Gå til innhold

Møtte en eldre dame på legevakten som sa jeg burde holde meg langt unna helsevesenet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på legetime her om dagen og kommer i kontakt med en litt eldre dame. Vi snakker om løst og fast til hun spør meg om hva jeg tenker å studere. Før jeg rekker å svare sier hun «Bare ikke velg en utdanning i helsevesenet, det fraråder jeg deg på det sterkeste. Jeg snakker av erfaring». Ble litt satt ut, for hadde tenkt til å svare noe helse-relatert. Spesielt nå i forbindelse med corona ser man jo at man er sikret jobb. 

Synes det er veldig spesielt av en ukjent å fraråde utdanningsvalg, men det må jo være noe som gjør at hun ikke anbefaler det. Må innrømme at jeg begynte å reflektere litt rundt det, nå er jeg usikker på om jeg bør omprioritere søknadslisten. Mulig jeg er lett-påvirket. Men hun virket som en svært oppegående dame som ville gi meg gode råd.

Men hva er det som er feil med dette utdanningsvalget egentlig? Jeg tenker man får møte mange mennesker i ulike livssituasjoner, man kan jobbe hvor som helst, er sikret jobb resten av livet. Er det ingen verdi i det?

Anonymkode: 7877a...7d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun ville nok advare mot lange vakter, dårlig betalt, lite påvirkning på egen hverdag (blårussen på økonomi-kontoret bestemmer), få muligheter til pauser i de aller fleste tilfeller... 

Selvom jobben er givende, er det også meget slitsomme og tunge yrker, som absolutt er underbetalt (med mindre du blir lege)

Anonymkode: 8e30e...881

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun ville nok advare mot lange vakter, dårlig betalt, lite påvirkning på egen hverdag (blårussen på økonomi-kontoret bestemmer), få muligheter til pauser i de aller fleste tilfeller... 

Selvom jobben er givende, er det også meget slitsomme og tunge yrker, som absolutt er underbetalt (med mindre du blir lege)

...og legene får greit/godt betalt fordi de har enormt med ansvar og stor sett jobber mye.

Anonymkode: 6a089...b79

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hun har rett. Du har en sikker jobb, men..... underbemanning, lav prosentstilling, klapping istedet for bedre lønn, utslitt kropp før du når pensjonsalder

Anonymkode: 67e0e...428

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber innenfor helse, forstår hvorfor hun sa det. Tunge dager, turnus sliter på helsa, dårlig betalt og dårlige utsikter for høyere lønn, lite eller ingen pauser og stor utskifting. 

Anonymkode: 052e8...c9a

• Liker 4
Skrevet

Jobbet i helse 10 år, -stortrivdes 👍 Beste jobben for meg.

-Rik på penger, -nei...

a.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er veldig spesielt av en ukjent å fraråde utdanningsvalg

Det er jo en naturlig følge av at hun har erfaring derfra. Hvis jeg hadde vært i hennes situasjon, ville jeg sagt at man i hvert fall burde styr klar av min bransje, fordi den er fysisk svært slitsom og det er få som er i bransjen livet ut.

Det er jo igjen en følge av at jeg kjenner min bransje godt. Det ville vært unaturlig for meg å si "å, i hvert fall ikke bli noe innenfor økonomi", all den tid min bakgrunn ikke er derfra.

Anonymkode: ed81b...b4f

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hun snakket bare av egen erfaring, ikke for å skremme deg. Ikke sikkert det blir slik for deg, gjør som du ønsker og ikke la en fremmed bestemme ditt yrkesvalg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. Har alltid tenkt at jeg skal jobbe innenfor helse, og har nå søkt sykepleie til høsten.

For meg virker det å være så mange pluss sider! Man er omtrent sikret jobb, kan ta mange spennende videreutdanninger, kan velge mellom mange ulike arbeidssteder, lønna er ikke så verst etter litt ansiennitet og helg/kveldstillegg osv. Jeg ser også på det som et stort pluss at det er gode muligheter for redusert stillingsprosent, da det gjerne er noe jeg kan tenke meg når jeg får barn. Jeg har også flere sykepleiere i familien som elsker jobben sin, og synes den er virkelig givende, variert og spennende.

Det som skremmer meg er hvor mange som sier at arbeidsvilkårene ofte ikke er gode. Underbemanning og stress, får jeg stadig høre. Jobber selv på sykehjem, og har opplevd flere ganger at det kun er en sykepleier på huset. Mange nevner jo også dette med turnus som noe negativt. Foreløpig elsker jeg turnus, men skjønner jo at det kan bli tyngre når man blir eldre.

Noen tanker fra meg. Det er et vanskelig valg! Man må tenke seg godt om før man velger helseyrke, sies det jo. Jeg er i tenkeboksen selv. Når det er sagt, jeg ville snakket med flere om dette enn den eldre damen på legekontoret. Folk som kjenner deg, folk som jobber innenfor helse osv, for å få et bredere perspektiv på hva det faktisk innebærer. Lykke til 😊

Anonymkode: 9e4d2...667

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver å tar generell studiekompetanse for å kunne komme inn på sykepleie neste år, er i 30-årene og har alltid ønsket å utdanne meg til sykepleier. Men etter å ha lest mye negativt her inne så har jeg begynt å tvile.... Men hva skal jeg da gjøre? Hva med vernepleie?

Anonymkode: b6971...921

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i helsevernet i mange år, og stortrives med det. Jeg merket veldig raskt hvor heldig jeg var som valgte denne retningen istedenfor sosiologi og statsvitenskap, som vennene mine gjorde. De jobber på bikbok nå. 

Anonymkode: ce8c0...f5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i helsevernet i mange år, og stortrives med det. Jeg merket veldig raskt hvor heldig jeg var som valgte denne retningen istedenfor sosiologi og statsvitenskap, som vennene mine gjorde. De jobber på bikbok nå. 

Er du sykepleier?

Anonymkode: f46f9...927

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du sykepleier?

Anonymkode: f46f9...927

Jepp:) Anbefales på det sterkeste! Utrolig deilig å vite at jeg kan jobbe hvor som helst i landet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er spesialsykepleier og veldig fornøyd med yrkesvalg, stortrives på jobb, har gode kolleger og en interessant arbeidshverdag. Hos oss er det fokus på at turnusene skal være gode (som selvfølgelig krever individuell tilpasning), at det er nok folk på jobb og at alle skal få mat/dopauser ila dagen. Det er godt med trygg jobb både i koronatider og da det var nedgangstider for en 10-12 år siden.

Men det er ikke til å komme unna at det er en del ting som ikke er bra. Det absolutt verste syns jeg faktisk at helsevesenet har så mange dårlige ledere! Avdelingsledere blir ofte ansatt fordi de har vært et sted lenge, det er "deres tur" og de orker ikke mer turnus. Veldig få har ledererfaring fra før av, nesten ingen tar lederutdannelse, de mangler kunnskap om lover/regler/avtaler og er som regel mer opptatt av å please oppover enn å ivareta sine ansatte. Skulle virkelig ønske det ble mer oppmerksomhet rundt viktigheten av god ledelse for å få en velfungerende personalgruppe og avdeling. 

Anonymkode: d772a...190

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jobber kanskje på bikbok men de kommer ikke til å bli ødelagte i ryggen. Jeg jobbet på sykehjem under studiet og jeg jobber der nå siden jeg ble ferdig i desember. I løpet av mine tre år på sykehjem så har jeg fått senebetennelse i håndleddet flere ganger, vondt i ryggen og nå har jeg senebetennelse i hofteleddet... Hørt om flere sykepleiere som sliter med ryggen og noen har måtte operere. 

Anonymkode: 36393...e63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og det er mye bedre enn det de fleste skal ha det til. Har snakket masse om dette med andre sykepleiere. Mange setter seg i offerrollen, og syns synd på seg selv, men jeg kan si det med engang: Gresset er ikke grønnere på den andre siden. Hvis du har lyst til å jobbe innen helse og omsorg så kjør på! Det er en fantastisk jobb som leder til en lønn godt over gjennomsnittet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jobber kanskje på bikbok men de kommer ikke til å bli ødelagte i ryggen. Jeg jobbet på sykehjem under studiet og jeg jobber der nå siden jeg ble ferdig i desember. I løpet av mine tre år på sykehjem så har jeg fått senebetennelse i håndleddet flere ganger, vondt i ryggen og nå har jeg senebetennelse i hofteleddet... Hørt om flere sykepleiere som sliter med ryggen og noen har måtte operere. 

Og mye av disse skadene kunne vært unngått med kroppsbevissthet og kunnskap om riktig trening og teknikk for å styrke og forebygge. Det er ikke bare fryd for rygg og hofter å stå en hel dag i en butikk heller.. 😉 Hilsen fysioterapeut

Anonymkode: 766a7...801

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og mye av disse skadene kunne vært unngått med kroppsbevissthet og kunnskap om riktig trening og teknikk for å styrke og forebygge. Det er ikke bare fryd for rygg og hofter å stå en hel dag i en butikk heller.. 😉 Hilsen fysioterapeut

Anonymkode: 766a7...801

Jeg trener stryke men det er litt vanskelig unngå skader når andre nekter å hjelpe til med tungt stell. Vet om mange late sykepleiere og andre helsepersonell som sniker seg unna tungt stell. I tillegg så er det flere som har opplevd å håndleddsbetennelse. For eksempel så kan få man senebetennelse i hofteleddet hvis man bærer tungt. Jeg har fått opplæring i hvordan jeg skal løfte og diverse, men man er forsatt utsatt for senebetennelse i hofte og håndleddet :fnise: Nå var det ikke jeg som kommenterte at vennene mine jobber i bikbok. Ikke vondt ment, men hun som skrev at vennene sine jobber på bikbok må ikke tror at sykepleier er noe status yrke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener stryke men det er litt vanskelig unngå skader når andre nekter å hjelpe til med tungt stell. Vet om mange late sykepleiere og andre helsepersonell som sniker seg unna tungt stell. I tillegg så er det flere som har opplevd å håndleddsbetennelse. For eksempel så kan få man senebetennelse i hofteleddet hvis man bærer tungt. Jeg har fått opplæring i hvordan jeg skal løfte og diverse, men man er forsatt utsatt for senebetennelse i hofte og håndleddet :fnise: Nå var det ikke jeg som kommenterte at vennene mine jobber i bikbok. Ikke vondt ment, men hun som skrev at vennene sine jobber på bikbok må ikke tror at sykepleier er noe status yrke. 

Er ikke sykepleier selv, men mener at sykepleier er et statusyrke. Jeg har ihvertfall ikke møtt noen som ikke verdsetter sykepleiere. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle synes de fortjener høyere lønn, uansett yrke. Hvordan har akkurat sykepleiere kommet frem til at lønna deres er et hån? Kan det hende det handler om gruppementalitet, heller enn fakta? Gjennomsnittslønna for en sykepleier er 530 000 kr. Ta videreutdanning og du havner over 600 000 kr, sammen med 25% av alle landets sykepleiere. Er det underbetalt i dine øyne? Hva baserer du det på?

Regel om 10 års ansiennitet kan absolutt diskuteres, da man ikke slutter å forbedre seg etter 10 år, men det handler jo om offentlige bestemmelser Det er mange som jobber i det offentlige, også utenfor helse, som må forholde seg til disse latterlige "magiske" grensene.

Anyways, det vil alltid være noen som fraråder deg et valg, ts, uansett hva det er. Vær litt kritisk til andres personlige mening, det trenger du hvis du skal jobbe med helse, da det er mange dårlige råd og myter ute og går. Hva var det som trakk deg til dette yrket i utgangspunktet? At jobben er sikker er for de fleste ikke motivasjon nok til å holde ut hele arbeidslivet. 

Anonymkode: b3cd1...bed

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...