Gå til innhold

Å være førsteklassing i 2020/2021?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir det å begynne på skolen for en liten 6åring nå til høsten 2020? Tror dere at det blir en fin skolestart for barna og at de blir fulgt opp bra? 

Så bare ikke for meg at skolestarten som jeg har ventet på som et stort øyeblikk skulle være midt i en pandemi. Surrealistisk tanke. 

Anonymkode: b59f7...2f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bekymrer meg for det samme, har også kommende førsteklassing. Den flotte avslutningen på barnehagen og starten på skolelivet som hun har gledet seg sånn til blir jo bare kjip og skummel. 

Anonymkode: edbec...b0d

Skrevet

Helt fint, det er ikke 1940. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer til å gå helt fint. 2014 barn her også. 

Anonymkode: 9d098...efc

• Liker 3
Skrevet

Det som potensielt kan ødelegge for kommende 1.klassinger, er de voksne og hvilke forventninger de gir.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tenker på det samme med min skolestarter. Hvordan skolestarten blir, alt han taper de siste ukene i barnehagen, som avslutning, siste fotografering, bare en helt vanlig barnehagehverdag. Han er født i desember og jeg skulle faktisk gitt ganske mye nå for at han hadde vært født en måned senere og hadde et år igjen i barnehagen 😔 

Han er, som de fleste barn i den alderen, tilpasningsdyktig og kom fint inn i de endrede rutinene i barnehagen og tror ikke han tenker over det på samme måte som jeg gjør. Heldigvis

Anonymkode: 7bd91...a75

Skrevet

Hei. 
jeg forstå tankegangen deres, men jeg er egentlig litt på den andre siden. Jobber som kontaktlærer i 1 klasse og ser at elevene har større utbytte av å være i mindre klasser 🙂 Tror det går helt fint! Elevene har mindre klasser/kohorter og elevene blir lettere sett av læreren med redusert elevtall. Det er også mer fokus på uteskole noe som er supert. Praktisk tilnærming er en god måte å nå fram til alle elevene på, dette er noe vi har gjort fra dag 2 med mine 1 klassinger, uteskole 5 gang i uka noen timer. Elevene mine har lært sinnsykt mye på dette! 

Dette er hvertfall min oppfatning. 

Eneste bakdelen jeg ser er avslutning i barnehagen etc, men det kan også løse seg. Slik vi har løst det for min snart 6 åring; tar vi med oss de 6 førskolebarna på telttur. Vi sover i telt med barna, griller, leker, er oppe så lenge vi klarer og koser oss masse. Inviterer to ansatte fra barnehagen til å være lamme oss hvis de ønsker og har mulighet, hvis ikke så er det helt greit. Fin løsning for barna, litt mer styr for oss foreldre men hva gjør vel det? Tror det er opp til oss foreldre og se muligheter og ikke begrensninger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sikker på at både barnehage og skole jobber hardt med å få til løsninger som er fine for barna våre. Ja, det er kjipt at ting ble så annerledes i år, enig i det, men det er i hvert fall mange flere enn oss foreldre som er opptatt av problemstillingen og ønsker å gjøre det så fint som muliggjorde små.

Har en 2014-gutt som grugleder seg til skolestart selv. Gleder seg til skole, gruer seg til å forlate den fine, trygge barnehagen :hjerte:

Anonymkode: 5ee01...5b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at skolen gjør sitt for å tilrettelegge, feks ved en litt roligere start enn normalt.

Men synes også det er synd at de mister besøksdager og barnehagens opplegg med de andre barnehagene i området (dvs at de kommende skolebarna fra 4-5 barnehager har jevnlige treff nå på våren).

Selve avslutningen i barnehagen tror jeg skal gå greit her, de er jo på grupper/kohorter med jevngamle og finner på masse kos/turer etc innenfor reglene vi nå har. Fotografering er planlagt i juni og antar det også blir en avslutning i juni/juli, men da kanskje bare med 2014 barna, ikke hele barnehagen.

Anonymkode: ddab6...7b9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det blir veldig fint. Med færre voksne å forholde seg til og mindre grupper. Min førsteklassing skal gå på en liten skole, så forskjellene blir ikke så store.

Håper de myker litt opp i barnehagen. Der er det litt mye tiltak og restriksjoner etter min mening.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke førsteklassing i år, men det tror jeg ikke blir noe problem. Mindre grupper og faste voksne er en fordel for dem, ikke en ulempe. 

Anonymkode: 3d6a7...39b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer i første klasse. Elevene som kommer til høsten vil klare seg akkurat likt som alle de andre som noen gang har gått på skolen. Det blir ikke noe anderledes for de. Alt blir jo nytt på skolen. Det var en somsa det tidligere i tråden; de som kommer til å ødelegge er foreldrene! Dagrns foreldre er beskymra og stoler ikke på at noen kan ta seg av ungene deres. Dere MÅ lempe på kravene og la ungene får utfolde seg!

Og send barna deres i barnehagen før de går ut i ferie!! Det er kjempeviktig!!

Anonymkode: bcc0a...8ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg om det samme. Har førsteklassing i år. Alt ble så alternativt og langt ifra optimalt, men jeg håper skolestart blir så normal som mulig.

Anonymkode: b11fa...31b

Skrevet

for de kommende førsteklassingene blir det normalt uansett. Det blir deres normalitet,  selv om den er anderledes enn i fjor 

• Opprett ny...