AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Ida Cathrine Holme Nielsen (30) kler seg for det meste i klede frå 1930–40-talet. Sjølv om ho opplever fordømming for stilen sin, nektar ho å kle seg annleis. https://p3.no/ida-cathrine-gar-med-80-ar-gamle-klede-det-triggar-fordommar/ At folk blir "triggered" av dette viser hva slags tulle samfunn vi lever i. Hva synes dere om det? Anonymkode: ca81c...0f8 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Kun idioter som blir trigget av slikt. Tommel opp til henne.
Skogkatten Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Kom inn her for å starte en tråd om den artikkelen, og så var det noen som hadde gjort det for meg 🙂 Hun er nydelig, og hun fikk en ny følger på Instagram nå. Hun og hennes stil er akkurat den typen jeg bruker som inspirasjon når jeg selv kler meg. Jeg bruker selv mye vintage, men foretrekker 40- og 50-tallet. Jeg tar det heller ikke like langt som henne, ikke fordi jeg ikke tør, men fordi jeg er litt for lat. Likevel, mamma bruker å kalle meg omstendelig, fordi jeg ser så mye mer kledd ut enn henne når vi begge er "casual". Min erfaring er at folk flest synes min stil er artig og kanskje kommenterer det, men ikke på noen negativ måte. Ja, noen menn tror visst man automatisk blir det perfekte husmoremne, jeg bruker å teste dem jeg treffer på ulike måter så de skjønner at jeg er helt håpløs på det området. Bortsett fra når det kommer til å vaske klær, der er jeg ekspert på alt fra håndvask til hvilket vaskemiddel som fungerer til ulike typer stoff. Jeg fikk bedre selvtillit da jeg begynte å kle meg vintage for det passer kroppen min bedre. Jeg heier på alle som har lyst til å gjøre noe sånt som dette, fordommer finnes overalt uansett så det kan man ikke bry seg om i lengden. Eller som en innehaver i en vintagebutikk så til meg en gang: Livet blir så mye lettere når man lærer å gi litt faen. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 Synes ordet fordommer blir helt feil her. Å ikke like noe er ikke det samme som å være fordomsfull. Artikkelen bruker ordet igjen og igjen, men klarer aldri å forklare hvilke fordommer det faktisk er snakk om. Anonymkode: 57fc4...15c 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 Ikke overrasket st folk kommenterer. Man får dritt fra noen uansett hva man velger å gå I og se ut. Anonymkode: a4c22...6ab 2
Tarmegenbolle Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 Jeg kunne egentlig ikke se at artikkelen omtalte noen fordommer, kun at ordet ble brukt feil. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 Idag på I-landsnyhetene: Ida Cathrine har gamle klær! Anonymkode: 761c1...853 5
Honey Dew Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 Når stilen er så gjennomført, synes jeg det er kjempeflott. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Idag på I-landsnyhetene: Ida Cathrine har gamle klær! Anonymkode: 761c1...853 Så media kan ikke skrive om noe som har med i-land å gjøre? Kun u-land? Det er også viktig å skrive om ting som ikke er et verdensproblem.
parmanoia Skrevet 10. mai 2020 #10 Skrevet 10. mai 2020 Fy flate, så mange lekre kjoler! Skulle ønske jeg hadde dem alle sammen! 😍 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #11 Skrevet 10. mai 2020 Klick-bait! Og flere biter på... Overskriften er laget i beste krenke-ånd! Når man stikker hodet frem vil det alltid være noen som lurer, kommenterer eller stiller spørsmål. Det betyr ikke at «folk» har fordommer! 🤦♀️ Det betyr bare at journalisten forsøkte å finne en passende offer/krenke overskrift som passer inn i samfunnsvinklingen og er godt sosialt akseptert. Anonymkode: 20225...ff3
SPOCA Skrevet 10. mai 2020 #12 Skrevet 10. mai 2020 (endret) Jeg skjønner jo hvor hun vil hen, og man er jo ikke nødvendig krenka fordi man forteller om at man opplever reaksjoner. Det handler om at folk velger å henge seg opp hva folk går med. Jeg elsker stilen hennes! Jeg er selv en som primært går med 40-, 50- og 60-tallskjoler, jeg har nå gjort det i flere år. Og ja, det blir noen reaksjoner. Tror nok en del begynner å bli vant til å se meg i kjolene mine nå, og stort sett får jeg hyggelige kommentarer, men jeg har opplevd folk som har ledd av meg og syntes jeg var teit. Det får de bare synes, jeg blåser i det. Men jeg forstår henne, for jeg "føler hennes kall", om jeg kan si det slik. Jeg er introvert til tusen, og liker ikke å skille meg ut, egentlig, men kjolene beskriver og viser hvem jeg er. Det var et stort skritt for meg å tørre å faktisk vise hvem jeg faktisk er. Jeg ELSKER farger, og det ble vanskelig å "stagge det". For farger gjør meg glad. Rødt og gult, turkist og knallblått, det er flott. Det har nok vært noen som synes jeg er litt smårar, synes det er teit fordi jeg går med kjoler hver eneste dag, jeg matcher gjerne kjolene med øredobber i knalle farger som står til kjolen. Det er morsomt, og det er gøy! For min del handlet det vel om å være drittlei av å være satt i en slags form, der jeg måtte gå med bukser og helst ikke skulle synes. Jeg begynte å gå med kjolene mine på mitt aller største, da jeg veide 166 kg - og jeg har aldri sett meg tilbake, selv ikke 80 kg lettere. For meg har det egentlig handlet om egen frihetskamp, om å omfavne det som gjør meg glad og lykkelig - og kjolene og det å vise den jeg er, uten å måtte si noe som helst - det gjør meg glad! Og hvis jeg får noen til å smile, så er jo det fantastisk. For det har faktisk vært noen av de også, som sier de smiler når de ser meg. Ingenting er bedre enn det! Kudos til Ida Cathrine! Endret 10. mai 2020 av SPOCA 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #13 Skrevet 10. mai 2020 Det hadde vel vært mer oppstuss om hun gikk i 180 år gamle klær i stedet, med skaut og det hele. Likevel, overrasket over at hun møter fordommer fra menn som høylytt er forundret over at hun er smart! Som om en feminin klesstil tilsier at hun et dum, liksom. Anonymkode: c9f6d...87d 2
SPOCA Skrevet 10. mai 2020 #15 Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vel vært mer oppstuss om hun gikk i 180 år gamle klær i stedet, med skaut og det hele. Likevel, overrasket over at hun møter fordommer fra menn som høylytt er forundret over at hun er smart! Som om en feminin klesstil tilsier at hun et dum, liksom. Anonymkode: c9f6d...87d Oh yes da, jeg har faktisk fått høre det. Ble lekset opp av ei kjerring på bussen en gang, av alle steder. Jeg har min elsk på typiske 50-tallskjoler (Audrey Hepburn-kjoler, rekker meg til knærne/leggen), og dama trodde tydeligvis at jeg hadde 50-tallsholdninger også (dvs husmor lenket til kjøkkenbenken). At folk digger 50-tallskjoler betyr IKKE at man er typisk 50-tallshusmor. Jeg er selv i full jobb og feminist, hvilket gjorde det hele ganske latterlig, og det er jo nettopp derfor jeg velger akkurat selv hva jeg har på meg. Men vanskelig det der for enkelte, noen sliter med å skille klesstil fra holdninger. Dessverre. 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #16 Skrevet 10. mai 2020 Syns de var fine jeg. Anonymkode: e6558...d1d
Skogkatten Skrevet 10. mai 2020 #17 Skrevet 10. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vel vært mer oppstuss om hun gikk i 180 år gamle klær i stedet, med skaut og det hele. Likevel, overrasket over at hun møter fordommer fra menn som høylytt er forundret over at hun er smart! Som om en feminin klesstil tilsier at hun et dum, liksom. Anonymkode: c9f6d...87d I en vintage-gruppe jeg er medlem av på Facebook er det gjennomgående slagordet blant medlemmene "vintage style, not vintage values". Stort sett alle har minst en historie hvor de har blitt undervurdert på en eller annen måte på grunn av stilen. Jeg har en kollega jeg går veldig godt overens med og vi snakker med hverandre om alt, hun har innrømmet at hennes først inntrykk av meg var helt feil. På grunn av mine feminine 40-50-tallsklær tolket hun meg først som veldig forsiktig og med litt tradisjonelle verdier. Hun ble positivt overrasket da hun oppdaget at jeg var feminist, ekstremt selvstendig, hadde galgenhumor og vill fantasi, snakket rett fra levra og ikke var redd for å si fra om noen tråkket over mine grenser, hun ler godt av at det eneste jeg har klart å lage på kjøkkenet er kaos. Så fordommene finnes der, men det lever jeg fint med siden det løser seg av seg selv når man blir kjent med folk, og hva fremmede går rundt og tror om meg tenker jeg ikke så hardt på. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #18 Skrevet 12. mai 2020 Kan dere vær så snill lese artikkel før dere gjør mening om det. Fordømmer der snakkes om, er at mennesker, spesielt menn antar at hun er mindre smart, på grunn av feminine stil hun kler seg i. Hun har en vanlig jobb, og lever tilsynelatende vanlig liv ellers, bortsett fra det lidenskapet. Det er det hun merker, at mange antar rett og slett at hun er dum og bimbo, bare fordi hun liker å gå i rosa kjoler. Og det er disse fordømmer hun vil til verks. Anonymkode: 50023...094
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå