Team Rocket Skrevet 8. mai 2020 #1 Del Skrevet 8. mai 2020 Jeg vurderer å kjøpe leilighet i borettslag som ikke er bygget enda og er så forvirra av den finansieringa. Har sendt mail til banken min, men de bruker jo år og dag på å svare i disse tider. Jeg har fått finansieringsbevis på 3 mill, forutsatt at jeg har 700k i egenkapital (noe jeg har). Leiligheten jeg har sett på koster 1 mill i innskudd, mens den har 2 mill i fellesgjeld. Har forstått at jeg ved kontraktinngåelse må betale 10 % av totalsummen, altså 300k. Det jeg ikke skjønner nå er hvilket beløp det er jeg må ta opp i lån av banken min. Er det slik at det er innskuddet på 1 mill jeg må ta opp ordinært lån for å betale? Trekkes de 300k i så fall fra dette innskuddet? Slik jeg har forstått det må jeg også ha finansiering for å dekke fellesgjelda, men at dette ikke er noe jeg tar opp et ordinært lån for å betale? Slik at jeg kommer til å sitte igjen med et lån på 1 mill i min rgen bank + at jeg betaler fellesgjelda som "husleie" hver mnd til borettslaget. Stemmer dette?? Jeg blir altså så forvirra 🧐 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #2 Del Skrevet 8. mai 2020 Du betaler 300.000 når du skriver kontrakt og 700.000 når du overtar. Da må du låne 300. Vet du hva du må betale i mnd på fellesutgifter og fellesgjeld? Anonymkode: 71f08...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Team Rocket Skrevet 8. mai 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du betaler 300.000 når du skriver kontrakt og 700.000 når du overtar. Da må du låne 300. Vet du hva du må betale i mnd på fellesutgifter og fellesgjeld? Anonymkode: 71f08...484 Så da må jeg egentlig søke lån på nytt før jeg overtar om to år? Banken kan vel ikke si at jeg to år fram i tid kommer til å få innvilget lån? Har ikke granska det veldig nøye enda, men mener jeg må betale rundt 8000/mnd de 6. første årene, så stiger det til 12000/mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblerone Skrevet 8. mai 2020 #4 Del Skrevet 8. mai 2020 Hvis det er 12.000mnd bare i leie så må du huske på at da kommer lånet utenom. Det er ofte en enormt utgift til sammen på slike leiligheter. Leilighetene er ofte helt nydelige, men like dyre som store hus. Her i byen som jeg bor nå vurderte vi å kjøpe en helt nydelig leilighet. Taksten var på 1mill. Men så viste det seg at borettslaget kun betalte deler av gjelden nå og skulle starte den skikkelige nedbetalingen om 1-2år. Da kom leien til å stige med flere tusen. Det lå ca 6 slike leiligheter ute for flere måneder siden. De har nettopp blitt lagt ut på ny. Ingen er solgt. Fordi det er en helt elendig deal. Så du må være enormt forsikt og snakke med megler om det kommer slike større utgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Team Rocket Skrevet 8. mai 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 8. mai 2020 11 minutter siden, Boblerone skrev: Hvis det er 12.000mnd bare i leie så må du huske på at da kommer lånet utenom. Det er ofte en enormt utgift til sammen på slike leiligheter. Leilighetene er ofte helt nydelige, men like dyre som store hus. Her i byen som jeg bor nå vurderte vi å kjøpe en helt nydelig leilighet. Taksten var på 1mill. Men så viste det seg at borettslaget kun betalte deler av gjelden nå og skulle starte den skikkelige nedbetalingen om 1-2år. Da kom leien til å stige med flere tusen. Det lå ca 6 slike leiligheter ute for flere måneder siden. De har nettopp blitt lagt ut på ny. Ingen er solgt. Fordi det er en helt elendig deal. Så du må være enormt forsikt og snakke med megler om det kommer slike større utgifter. Ja, det kommer jeg selvfølgelig til å sjekke. De har presisert i beskrivelsen at de første 6 årene bare dekker rentene til borettslaget, men at man starter å betale avdrag etter år 6. Men du tenker at det kan være planer om enda mer som de ikke sier noe høyt