Gå til innhold

Når man har 50% stilling, er det vanlig at arbeidsgiver forventer at man er tilgjengelig for å ta ekstravakter resten av tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på jobbintervju i dag, til en 50% stilling. 80-100% er det jeg trenger, men innenfor min bransje er det få fulltidsjobber å få og 50% fast er bedre enn ingenting. Per i dag har jeg ikke fast jobb, jeg er tilkallingsvikar via et bemanningsbyrå og har stort sett jobbet tre-fire dager i uka hos et par forskjellige oppdragsgivere. På grunn av coronakrisa er det redusert kraftig, de siste to månedene har jeg totalt hatt fire oppdrag, og kontaktpersonen min i byrået har sagt at jeg ikke kan regne med å få mer enn et til to oppdrag i uka fremover, kanskje mindre, da flere av oppdragsgiverene har fått mye mindre å gjøre nå.

Da jeg tok opp det at jeg ønsker å beholde tilkallingsvikarjobben fikk jeg beskjed om at de ikke likte det, da de ønsker at man er tilgjengelig for å jobbe ekstra de dagene man ikke har vakter i tilfelle fravær og derfor vil de ikke at jeg binder meg opp så jeg ikke kan stille opp for dem når de har behov. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 200c2...5f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig, men det kan du bare blåse i. De prøver bare å få i pose og sekk. Behold tilkallingsjobben din uten å si det til dem, og hvis de ringer når du er opptatt på den så sier du bare at du er utilgjengelig den dagen. 

Anonymkode: f8c39...1e5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er vanlig, men det kan du bare blåse i. De prøver bare å få i pose og sekk. Behold tilkallingsjobben din uten å si det til dem, og hvis de ringer når du er opptatt på den så sier du bare at du er utilgjengelig den dagen. 

Men husk at du kan bli uaktuell til begge ekstrajobbene hvis du sier nei til vakter litt for ofte da :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 50% stilling og er ikke tilgjengelig når det passer dem, men når det passer meg. Legger inn forespørsel om ledige vakter når det passer meg. 

Anonymkode: ef4cc...76e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men husk at du kan bli uaktuell til begge ekstrajobbene hvis du sier nei til vakter litt for ofte da :)

Bemanningsbyrået har som jeg skrev i HI varslet at det blir færre oppdrag fremover, så de er innforstått med at jeg søker andre jobber og tar det jeg kan få. Jobben jeg har søkt på er en fast 50% stilling, så der vil jeg få faste vakter og kan gi tydelig beskjed til bemanningsbyrået om hvilke dager jeg ikke er tilgjengelig for oppdrag om jeg får den.

Jeg synes det er urimelig at de ikke har forståelse for at folk trenger å jobbe mer enn 50%. Man trenger jo noe å leve av og med mindre man kan leve på partner/ektefelle er det jo et fåtall som kan leve av å jobbe halvtid.🤷‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler jo ikke om at de ikke forstår at folk har behov for mer en 50% stilling, deg handelen om hva firmaene har behov for. Private firmaer er ikke en ekstra Nav.

Anonymkode: a4c43...161

AnonymBruker
Skrevet

Ja de vil som noen andre sier ha i pose og sekk. Du blir ansatt 50%, det er deres valg, hva du gjør med de resterende 50% skal de hoppe og drite i. For som du selv sier, det koster å leve!

Anonymkode: 8f4e7...6ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke om at de ikke forstår at folk har behov for mer en 50% stilling, deg handelen om hva firmaene har behov for. Private firmaer er ikke en ekstra Nav.

Ekstra NAV? Hva er det du babler om? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal gjøre det som er best for deg, ikke for bemanningsbyrået. Du tar først og fremst det du får av fast jobb, så tilpasser du resten.

Anonymkode: 1448d...ab1

• Liker 1
Skrevet

Hvis du blir ansatt i 50% stilling så kan de kun kreve at du jobber 50%, mer enn det er KUN ditt valg. Ikke la arbeidsgivere herse rundt med deg på den måten, de prøver seg alltid, men nei de eier deg ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så udelt enkelt som andre over her svarer. I utgangspunktet står du fritt til å disponere de dagene du ikke jobber hos hovedarbeidsgiver, men dersom du tar jobber andre steder som direkte konkurrerer med hovedarbeidsgiver kan det oppfattes illojalt og da stiller saken seg annerledes. Så her vil det i stor grad avhenge av hvilket fagfelt du jobber innunder og hvordan de ulike jobbene relaterer seg til hverandre.

Å ha fast stilling gir derimot en del rettigheter som er viktig å være klar over. Hvis du tar ekstravakter jevnt over i ett år kan du kreve den stillingen du reelt har jobbet i, og dermed øke stillingsprosenten din. Dvs at hvis du f.eks jobber tilsvarende 80% i 12 mnd  hos hovedarbeidsgiver, så har du krav på å få denne stillingprosenten med mindre arbeidsgiver kan bevise at det ikke er et reelt behov. Så når du sier at du ønsker høyere stilling bør du absolutt være positiv til å jobbe ekstra, for det kan gi deg høyere stilling på sikt. 

Anonymkode: 60d49...bf9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så udelt enkelt som andre over her svarer. I utgangspunktet står du fritt til å disponere de dagene du ikke jobber hos hovedarbeidsgiver, men dersom du tar jobber andre steder som direkte konkurrerer med hovedarbeidsgiver kan det oppfattes illojalt og da stiller saken seg annerledes. Så her vil det i stor grad avhenge av hvilket fagfelt du jobber innunder og hvordan de ulike jobbene relaterer seg til hverandre.

Å ha fast stilling gir derimot en del rettigheter som er viktig å være klar over. Hvis du tar ekstravakter jevnt over i ett år kan du kreve den stillingen du reelt har jobbet i, og dermed øke stillingsprosenten din. Dvs at hvis du f.eks jobber tilsvarende 80% i 12 mnd  hos hovedarbeidsgiver, så har du krav på å få denne stillingprosenten med mindre arbeidsgiver kan bevise at det ikke er et reelt behov. Så når du sier at du ønsker høyere stilling bør du absolutt være positiv til å jobbe ekstra, for det kan gi deg høyere stilling på sikt. 

Anonymkode: 60d49...bf9

Den faste jobben jeg har søkt er i en annen bransje enn den jeg jobber med via bemanningsbyrået. Bedriftene jeg har oppdrag for der er på ingen måte konkurrenter med bedriften jeg har søkt fast jobb i, det vil ikke dukke opp interessekonflikter eller kunne oppfattes som illojalt.

Det var ikke det som var problemet. Det var det at jeg ønsket å jobbe et annet sted for å fylle opp med timer hun ikke likte. Hun ønsker at min prioritet skal være å jobbe hos dem og at jeg skal være disponibel for dem 100% av tiden, til tross for at de kun kan tilby 50% fast stilling.

Om jeg får så mange ekstravakter at det til slutt blir en høyere stilling av det jo det absolutt det beste,. Jeg sa meg villig til å jobbe ekstra i andre avdelinger hos arbeidsgiveren jeg har søkt fast stilling hos ved behov, noe hun var mer positiv til. Om jeg får jobben tør jeg ikke å si fra meg tilkallingsvikarjobben med en gang. Ser jeg at jeg får nok ekstravakter til at jeg klarer meg over tid gjør jeg det nok, men jeg kan som jeg tidligere har skrevet ikke leve av å jobbe 50%, så derfor må jeg spe på med noe annet for å klare meg økonomisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se på svaret ditt. Føler du at du svarer på noe som helst som er aktuelt for noe som helst av som blir tatt opp i tråden? Føler du at bidrar med noe som helst konstruktivt i denne tråden? Føler du at du oppnådde noe annet enn å kaste bort din egen tid, min tid, og alle andre sin tid som måtte lese dette fullstendige intetsigende, men aller mest, fullstendig malplasserte innlegget? Hva i all verden er det du mener dette innlegget har å gjør med denne tråden? Hva jobber du isåfall som, det kan umulig kreve særlig analytiske og nøyaktige ferdigheter?

Anonymkode: ab1e4...60c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Desverre veldig vanlig, arbeidsgiver grader seg mot dårlig tider på arbeidstakere bekostning. Mest sannsynligvis trenger det folk i variabel grad fra 50-60 % og oppover. Har du 50 % stilling slepper de unna med mindre lønnn i de rolig tidene. 

Anonymkode: 0cb2c...34b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...