AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1 Skrevet 8. mai 2020 Jeg har en diskusjon med noen, og trenger synspunkt siden vi ikke blir enige😂 eksempel: jeg jobber på sykehjem og ringer inn og sier at jeg ikke kan komme på jobb pga vond rygg/senebetennelse i armen eller lignende. Er man da nødt til holde seg inne så lenge man er bort fra jobb? Det sitter veldig igjen fra min barndom at når man var borte fra skolen så fikk man holde sengen resten av dagen. personen jeg diskuterer med mener at man ikke behøver å låse seg inn når man er borte fra jobb pga en sånn grunn. (Noe annet med spysyken feks). Hun mener man fint kan vise seg i offtentligheten så lenge man ikke gjør ting som å bære tungt (sett at man hadde vond rygg feks). Det er helt greit å gå på det lokale kjøpesenteret i dette tilfellet. Grensen hennes går ved å dra ut på byen. hva mener dere?? Anonymkode: b0110...485
Khadira Skrevet 8. mai 2020 #2 Skrevet 8. mai 2020 Jeg hadde holdt meg hjemme, men tror det er litt som med deg, at det er noe som sitter igjen fra min barndom. Når det er sagt da, så hadde jeg som leder f.eks stilt spørsmålstegn dersom en ansatt ringte inn syk, og så så jeg samme ansatte gå rundt på kjøpesenter o.l senere på dagen. 🤔 12
Bombibit Skrevet 8. mai 2020 #3 Skrevet 8. mai 2020 (endret) Du kan bevege deg akkurat hvor du vil her i landet når du er syk. Har du vond rygg er det bare en fordel at du er ute og går. Endret 8. mai 2020 av Bombibit 9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #4 Skrevet 8. mai 2020 Ja, det er innafor å vise seg utafor 😛 du er borte fra jobb fordi du ikke greier jobben, ikke nødvendigvis fordi du ikke greier noe som helst annet. De fleste må på butikken eller andre ærend selv om de er syke, om de ikke har noen til å gjøre det for seg. Anonymkode: 23519...f92 4
Heisenberg Skrevet 8. mai 2020 #5 Skrevet 8. mai 2020 Om man holder seg hjemme eller ei har 100% sammenheng med hvorfor man er borte fra jobb. Jeg var sykemeldt store deler av siste svangerskap men var allikevel ute på butikken, cafe og naturen. Er man hjemme fra jobb pga omgangssyke holder man seg hjemme. 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 Det kommer jo an på hva du feiler. Har du ringt inn og sagt du må være hjemme fordi du er litt snufs så kan du gå til Apotek, matbutikk og lege sånn på normalen i ikke-koronatider. Nå må du jo selvisolere deg. Dersom du har ringt og sagt du sliter med rygg eller annet kroppslig så forventer arbeidsgiver og vi andre at du ikke reker i butikker eller sitter og dasser foran TV’n (det er jo derfor du sliter med ryggen!) men får på deg joggesko og kommer deg til fysio og ut i ulendt terreng. Sliter du med senebetennelse? Da forventer jeg å se deg gå lange turer, trene ivrig yoga og oppsøke proff hjelp. Jeg forventer ikke på noe tidspunkt at du holder sengen. Det er aldri sunt. Selv folk med lungebetennelse skal opp på gulvet og gå. Kort sagt - bruk de 8 timene fri staten finansierer på å bli frisk. Og bruk dem effektivt. Anonymkode: 4044d...9ff
Bunuel Skrevet 8. mai 2020 #7 Skrevet 8. mai 2020 Ikke bare må du holde deg inne, du må ligge under dyna. Ellers er det fare for at koronapolitiet skyter deg. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #8 Skrevet 8. mai 2020 Jeg er sykepleier og går på jobb med vond rygg eller senebetennelser. Jeg får tilrettelagt jobben min etter hva jeg kan gjøre. Om jeg er frisk nok til å gå på kjøpesenter er jeg også frisk nok til å gå på jobb og gjøre administrative oppgaver (jeg har blant annet verv som gjør at jeg kan gjøre kontorarbeid) og tilberede medisiner og rydde på lager og ta telefoner og koordinere. Man kan gjøre mye som ikke er direkte pasientkontaktarbeid, og man kan også få tilrettelagt antall pasienter og f.eks bare ha oppegående pasienter. Jeg er kun hjemme om jeg er så dårlig at jeg må ligge eller ved omgangssyke eller forkjølelse med feber (og i disse coronatider er det selvsagt litt andre regler i forhold til forkjølelse som det er viktig å følge). Anonymkode: fcc37...ea4 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #9 Skrevet 8. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier og går på jobb med vond rygg eller senebetennelser. Jeg får tilrettelagt jobben min etter hva jeg kan gjøre. Om jeg er frisk nok til å gå på kjøpesenter er jeg også frisk nok til å gå på jobb og gjøre administrative oppgaver (jeg har blant annet verv som gjør at jeg kan gjøre kontorarbeid) og tilberede medisiner og rydde på lager og ta telefoner og koordinere. Man kan gjøre mye som ikke er direkte pasientkontaktarbeid, og man kan også få tilrettelagt antall pasienter og f.eks bare ha oppegående pasienter. Jeg er kun hjemme om jeg er så dårlig at jeg må ligge eller ved omgangssyke eller forkjølelse med feber (og i disse coronatider er det selvsagt litt andre regler i forhold til forkjølelse som det er viktig å følge). Anonymkode: fcc37...ea4 Enn om det ikke var mulighet for tilrettelagt arbeid? Anonymkode: b0110...485 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #10 Skrevet 8. mai 2020 Spørst kva du har. Som regel holder man seg heima. Anonymkode: a68df...89e 3
