Gå til innhold

Har tenkt til å starte med retinol. Hvor begynner jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen. Jeg lager denne tråden fordi jeg ønsker å innføre retinol i min hudpleierutine. Men jeg vet ikke hvilke produkter som er bra. Jeg har også hørt at det finnes forskjellig prosentandel retinol i kremene. 

Jeg er 30 år gammel og min hudpleierutine ser slik ut: 

* Oljerens (fjerne sminke) 

* så renser med rensemelk.

* Bruker toner

* skrubb en gang i uken

* Hyaluron serum på natta etterfulgt av hyaluron nattkrem

* På dagtid: renser bare med rensemelk, toner, vitamin c serum, fuktighetskrem og solfaktor 50

Jeg har dehydrert og sensitiv hud.

Kan dere anbefale meg noen retinol kremer/serum?

Pris er ikke så farlig så lenge produktet er bra. Jeg bruker gjerne noen hundrelapper mer på god hudpleie.  

Anonymkode: c4e79...aab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Exuviance sitt retinol serum 1 %. Koster rundt 500,-

Anonymkode: a587e...c15

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Exuviance sitt retinol serum 1 %. Koster rundt 500,-

Ettersom TS ikke har brukt retinol-serum før, syns jeg hun burde starte med noe som har mindre retinol da man kan få en hudirritasjon. Jeg er også 30 og ville ikke begynt med 1% med engang, men tatt det gradvis. The Ordinary har et bra retinol-serum som jeg ville startet med, etter å ha brukt den i noen år ville jeg gått over til 1% retinol. Jeg har fremdeles ikke gått over til 1% men vurderer å gjøre det til vinteren. På sommeren ville jeg vært forsiktig med retinol. 

Anonymkode: c3a3a...809

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom TS ikke har brukt retinol-serum før, syns jeg hun burde starte med noe som har mindre retinol da man kan få en hudirritasjon. Jeg er også 30 og ville ikke begynt med 1% med engang, men tatt det gradvis. The Ordinary har et bra retinol-serum som jeg ville startet med, etter å ha brukt den i noen år ville jeg gått over til 1% retinol. Jeg har fremdeles ikke gått over til 1% men vurderer å gjøre det til vinteren. På sommeren ville jeg vært forsiktig med retinol. 

Skal du si hva det heter også?

Anonymkode: 6e593...e40

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du si hva det heter også?

The Ordinary retinol 0.2%. Link: The Ordinary

Jeg mener at det er for tidlig å starte med 1% retinol i begynnelsen av 30-årene, og TS har heller ikke brukt retinol før. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

The Ordinary retinol 0.2%. Link: The Ordinary

Jeg mener at det er for tidlig å starte med 1% retinol i begynnelsen av 30-årene, og TS har heller ikke brukt retinol før. 

Ser du linker til 0.2%. Tror du det er greit å starte med 0.3% om man ikke har brukt det før og er i begynnelsen av 30-årene? 

Anonymkode: 6ae73...27e

AnonymBruker
Skrevet

TS: hvis du vil bruke C- og retinol serum samtidig må du påføre C-vitamin serumet først. På sommeren/i solen må du ikke bruke retinol. Jeg bruker det kun på natten, men jeg bruker det hver natt - det kan jeg trygt gjøre når det et serum med "kun" 0,2 retinol, men det er likevel effektivt. Men vær tålmodig, det tar noen måneder før du ser effekt :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du linker til 0.2%. Tror du det er greit å starte med 0.3% om man ikke har brukt det før og er i begynnelsen av 30-årene? 

Ja, det syns jeg man kan. Du kan jo starte med 1% også, men da må du være forsiktig, ikke bruke det ofte i starten. Det er er risiko for at du vil få en hudirritasjon, noe som er relativt vanlig. Jeg valgte lavere dose og bruker det oftere. Jeg syns også jeg er for ung til å starte med 1%. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ikke meg du siterte, men jeg startet med 1% og syrer samtidig, merket ingen ting. Ser ikke noe effekt av retinolen heller. Lurer på hvor virksom så lav prosent egentlig er. Brukte Exuvianse super retinol, innkapslet, kanskje det har noe å si. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ikke meg du siterte, men jeg startet med 1% og syrer samtidig, merket ingen ting. Ser ikke noe effekt av retinolen heller. Lurer på hvor virksom så lav prosent egentlig er. Brukte Exuvianse super retinol, innkapslet, kanskje det har noe å si. 

Retinol er mildere mot huden når den er innkapslet, ja. The Ordinary-serumet som jeg linket til er ikke innkapslet. 

Jeg for min del velger å bruke lavere dose slik at jeg kan bruke det hver natt, men jeg har brukt denne dosen en stund og tåler sikkert 1%, men jeg ser likevel ikke vitsen når jeg får god effekt av det serumet jeg nå bruker. Når jeg blir eldre vil også ha noe som er sterkere og da tenker jeg å starte med høyere dose. 

AnonymBruker
Skrevet

Retinol er mildere mot huden når den er innkapslet, ja. The Ordinary-serumet som jeg linket til er ikke innkapslet. 

Jeg for min del velger å bruke lavere dose slik at jeg kan bruke det hver natt, men jeg har brukt denne dosen en stund og tåler sikkert 1%, men jeg ser likevel ikke vitsen når jeg får god effekt av det serumet jeg nå bruker. Når jeg blir eldre vil også ha noe som er sterkere og da tenker jeg å starte med høyere dose. 

Hvilken effekt ser du?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken effekt ser du?

Lite kviser (hadde lite kviser fra før av, men huden er så og si perfekt nå), strammere og mykere hud, samt jevnere hudtone og struktur. Men jeg vet at jeg om en tid må begynne med høyere dose. Det har for øvrig ikke hjulpet mor hormonelle kviser, men disse har jeg lite av. 

Det er jo også veldig individuelt hvordan man reagerer på dette. Venninnen min fikk en sterk reaksjon da hun startet med the ordinary-serumet, selv om det bare inneholder 0.2% Jeg fikk ingen reaksjon selv om jeg begynte å bruke det hver natt allerede i begynnelsen.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite kviser (hadde lite kviser fra før av, men huden er så og si perfekt nå), strammere og mykere hud, samt jevnere hudtone og struktur. Men jeg vet at jeg om en tid må begynne med høyere dose. Det har for øvrig ikke hjulpet mor hormonelle kviser, men disse har jeg lite av. 

Det er jo også veldig individuelt hvordan man reagerer på dette. Venninnen min fikk en sterk reaksjon da hun startet med the ordinary-serumet, selv om det bare inneholder 0.2% Jeg fikk ingen reaksjon selv om jeg begynte å bruke det hver natt allerede i begynnelsen.

Hun kan prøve TO sine retinoides isteden, de gir ikke samme irritasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan prøve TO sine retinoides isteden, de gir ikke samme irritasjon.

Takk for tips :)

Hvor ofte bruker du retinol 1%? Jeg vurderte å starte med retinol 1% for en stund siden, men hudpleieren min anbefalte meg å forsette med 0,2% inntil videre, hun mente at effekten vil være bedre/like god da jeg kan bruke serumet hver natt samt at det er lurt å vente på grunn av alderen. Hvis jeg i begynnelsen av 30-årene (når jeg kanskje ikke har behov for det) bruker den høyeste dosen, hva skal jeg gjøre når jeg blir eldre? 

Kan jeg spørre deg hvilke syrer du bruker?

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :)

Hvor ofte bruker du retinol 1%? Jeg vurderte å starte med retinol 1% for en stund siden, men hudpleieren min anbefalte meg å forsette med 0,2% inntil videre, hun mente at effekten vil være bedre/like god da jeg kan bruke serumet hver natt samt at det er lurt å vente på grunn av alderen. Hvis jeg i begynnelsen av 30-årene (når jeg kanskje ikke har behov for det) bruker den høyeste dosen, hva skal jeg gjøre når jeg blir eldre? 

Kan jeg spørre deg hvilke syrer du bruker?

Bruker den annenhver natt siden den er dyr og et av TO sine den andre natten:)

Men skjønner ikke de som sier man bør vente, man blir da ikke immun? Man får bare bedre utgangspunkt, du får ikke fikset rynkene bør du er 60, ingen krem er så effektiv. man må hindre at de kommer. Sånn ser jeg på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50 og begynte med Exuviance sitt 1% retinol nesten hver kveld. Eneste jeg merket var at huden ble tørrere, ikke noe flassing el svie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...