AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1 Del Skrevet 8. mai 2020 Er 25 år og starter min andre utdanning, nå økonomi og administrasjon. Jeg står mellom Oslomet eller BI da jeg er bosatt i Oslo og er etablert her. Har ambisjoner om fremtidig karriere innen bank og/eller forsikring, og så mot å etablere gründervirksomhet etter hvert. Derav nettverk er viktig. Hvilke av disse skolene vil jeg ha best utbytte av? Vil det være idioti å pådra seg mer gjeld ved BI, da jeg allerede har studiegjeld, eller er dette en verdifull investering kontra Oslomet? Vil jeg merke aldersforskjell på de ulike skolene? Anonymkode: 4023c...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #2 Del Skrevet 8. mai 2020 Skal du bli grunder osv hadde jeg kanskje tatt BI. Dette fordi prestisje er vist veldig store greier som grunder, noe jeg tror BI har mer av enn Oslomet. Kunnskapsmessig tror jeg nok de stiller likt da Anonymkode: 85e81...e45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Del Skrevet 9. mai 2020 Hvis du sikter deg inn på master ville jeg tatt bachelor på oslomet og master på BI. Dersom du bare skal ta bachelor ville jeg gått for offentlig skole uansett. Så lenge du står på, vil jeg tro det er de samme mulighetene. Anonymkode: 75e47...f95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Del Skrevet 9. mai 2020 Det er nok ganske likt, men studiemiljøet er større og bedre på BI, særlig på master. Økad er en ganske bred utdanning, så tenker at løsningen med bachelor på Oslo Met og master på BI er smart. Bare husk at du må ha høyt snitt for å komme inn på sivøk master når du kommer utenfra! Anonymkode: 8c6af...08f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #5 Del Skrevet 9. mai 2020 Hvis du ønsker å bygge nytt og relevant nettverk, hold deg unna privatskoler. Der søker allerede etablerte vennegjenger seg og blir sin klikk for evig og alltid. Jeg gikk på HK. De som var i faddergruppe var alltid med hverandre hele tiden, de resterende 50 i klassen var vilt fremmede for dem... Anonymkode: e9990...02b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Del Skrevet 9. mai 2020 Tusen takk for innspill! Kjenner valget retter seg mer og mer mot OsloMet, og potensielt en master på BI. Interessant dette med etablerte vennegjenger, har ikke tenkt på det slik før. Det kan jo muligens ha en faktor på hvor åpne man er for å bygge eksterne nettverk. Tror du dette påvirket ditt studie, eller utgjorde det ikke så mye? Anonymkode: 4023c...1ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #7 Del Skrevet 9. mai 2020 Som de andre skriver så er bachelor på Oslomet og master på BI det lureste. Anonymkode: 1701a...de4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #8 Del Skrevet 9. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for innspill! Kjenner valget retter seg mer og mer mot OsloMet, og potensielt en master på BI. Interessant dette med etablerte vennegjenger, har ikke tenkt på det slik før. Det kan jo muligens ha en faktor på hvor åpne man er for å bygge eksterne nettverk. Tror du dette påvirket ditt studie, eller utgjorde det ikke så mye? Anonymkode: 4023c...1ca Det på virket dessverre altfor mye. Jeg har gått på privatskoler hele livet, og kjenner til typen mennesker som går der og søker seg inn på det venner søker seg inn på. Å få venner via studier kan du bare glemme på privatskoler, de skal etter forelesningene henge med vennene sine, feste i helgen med vennene sine, osv. du er ikke en av de. Jeg var blant de som alltid var på fornavn og talefot med alle på studiet, vgs., ungdomsskolen osv. alt privat. Ja, lærerne er de beste du får, for de må faktisk prestere for å beholde jobben, og det er mer nærhet til lærerne i form av at de vet navnet ditt og slikt. Jeg har fulgt opp tidligere medelever av meg for å høre hvor mye kontakt de har med folk i dag. Det er 0 kontakt. Maksimalt 1 (ofte den du gikk sammen med overalt hele tiden med). En ting er at faddergruppene forblir en klikk gjennom hele studiet, et annet trist funn er jo at innad der blir kontakten brutt etter studier. Har møtt flere jenter som alltid hadde gruppeeksamener sammen, og flere gutter som alltid dro på bytur sammen, som i ettertid maks møter 1 de tidligere gikk på skole med litt nå og da. Jeg har prøvd å finne ut av hva som gjør det slik, og spurt om de kunne gjort noe annerledes selv, og det er de enig på, men de gjør jo ingenting med det. Det mest forklarende eksempelet overhørte jeg en samtale om. De pratet nettopp om dette med klikk miljø osv. og at folk er så lukkede. Lite visste de at ansvaret også lå på dem, og ironien ble et faktum da en person som hadde gått i klasse med de i 3 år kom med en kommentar og ville bli med i samtalen. Da avsluttet de og dro. Anonymkode: e9990...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #9 Del Skrevet 9. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det på virket dessverre altfor mye. Jeg har gått på privatskoler hele livet, og kjenner til typen mennesker som går der og søker seg inn på det venner søker seg inn på. Å få venner via studier kan du bare glemme på privatskoler, de skal etter forelesningene henge med vennene sine, feste i helgen med vennene sine, osv. du er ikke en av de. Jeg var blant de som alltid var på fornavn og talefot med alle på studiet, vgs., ungdomsskolen osv. alt privat. Ja, lærerne er de beste du får, for de må faktisk prestere for å beholde jobben, og det er mer nærhet til lærerne i form av at de vet navnet ditt og slikt. Jeg har fulgt opp tidligere medelever av meg for å høre hvor mye kontakt de har med folk i dag. Det er 0 kontakt. Maksimalt 1 (ofte den du gikk sammen med overalt hele tiden med). En ting er at faddergruppene forblir en klikk gjennom hele studiet, et annet trist funn er jo at innad der blir kontakten brutt etter studier. Har møtt flere jenter som alltid hadde gruppeeksamener sammen, og flere gutter som alltid dro på bytur sammen, som i ettertid maks møter 1 de tidligere gikk på skole med litt nå og da. Jeg har prøvd å finne ut av hva som gjør det slik, og spurt om de kunne gjort noe annerledes selv, og det er de enig på, men de gjør jo ingenting med det. Det mest forklarende eksempelet overhørte jeg en samtale om. De pratet nettopp om dette med klikk miljø osv. og at folk er så lukkede. Lite visste de at ansvaret også lå på dem, og ironien ble et faktum da en person som hadde gått i klasse med de i 3 år kom med en kommentar og ville bli med i samtalen. Da avsluttet de og dro. Anonymkode: e9990...02b Det er vel egentlig ganske naturlig at det blir lite kontakt etter studier. Folk flytter, jobber forsjellige steder, og utvikler sine egne liv. Med mindre man er sånn supersosial som farter rundt til folk hele tiden så blir det rett og slett upraktisk og nærmest umulig å holde kontakten med de man studerte med. Og når årene går så blir det mindre og mindre grunn til å oppsøke folk bare for å prøve å holde kontakten. Dette med klikker jo også noe som bare skjer naturlig, man finner på en måte automatisk ut hvem man passer sammen med. Jeg liker ikke å trenge meg inn i en klikk bare for å øke vennekretsen. Det må skje naturlig. Anonymkode: 8a841...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #10 Del Skrevet 9. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for innspill! Kjenner valget retter seg mer og mer mot OsloMet, og potensielt en master på BI. Jeg skal forresten gå samme studie på oslomet. Da blir vi medstudenter🥳 Anonymkode: 75e47...f95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #11 Del Skrevet 9. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det på virket dessverre altfor mye. Jeg har gått på privatskoler hele livet, og kjenner til typen mennesker som går der og søker seg inn på det venner søker seg inn på. Å få venner via studier kan du bare glemme på privatskoler, de skal etter forelesningene henge med vennene sine, feste i helgen med vennene sine, osv. du er ikke en av de. Jeg var blant de som alltid var på fornavn og talefot med alle på studiet, vgs., ungdomsskolen osv. alt privat. Ja, lærerne er de beste du får, for de må faktisk prestere for å beholde jobben, og det er mer nærhet til lærerne i form av at de vet navnet ditt og slikt. Jeg har fulgt opp tidligere medelever av meg for å høre hvor mye kontakt de har med folk i dag. Det er 0 kontakt. Maksimalt 1 (ofte den du gikk sammen med overalt hele tiden med). En ting er at faddergruppene forblir en klikk gjennom hele studiet, et annet trist funn er jo at innad der blir kontakten brutt etter studier. Har møtt flere jenter som alltid hadde gruppeeksamener sammen, og flere gutter som alltid dro på bytur sammen, som i ettertid maks møter 1 de tidligere gikk på skole med litt nå og da. Jeg har prøvd å finne ut av hva som gjør det slik, og spurt om de kunne gjort noe annerledes selv, og det er de enig på, men