forsinkelser - hvorfor kan ikke den som henter være presis? Er det et slags "jaaaa, jeg skal hente deg jeg ... når jeg gidder å få ræven ut av sofaen" holdning? For i så fall finnes det utmerket drosjeservice, bane og tog, og endog flybuss fremfor å bli hentet av en motvillig transportør.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Blondie65 skrev:

På OSL eller Bergen Lufthavn Flesland er det meningsløst å hente - da er det bedre å avtale å bli hentet på et av stoppene langs banen. Og da forventer jeg faktisk at når jeg går av så er den som skal hente på plass.

Har hentet på begge disse flyplassene, og ser virkelig ikke hvordan dette kan være meningsløst uansett hvordan man ser på det. 

Bergen: Når jeg uansett er i bilen kan jeg utmerket godt kjøre 10 ekstra minutter til flyplassen, i stedet for å be dem bruke 50 minutter på bybanen (samme distanse). Oslo: Det å hente på Oslo S er et fullstendig mareritt, i tid, og trafikk. 

For ikke å nevne: Når jeg henter mannen eller venner har han/de som regel bagasje, og tax-free kvote (vin), da er det ganske tungvint å stable seg inn på bybanen i stedet for i en bil. Og er det besøk jeg henter er det selvfølgelig uaktuelt å be dem finne frem til bybanen, ta bybanen, gå av på et stopp, finne meg og bilen. Såpass gjestfrihet viser jeg. 

Og det er enkel parkering, effektivt, og rimelig om man timer. Så ser virkelig ikke hvorfor det er bedre å sette venner/kjære på bybane/flytog, enn å bare kjøre hele veien. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hentet på begge disse flyplassene, og ser virkelig ikke hvordan dette kan være meningsløst uansett hvordan man ser på det. 

Bergen: Når jeg uansett er i bilen kan jeg utmerket godt kjøre 10 ekstra minutter til flyplassen, i stedet for å be dem bruke 50 minutter på bybanen (samme distanse). Oslo: Det å hente på Oslo S er et fullstendig mareritt, i tid, og trafikk. 

For ikke å nevne: Når jeg henter mannen eller venner har han/de som regel bagasje, og tax-free kvote (vin), da er det ganske tungvint å stable seg inn på bybanen i stedet for i en bil. Og er det besøk jeg henter er det selvfølgelig uaktuelt å be dem finne frem til bybanen, ta bybanen, gå av på et stopp, finne meg og bilen. Såpass gjestfrihet viser jeg. 

Og det er enkel parkering, effektivt, og rimelig om man timer. Så ser virkelig ikke hvorfor det er bedre å sette venner/kjære på bybane/flytog, enn å bare kjøre hele veien. 

Jeg skal være enig med Oslo S.

Men: For meg som ikke har bil, og som pent blir nødt å planlegge deretter, betyr det at tax-free kvoten havner i en ryggsekk eller i kofferten før jeg tar Bybanen. Eller jeg tar en taxi. Jeg er skjønt enig med deg i at det kan være knotete å stable seg inn på Bybanen med bagasje, men når man er vant med at alt skal bæres eller trilles med to hender så er dette virkelig ikke problemet. Strekningen fra Bybanen til hjemme er langt verre - spesielt når man må inn på en buss som ikke er beregnet for kofferter. 

De gangene det har vært snakk om å bli hentet langs Flytogets trasé har det vært snakk om utenfor Oslo. Det er virkelig ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vente i det hele tatt, når man kan kjøre litt senere hjemmefra slik at den som blir hentet står klar når man kommer?

Jeg forslår at du aldri lover å hente noen fra flyplassen. Jeg har ingen problemer med å vente jeg, men innstillingen du viser i denne tråden forteller bare at du gjør folk en tjeneste på å ikke hente dem. Syns du det er slitsomt og krevende er det bedre å ikke si ja.

Jeg reiser mye og sjekker ofte inn bagasje da det er begrensninger på håndbagasje og det er jo mange som sjekker inn bagasje, hvorfor tror du det alltid er folk ved rullebåndet? 

Anonymkode: 67e48...f4c

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil heller vente om jeg henter noen andre enn å vente etter en lang reise. Da tar jeg heller toget.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...