Heisenberg Skrevet 8. mai 2020 #11 Skrevet 8. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier og går på jobb med vond rygg eller senebetennelser. Jeg får tilrettelagt jobben min etter hva jeg kan gjøre. Om jeg er frisk nok til å gå på kjøpesenter er jeg også frisk nok til å gå på jobb og gjøre administrative oppgaver (jeg har blant annet verv som gjør at jeg kan gjøre kontorarbeid) og tilberede medisiner og rydde på lager og ta telefoner og koordinere. Man kan gjøre mye som ikke er direkte pasientkontaktarbeid, og man kan også få tilrettelagt antall pasienter og f.eks bare ha oppegående pasienter. Jeg er kun hjemme om jeg er så dårlig at jeg må ligge eller ved omgangssyke eller forkjølelse med feber (og i disse coronatider er det selvsagt litt andre regler i forhold til forkjølelse som det er viktig å følge). Anonymkode: fcc37...ea4 Så fint for deg at arbeidsoppgaver kan tilrettelegges. For mange er ikke det et alternativ. 15
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #12 Skrevet 8. mai 2020 Jeg holder meg hjemme ved korttidsfravær, uansett årsak. Er nå sykemeldt grunner fatigue, og sliter med å vise meg ute. Men må ut for frisk luft og aktivitet. Avslapping på hytta er helt klart en fordel, selv om det føles veldig feil. Anonymkode: db28a...9c3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #13 Skrevet 8. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg holder meg hjemme ved korttidsfravær, uansett årsak. Er nå sykemeldt grunner fatigue, og sliter med å vise meg ute. Men må ut for frisk luft og aktivitet. Avslapping på hytta er helt klart en fordel, selv om det føles veldig feil. Anonymkode: db28a...9c3 Ts her. Jeg har selv vært langtidssykemeldt pga utmattelse. Da sa legen at jeg måtte gjøre det som ga meg energi. Uansett om det var shopping eller cafebesøk. Men jeg føler det er en forskjell på en sykemelding og en egenmelding... hun jeg diskuterer med mener jeg overdriver Anonymkode: b0110...485
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #14 Skrevet 8. mai 2020 Jeg går aldri ut hvis jeg har ringt inn syk. Jeg forklarer aldri hvor jeg har vondt så er redd for hvordan det hadde sett ut hvis noen fra jobb hadde sett meg på kafe for eksempel. Jeg vet at det blir mye baksnakking om sånt på vår arbeidsplass hvertfall og det hadde jeg ikke orket. Anonymkode: 71706...754
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #15 Skrevet 8. mai 2020 Har jeg senebetennelse f.eks så kan jeg gå ut, har jeg spysjuka el.l. så holder jeg meg hjemme. Anonymkode: 1dec6...c7b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #16 Skrevet 8. mai 2020 Holder meg alltid inne når jeg har sagt jeg er syk. Anonymkode: bdd1f...5b8 1
Stoltskeiv Skrevet 8. mai 2020 #17 Skrevet 8. mai 2020 Mener man kan gå ut, men gjør det aldri selv. Tør jo ikke å vise min ansikt ute om jeg ikke har vært på jobb. Tørr så vidt gå på butikken
Gjest Boron Skrevet 8. mai 2020 #18 Skrevet 8. mai 2020 Selvfølgelig kan man gå ut (på butikken o.l.) hvis man er i form til det, tross syk dag. Ingen grunn til å ikke gjøre det da, hvis du ellers vil. Er svært mange ulike grunner til sykedager. Men hvis du skal unngå slarving og baksnakking i tilfelle du blir sett av noen på jobb, så gjør du ikke det. Men man går ikke på byen. Det er svært merkelig.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #19 Skrevet 8. mai 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en diskusjon med noen, og trenger synspunkt siden vi ikke blir enige😂 eksempel: jeg jobber på sykehjem og ringer inn og sier at jeg ikke kan komme på jobb pga vond rygg/senebetennelse i armen eller lignende. Er man da nødt til holde seg inne så lenge man er bort fra jobb? Det sitter veldig igjen fra min barndom at når man var borte fra skolen så fikk man holde sengen resten av dagen. personen jeg diskuterer med mener at man ikke behøver å låse seg inn når man er borte fra jobb pga en sånn grunn. (Noe annet med spysyken feks). Hun mener man fint kan vise seg i offtentligheten så lenge man ikke gjør ting som å bære tungt (sett at man hadde vond rygg feks). Det er helt greit å gå på det lokale kjøpesenteret i dette tilfellet. Grensen hennes går ved å dra ut på byen. hva mener dere?? Anonymkode: b0110...485 Vond rygg, senebetennelse, en forkjølelse, er alle ting man likevel kan jobbe med. Få tilpasning og ta paracet. Ellers er det ikke noe galt i en tur på butikken eller apoteket mens man er syk fra jobb. All annen farting er ikke ok. Anonymkode: 5e898...8ec
Sokkar Skrevet 8. mai 2020 #20 Skrevet 8. mai 2020 Er jeg så syk at jeg ikke møter på avtalt vakt og tar egenmelding, så skal jeg være så syk at jeg ikke er unødvendig i aktivitet. Skal være kritisk for at jeg skal dra på butikken da. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå