AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Hei. I går lagde vi kylling til middag, helstekt i ovn. Vi tok den ut etter litt over en time for å sjekke om den var ferdig, den var fin i fileteene men litt rosa lenger inn. Vi satte den inn igjen i ovnen og stekte den litt mer.. Og spiste så med hjertens lyst. Det angrer jeg på nå :( Halvveis ut i måltidet oppdager jeg at jeg har spist av bestikket som vi brukte til å sjekke om kyllingen var ferdig... Altså har jeg rett og slett spist av bestikk som har vært i kontakt med rå kylling... Nå er jeg selvfølgelig LIVREDD for å bli syk, jeg har emetofobi og dette er det VERSTE jeg kan forestille meg. Diare og oppkast er det verste jeg kan oppleve, jeg er s¨utrolig reddf for det. Jeg har lest at inkubasjonstiden på ktypiske yllingbakterier er 1-7 dager, og nå er hele neste uken ødelagt, og jeg orker ikke tanken på å skulle ha angst i hele syv dager i strekk :( Hva gjør jeg nå... Jeg vet at ingen kan fortelle meg om jeg blir syk eller ikke, men jeg er så redd og jeg blir så utslitt av angsten siden jeg såvidt får i meg mat når jegh ar så mye angst :( Føler meg helt ødelagt og dårlig, men vet jo at det bare er angsten som snakker :( Har noen spist rå kylling/vært i samme situasjon hvor dere IKKE har blitt syke? Trenger litt positive historier slik at jeg kan fortelle angsten at den bør dra til helvete, men det er så utrolig vanskelig :( Anonymkode: d0773...b20
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Det går helt fint. Du kunne spist hele kyllingen rå uten å bli syk. Hadde kylling vært så farlig ville det jo ikke blitt solgt i butikk. Kylling i Norge er stort sett veldig hygienisk behandlet, og sannsynligheten for at det er virus/bakterier i den er ganske lav. I Japan er kylling faktisk så hygienisk at restauranter serverer den rå som tartar. Så jeg har smakt rå kylling flere ganger på besøk der. Og OM du mot alle odds hadde blitt matforgiftet ville du fått symptomer som oppkast, diarè og magesmerter i løpet av kort tid. Hatt ett helvete i 1-3 timer, så hadde det verste vært over. Anonymkode: b29c4...404 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Etter en hel time i ovnen var nok kyllingen ferdig, selv om den så litt rosa ut. Selv om det er litt rosa, betyr det ikke at den er rå. Jeg har gjort noen slike tabber selv. Spist en kyllingbit fra gryta for å smake om den trenger krydder, og jeg har glemt at den var rå. Jeg har heldigvis ikke blitt syk. I Japan er den nye sushien rå kylling. Jepp! Du leste riktig. Rå kylling!!..... (det betyr ikke at du ikke kan bli syk av rå kylling alså). Det går nok helt fint at du spiste av bestikket som du sjekket kyllingen med 😊 Anonymkode: 66d4c...548
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 I det du satte bestikket ditt inn i den varme kyllingen, så fikk du varmebehandlet det. Kyllingen var glovarm etter å ha stått så lenge i ovnen. Det kommer til å gå bra. Slapp av. Anonymkode: 0bdd2...150
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå