AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #21 Skrevet 9. mai 2020 Litt spesielt at det ikke ble en mykere overgang, men at det nå er frislipp på alt. Å samle 20 personer, men husk avstand! er praktisk umulig når det er snakk om bursdagsfester med familie og venner eller voksenfester med alkohol. Å sitte 1-2 meter fra 19 andre i en stue eller rundt et spisebord går jo ikke! Husker denne hvor de prøvde å holde seg til intimgrensene, likevel ble alle smittet: https://www.vg.no/rampelys/i/4qAqLV/skuespiller-marit-andreassen-jeg-smittet-et-helt-middagsselskap Anonymkode: 6ce2d...6a4 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #22 Skrevet 9. mai 2020 Du får i det minste invitasjoner og er ikke "glemt". Tenk på oss som må sitte hjemme på grunn av uførhet og kjenner på denne isolsjonen som dere trenger bare å kjenne på i en periode. Anonymkode: 213c9...22c 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #23 Skrevet 9. mai 2020 Vi kommer ikke til å stille i større selskap framover. Snakket med en venninne som inviterte til en større fest som mente at jeg var unødvendig redd. Jeg er ikke redd fordi jeg unngår større samlinger nå. Jeg prioriterer at ungene får møte besteforeldrene, å møte de beste vennene mine hvor få er tilstede. Dersom jeg hadde gått på fest så hadde jeg vært engstelig hele tiden for å bli syk, for å smitte de jeg er glad i. Ønsker ikke den engstelsen i livet. Er glad for at samfunnet åpner seg, men trenger ikke den storfesten akkurat nå. Anonymkode: 6ce2d...6a4 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #24 Skrevet 9. mai 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Til bursdagsfeiringer, 17.mai-feiring, familiemiddag hos svigers osv. Helgene fremover kunne vært fullstappet med planer, hvis jeg ville. Men jeg vil ikke! Jeg føler på ingen måte at faren er over. Jeg er redd for å bli syk, redd for å smitte andre, redd for at et tosifret antall kolleger må i karantene fordi jeg "måtte" i familiebursdag med alt som kan krype og gå av unger og tanter og besteforeldre. Grunnen til at tiltakene endres nå er for at bedrifter ikke skal gå konkurs og at barn og unge trenger å komme seg på skolen, og det kan vi gjøre fordi vi har smitten under kontroll nå. Det kan fort snu! Men det virker som at folk nå ikke hører ordentlig etter, og tror det er fritt fram. Bare se på uteserveringene og kjøpesenterne, stappfullt av folk igjen. Så utålmodige er vi altså. Så nei, jeg kommer ikke på champagne-frokost på 17.mai eller i bursdagen til tante Laila. Kall meg sær, jeg vil gjerne fortsette å være forsiktig en stund til. Møter jeg forståelse for dette blant venner og familie? Nei. Hva tenker dere, er dugnaden over allerede? Anonymkode: e6b7a...2da Jeg synes du må være takknemlig for de invitasjonene du får. Vi er mange som ikke får det, av ulike grunner. Jeg synes heller ikke at dugnaden er over. Jeg går for eksempel ikke til frisør selv, da jeg ikke aner hvilke personer den frisøren har vært i nærheten av i løpet av dagen og så videre. Da ordner jeg heller håret på egenhånd. Jeg går heller ikke på senteret på lørdager. Alt for mange folk der da. Unngår folkeansamlinger. Velger bevisst mindre butikker hvis jeg må fysisk i matbutikken, men foretrekker å handle mat via kolonial osv., slik at jeg kan få ned eventuelle smittekilder via personer. Selv tenker jeg at en bursdag hjemme hos folk er ok så lenge du er sikker på at det blir færre enn 20 personer der og at du er sikker på man klarer å holde en meters-regelen, og ikke klemmer på folk. Men det er tøft å ikke klemme på noen du er nær. Når det gjelder uteservering ser jeg også veldig an lokalet der og da ift mengde folk som er der. Anonymkode: 11e35...aee
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #25 Skrevet 9. mai 2020 Jeg er ikke utakknemlig! Selvfølgelig er det hyggelig å bli bedt, og vi er heldige som har en stor familie. Grunnen til at det blir veldig mye nå er fordi bursdager/feiringer etc har blitt utsatt siden mars, og nå er det liksom "åpnet opp igjen". Men det har jo egentlig ikke det, og jeg er skeptisk. Men når jeg melder avbud pga smitterisiko, himler folk med øynene og synes jeg overdriver og er hysterisk, mens jeg synes de er uforsiktige. Vi blir nok ikke enige der, ser den. Men jeg holder meg hjemme litt til. TS Anonymkode: e6b7a...2da 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #26 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke utakknemlig! Selvfølgelig er det hyggelig å bli bedt, og vi er heldige som har en stor familie. Grunnen til at det blir veldig mye nå er fordi bursdager/feiringer etc har blitt utsatt siden mars, og nå er det liksom "åpnet opp igjen". Men det har jo egentlig ikke det, og jeg er skeptisk. Men når jeg melder avbud pga smitterisiko, himler folk med øynene og synes jeg overdriver og er hysterisk, mens jeg synes de er uforsiktige. Vi blir nok ikke enige der, ser den. Men jeg holder meg hjemme litt til. TS Anonymkode: e6b7a...2da Enig med deg, TS. Og siden vi er mange som er enige her så tenker jeg at det egentlig ikke kommer til å bli så mye folk på disse festene. Anonymkode: 6ce2d...6a4 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #27 Skrevet 9. mai 2020 47 minutter siden, missmcbeal said: Samtidig så synest jeg myndighetene bør ta en del av skylda her for å myke opp for mye Hvorfor mener du myndighetene myker opp for mye? Har du noen faglig kompetanse til å bedømme noe slikt? Jeg forholder meg til hva myndighetene sier, ikke hva gud og hvermann sier på KG og vg nett Anonymkode: 5b0fd...b8d 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #28 Skrevet 9. mai 2020 Du har i det minste et valg. Jeg og sikkert mange andre har ikke fått en eneste invitasjon og er hjemme alene uavhengig av korona eller ei. Anonymkode: c90c3...4de 5
missmcbeal Skrevet 9. mai 2020 #29 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du myndighetene myker opp for mye? Har du noen faglig kompetanse til å bedømme noe slikt? Jeg forholder meg til hva myndighetene sier, ikke hva gud og hvermann sier på KG og vg nett Anonymkode: 5b0fd...b8d Basert på at de velger å gjenåpne mye fortere enn en rekke andre land. Basert på en forutsetning at alle må forsette med å opprettholde gode råd og smittevernsregler. Jeg har dessverre ikke så stor tiltro til egen befolkning. Håper jeg tar feil da. 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #30 Skrevet 9. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du myndighetene myker opp for mye? Har du noen faglig kompetanse til å bedømme noe slikt? Jeg forholder meg til hva myndighetene sier, ikke hva gud og hvermann sier på KG og vg nett Anonymkode: 5b0fd...b8d Problemet er jo at veldig mange folk ikke bryr seg om hva myndighetene sier heller. De leser overskriftene på vg.no og knapt det. Og tolker alle anbefalinger akkurat som de vil. Max 20= nå kan vi være 20, hurra! TS Anonymkode: e6b7a...2da 8
Gjest theTitanic Skrevet 9. mai 2020 #31 Skrevet 9. mai 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Til bursdagsfeiringer, 17.mai-feiring, familiemiddag hos svigers osv. Helgene fremover kunne vært fullstappet med planer, hvis jeg ville. Men jeg vil ikke! Jeg føler på ingen måte at faren er over. Jeg er redd for å bli syk, redd for å smitte andre, redd for at et tosifret antall kolleger må i karantene fordi jeg "måtte" i familiebursdag med alt som kan krype og gå av unger og tanter og besteforeldre. Grunnen til at tiltakene endres nå er for at bedrifter ikke skal gå konkurs og at barn og unge trenger å komme seg på skolen, og det kan vi gjøre fordi vi har smitten under kontroll nå. Det kan fort snu! Men det virker som at folk nå ikke hører ordentlig etter, og tror det er fritt fram. Bare se på uteserveringene og kjøpesenterne, stappfullt av folk igjen. Så utålmodige er vi altså. Så nei, jeg kommer ikke på champagne-frokost på 17.mai eller i bursdagen til tante Laila. Kall meg sær, jeg vil gjerne fortsette å være forsiktig en stund til. Møter jeg forståelse for dette blant venner og familie? Nei. Hva tenker dere, er dugnaden over allerede? Anonymkode: e6b7a...2da Jeg er ikke så striks på det der, men syntes du skal gjøre det du er komfortabel med.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #32 Skrevet 9. mai 2020 Enig med deg. Allerede dagen etter mottok vi første invitasjon... Av noen i risikogruppen i tillegg🤦♀️🤦♀️🤦♀️ Anonymkode: 2bb4d...154 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #33 Skrevet 9. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det greit med inntil 20 personer i private sammenhenger (før kun 5), men 1 meters avstand gjelder ennå. Hvor mange har plass til stor familiesammenkomster der avstandsregelen kan overholdes? Anonymkode: 6fd4d...15b 2 timer siden, Sirah skrev: Det samme tenker jeg. Jeg kan fint få plass til 20 hjemme hos meg, men da sitter folk oppå hverandre. Skal vi følge metersregelen kan jeg neppe ha besøk av flere enn 5-6 uansett. Jeg tenkte også på dette, og tror ikke helt at alle klarer å se for seg hvor lang en meter skulder til skulder er. Jeg kjedet meg litt, fant frem målebånd, og regnet på det. Vi har en stue/spisestue på ca 24 m2. En sittegruppe med 6 plasser, og et spisestuebord med plass til 10. Vi er 4 i samme husholdning, og vi kan sitte sammen i sofagruppen. I tillegg kan vi ha en person sammen med oss. Ved spisestuebordet kan vi ha opptil 5 stykker som ikke er i familie, eller en familie på 4, og en husholdning på 2. Det absolutt maksimale antall gjester vi kan ha er 7, totalt antall 11 stykker, og da har vi ikke mange cm å gå på. Anonymkode: 740e0...48e 3
Sirah Skrevet 10. mai 2020 #34 Skrevet 10. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte også på dette, og tror ikke helt at alle klarer å se for seg hvor lang en meter skulder til skulder er. Jeg kjedet meg litt, fant frem målebånd, og regnet på det. Vi har en stue/spisestue på ca 24 m2. En sittegruppe med 6 plasser, og et spisestuebord med plass til 10. Vi er 4 i samme husholdning, og vi kan sitte sammen i sofagruppen. I tillegg kan vi ha en person sammen med oss. Ved spisestuebordet kan vi ha opptil 5 stykker som ikke er i familie, eller en familie på 4, og en husholdning på 2. Det absolutt maksimale antall gjester vi kan ha er 7, totalt antall 11 stykker, og da har vi ikke mange cm å gå på. Anonymkode: 740e0...48e Høres ut som om vi har rimelig lik stue, men vår er kanskje noe større i m2. Derimot er den smal og med litt go´vilje kan vi plassere litt stoler her og der, men det vil være vanskelig for personen i ene enden å høre hva den i andre enden sier.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #35 Skrevet 12. mai 2020 På 9.5.2020 den 19.25, missmcbeal skrev: Basert på at de velger å gjenåpne mye fortere enn en rekke andre land. Basert på en forutsetning at alle må forsette med å opprettholde gode råd og smittevernsregler. Jeg har dessverre ikke så stor tiltro til egen befolkning. Håper jeg tar feil da. Vi får se hva som skjer med smittetallene to uker etter 17.mai. Tipper de øker! På facebook bakes og plantes det til hele familien kommer på feiring, det blir så koselig, hjertehjerte. Var på butikken i dag, min lokale Rema. Der er det satt fram hånddesinfeksjon, mens jeg sto og smurte inn observerte jeg et tosifret antall mennesker som bare gikk rett forbi. Jeg liker ikke tendensen. TS Anonymkode: e6b7a...2da 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #36 Skrevet 12. mai 2020 On 5/9/2020 at 6:39 PM, AnonymBruker said: Litt spesielt at det ikke ble en mykere overgang, men at det nå er frislipp på alt. Å samle 20 personer, men husk avstand! er praktisk umulig når det er snakk om bursdagsfester med familie og venner eller voksenfester med alkohol. Å sitte 1-2 meter fra 19 andre i en stue eller rundt et spisebord går jo ikke! Husker denne hvor de prøvde å holde seg til intimgrensene, likevel ble alle smittet: https://www.vg.no/rampelys/i/4qAqLV/skuespiller-marit-andreassen-jeg-smittet-et-helt-middagsselskap Anonymkode: 6ce2d...6a4 Det er en ganske myk overgang, det bare virker ikke slik siden folk ignorerer de rådene de ikke liker og tolker resten i videst mulig forstand. Det positive er at de største idiotene blir smittet først, så det blir snart mye tryggere for resten hvis vi holder oss unna en liten stund til. Anonymkode: 1e2f5...bfd 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #37 Skrevet 13. mai 2020 Liker ikke helt at jeg er invitert i bryllup i sommer. Det er broren min, så det er ikke akkurat noe tema å ikke komme heller. Men fest med femti stykker er ikke akkurat øverst på ønskelista nå. Anonymkode: 76f28...065
Maleficenta Skrevet 13. mai 2020 #38 Skrevet 13. mai 2020 På 9.5.2020 den 1.48, AnonymBruker skrev: Til bursdagsfeiringer, 17.mai-feiring, familiemiddag hos svigers osv. Helgene fremover kunne vært fullstappet med planer, hvis jeg ville. Men jeg vil ikke! Jeg føler på ingen måte at faren er over. Jeg er redd for å bli syk, redd for å smitte andre, redd for at et tosifret antall kolleger må i karantene fordi jeg "måtte" i familiebursdag med alt som kan krype og gå av unger og tanter og besteforeldre. Grunnen til at tiltakene endres nå er for at bedrifter ikke skal gå konkurs og at barn og unge trenger å komme seg på skolen, og det kan vi gjøre fordi vi har smitten under kontroll nå. Det kan fort snu! Men det virker som at folk nå ikke hører ordentlig etter, og tror det er fritt fram. Bare se på uteserveringene og kjøpesenterne, stappfullt av folk igjen. Så utålmodige er vi altså. Så nei, jeg kommer ikke på champagne-frokost på 17.mai eller i bursdagen til tante Laila. Kall meg sær, jeg vil gjerne fortsette å være forsiktig en stund til. Møter jeg forståelse for dette blant venner og familie? Nei. Hva tenker dere, er dugnaden over allerede? Anonymkode: e6b7a...2da Ganske så Enig. Erna var klar på at det ikke er over ennå. 2
Maleficenta Skrevet 13. mai 2020 #39 Skrevet 13. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liker ikke helt at jeg er invitert i bryllup i sommer. Det er broren min, så det er ikke akkurat noe tema å ikke komme heller. Men fest med femti stykker er ikke akkurat øverst på ønskelista nå. Anonymkode: 76f28...065 Hæ valgte han ikke å utsette det som alle andre? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #40 Skrevet 13. mai 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Hæ valgte han ikke å utsette det som alle andre? Niks... Anonymkode: 76f28...065
Anbefalte innlegg