Gå til innhold

Det slippes litt opp på tiltakene, og dermed renner det inn med invitasjoner...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. 

Anonymkode: c6539...e5c

• Liker 15
Skrevet

Ja, den er over. Heldigvis

• Liker 4
Skrevet

Enig med deg. Jeg tror det er stor fare for at regjeringen må skjerpe inn igjen ettersom Ola Nordmann nå tror det er fritt fram for å gjøre akkurat som man vil. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Hjelper ikke at de sier vi kan gå fra 5 i samme gruppe til 20. Plutselig tror folk det er greit å være i selskap fredag med 20 stk, en annen gjeng i bursdag dagen etter osv. 

Her endrer vi ikke på noe. Til og med fått restriksjoner fra bedriften om å ikke gå inn i «store folkemengder» slik som kjøpesenter og lignende.

Anonymkode: 8885c...27e

• Liker 7
Skrevet (endret)

Med tanke på at vi har lettet opp på tiltakene så tror folk at det er fritt frem nå og at smittefaren er over, men det er den jo ikke.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Hjelper ikke at de sier vi kan gå fra 5 i samme gruppe til 20. Plutselig tror folk det er greit å være i selskap fredag med 20 stk, en annen gjeng i bursdag dagen etter osv. 

Her endrer vi ikke på noe. Til og med fått restriksjoner fra bedriften om å ikke gå inn i «store folkemengder» slik som kjøpesenter og lignende.

Anonymkode: 8885c...27e

Ikke sant.. Men hvorfor kan ikke regjeringen SI dette da?! At det IKKE er greit/smart å være sammen med 5-20 ULIKE personer "hver dag"? For det virker det jo som om mange folk har trodd har vært greit lenge nå.. Så lenge de ikke overstiger antallet liksom.. Men det må da gå an å si noe om at det fortsatt ikke er lurt å omgås veldig mange ulike folk? Jeg fatter det ikke... Folk flest fatter jo tydeligvis ikke dette selv, så.. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble bedt i bursdagsfeiring til noen i familien til mannen. De satser på å være ute, men de har alikevel bedt over 20 folk. Nå er ikke dette før 6.juni, men er vel ikke noe forskjell fra nå til da. Jeg er gravid og vil gjerne unngå smitte, og jobber i barnehage så føler jeg har et visst ansvar for å ikke dra med smitte dit.. 

Anonymkode: ebfd8...df7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Mange av invitasjonene er vinklet som "endelig kan vi ferie det og det"! Jeg kommer rett og slett ikke til å gå i store samlinger av folk. Middagsselskap med familien og sånn selvfølgelig, men ikke fest og festivitas innendørs hvor man intimt er oppi et 20-talls andre. Vi har hjemmekontor på jobben for en grunn, barna mine er i kohorter av en grunn. Slike samlinger ødelegger jo hele grunnlaget vårt. 

Anonymkode: 05679...068

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å dikt opp egne og strengere regler enn myndighetene. Dette er ikke noe du skal styre

Anonymkode: 5b0fd...b8d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å dikt opp egne og strengere regler enn myndighetene. Dette er ikke noe du skal styre

Jeg har all rett til å fra å avstå fra tette samlinger av mennesker om jeg vil. Så kan du kjøre ditt eget løp. Vi har faktisk valgfrihet i Norge.

Anonymkode: 05679...068

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette står på fhi sine sider, det gjelder fortsatt: 

"Råd og tiltak som gjelder for alle

Personer som bor sammen og faste partnere kan omgås normalt.

Unngå håndhilsning, samt kyssing og klemming, med personer som ikke tilhører egen husstand eller er fast partner.

Hold avstand til andre, både på jobb, ute og andre steder du oppholder deg.

Begrens antall personer du har nær kontakt med og får besøk av, til noen få av gangen.

Friske barn kan være sammen både ute og inne, men i små grupper.

Utsette større sammenkomster som ikke er nødvendige.

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/?term=&h=1 

------

Jeg synes ikke bursdag med 15-20 personer, med mange barn som ikke klarer å holde avstand, er nødvendig å arrangere. 

Problemet mitt er at folk 1) begynner å gi f... og inviterer til sammenkomster som ikke vil bli arrangert på en forsvarlig måte og 2) ikke forstår/respekterer at noen (meg, og mange i denne tråden heldigvis) ikke vil utsette seg selv og andre for unødvendig risiko. 

TS 

Anonymkode: e6b7a...2da

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vel, her er jeg oppi et dilemma.

Er allerede dårlig stemning med svigers etter at de hele tiden har syntes viruset bare er tull, og vært dypt skuffet over at vi ikke kommer på besøk.

Nå når mannen er på jobb flere uker i strekk, og tiltakene har lettet, ser jeg min plikt å besøke dem. Venter bare på at det skal avtales noe. 

Jeg har ingen interesse av å samles i et rom nå, med nærkontakt i form av klapp og klem, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..

Anonymkode: 2e890...309

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, her er jeg oppi et dilemma.

Er allerede dårlig stemning med svigers etter at de hele tiden har syntes viruset bare er tull, og vært dypt skuffet over at vi ikke kommer på besøk.

Nå når mannen er på jobb flere uker i strekk, og tiltakene har lettet, ser jeg min plikt å besøke dem. Venter bare på at det skal avtales noe. 

Jeg har ingen interesse av å samles i et rom nå, med nærkontakt i form av klapp og klem, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..

Anonymkode: 2e890...309

Kan dere ikke møtes utendørs da, grille feks men med litt avstand til hverandre? Svigers har ikke fått sett barnebarna noe særlig disse månedene, men vi har besøkt dem ute og barna har fått lekt i hagen. I påsken organiserte de påskeeggjakt i hagen også, så fikk de sett barna, selvom de ikke får lov å klemme på de nå. 

Anonymkode: ebfd8...df7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre jobber jeg på senter så må i denne klynga uansett, men hjemme prøver vi å unngå det. Barna får leke med de i samme gruppe i bhg, utover det er det ingen lekevenner. Da er vi gjerne ute i skogen. Hadde aldri vært på senter nå om jeg ikke jobbet her.

Anonymkode: b9eb6...0df

Gjest bienvilleparish
Skrevet

Men da gjør du det. Jeg kommer til å slutte å sitte inne på dette viset, for jeg har psyken til det lenger. Gleder meg veldig til å få deler av det gamle livet tilbake 

AnonymBruker
Skrevet

Tja, kommer helt an på hvor man bor. I en kommune med 10 eller mindre smittede osv så er det jo ikke særlig stress, men bor en et sted med endel smitte så er det jo greit å fortsette å passe litt på. Skal selv inn til byen i dag og lurte på å ta meg en øl på en pub, men ser an, er det mye folk så kjøper jeg heller en flaske vin og tar med til de jeg skal på besøk hos.

Anonymkode: 87e3b...dfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det greit med inntil 20 personer i private sammenhenger (før kun 5), men 1 meters avstand gjelder ennå. Hvor mange har plass til stor familiesammenkomster der avstandsregelen kan overholdes?

Anonymkode: 6fd4d...15b

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er enig. Det er helt absurd. Samtidig så synest jeg myndighetene bør ta en del av skylda her for å myke opp for mye, så forstår hvorfor mange tror det er fritt frem.

Danmark for eksempel har jo vært tidligere enn oss med skoleåpning og tillate forsamlinger på opptil 10 personer, men de har samtidig holdt kjøpesenter osv. stengt. I neste fase nå skal de åpne kjøpesenter, men de velger fortsatt å holde på forsamlinger på opptil 10 personer i neste fase. De går frem på en måte nå som gjør det mulig å overvåke situasjonen og de ulike tiltakene.

Mens vi, vi går fra samlinger på opptil 5 personer til 20 personer! Det er et ganske stort hopp. Det hadde gitt mye mer mening å øke det til 10, slik som Danmark har. I stedet for så går vi altså for tre ganger så mange som vi har hatt, og dobbelt så mange som Danmark. Og dette er på toppen av en større gjenåpning der det blir vanskelig å holde kontroll på effekten av de nye tiltakene.

Min spådom: Danmark vil ha en mye mer kontrollert åpning, her i Norge vil vi oppleve at gjenåpningen ikke blir så kontrollert som vi åpner og vi i løpet av sommeren kanskje måtte stramme noen tiltak inn igjen.

Endret av missmcbeal
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det greit med inntil 20 personer i private sammenhenger (før kun 5), men 1 meters avstand gjelder ennå. Hvor mange har plass til stor familiesammenkomster der avstandsregelen kan overholdes?

Anonymkode: 6fd4d...15b

Det samme tenker jeg. Jeg kan fint få plass til 20 hjemme hos meg, men da sitter folk oppå hverandre. Skal vi følge metersregelen kan jeg neppe ha besøk av flere enn 5-6 uansett.

• Liker 2
  • Opprett ny...