Gå til innhold

Når noen hentes på flyplass e.l., bør den som hentet eller den som hentes vente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør bilen stå klar når den som har landet kommer ut, i praksis slik at den som kjører bør kjøre slik at vedkommende ikke kommer «for sent» til å hente og kanskje må vente inntil 15-20 minutter, eller kan den som kjører heller beregne slik at man i hvert fall ikke kommer for tidlig, slik at den som skal hentes risikerer å måtte vente alt fra ingenting til oppimot 15-20 minutter?

Tanker om dette?

Anonymkode: 637db...8d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hentet mange venner og familiemedlemmer og jeg tror aldri jeg har måtte vente mer enn maks ti minutter, bortsett fra én gang hvor kofferten var blitt borte og måtte rapporteres inn. Jeg sørger alltid for å være der når personen jeg kan hente kommer ut, det koster meg ingenting og det er selvsagt kjempedeilig for personen som kanskje har reist langt å slippe å stå i vind og kulde for eksempel.

Anonymkode: ebd4b...42a

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Man avtaler vel et tidspunkt, og så møter "henter" opp da?Skulle den som blir hentet være forsinket, må vel henter vente litt, eller omvendt. Det er vel heller ikke lov å stå parkert særlig lenge utenfor? 

Anonymkode: 37f14...57c

• Liker 4
Skrevet

Syns jo det er den som henter som eventuellt må vente litt. Den tilreisende velger jo ikke selv tidspunkt, mens den som henter gjør det. Syns jo også at det er ren høflighet å være der i tide. 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg og mannen henter hverandre timer vi det så godt vi kan. Følger med på flight. Så det går litt begge veier. 

Henter jeg gjester sørger jeg alltid for å være der i det flyet lander, og venter noen minutter, da det er de som kommer på besøk til meg. 

Anonymkode: 051f3...47b

• Liker 5
Skrevet

Vi venter på nærmeste rasteplass og kjører i det den reisende sender melding om at vedkommende er på vei ut. Det betyr i praksis at den reisende venter maks fem minutter. 

På de fleste flyplasser er det kun noen få minutter gratis parkering på kiss and drive, og å parkere ordinært koster flesk. Så denne løsningen bruker vi hver gang vi henter på Gardermoen. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sørger alltid for å være der når personen jeg kan hente kommer ut, det koster meg ingenting og det er selvsagt kjempedeilig for personen som kanskje har reist langt å slippe å stå i vind og kulde for eksempel.

Men hvis det er flyplass kan jo vedkommende vente inne? Det er vel mer fornuftig at den som får en tjeneste og blir hentet venter litt enn at den som kjører skal bruke enda mer tid enn vedkommende allerede gjør på å hente?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Ulven skrev:

Vi venter på nærmeste rasteplass og kjører i det den reisende sender melding om at vedkommende er på vei ut. Det betyr i praksis at den reisende venter maks fem minutter. 

På de fleste flyplasser er det kun noen få minutter gratis parkering på kiss and drive, og å parkere ordinært koster flesk. Så denne løsningen bruker vi hver gang vi henter på Gardermoen. 

Men er det ikke mer fornuftig å kjøre senere, slik at man slipper å måtte vente i det hele tatt når man henter? Den som hentes bør vel være takknemlig om vedkommende så må vente i 5-20 minutter?

• Liker 1
Skrevet

Den som henter venter 😉. Henting er jo ekstraservice i forhold til å ta flybuss, tog eller taxi, så da kan man yte det lille ekstra og være på plass. En annen ting er at man selvsagt prøver å avpasse tide så det ikke blir lenge å vente. 

• Liker 23
Skrevet
12 minutter siden, Cata skrev:

Henting er jo ekstraservice i forhold til å ta flybuss, tog eller taxi

.. og nettopp derfor bør den som hentes være takknemlig for å slippe flybuss, tog eller taxi. 

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er det ikke mer fornuftig å kjøre senere, slik at man slipper å måtte vente i det hele tatt når man henter? Den som hentes bør vel være takknemlig om vedkommende så må vente i 5-20 minutter?

Den som hentes tåler selvfølgelig å vente inne litt, men på den annen side er det ikke noe problem for meg å sitte i bilen og lese en bok mens jeg venter heller.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg driter i hvem som må vente. Jeg avtaler et tidspunkt. Står ikke og venter rundt hjørnet for at den jeg henter skal måtte vente.. altså😂 hvis vi har avtalt klokken 15 så er jeg der gjerne litt før også, for jeg liker å være ut i god tid. Hvem som må vente spiller ingen rolle for meg, forsinkelser skjer.

Anonymkode: 89bc8...47b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis det er flyplass kan jo vedkommende vente inne? Det er vel mer fornuftig at den som får en tjeneste og blir hentet venter litt enn at den som kjører skal bruke enda mer tid enn vedkommende allerede gjør på å hente?

Helt uenig med deg der dessverre. Jeg er ikke komfortabel med å tenke slik, jeg synes det er høflig å være der idet personen kommer ut og det er hyggelig å være til hjelp, ellers hadde jeg heller sagt nei til å hente. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

15-20 minutter?

Man bør vel heller lære seg å bli bedre på timing.

Det er alltid oppdatert på avinor når flyet skal ankomme, så kan man plusse på x antall minutter på å komme seg gjennom flyplassen og hente evt bagasje. Hvis den som henter legger til en 15-20 min buffer oppå dette estimatet igjen fordi man er livredd for å vente i tilfelle noe ekstraordinært skjer som at bagasjen forsvinner så er det litt kjipt gjort - da har denne verdsatt egen tid langt over den andres.

Den som flyr kan jo ikke gjøre noe fra eller til, det tar den tiden det tar. Jeg sender alltid mld dersom flyet er forsinket og ber de som henter følge med på ankomsttiden på nett/app, men sånn ellers så kan ikke jeg prøve å fly raskere.

Men ingen problem å vente litt på flyplassen heller om noe skjer, det kan være mer trafikk enn normalt eller om man bare har tatt litt feil av klokka eller noe. Shit happens. Men å bevisst sikte mot å være 20 min "for sen" er teit.

Anonymkode: 4c4b4...752

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, SoWhat? skrev:

Syns jo det er den som henter som eventuellt må vente litt. Den tilreisende velger jo ikke selv tidspunkt, mens den som henter gjør det. Syns jo også at det er ren høflighet å være der i tide. 

Helt ulogisk for meg. Den som reiser reiser jo uansett, og sparer tid på å bli hentet. Den som henter bruker muligens flere timer av sin tid på å hente, som vedkommende kunne brukt på egne ting. Så mener det er motsatt, høflighet vil være å godta å vente litt når man blir hentet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal noen vente i det hele tatt, hvis det ikke skjer noe uforutsett? Man kommunisere på forhånd om når flyet/toget/bussen skal være fremme, og så er den som skal hente på plass på det tidspunktet. Forsinkelser får man opplyst eller oppdager selv underveis på turen, med mindre de skjer helt på slutten av turen. Man informerer den som skal hente om eventuelle forsinkelser. Ved uforutsette forsinkelser helt på slutten av turen (lang stans for å vente på tog i motsatt retning f.eks), syns jeg den som henter kan vente, den har ikke sittet på fly/tog/buss i lange tider.

Er det egentlig snakk om at du først kjører hjemmefra når den som skal hentes sender melding om at den er fremme, og flyplassen ligger 15-20 min unna? Er det dette du tenker er riktig, Ts? Jeg tenker du i så fall er ganske kjip, i hvert fall hvis det ikke er snakk om en perifer bekjent som ikke hadde noen andre til å hente seg. Hva om du blir forsinket pga trafikk eller noe som skjer hjemme? 15-20 minutter er lenge nok å vente etter en lang reise. Så kjip er man ikke mot venner og familie. 

Anonymkode: e26c4...116

• Liker 3
Skrevet (endret)

Den som skal hente venter. Reisen har nok vært mer slitsom for den personen som hentes enn den som henter.

Endret av The Kitten
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Er dette faktisk et problem? Som en bruker sier over så er det lett å time dette, og går noe skeis er det neppe krise for noen å vente i fem minutter. 

Anonymkode: 49295...f78

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Cata skrev:

Den som henter venter 😉. Henting er jo ekstraservice i forhold til å ta flybuss, tog eller taxi, så da kan man yte det lille ekstra og være på plass. En annen ting er at man selvsagt prøver å avpasse tide så det ikke blir lenge å vente. 

Enig i at det er ekstraservice men nettopp av den grunn bør jo den som blir hentet godta å vente litt ekstra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, synes du har et noe spesielt syn. Hvis du føler det sånn når du skal hente noen på flyplassen, så bør du heller la være. Jeg tar heller flybussen enn å bli hentet av en med din holdning. 

Anonymkode: 75412...3b9

• Liker 25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...