om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblerone Skrevet 8. mai 2020 #6 Del Skrevet 8. mai 2020 1 minutt siden, Team Rocket skrev: Ja, det kommer jeg selvfølgelig til å sjekke. De har presisert i beskrivelsen at de første 6 årene bare dekker rentene til borettslaget, men at man starter å betale avdrag etter år 6. Men du tenker at det kan være planer om enda mer som de ikke sier noe høyt om? Hvis de sier at det ikkje skjer før om 6år så stemmer det sikkert. Men da må du ta stilling til om du har råd til det om 6år. Og hvis ikke; vil du få solgt det når avdragene skal betales og leien da mest sannsynlig er veldig høy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Team Rocket Skrevet 8. mai 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 8. mai 2020 1 minutt siden, Boblerone skrev: Hvis de sier at det ikkje skjer før om 6år så stemmer det sikkert. Men da må du ta stilling til om du har råd til det om 6år. Og hvis ikke; vil du få solgt det når avdragene skal betales og leien da mest sannsynlig er veldig høy. Ja, det med salg er faktisk et veldig godt poeng. Takk for gode tips 🙋♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #8 Del Skrevet 9. mai 2020 Det har vært en del slike her og, lavt innskudd og avdragsfrihet og dermed lavere fellesutgifter de første årene. Problemet oppstår når man skal selge. En leilighet med 12.000 i «leie» pr mnd er mer tungsolgt enn en med 8000 i mnd. Så den millionen du la på bordet for din andel, får du gjerne ikke igjen. Folk må selge leilighetene sine som de har bodd i i årevis pga fellesgjelden stiger i forbindelse med rehabilitering, og da synker prisen også. Anonymkode: 71f08...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 10. mai 2020 #9 Del Skrevet 10. mai 2020 Jeg ville aldri kjøpt en leilighet med så høy andel fellesgjeld, og der man betaler flere hundre tusen i renter før man i det hele tatt begynner å betale ned på lånet. Sjekk om det er mulig med individuell nedbetaling av andel av fellesgjeld. Du bør også undersøke om borettslaget har en sikringsordning. Hva skjer dersom en av de andre andelseierne ikke klarer å betale sin andel av fellesutgifter, renter og avdrag på fellesgjeld. Fordeles utgiftene på de andre andelseierne? Og hva skjer om ikke alle leilighetene blir solgt? Støtter også de andre som har skrevet om salg av leilighet. Veldig mange vil styre unna en leilighet på 12000 i månedlige fellesutgifter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #10 Del Skrevet 10. mai 2020 I tillegg til gode råd du allerede har fått bør du vite at slike leiligheter kommer med billigste/simpleste valg. Du kommer nok til å ønske en rekke tilvalg og endringer, som vil koste en god del. Alt fra kjøkkentype, bad, gulv, med mer. Anonymkode: eba30...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #11 Del Skrevet 10. mai 2020 Er fellesutgifter utenom lånet inkludert i de 12.000? Anonymkode: 433bd...158 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #12 Del Skrevet 10. mai 2020 Jeg synes ikke dette høres så lurt ut, ts. - Jeg bor i nybygg, selveier, og er ikke fornøyd med standard. Har måtte bytte alt på kjøkken unntatt skrog, og det er mye her jeg ikke får gjort noe med. Blant annet er fasaden mye styggere enn på illustrasjonsbildene, det er sånt de har lov å gjøre uten å si fra først. Det er også mange feil, de har det travelt når de bygger, og skal holde styr på veldig mange underleverandører. Det går så og si aldri som det skal. Mine advokatutgifter har foreløpig krøpet over 100 000, da de trenerer noe jævli. Jeg har også merket at hud, slimhinner og planter ikke liker balansert ventilasjon og dette moderne "døde" innemiljøet.. - Fellesgjelda er skyhøy. 12 000 i mnd på 2 mill er veldig høyt. Vi har 3 mill i lån i banken og betaler 11 500. - Du kan få problemer når du skal selge. Folk skyr fellesgjeld, for de har liten mulighet til å gjøre noe med den. Det som kan hjelpe er om det er IN-ordning (individuell nedbetaling) så du kan låne 2 mill ekstra i banken og betale ned hele fellesgjelden. Men alle meglere/lånerådgivere jeg har snakket med fraråder å betale ned hele summen før man VET at leilighetene da blir verdt 3 mill uten fellesgjeld. Man flytter mer av risikoen over på seg selv. - I brl kan man bli ansvarlig hvis andre ikke betaler fellesutgiftene sine. - Jeg ser heller ikke verdien av å kjøpe borettslagsleilighet når det er nybygg. Med brukte leiligheter er kjøpsomkostningene veldig lave ved brl kontra selveier. Men ved kjøp av kontrakt er det ekstremt liten forskjell i kjøpsomkostningene. Hvorfor ikke kjøpe en brukt brl-leilighet, med lav fellesgjeld, som du vet har sunn økonomi, og du kan se boligen før du betaler millioner for den? Anonymkode: a03ab...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea82 Skrevet 10. mai 2020 #13 Del Skrevet 10. mai 2020 Jeg har bodd i borettslagsleilighet (den var nyere, men ikke helt ny når jeg kjøpte). Jeg mener fellesgjelden var 3 millioner og innskuddet 1,3. Det som var viktig for meg var: - mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld - at jeg ikke heftet for øvrige leilighets eiere sin gjeld. Jeg opplevde ikke at det var noe problem å få solgt leiligheten, solgte den til over 2 millioner mer enn jeg ga for den etter ca 4 år. Jeg hadde da betalt ut fellesgjelden om det skulle ha noe betydning. Jeg var fornøyd med standarden (det var gjort enkelte oppgraderinger). Men jeg ser poenget med at nybygg ofte leveres med veldig basic kjøkken og bad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. mai 2020 #14 Del Skrevet 10. mai 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Fellesgjelda er skyhøy. 12 000 i mnd på 2 mill er veldig høyt. Vi har 3 mill i lån i banken og betaler 11 500. Felleskostnader inkluderer ofte oppvarming, vaktmester, tv, internett, vedlikehold, heiskostnader, vedlikehold av bygning, regnskapsfører, styrehonorar, og masse annet. Huslån et ditt har ingen tilleggsfordeler... Så kan ikke sammenlignes direkte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. mai 2020 #15 Del Skrevet 10. mai 2020 5 hours ago, Thea82 said: Jeg hadde da betalt ut fellesgjelden om det skulle ha noe betydning. Du kjøpte for 1,3 mill, betalte ned felleslånet på 3mill (totalt 4,3) og solgte for 2mill mer enn innskuddet? Eller solgte du den for 6,3mill? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea82 Skrevet 10. mai 2020 #16 Del Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, newman01 skrev: Du kjøpte for 1,3 mill, betalte ned felleslånet på 3mill (totalt 4,3) og solgte for 2mill mer enn innskuddet? Eller solgte du den for 6,3mill? Solgte for 6,5 om jeg ikke husker feil (ingen fellesgjeld). Men hadde gjort noen mindre oppgraderinger. Så jeg regner fortjenesten til å være ca 2 millioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #17 Del Skrevet 22. mai 2020 På 8.5.2020 den 23.43, Boblerone skrev: Hvis det er 12.000mnd bare i leie så må du huske på at da kommer lånet utenom. Det er ofte en enormt utgift til sammen på slike leiligheter. Leilighetene er ofte helt nydelige, men like dyre som store hus. Her i byen som jeg bor nå vurderte vi å kjøpe en helt nydelig leilighet. Taksten var på 1mill. Men så viste det seg at borettslaget kun betalte deler av gjelden nå og skulle starte den skikkelige nedbetalingen om 1-2år. Da kom leien til å stige med flere tusen. Det lå ca 6 slike leiligheter ute for flere måneder siden. De har nettopp blitt lagt ut på ny. Ingen er solgt. Fordi det er en helt elendig deal. Så du må være enormt forsikt og snakke med megler om det kommer slike større utgifter. Var lignende i min by! «Leie» kom på 14K +lån. dette var fine , OK rekkehus på 90kvm Anonymkode: 10473...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå