Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg var på tidlig ultralyd i uke 12, men det var en skuffende opplevelse. Det gikk veldig fort, var ikke inne lenger enn maks 10-15 min. Fikk se babyen og hjertet som slo, og så gikk jordmoren fort over babyen og forklarte "der er hodet", "der er venstre fot".. og det var alt. Dette betalte jeg 1500 kroner for. Jeg spurte om alt så greit ut, og fikk til svar at det så normalt ut, men at de gikk mer grundig gjennom ting på ordinær ultralyd. Jordmoren virket som han hadde det travelt og var veldig alvorlig hele tiden. Ingen smil eller oppmuntrende ord. Jeg var veldig bekymret på forhånd, og følte meg ikke så betrygget. Mannen ble også sendt ut pga. koronatiltak (jeg forstår jo det da, men fikk ikke noe beskjed på forhånd at han ikke fikk være med inn).

Skal på ordinær ultralyd neste uke, og kjenner jeg gruer meg og er redd for samme opplevelse. Jeg ønsker at de skal bruke god tid å gå gjennom ting offentlig.. aner jo ikke om babyen har alle fingrene liksom. Hvordan er egentlig ordinær ultralyd på sykehuset? Er partneren velkommen til å være med nå? :)

Anonymkode: c3bd9...5ab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Partner kan selvfølgelig ikke være med. Det er en medisinsk undersøkelse der de går igjennom og sjekker alt. Du kan ikke forvente masse småprat og dill, men det kommer an på jordmoren. Det er ihvertfall ikke ment som en kosestund, men en undersøkelse. De færreste medisinske undersøkelser er hyggelig. 

Anonymkode: 3b689...a10

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg var på tidlig ultralyd i uke 12, men det var en skuffende opplevelse. Det gikk veldig fort, var ikke inne lenger enn maks 10-15 min. Fikk se babyen og hjertet som slo, og så gikk jordmoren fort over babyen og forklarte "der er hodet", "der er venstre fot".. og det var alt. Dette betalte jeg 1500 kroner for. Jeg spurte om alt så greit ut, og fikk til svar at det så normalt ut, men at de gikk mer grundig gjennom ting på ordinær ultralyd. Jordmoren virket som han hadde det travelt og var veldig alvorlig hele tiden. Ingen smil eller oppmuntrende ord. Jeg var veldig bekymret på forhånd, og følte meg ikke så betrygget. Mannen ble også sendt ut pga. koronatiltak (jeg forstår jo det da, men fikk ikke noe beskjed på forhånd at han ikke fikk være med inn).

Skal på ordinær ultralyd neste uke, og kjenner jeg gruer meg og er redd for samme opplevelse. Jeg ønsker at de skal bruke god tid å gå gjennom ting offentlig.. aner jo ikke om babyen har alle fingrene liksom. Hvordan er egentlig ordinær ultralyd på sykehuset? Er partneren velkommen til å være med nå? :)

Jeg hadde en kjempeopplevelse på uke 12 UL. De brukte 30-35 min på oss faktisk. Gikk grundige gjennom det meste og jordmor var kjempehyggelig. Droppa derfor den statlige OUL, og gikk privat også i uke 18! Og da brukte hun 40-45 min på oss. På den uke 18 skal de gå gjennom mye og det får man ikke gjort på 10 min nei.

Anonymkode: 37202...a83

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Hmmm pga corona så har de sikkert kuttet tilbudet. Var veldig bra før og de tok seg tid. Uheldig å gå dit nå. Da kan jo verken partner være med ja og de må bruke kortere tid. Hadde veldig kort uke 24 møte med min jordmor, hun sa det var pga de har fått streng beskjed om at de maks kan bruke så så lang tid per klient. Resten måtte vi ta via tlf.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Partner kan selvfølgelig ikke være med. Det er en medisinsk undersøkelse der de går igjennom og sjekker alt. Du kan ikke forvente masse småprat og dill, men det kommer an på jordmoren. Det er ihvertfall ikke ment som en kosestund, men en undersøkelse. De færreste medisinske undersøkelser er hyggelig. 

Min var skikkelig hyggelig faktisk. Men jeg gikk privat også i uke 18 da. Synes privat tilbud er best.😅

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo, selvfølgelig kan partner være med! Noen steder har det ikke blitt lov etter 12.mars, men til vanlig er det selvsagt bare for partner å bli med. Jeg hadde TUL etter 12.mars og fikk til og med ha han med inn da. Nå skal jeg snart på OUL og mitt sykehus har ingen restriksjoner på at partner får bli med da heller. 

Jeg syns ikke det hørtes ille ut, Ts. Min TUL varte sikkert like kort. Jeg fikk forklart at alle organene og kroppsdelene så fine ut, og at hjertet var sterkt. Slikt ser de ganske raskt. De er nok nøyere på OUL, men da ser de gjerne etter feil som er vanskelig å oppdage. Åpenbare feil og sykdommer hos fosteret oppdager man kjapt. 

Anonymkode: 93244...102

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo, selvfølgelig kan partner være med! Noen steder har det ikke blitt lov etter 12.mars, men til vanlig er det selvsagt bare for partner å bli med. Jeg hadde TUL etter 12.mars og fikk til og med ha han med inn da. Nå skal jeg snart på OUL og mitt sykehus har ingen restriksjoner på at partner får bli med da heller. 

Jeg syns ikke det hørtes ille ut, Ts. Min TUL varte sikkert like kort. Jeg fikk forklart at alle organene og kroppsdelene så fine ut, og at hjertet var sterkt. Slikt ser de ganske raskt. De er nok nøyere på OUL, men da ser de gjerne etter feil som er vanskelig å oppdage. Åpenbare feil og sykdommer hos fosteret oppdager man kjapt. 

Jeg snakker jo om slik situasjonen er i Norge per i dag, det hjelper jo ts fint lite at det til vanlig er lov å ha med partner. Hvor i Norge holdet du til?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker jo om slik situasjonen er i Norge per i dag, det hjelper jo ts fint lite at det til vanlig er lov å ha med partner. Hvor i Norge holdet du til?

Jo, hvis du leser innlegget mitt ser du jo at jeg snakker om nå. Jeg hadde TUL etter 12.mars og skal ha OUL neste uke. Partner er/var tillatt begge steder. Jeg vil ikke si nøyaktig hvor jeg bor, men det er på Østlandet, og både TUL og OUL ble/blir gjennomført i byer. Forøvrig ikke samme by. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare pga korona du ikkenkan ha med noen. Normalt anbefales det vel å ha med en annen voksen i tilfelle det er noe galt. 

Jeg har hatt forskjellige opplevelser på både tidlig og ordinær UL. Noen er koslige og noen ikke. De bruker mest tid på ordinær UL da det er tidspunktet som er mest gunstig å se alt på. 

Det som er minst koselig er hvis de forteller at babyen er skadet eller død. Det er desverre ikke en kosestund dette. Lykken kommer etter underdøkelsen når alt viser seg å være bra 🥰

Anonymkode: f202f...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På tidlig ultralyd har de faktisk ikke lov til å gjøre fosterdiagnostikk. Hvis de derimot ser noe galt skal de henvise. Så gråtonene mellom der er vanskelige. 

Ordinær ultralyd er en medisinsk undersøkelse, så der går de skikkelig gjennom fosteret. Om det blir mye prat/forklaring er avhengig av personligheten til den som gjør undersøkelsen, og om du trives med undersøkeren er jo avhengig av kjemien dere to har. Det er nok litt forskjellige rutiner nå under korona for om partner får være med. Ville tatt det som en positiv overraskelse hvis dere får lov. 

Ville forberedt meg på at dette er en medisinsk undersøkelse som ikke er en koseprat med deg, men en gjennomgang av fosteret, med større/mindre grad av forklaring til deg.

Når det er sagt var min ordinære ultralyd en fin opplevelse, undersøker virket grundig, forklarte og viste, og avsluttet med at "her ser alt bare bra ut".

Anonymkode: 00547...464

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv foretrekker jeg at undersøkelser er effektive og rett på sak. Jeg synes egentlig det var litt i overkant mye koseprat på min OUL på Ullevaal. 

Anonymkode: d512a...239

AnonymBruker
Skrevet

I første graviditet var jeg på fosterdiagnostikk i uke 12, utført av jordmor ved et annet sykehus enn mitt lokale. Kjempefin opplevelse, forklarte grundig og tok seg god tid, tror vi var inne i ca 1 time. Fikk med mange fine bilder.

Ordinær ul i uke 18 på mitt lokale sykehus, også utført av jordmor. Tok under 20 min fra vi kom inn til vi var ute av døren. Følte at jordmor bare viftet litt med ultralydapparatet på magen min. Satt igjen med inntrykket av at da hun fikk høre at vi hadde vært på fosterdiagnostikk trengte ikke hun å gjøre en like grundig jobb.

I graviditet nr. 2 var jeg på fosterdiagnostikk i uke 12 ved samme sykehus som første gang. Utført av lege. Gjorde en grundig jobb, men var svært lite meddelsom og pratet mest med seg selv - typ jaha, hmhm osv. Fikk med to dårlige bilder. 

Oul ved mitt lokale sykehus i uke 18. Utført av lege. Veldig fin opplevelse kontra forrige oul. Tok seg god tid, brukte rundt 45 min. Forklarte grundig alt som ble undersøkt. Fikk med fine bilder.

Anonymkode: 9b981...e14

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Vanligvis kan partner være med men nå er det korona. Så nå er det bare fødende og små barn som får ha med EN pårørende når de skal inn. Dessverre.

Å gå på tidlig ultralyd og ordinær ultralyd er to vidt forskjellige ting fordi babyen har vokst veldig mye. Ordinær ultralyd kalles også ultralyd diagnostikk. Der går de gjennom hjertet, organger, hjerne og ser på antall fostre og dersom ønskelig babyens kjønn. Så måler de mageomkrets(MAD) og hodeomkrets(BPD) og lårbein(FL). De tar også hjertelyd(puls) på baby. Så ser de hvor morkaken er plassert.

Begge deler er fine opplevelser med en tidlig ultralyd er jo mer for å se om du har mistet eller ei pluss de kan måle NT (nakken) som kan gi indikasjon om det er noe downs syndrom eller noe..

Så må du ha med 200kr i kontanter om du ønsker ultralydbilder. Pga de har ikke betalingsautomater. 

Lykke til! 😊

Anonymkode: d8148...85b

AnonymBruker
Skrevet

Først en samtale hvor jordmor har noen spørsmål også skal du ta ul. Da ser jordmor på nyre, hjernen, bein i beinene og armene. Ser på hjertet og blodgjennomstrømming, og ser på munnen. Kan også se kjønnet om babyen lar dere få se.

Per i dag får ikke far være med inn på sykehuset ved ul. Men de fleste tillater at du facetimer. Ser noen nevner over her at du må betale for bildene, det varierer fra sykehus til sykehus. Jeg betalte ikke noe.

Anonymkode: ff196...5b8

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis du leser innlegget mitt ser du jo at jeg snakker om nå. Jeg hadde TUL etter 12.mars og skal ha OUL neste uke. Partner er/var tillatt begge steder. Jeg vil ikke si nøyaktig hvor jeg bor, men det er på Østlandet, og både TUL og OUL ble/blir gjennomført i byer. Forøvrig ikke samme by. 

Selvfølgelig kan du ikke som anonym bruker så hvor du bor, du kan jo gjenkjennes :ironi:

Om jeg sier at jeg bor på Askøy utenfor Bergen og holder til på KK på Haukeland, sier det ingen her inne noe. Og her er det ihvertfall ikke lov å ha partner med, slik har jeg fortstått at det er de fleste steder i landet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så må du ha med 200kr i kontanter om du ønsker ultralydbilder. Pga de har ikke betalingsautomater. 

Dette er jo forskjellig fra sted til sted. Ts har nok fått info om dette i innkallingsbrevet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først en samtale hvor jordmor har noen spørsmål også skal du ta ul. Da ser jordmor på nyre, hjernen, bein i beinene og armene. Ser på hjertet og blodgjennomstrømming, og ser på munnen. Kan også se kjønnet om babyen lar dere få se.

Per i dag får ikke far være med inn på sykehuset ved ul. Men de fleste tillater at du facetimer. Ser noen nevner over her at du må betale for bildene, det varierer fra sykehus til sykehus. Jeg betalte ikke noe.

Jeg var på sykehuset innlandet, ikke tillatt med partner. Det står på hjemmesiden til sykehuset om far kan være med. Her stod det en vekter i inngangen.

AnonymBruker
Skrevet

Alle mine private UL har vært fantastisk, høres ut som jeg renner ned dørene dems men har kun vært 2 ganger altså. 

Var på OUL å ble rett og slett traumatisert? Jordmor var så hardhendt at jeg hadde vondt 1 døgn etterpå, hun slo, ristet og dyttet med proben. Når jeg spurte om kjønnet ble hun bare snurt. Ultralyden startet nesten før jeg rakk å legge meg ned, når hun var ferdig slengte hun bare en tøybleie på magen min før hun gikk å satt seg foran dataen. Alt jeg ville var å komme meg ut, husker ikke om jeg sa så mye som et ord før jeg dro heller. Må jeg noen gang tilbake så skal jeg sørge for å presisere at jeg ikke skal ha vedkommende! Håper hun pensjonerer seg snart. 

Anonymkode: 0ed1a...8d6

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at samboer ikke fikk blimed. Slapp også å betale for de 4 prikk like bildene jeg fikk 😂

Anonymkode: 0ed1a...8d6

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Klarer man egentlig se antall fingre på ultralyd? Om det skulle være en for mye eller en for lite liksom? Bildene er jo så mørke🙈 men de er vel drevne.. 

Anonymkode: 36c81...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...