de gjør jo ingenting med det. Det mest forklarende eksempelet overhørte jeg en samtale om. De pratet nettopp om dette med klikk miljø osv. og at folk er så lukkede. Lite visste de at ansvaret også lå på dem, og ironien ble et faktum da en person som hadde gått i klasse med de i 3 år kom med en kommentar og ville bli med i samtalen. Da avsluttet de og dro. Anonymkode: e9990...02b Takk for utfyllende svar på din opplevelse rundt etablerte klikker ol. Det blir nok som en annen svarer her også at det må komme naturlig. Jeg har selv erfaring fra privatskole og har god kontakt med flere av de. Men har også erfaring fra lignende situasjon hvor jeg ikke hadde kjemi med nærmest noen. Kanskje man bare er uheldig og er på feil sted til feil tid i noen tilfeller (?). Det jeg håper og ønsker er å finne likesinnede med mål og ambisjoner der man kan støtte og heie på hverandre, fremfor den generelle sosialiseringen typ, selvom det også er viktig. Anonymkode: 4023c...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Del Skrevet 9. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal forresten gå samme studie på oslomet. Da blir vi medstudenter🥳 Anonymkode: 75e47...f95 Såå gøy! Har du planer om hva du tenker å gjøre videre, eller tar du det litt som det kommer? ☺️ Anonymkode: 4023c...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #13 Del Skrevet 9. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såå gøy! Har du planer om hva du tenker å gjøre videre, eller tar du det litt som det kommer? ☺️ Anonymkode: 4023c...1ca Tar det litt som det kommer, men har veldig lyst til å bli forbrukerrøkonom, jobbe med gjeldsrådgivning eller lignende. Har ikke bestemt meg for om jeg vil ta master enda 😊 hva med deg? Anonymkode: 75e47...f95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #14 Del Skrevet 9. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar det litt som det kommer, men har veldig lyst til å bli forbrukerrøkonom, jobbe med gjeldsrådgivning eller lignende. Har ikke bestemt meg for om jeg vil ta master enda 😊 hva med deg? Anonymkode: 75e47...f95 Spennende! Jeg tar det litt som det kommer ut i studie, men det blir forhåpentligvis karriere innen bankvirksomhet i første omgang. Jeg tar sikte om en master jeg også 😊 Anonymkode: 4023c...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #15 Del Skrevet 10. mai 2020 Jeg har en bachelor i Økad fra OsloMet. Som de andre skriver her er det lurest å ta bacheloren på OsloMet og masteren på BI om det skulle være noe du følte for. Studiet holder bra faglig nivå på OsloMet og har mange gode forelesere. Vil også nevne at OsloMet har masterprogram de også, og mange av de som jeg gikk sammen med som også tok masteren på OsloMet fikk jobb i PWC o.l rett etterpå. Syns også det sosiale var bra på OsloMet, selv om det i stor grad avhenger av deg selv. Jeg fikk meg i alle fall venner der som jeg har kontakt med den dag i dag. Anonymkode: 4adda...98d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #16 Del Skrevet 10. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en bachelor i Økad fra OsloMet. Som de andre skriver her er det lurest å ta bacheloren på OsloMet og masteren på BI om det skulle være noe du følte for. Studiet holder bra faglig nivå på OsloMet og har mange gode forelesere. Vil også nevne at OsloMet har masterprogram de også, og mange av de som jeg gikk sammen med som også tok masteren på OsloMet fikk jobb i PWC o.l rett etterpå. Syns også det sosiale var bra på OsloMet, selv om det i stor grad avhenger av deg selv. Jeg fikk meg i alle fall venner der som jeg har kontakt med den dag i dag. Anonymkode: 4adda...98d Tusen takk! Har hjulpet masse. Jeg overtenker kanskje alderen min på det at jeg er 25, og ikke er ferdig før 28/30, vil jeg merke en variasjon av alder her, eller er det nærmest irrelevant? Anonymkode: 4023c...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #17 Del Skrevet 10. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Har hjulpet masse. Jeg overtenker kanskje alderen min på det at jeg er 25, og ikke er ferdig før 28/30, vil jeg merke en variasjon av alder her, eller er det nærmest irrelevant? Anonymkode: 4023c...1ca Jeg tror ikke du vil merke så veldig med alderen mtp at du er ung selv. Men ja, det vil selvfølgelig være mange unge, men det vil også være folk som er 30. Er mange forskjellige personligheter i et kull så sjansen er stor for at du finner noen du kommer overens og som automatisk blir din kollokviegruppe også. Sånn ble det i alle fall for meg. Og ikke stress for mye med alder, jeg begynner på en profesjonsutdanning nå (forhåpentligvis) i en alder 27. Når jeg er ferdig skal jeg jobbe i 35 år +, så tenker det er lurt å studere det man vil så lenge man har mulighet til det Anonymkode: 4adda...98d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #18 Del Skrevet 10. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du vil merke så veldig med alderen mtp at du er ung selv. Men ja, det vil selvfølgelig være mange unge, men det vil også være folk som er 30. Er mange forskjellige personligheter i et kull så sjansen er stor for at du finner noen du kommer overens og som automatisk blir din kollokviegruppe også. Sånn ble det i alle fall for meg. Og ikke stress for mye med alder, jeg begynner på en profesjonsutdanning nå (forhåpentligvis) i en alder 27. Når jeg er ferdig skal jeg jobbe i 35 år +, så tenker det er lurt å studere det man vil så lenge man har mulighet til det Anonymkode: 4adda...98d Ja, så sant ☺️ Det handler ikke om hvor tidlig ferdig man er utdannet, bare man trives med det man gjør, så vil man få suksess uansett. Ny kompetanse er uansett alltid bra uavhengig av når man går inn for det. Du får ha masse lykke til på profesjonsstudiet!😊 Anonymkode: 4023c...1ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #19 Del Skrevet 11. mai 2020 Jeg tok hele løpet på OsloMet (bachelor + master). Fikk jobb uten problem, den var i boks før jeg leverte oppgaven. Noe som gjaldt mange av mine medstudenter. Jeg har vært veldig fornøyd med OsloMet, og opplever at det var vært høy kvalitet på forelesere. Ulempen med OsloMet er at det er et mye smalere utvalg av fordypninger, og masteremner enn på f.eks. BI. Dette har jeg inntrykk av at endrer seg, og mer kan skje på 3 år. En del av mine medstudenter valgte å ta master andre steder, men det handlet da om hvilke fordypninger som tilbys hvor. Hvilken spesialisering du ønsker på masterstudiet vet du bedre om 3 år, enn nå. For meg, som ønsket en fordypning som ble tilbudt på OsloMet, var det et lett valg å bli. Emnene på bachelor er ganske like uavhengig av hvilken skole du velger, i alle fall de obligatoriske, som jo er en stor andel. En fordel med BI (og NHH) er jo at hvis du vet allerede nå at du skal ta mastergrad så kan du søke på et integrert løp. Veldig mange tar bachelor i øk.ad, deg tilbys på enormt mange høyskoler, og det krever gode karakterer fra bacheloren for å komme videre på master, uansett hvor du vil gå... Lykke til med valget! Ps. Jeg var eldre enn 25 da jeg begynte. Såklart var majoriteten yngre, men det var en god del mer voksne studenter og. Jeg var langt fra eldst! Anonymkode: e19e7...e23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #20 Del Skrevet 11. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok hele løpet på OsloMet (bachelor + master). Fikk jobb uten problem, den var i boks før jeg leverte oppgaven. Noe som gjaldt mange av mine medstudenter. Jeg har vært veldig fornøyd med OsloMet, og opplever at det var vært høy kvalitet på forelesere. Ulempen med OsloMet er at det er et mye smalere utvalg av fordypninger, og masteremner enn på f.eks. BI. Dette har jeg inntrykk av at endrer seg, og mer kan skje på 3 år. En del av mine medstudenter valgte å ta master andre steder, men det handlet da om hvilke fordypninger som tilbys hvor. Hvilken spesialisering du ønsker på masterstudiet vet du bedre om 3 år, enn nå. For meg, som ønsket en fordypning som ble tilbudt på OsloMet, var det et lett valg å bli. Emnene på bachelor er ganske like uavhengig av hvilken skole du velger, i alle fall de obligatoriske, som jo er en stor andel. En fordel med BI (og NHH) er jo at hvis du vet allerede nå at du skal ta mastergrad så kan du søke på et integrert løp. Veldig mange tar bachelor i øk.ad, deg tilbys på enormt mange høyskoler, og det krever gode karakterer fra bacheloren for å komme videre på master, uansett hvor du vil gå... Lykke til med valget! Ps. Jeg var eldre enn 25 da jeg begynte. Såklart var majoriteten yngre, men det var en god del mer voksne studenter og. Jeg var langt fra eldst! Anonymkode: e19e7...e23 Tusen, tusen takk! Er det et veldig krevende studie for å oppnå gode resultater - eks. hvordan vil det være å jobbe deltid +- 50% ved siden? 🤭 Anonymkode: 4023c...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå