Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet det er antall årsverk per barn, ikke per barnegruppe? 

På jobb er vi 4,5 småbarn per voksen, helt "lovlig". For bemanningen på huset stemmer jo. 

Anonymkode: 85ee8...9bf

Det vet jeg. 

Anonymkode: c00cb...924

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg. 

Men det er i hverdagen uten kohorter, og der «alle« samarbeider. Under ingen omstendighet kan én ansatt ta seg av fem ettåringer alene hele dagen lang nå i koronatiden, slik personen jeg svarte hevdet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er i hverdagen uten kohorter, og der «alle« samarbeider. Under ingen omstendighet kan én ansatt ta seg av fem ettåringer alene hele dagen lang nå i koronatiden, slik personen jeg svarte hevdet.

Tja, for meg er det hverdagen 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, for meg er det hverdagen 

Du har alene ansvar for fem ettåringer hele dagen?

AnonymBruker
Skrevet

Du har alene ansvar for fem ettåringer hele dagen?

Når jeg er på jobb så er der ofte det,  ja. I utgangspunktet er vi 4,5 små per voksen, og vi får jo ikke vikar ved sykdom. Da har vi 5,5 små per voksen 

Skrevet

Om barna var over tre år er det innenfor retningslinjene 

Skrevet

Det er en smitteveileder, altså ikke noe man må følge slavisk. Men det var antagelig to kohorter og ifølge veilederen kan to kohorter samarbeider. Det er kommet en ny revidert utgave av smitteveileder og man har da mulighet til og ha større kohorter, opptil fem barn på småbarna og ti barn på storebarn. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg er på jobb så er der ofte det,  ja. I utgangspunktet er vi 4,5 små per voksen, og vi får jo ikke vikar ved sykdom. Da har vi 5,5 små per voksen 

Jeg snakker nå om koronatiden. Sier du at du er alene med fem og en halv unge i koronatiden?

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, rorodinbåt skrev:

Det er en smitteveileder, altså ikke noe man må følge slavisk. Men det var antagelig to kohorter og ifølge veilederen kan to kohorter samarbeider. Det er kommet en ny revidert utgave av smitteveileder og man har da mulighet til og ha større kohorter, opptil fem barn på småbarna og ti barn på storebarn. 

Men det endrer ikke kravene til bemanning.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker nå om koronatiden. Sier du at du er alene med fem og en halv unge i koronatiden?

Ja

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Ok. Dårlig barnehager da 🙂

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldeles ikke kommet noen slik retningslinje. 

Jo, smittevernveilederen er oppdatert. Det er ifølge den det står at de i «kohortene» kan være opptil 5 barn per voksen på småbarn og 10 voksne per barn på storbarn. 

Anonymkode: 669df...392

AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2020 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Kjørte bare fordi jeg, men så det var to voksne med to vogner. I hver vogn satt det 5 til 6 barn, og noen gikk ved siden av.

Er dette greit i forhold til smittevernsreglene? 

Anonymkode: bdcff...4aa

Ja det er det. Hilsen barnehageansatt. 

Anonymkode: 495ed...333

AnonymBruker
Skrevet

Men selv om dere inne kan ha 4,5 barn per voksen på småbarn (1-2 år) så kan dere ikke gå på tur med mer enn 3 barn per voksen?! 

Anonymkode: 6e7a7...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det. Hilsen barnehageansatt. 

Anonymkode: 495ed...333

Det er ikke greit med flere enn 12 barn og 2 voksne på tur nei!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men selv om dere inne kan ha 4,5 barn per voksen på småbarn (1-2 år) så kan dere ikke gå på tur med mer enn 3 barn per voksen?! 

HVOR står dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, smittevernveilederen er oppdatert. Det er ifølge den det står at de i «kohortene» kan være opptil 5 barn per voksen på småbarn og 10 voksne per barn på storbarn. 

Anonymkode: 669df...392

Du har misforstått. Flere barn kan blandes, ja. Men det betyr ikke at bemanningsnormen er svekket sammenlignet med normalsituasjon, der normen er 3 småbarn og 6 store barn per voksen i snitt.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVOR står dette?

https://www.barnehagefakta.no/om-nokkeltallene

Barnehagen skal ha minst én ansatt per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over tre år. Barn skal regnes for å være over tre år fra og med august det året de fyller tre år (Barnehageloven § 18).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.barnehagefakta.no/om-nokkeltallene

Barnehagen skal ha minst én ansatt per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over tre år. Barn skal regnes for å være over tre år fra og med august det året de fyller tre år (Barnehageloven § 18).

Nei. 

Spesifikt hvor står det at man skal være dette på tur? 

Jobber du i bhg selv? Det gjør jeg. Da ville du visst at det går på årsverk pr barn, IKKE bemanning pr barnegruppe 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg jobber i barnehage. Vi hadde en ulykke i vår barnehage for flere år siden, på tur. Da ble det stor ståhei for media gikk først ut og sa at det var for få voksne i forhold til barn (altså media trodde det var to voksne på ni barn under 3 år). Om dette ikke er en generell regel har jeg tatt feil og beklager, men for oss blir det lagt frem som en absolutt regel, uten unntak. Er man for få voksne kan man ikke gå utenfor barnehagen. 

• Liker 1
  • Opprett ny...