Gå til innhold

Er det greit at fosterforeldre skriver på some navnet på sitt fosterbarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i kveld inne på fb/ Instagram profilen til en kollega av meg, som jeg vet har et fosterbarn. 

Jeg synes det er litt rart at både hun og mannen har skrevet flere steder at de er fosterforeldre og hva navnet på barnet er.Det er masse bilder av barnet der også, der det noen steder står under bildene at h*n er deres fosterbarn. 

Jeg tenker at det kanskje ikke alltid er så enkelt for et fosterbarn å være åpen om at det bor i fosterhjem.

Siden dette barnet er tenåring så er det selv på sosiale medier, og når h*n blir tagget så ser jo også h*ns venner og bekjente at h*n er fosterbarn. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: 4378a...959

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i kveld inne på fb/ Instagram profilen til en kollega av meg, som jeg vet har et fosterbarn. 

Jeg synes det er litt rart at både hun og mannen har skrevet flere steder at de er fosterforeldre og hva navnet på barnet er.Det er masse bilder av barnet der også, der det noen steder står under bildene at h*n er deres fosterbarn. 

Jeg tenker at det kanskje ikke alltid er så enkelt for et fosterbarn å være åpen om at det bor i fosterhjem.

Siden dette barnet er tenåring så er det selv på sosiale medier, og når h*n blir tagget så ser jo også h*ns venner og bekjente at h*n er fosterbarn. 

Hva mener dere? 

Jeg mener det at det er utrolig rart hvor mye folk skal bry seg og alt hva andre gjør og ikke gjør.. 

Pass på dere selv!

Men ja rart er det men kan det være de har spurt barnet om h*n syns det er ok? Og biologiske barn blir lsgt ut og tagget i ett.

Anonymkode: 873c6...76d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ikkje greitt.

Anonymkode: 75508...c03

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet vi ingenting om grunnen til at denne tenåringen bor i fosterhjem. Vi vet heller ikke om hvordan forholdet er mellom fosterfamilie og biologiske familie.
Vennene til tenåringen vet nok helt sikkert om fosterhjemmet. 
Så alt i alt, så synes jeg ikke andre skal bry seg om og henge seg opp i hva andre deler på SoMe. 

Anonymkode: eface...f3f

• Liker 14
Skrevet

Dette tenker jeg er avklart mellom fosterbarn og fosterforeldre så da er det greit. Hvis de ikke er enige om å at dette skal være "offentlig" så blir det noe annet men tviler på at oppegående mennesker gjør noe slikt uten at det er avklart.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ingenting, siden jeg ikke kjenner familien og vet noe som helst av hva de har diskutert og blitt enige om på kammerset. Men fosterforeldre blir kurset i dette, så at de ikke ser problemstillingen tror jeg er lite sannsynlig. Antagelig har de vel kommet til enighet, rett og slett? 

Anonymkode: 5c212...6db

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er taushetsplikt når det gjelder fosteforeldre/fosterbarn, men jeg synes det er lite gjennomtenkt.

Klasseveninnen til min datter er fosterbarn. Når de gikk i 1-2 kl fortalte hun til de andre at hun bodde i fosterhjem og hvorfor hun var plassert der. Når de ble eldre og kom i ungdomsskolen var dette noe som var veldig flaut for henne, og som ikke ble snakket om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når min forelder skrev på sosiale medier om barnet hos oss, skrev hen alltid med et fast kallenavn. Aldri ordentlig navn. 

Anonymkode: baff6...321

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om det er taushetsplikt når det gjelder fosteforeldre/fosterbarn, men jeg synes det er lite gjennomtenkt.

Hvordan kan du vite at det er lite gjennomtenkt? 

Det er også en tenåring det er snakk om. De fleste tenåringer, i alle fall etter hva jeg ser hos mine barn og deres omgangskrets, har et veldig bevisst forhold til sosiale medier. Hvis noen får tagge en hvilken som helst tenåring- fosterbarn, egne barn, barnebarn eller nabobarn- vil jeg sterkt anta at det er fordi tenåringen er komfortabel med det.

Det er ikke sikkert det er mindre stigmatiserende å bli sladdet fra alle familiebilder og bli omtalt som "Gutt,16". 

I noen tilfeller bør ikke barnas identitet ut på nettet. I andre tilfeller SKAL IKKE barnas identitet ut på nettet, uansett hva barnet/ungdommen sier selv. Men det er nok svært sannsynlig at fosterforeldrene er tjue ganger mer kompetente til å vurdere akkurat sin situasjon enn tilfeldige mennesker på KG, meg selv inkludert. De har også høyst sannsynlig blitt kurset i dette og fått føringer fra barnevernet om hva som gjelder i deres situasjon.

Anonymkode: 5c212...6db

• Liker 13
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Siden dette er en tenåring, ville jeg regnet med at han/hun hadde gitt samtykke til dette.

AnonymBruker
Skrevet

En venninne har fosterbror og der er det fullstendig åpenhet om at han er fosterbarn... eller fostervoksen nå da. Men han behandles som en biologisk sønn/bror. 

Anonymkode: 14915...fc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig rart, og vi er selv fosterforeldre. Jeg har aldri skrevet offentlig at vi er fosterforeldre. De som kjenner oss vet jo at vi er det, det dukket jo plutselig bare opp et barn.... 😊

Nå har dette barnet bodd hos oss i noen år, og det finnes noen få bilder på sosiale medier av oss alle sammen. Men jeg ville jo aldri skrevet f.eks Hipp hurra med dagen fosterbarnet vårt «Mari» under et bilde.

Spør noen så sier jeg f.eks at vi har 3 barn, ikke at vi har 2 barn + et fosterbarn. Det er jo måte på hvordan man skal stigmatisere barnet...

Anonymkode: 0dda2...7e3

• Liker 5
Skrevet

Hvis man som voksen er vant til å hele tiden dokumentere livet sitt på fb/instagram/snap, tenker man vel ikke over at man gjør det med sine bio og fosterbarn.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er veldig rart, og vi er selv fosterforeldre. Jeg har aldri skrevet offentlig at vi er fosterforeldre. De som kjenner oss vet jo at vi er det, det dukket jo plutselig bare opp et barn.... 😊

Nå har dette barnet bodd hos oss i noen år, og det finnes noen få bilder på sosiale medier av oss alle sammen. Men jeg ville jo aldri skrevet f.eks Hipp hurra med dagen fosterbarnet vårt «Mari» under et bilde.

Spør noen så sier jeg f.eks at vi har 3 barn, ikke at vi har 2 barn + et fosterbarn. Det er jo måte på hvordan man skal stigmatisere barnet...

Noen barn og unge vil jo være åpne om dette. Er ikke snakk om å stigmatisere barnet fordi det bor i fosterhjem, er jo ikke barnet sin "feil" at det bor der.

Hadde for øvrig to venninner som bodde i hvert sitt fosterhjem når vi var små og de var åpne om at de var i fosterhjem fordi de ikke kunne bo hos sine skikkelige foreldre av ulike årsaker. Ikke noe galt i det... 

Anonymkode: af52f...1ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er så rart og fosterbarnet har helt sikkert sagt ja til det. Jeg har flere fosterbarn i familien selv og de er naturlig nok åpne om at de bor i fosterfamilie og de kaller fosterforeldrene sine for mamma og pappa og kommer aldri til å bo hos bioforeldre igjen. 

Anonymkode: 8bb17...c14

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen barn og unge vil jo være åpne om dette. Er ikke snakk om å stigmatisere barnet fordi det bor i fosterhjem, er jo ikke barnet sin "feil" at det bor der.

Hadde for øvrig to venninner som bodde i hvert sitt fosterhjem når vi var små og de var åpne om at de var i fosterhjem fordi de ikke kunne bo hos sine skikkelige foreldre av ulike årsaker. Ikke noe galt i det... 

Anonymkode: af52f...1ae

Det er jeg jo helt enig i, men da er det barnet selv som skal få lov til å skrive / si at det er fosterbarn. Det er ikke som vi forsøker å skjule det, man det blir rart at vi som foreldre skal fremheve det...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naboene er fosterforeldre, og for deres fosterdatter er åpenhet viktig og inkludering på some viktig. Det er snakket om og diskutert med deres saksbehandler i bv, samt hennes far (mor dø.) Fosterbarnets ønske står sterkt opp i dette, spesielt et reflektert tenåring som klarer å formidle ønsket sitt.

Anonymkode: 33595...d89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere fosterbarn her...

Jeg synes ikke det er verken rart eller galt. Fosterfamilien er selvsagt ikke ens familie men det er da bare positivt at fosterforeldre behandler sine fosterbarn på en kjær måte som å omtale de på en god måte og så tilnærmet sine egne barn som mulig. Både i sosiale medier og ellers. Det er vanligvis veldig veldig og ubeskrivelig vanskelig for et barn å sjule at det bor i fosterfam, og hvorfor i alle dager skulle barnet det? Skjønner ikke.

Når et barn bor i fosterfamilie bor jo barnet der. Jeg bodde hos mine ff fra jeg var 13 til Jeg var 18 og det hadde vært veldig sært og fælt om de ikke tok meg med på noen blider, og nesten gjemte meg i en bunkers. De fleste fosterbarn skammer seg ikke for å bo i fosterhjem...

De fleste barn er åpne om dette. Så om det værste fosterfam gjør er å være stolte av fosterbarn ved å vise h*n For venner skjønner jeg ikke greien her.. men igjen hvor gammel er barnet? For er barnet i en slik alder at det ikke kan gi eller skjønner konsekvens av å være på sosiale medier er det en annen ting, men blogger foreldre som viser barna sine på sosiale medier uten grenser er jeg imot uansett om det er biologisk eller fosterfamilie..

Anonymkode: d9d5d...382

• Liker 7
Skrevet

De som var fosterhjem for min bror tidligere legger ut statuser med bilder etc på fb med navn osv. Synes det er koselig, for det viser jo at de blir inkludert som en del av familien. 

Mora til ei venninne er også fosterhjem og der blir det også delt navn og bilder. Synes også det er koselig fordi det virker som at dette barnet/tenåringen blir inkludert som en del av familien. Du ser fosterbarnet smiler med hele seg på bildene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden barnet er tenåring har h*n sikkert fått ha et ord med i laget her og synes det er greit.

Anonymkode: caeed...c05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...