orakel Skrevet 13. september 2002 #1 Skrevet 13. september 2002 Har dilla på kjøkkenutstyr og er ganske nøye på det. Er uhyre opptatt av kniver, for det er et helv*** å lage mat med dårlige kniver. F eks er hvitløkspresse noe tull etter min mening, har man skikkelig kniv er det bare å finhakke. Favorittknivene mine er fra Global og Masahiro, ellers har jeg også noen fra Victorinox (forbrukskniver) og fra zwilling. Har egentlig flere enn jeg trenger men synes det er kjekt å prøve ut nye produkter og merker ved jevne mellomrom.
Gjest Lea Skrevet 13. september 2002 #2 Skrevet 13. september 2002 Har en Fiskars brødkniv som har holdt i 6 år nå. Like fin ennå. Så har jeg en skikkelig håndlaget kokkekniv. Den ble kjøpt i et lokalt "knivmakeri" på en ferie og har ikke noe merke. Bruker den sjelden, men den er jo fin da. Er ikke veldig kresen på sånt utstyr. Det dyreste jeg har er stort sett gaver.
Lula Skrevet 13. september 2002 #3 Skrevet 13. september 2002 Jeg bruker mye Victorinox. Har VELDIG mange av dem, men litt etterhvert flytter jeg dem til hytta, og så bytter dem ut med Global og Masahiro :-) Det begynner å komme seg nå :-) Jeg bruker aldri hvitløkspresse. Ved å presse hvitløken på den måten kommer bitterstoffene ut. Man får en mye renere og bedre smak av hvitløk ved å hakke den med kniv. Dessuten har jeg selvsagt en haug med preferanser på diverse annet kjøkkenutstyr også...... Men dette er meg da Mer enn normalt opptatt av kvalitet på kjøkkenet kan man si. Merker man ikke forskjell på god kvalitet og dårligere løsninger trenger man vel heller ikke legge så mye penger i det.
Gjest dr. ian Skrevet 13. september 2002 #5 Skrevet 13. september 2002 Jeg har også litt av hvert, men synes Victorinox er bra. Også har jeg en drittdårlig magnetlist fra Chlas Olsson med dårlig magnet i Hver gang jeg kommer litt skjevt inn på lista (for mye rødvin under matlagingen?), raser alle knivene i gulvet mens lille dorian hopper rundt og roper dorian
Cilla Skrevet 13. september 2002 #6 Skrevet 13. september 2002 Har også Victorinox! Er godt fornøyd, men synes ikke dette er det viktigste i verden å bruke ppenger på
orakel Skrevet 13. september 2002 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2002 Jeg synes godt kjøkkenutstyr er alfa omega for matlagingen jeg. Det er forferdelig å jobbe med dårlige kniver, panner, kjeler, maskiner etc. Det tar fra meg gleden med å lage mat. Jeg har jobbet noen år innenfor hotell og restaurant og har lært mye av de kokkene jeg har jobbet sammen med. Ikke minst hvor mye enklere det blir å lage mat med godt utstyr. (Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til). Men jeg er fullt klar over at det ikke er alle som har de samme interessene og prioriteringene som meg. Er etterhvert blitt vant til å ta med meg basickniver og div first aid kit (dvs krydder, urter, maldonsalt + div som jeg vet de ikke har fra før) når jeg skal på besøk til familie og noen av vennene mine. Flere av dem hater å lage mat så det blir jeg som må lage den. Helt ok for meg, så lenge jeg slipper knivene deres (har ikke klart å oppdra alle ennå).
Mistyen Skrevet 14. september 2002 #8 Skrevet 14. september 2002 Godt kjøkkenutstyr er et must, men jeg har mer dilla på kjeler enn kniver. Mine beste kniver er faktisk fra Tupperware Ellers: har noen av dere prøvd Gastrolux kjelene??? De er bare supre!!! Neste innkjøp blir en grillpanne............
Labella Skrevet 14. september 2002 #9 Skrevet 14. september 2002 Jeg bruker aldri hvitløkspresse. Ved å presse hvitløken på den måten kommer bitterstoffene ut. Man får en mye renere og bedre smak av hvitløk ved å hakke den med kniv. En annen god metode er å legge en bred kniv flatt oppå hvitløsfeddet og gi den ett kraftig slag. Da blir hvitløken knust og smaken kommer godt frem :D
Catzy Skrevet 18. september 2002 #10 Skrevet 18. september 2002 Bruker nesten bare brødkniven fra IKEA og en japansk altmuligkniv jeg kjøpte i Japan. Min kjære og jeg kjøpte hver vår, siden vi ikke hadde flyttet sammen enda. Jeg kjøpte en mellomstor i rustfritt stål, han en større i vanlig stål. Den var noe herk å holde rustfri, i tillegg til å være for stor og lang i mine hender. Gjett hvilken kniv som er blitt heftig brukt etter at jeg flyttet inn? Bruker den kniven til alt, både grønnsaker og kjøtt. Sørger for å slipe den med jevne mellomrom, og sette den inn med olje for å hindre rusting. (Kan jo ikke være for sikker, dessuten er det litt vane fra den andre kniven.) Aner ikke hvilket merke det er. Men den er japansk i hvertfall. De er litt annerledes enn europeiske kniver. Catzy
orakel Skrevet 18. september 2002 Forfatter #12 Skrevet 18. september 2002 Både Global, Mac og Masahiro er japanske kniver. De skal slipes med porselen.
MissiS Skrevet 20. september 2002 #13 Skrevet 20. september 2002 Endelig tror jeg det norske folk har skjønt at det er forskjell på kniver... Ikke så lett å skjære brød med en kokkekniv, nei! Men likevel er det mange som ikke bryr seg om dette med gode redskaper. Jeg har skaffet meg Chef Pro serien fra Tupperware. De er knallgode! Noen av verdens beste kniver faktisk! Til mer "hverdags" bruker jeg de blå knivene fra Tupperware. De er jo litt rimeligere, men slett ikke dårlige!!
choop Skrevet 20. september 2002 #14 Skrevet 20. september 2002 Jeg bruker Sabatier. Veldig dyre,men sinnsykt bra. Det finnes altfor mye dårlig kjøkkenutstyr rundt omkring. Dersom utstyret er bra er det gøy å lage mat. Hvis ikke....
Gjest LoisLane Skrevet 20. september 2002 #15 Skrevet 20. september 2002 Bruker Victorinox og er godt fornøyd med dem. Hvor ofte sliper dere knivene deres?
Mette Skrevet 27. september 2002 #16 Skrevet 27. september 2002 Jeg bruker de blå fra Tupperware, de er kjempe gode, tror jeg har alle inkl. saksen. Må nok innrømme at jeg har lyst på de nye chef-proff knivene de har fått, de er både lekre og utrolige gode.
Gjest Jamila Skrevet 27. september 2002 #17 Skrevet 27. september 2002 orakel, eller en av dere andre: har dere hørt om en knivprodusent som heter Gaffel & Kniv? Ser ut til å være norskproduserte stålkniver (?) Hvor får man kjøpt disse? Er kvaliteten bra? Fikk nemlig noen av disse til bryllupet. Ellers bruker jeg Victorinox og er svært fornøyd med disse.
orakel Skrevet 27. september 2002 Forfatter #18 Skrevet 27. september 2002 Jeg har ikke hørt om det merket selv, men det er jo flere butikkjeder som får produsert div. produkter spesielt for dem, det kan jo være det. Den eneste norske produsenten jeg kommer på i farten er noen på Geilo, men husker ikke hva de heter. Kvaliteten skal etter sigende være god, men har ikke prøvd dem selv. Om dine kniver er gode eller dårlige finner du vel fort ut av selv når du tar dem i bruk. Smak og behag er jo også forskjellig. Bare husk å slipe knivene jevnlig, da holder de lenger.
viwi Skrevet 30. september 2002 #19 Skrevet 30. september 2002 Victorinox- kjempefornøyd med de. Kniver og annet bra kjøkkenutstyr er enormt viktig! Når det gjelder vedlikehold så er det viktig å vaske knivene rett etter bruk og ta gjerne over kniven med en slipestein når du har brukt den. Da holder den seg kvass og god lenge!!! Ukvasse kniver er bare en plage!
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2002 #20 Skrevet 2. oktober 2002 Heil Til Prinsessen: Jeg var på Sandvika Storsenter igår og der så jeg de knivene som heter "Kniv og Gaffel". De hadde dem på en butikk som heter "Feinscmecker". Det er en butikk som har masse kult kjøkkenutstyr. Selv har jeg Onyx kniver. Har vært veldig bra, men jeg ønsker meg nå nye. Har ikke bestemt meg for merke ennå men vurderer Victarianox eller Masahiro. Hmm.....Vanskelig. Og kjempeviktig for kjøkkengleden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå