Gå til innhold

Det slippes litt opp på tiltakene, og dermed renner det inn med invitasjoner...

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ganske myk overgang, det bare virker ikke slik siden folk ignorerer de rådene de ikke liker og tolker resten i videst mulig forstand. Det positive er at de største idiotene blir smittet først, så det blir snart mye tryggere for resten hvis vi holder oss unna en liten stund til.

Anonymkode: 1e2f5...bfd

Vil ikke ha idiotene innlagt. Kan bli travelt på jobb da. Kan ikke folk bare slutte å være uforsiktige. Er forberedt på et lass med russ to uker etter russetiden

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 9.5.2020 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Samme her. Mange av invitasjonene er vinklet som "endelig kan vi ferie det og det"! Jeg kommer rett og slett ikke til å gå i store samlinger av folk. Middagsselskap med familien og sånn selvfølgelig, men ikke fest og festivitas innendørs hvor man intimt er oppi et 20-talls andre. Vi har hjemmekontor på jobben for en grunn, barna mine er i kohorter av en grunn. Slike samlinger ødelegger jo hele grunnlaget vårt. 

Anonymkode: 05679...068

Helt enig. Hva blir da vitsen med hjemmekontor og kohort når folk gir blanke på fritiden? 

• Liker 6
Skrevet
På 9.5.2020 den 18.36, Sirah skrev:

Det samme tenker jeg. Jeg kan fint få plass til 20 hjemme hos meg, men da sitter folk oppå hverandre. Skal vi følge metersregelen kan jeg neppe ha besøk av flere enn 5-6 uansett.

Men det er jo bare NØDVENDIGE samlinger det er snakk om. Bursdager og koselige sammenkomster med 20 stk er ikke nødvendig

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal i bursdag til min far i dag. Har gitt beskjed om at jeg og barna kommer et par timer før resten av slekta, og at vi drar før resten kommer.

Jobber på sykehus og vil ikke treffe «kreti og pleti» innendørs på lenge enda!

Anonymkode: 4a794...419

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Maleficenta skrev:

Men det er jo bare NØDVENDIGE samlinger det er snakk om. Bursdager og koselige sammenkomster med 20 stk er ikke nødvendig

Jeg er fullstendig enig med deg i at det er unødvendig. Det kom nok litt dårlig frem i innlegget mitt :) Var egentlig bare ment for å illustrere at det ikke lar seg gjennomføre i praksis f.eks hjemme hos meg. Og jeg har en ganske standard stue vil jeg si. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Maleficenta skrev:

Hvor får du at det bare er nødvendige samlinger det er snakk om?? Det er ikke beskrevet på Helsedirektoratet sine sider? Hvorfor lager du dine egne versjoner av regler og blir irritert over at andre ikke følger det du vil? 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/gruppestorrelse-og-avstand

Anonymkode: 7f3c1...168

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du at det bare er nødvendige samlinger det er snakk om?? Det er ikke beskrevet på Helsedirektoratet sine sider? Hvorfor lager du dine egne versjoner av regler og blir irritert over at andre ikke følger det du vil? 
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/gruppestorrelse-og-avstand

Poenget her er vel at vi kjenner godt til anbefalingene, men samtidig så har vi evnen til realistisk tenkning. Å samle 20 mennesker på en privatfest og forvente at alle skal holde avstand er jo helt urealistisk. Spesielt dersom det er barn eller alkohol tilstede. 

Så derfor velger mange av oss å ikke gå på slike tilstelninger, i særs om man selv jobber i helsevesenet og omgås sårbare grupper. Det er rett og slett ikke verdt det. 

Anonymkode: 6ce2d...6a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er vel at vi kjenner godt til anbefalingene, men samtidig så har vi evnen til realistisk tenkning. Å samle 20 mennesker på en privatfest og forvente at alle skal holde avstand er jo helt urealistisk. Spesielt dersom det er barn eller alkohol tilstede. 

Så derfor velger mange av oss å ikke gå på slike tilstelninger, i særs om man selv jobber i helsevesenet og omgås sårbare grupper. Det er rett og slett ikke verdt det. 

Nettopp! Barn løper rundt, mat serveres og sendes rundt kanskje. Du trenger ganske stor hage/stue/terrasse for å kunne ha 20 gjester på trygg avstand fra hverandre, det har allerede blitt målt opp tidligere i tråden. I tillegg må folk henge av seg tøy, gå på toalettet og sånt. Det funker ikke, fra et smittevernsperspektiv. 

TS

Anonymkode: e6b7a...2da

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mange begynner å bli sløve nå, det vil straffe seg, helt garantert. 
Jeg har for det meste barnet mitt hjemme enda, har hatt 3 dager i barnehagen. Hjemme tar vi ikke imot besøk, og vi besøker heller ingen. Utenom nærmeste familie. Besteforeldre, og ett søsken med partner og ett barn. Og det er ikke hver uke heller, møttes 3 ganger siden mars. 
På 17 mai er det planlagt arrangement her i bygda, alle som kan krype og gå er invitert🙄 utrolig!! Vi kommer ikke. Selv om vi bor i en kommune uten smitte, så vidt de vet iallefall🙄

Anonymkode: c0b8d...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At de slapp opp for grupper på 20 rett før 17.mai signaliserer at det er greit å samles for 17.maifeiring. 

Anonymkode: c9b17...15b

AnonymBruker
Skrevet

Samtidig som folk tror faren er over ser nedgangen i innleggelser ut til å ha stoppet opp. 17. mai blir nok årets største smittefest, men det vil ikke bli synlig på statistikken før etter 2-3 uker så alle kommer til å tro at det har gått greit i lang tid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er helt greit å mene. Problemet med det jeg siterte, og som er ganske så gjengs her inne, er at man lager egne regler og forventer at alle andre burde mene og følge det samme. Den jeg siterte skrev til og med «nødvendig» med store bokstaver og la det frem som faktum. Anbefalingene endrer seg hele tiden. Et eksempel på det er at anbefaling for barnebursdag har endret seg. Nå er det ikke en meters regel der, kun for større barn og ungdommer. Men folk kjører på med gamle anbefalinger og ikke minst sine egne. Det blir feil.

AnonymBruker
Skrevet

Renner inn med invitasjoner? Her har jeg ikke blitt invitert til noe. Ikke en eneste invitasjon, men ble ikke i fjor heller. Blir som regel aldri. 

Noen de er til overs... De er ment bare ha støttekontakt eller besøksvenn fra røde kors som familien og venn

Anonymkode: 5e60c...7ff

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig som folk tror faren er over ser nedgangen i innleggelser ut til å ha stoppet opp. 17. mai blir nok årets største smittefest, men det vil ikke bli synlig på statistikken før etter 2-3 uker så alle kommer til å tro at det har gått greit i lang tid.

Det tror jeg dessverre du har rett i! Folk klarer bare ikke å la være å være sosiale på 17.mai. Det kan bli helt krise om noen uker. Selv skal jeg holde meg hjemme med samboeren min, selvom vi var bedt til svigers (og møter veldig lite forståelse for det, vi er bare sære og rare). Jeg vil ikke delta på noen smittefest! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Renner inn med invitasjoner? Her har jeg ikke blitt invitert til noe. Ikke en eneste invitasjon, men ble ikke i fjor heller. Blir som regel aldri. 

Noen de er til overs... De er ment bare ha støttekontakt eller besøksvenn fra røde kors som familien og venn

Anonymkode: 5e60c...7ff

Jeg synes oppriktig at det er trist at du er alene. Ingen burde føle at de er til overs ❤ 

• Opprett ny...