Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullførte vgs i 2009, og hadde en deltidsjobb gjennom hele vgs jeg har hørt «ser bra ut» på CV-en. Så hadde jeg en rekke kortvarige deltidsjobber, ringevikarjobber og sånt frem til jeg begynte å studere i 2013. Fullførte studiet i 2020, og har dermed tre år forsinket progresjon på masteren. Har hatt samme deltidsjobb siden 2013. Hva tar jeg med på CV-en?

Jeg husker ikke nøyaktige måneder, og for noen av jobbene år, hvor jeg jobbet der.  Jeg har ikke attester, men kan nok få tak i det, og har gode skussmål. Men ingen av deltidsjobbene har noen form for relevans for de jobbene jeg søker.

Synes det ser litt rart ut å skrive opp at jeg f.eks. jobbet seks mnd som ringevikar i en barnehage i 2011, eller seks mnd på et callsenter i 2012, men om jeg skal ta med deltidsjobben fra 2006-09, så blir det jo et stort hull frem til jobben jeg fikk i 2013 og har hatt siden.

Hjelp! 

Anonymkode: 203a8...f50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ofte med hell samle dem til "2009 - 2013: diverse deltidsjobber og vikariater" 

Anonymkode: 820d8...dcf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fører inn alt, men skriver bare det året jeg jobbet og ikke hvor lenge :)

de jobber som er relevante fremhever jeg ekstra på søknaden. De andre bruker jeg å vise til for å si at jeg har alltid jobbet og har stor arbeidskapasitet siden jeg har jobbet ved siden av studiene. Sier også jeg er glad i å utforske og lære nye ting og det er derfor jeg har prøvd ulike yrker da jeg var yngre .

Anonymkode: f2eb0...44f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fører inn alt, men skriver bare det året jeg jobbet og ikke hvor lenge :)

de jobber som er relevante fremhever jeg ekstra på søknaden. De andre bruker jeg å vise til for å si at jeg har alltid jobbet og har stor arbeidskapasitet siden jeg har jobbet ved siden av studiene. Sier også jeg er glad i å utforske og lære nye ting og det er derfor jeg har prøvd ulike yrker da jeg var yngre .

Anonymkode: f2eb0...44f

Nettopp det som du sier her er det jeg har  lyst til å vise! Jeg har jo «alltid» hatt en jobb. Fikk min første jobb som avisbud da jeg var 13, og en rekke barnevaktjobber, før jeg fikk min første «ordentlige jobb» som 15-åring. Har selvfølgelig ikke avisbud og barnevakt på CV-en. Hehe. Men jeg har jo lyst til å vise at jeg liker å jobbe, for å underbygge det at jeg faktisk har stor arbeidskapasitet og er fleksibel.

Men det er bare dette med hvor mye som egentlig er nødvendig, og hvor mye som bare ser rotete ut.

Likte denne ideen også: 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ofte med hell samle dem til "2009 - 2013: diverse deltidsjobber og vikariater" 

Problemet mitt er vel egentlig at ingen av deltidsjobbene er relevante. Ikke på noen som helst måte. Så det blir egentlig bare litt CV-fyll.

AnonymBruker
Skrevet

det er ingen som forventer at det skal være relevant. Du må bare vise at du ikke har blitt forsørget av dine foreldre hele livet, fordi det hadde bare vært dumt. Men siden du har jobbet siden du var 15, så hadde jeg begynt å ta med alt fra 18 år og utover. Jeg har utdannet meg som jurist, men har kun jobbet i barnehager/ helsevesenet og butikker. Det er masse jeg har lært fra disse jobbene som jeg fremhever ekstra godt på søknaden. Alle jobber jeg hadde før jeg var 18 har jeg ikke med på CVen.

Anonymkode: 12066...0a1

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er ingen som forventer at det skal være relevant. Du må bare vise at du ikke har blitt forsørget av dine foreldre hele livet, fordi det hadde bare vært dumt. Men siden du har jobbet siden du var 15, så hadde jeg begynt å ta med alt fra 18 år og utover. Jeg har utdannet meg som jurist, men har kun jobbet i barnehager/ helsevesenet og butikker. Det er masse jeg har lært fra disse jobbene som jeg fremhever ekstra godt på søknaden. Alle jobber jeg hadde før jeg var 18 har jeg ikke med på CVen.

Jeg er også jurist. Hvordan fremhever du butikk og barnehage? Jeg har skrevet at jeg har blitt god på å samarbeide, jobbe effektivt, organisere og planlegge, men føler det blir så mye svada.

Jeg har litt lyst til å ta med jobben jeg hadde fra jeg var 15-18 fordi jeg hadde mye ansvar og lærte mye, og alt før nåværende jobb som jeg fikk da jeg var 22 var bare kortvarige deltid- og vikarstillinger. Ser litt rart ut å ta det med, samtidig som arbeidserfaringen min blir veldig sparsom og sporadisk uten. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er også jurist. Hvordan fremhever du butikk og barnehage? Jeg har skrevet at jeg har blitt god på å samarbeide, jobbe effektivt, organisere og planlegge, men føler det blir så mye svada.

Jeg har litt lyst til å ta med jobben jeg hadde fra jeg var 15-18 fordi jeg hadde mye ansvar og lærte mye, og alt før nåværende jobb som jeg fikk da jeg var 22 var bare kortvarige deltid- og vikarstillinger. Ser litt rart ut å ta det med, samtidig som arbeidserfaringen min blir veldig sparsom og sporadisk uten. 

Jeg skriver egentlig ikke slikt på søknaden. skriver for eksempel "har jobbet 60-80% under hele studietiden i barnehager, butikker og i helsevesenet. dette har lært meg å planlegge, samt mestre å ha mange baller i luften på en gang" Noe i den duren. Når jeg kommer til intervju pleier jeg å refere veldig ofte til de gamle jobbene når de spør om ting. for eksempel spør de ofte om jeg jobber godt under stress. da sier jeg at jada, jeg har erfaring med dette fra jobben min i barnehagen der dagene kunne være svært hektiske med mye som kunne skje på en gang bla bla bla. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver egentlig ikke slikt på søknaden. skriver for eksempel "har jobbet 60-80% under hele studietiden i barnehager, butikker og i helsevesenet. dette har lært meg å planlegge, samt mestre å ha mange baller i luften på en gang" Noe i den duren. Når jeg kommer til intervju pleier jeg å refere veldig ofte til de gamle jobbene når de spør om ting. for eksempel spør de ofte om jeg jobber godt under stress. da sier jeg at jada, jeg har erfaring med dette fra jobben min i barnehagen der dagene kunne være svært hektiske med mye som kunne skje på en gang bla bla bla. 

Det var lurt! Men jeg har ikke kommet meg på et eneste intervju, jeg. Så føler jeg må gjøre noe for å gjøre søknad og CV litt mer interessant. 

AnonymBruker
Skrevet

CV er "livshistorien" din når det kommer til utdanning og jobb. Siden du er såpass ung og slik jeg forstår det ikke har fått din første jobb etter endt utdanning, tenker jeg at du kan ta med alt. Dette fordi du ikke har noe konkret relevant (annet enn studiene) til de jobbene du nå skal søke på. Da er det viktigste å vise at du har vært i aktivitet.

Man vet ikke alltid hva som kan trekkes frem som god erfaring mtp ny jobb når man ikke har hatt den nye jobben ennå. Dette fordi det er ting man ikke vet eller te mer over kan være felles. Dessuten kan en knallgod attest fra en barnehage hjelpe deg mye, selv om jobben ikke er relevant. I attester til unge arbeidstakere står det ofte ting som N.N er pliktoppfyllende, fleksibel og lærer raskt. Det er gode ting for en arbeidsgiver å vite. 

Jobbsøknaden skal ikke være en gjentagelse av CV. Du kan trekke frem om det er noe du mener er spesielt relevant og forklare hvorfor, men ikke ramse opp alle stedene du har jobbet. 

Anonymkode: c71d9...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har droppet alt av sommerjobber og deltidsstillinger. Men gjennomførte et krevende studium på normert tid, hadde jeg vært forsinket ville jeg inkludert noe, for å vise at det var latskap og festing som var årsaken. Jeg ville også inkludert ikke-relevante jobber om de dekket hull i CVen. 

Så CVen min er veldig kort;  bachelorgrad - mastergrad - 2 år i relevant jobb - 4 år i relevant jobb - 8 (og teller fortsatt) år i relevant jobb. Det har aldri hindret meg fra å komme inn på intervju. 

Anonymkode: 1ab97...127

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar med alt for å vise at jeg har stor arbeidskapasitet, ikke tatt sommerferier, og ikke har hull i CV-en. 

Anonymkode: f6636...7ca

Gjest ti10
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp det som du sier her er det jeg har  lyst til å vise! Jeg har jo «alltid» hatt en jobb. Fikk min første jobb som avisbud da jeg var 13, og en rekke barnevaktjobber, før jeg fikk min første «ordentlige jobb» som 15-åring. Har selvfølgelig ikke avisbud og barnevakt på CV-en. Hehe. Men jeg har jo lyst til å vise at jeg liker å jobbe, for å underbygge det at jeg faktisk har stor arbeidskapasitet og er fleksibel.

Men det er bare dette med hvor mye som egentlig er nødvendig, og hvor mye som bare ser rotete ut.

Likte denne ideen også: 

Problemet mitt er vel egentlig at ingen av deltidsjobbene er relevante. Ikke på noen som helst måte. Så det blir egentlig bare litt CV-fyll.

Jo, men hvis du skriver lager et samlepunkt med div. deltidsjobber, viser du at du faktisk har vært i arbeid. Det er relevant for den som ansetter å vite om søkeren har vært i jobb eller sittet i sofaen i en årrekke, for å sette det litt på spissen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet hardt med cven min det siste året, og fått råd fra 5 eksperter. Det var enighet om at ekstrajobber fra tenårene var totalt unødvendig. En cv skal ikke være en kronologisk oversikt over livet ditt. Det var blandede signaler om jobben jeg hadde under studiet, som ikke var relevant, var riktig å ta med.

Den korteste CV-en og søknaden jeg sendte i fjor, kun med relevante erfaringer, fikk jeg høre var det beste den HR-sjefen hadde lest noen gang. Kort og presis, rett til poenget. Der droppet jeg 8 av 10 jobber jeg har hatt, og nevnte ingenting om at jeg "alltid har jobbet og vært ansvarlig". Det har nemlig alle sammen gjort.

Så jeg vil anbefale deg å skrive den jobben du hadde fra 2013, verv etc. Så skriver du en bombe av en søknad i stedet, og trekker frem hva denne jobben har lært deg. 

Anonymkode: 4ca36...384

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

CV er "livshistorien" din når det kommer til utdanning og jobb. Siden du er såpass ung og slik jeg forstår det ikke har fått din første jobb etter endt utdanning, tenker jeg at du kan ta med alt. Dette fordi du ikke har noe konkret relevant (annet enn studiene) til de jobbene du nå skal søke på. Da er det viktigste å vise at du har vært i aktivitet.

Man vet ikke alltid hva som kan trekkes frem som god erfaring mtp ny jobb når man ikke har hatt den nye jobben ennå. Dette fordi det er ting man ikke vet eller te mer over kan være felles. Dessuten kan en knallgod attest fra en barnehage hjelpe deg mye, selv om jobben ikke er relevant. I attester til unge arbeidstakere står det ofte ting som N.N er pliktoppfyllende, fleksibel og lærer raskt. Det er gode ting for en arbeidsgiver å vite. 

Jobbsøknaden skal ikke være en gjentagelse av CV. Du kan trekke frem om det er noe du mener er spesielt relevant og forklare hvorfor, men ikke ramse opp alle stedene du har jobbet. 

Anonymkode: c71d9...387

Takk! Jeg får til å spisse søknaden godt, ved å trekke frem enkelte erfaringer fra noen punkter på CV-en, så den føler jeg er grei. Tar selvfølgelig ikke med alt fra CV-en, men nevner f.eks. at jeg er god til å planlegge på grunn av ditt arbeidserfaring, eller liker å jobbe i et hektisk miljø på grunn av datt arbeidserfaring.

Tror jeg har fått en litt «penere» CV nå som jeg har prøvd å samle deltidsjobbene i perioden mellom de to langvarige arbeidsforholdene mine. Føler det blir mer ærlig også, siden jeg egentlig ikke helt husker nøyaktig når i året jeg hadde de forskjellige jobbene. 

Jeg er enig i det du sier om attester, men et spørsmål på siden: hvor mye har det å si at jeg var pliktoppfyllende og lærevillig for f.eks. 9 år siden? Det sier jo egentlig veldig lite om meg nå. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har droppet alt av sommerjobber og deltidsstillinger. Men gjennomførte et krevende studium på normert tid, hadde jeg vært forsinket ville jeg inkludert noe, for å vise at det var latskap og festing som var årsaken. Jeg ville også inkludert ikke-relevante jobber om de dekket hull i CVen. 

Så CVen min er veldig kort;  bachelorgrad - mastergrad - 2 år i relevant jobb - 4 år i relevant jobb - 8 (og teller fortsatt) år i relevant jobb. Det har aldri hindret meg fra å komme inn på intervju. 

Anonymkode: 1ab97...127

Takk! Ja, det er nettopp dette jeg føler jeg må vise. Jeg har ikke fullført til normert tid, men det er ikke fordi jeg er lat - har blant annet fått barn i studietiden, og det ble veldig krevende å skulle jobbe, ta vare på familien samt å levere det jeg måtte på universitetet. Jeg ser for meg at jeg kan forkorte min CV også når jeg får en relevant jobb, men akkurat nå har jeg ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, ti10 skrev:

Jo, men hvis du skriver lager et samlepunkt med div. deltidsjobber, viser du at du faktisk har vært i arbeid. Det er relevant for den som ansetter å vite om søkeren har vært i jobb eller sittet i sofaen i en årrekke, for å sette det litt på spissen.

Takk! Jeg har gjort dette nå, lagt inn fem punkter i årrekken mellom de to langvarige arbeidsforholdene mine - uten å spesifisere akkurat hvilke måneder og år, men har lagt dem kronologisk. Flere av dem overlappet hverandre, så jeg føler det ble mer riktig sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke med småjobber fra tenårene og små helgejobber. 

Jeg har med de jobbene som definerer hvem jeg er, men er dem irrelevant for jobben skriver jeg type 1 setning om dem nederst på CV'n. 

Som regel har jeg uthevet mine 2 siste jobber, med en kort beskrivelse over hva mine arbeidsoppgaver var. Tar ikke med noe som helst om at jeg var så flink, søt og grei, arbeidssom, flittig, elegant, nydelig osv som alle andre ofte gjør. Det har motsatt effekt! 

Anonymkode: 14b4c...4d9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet hardt med cven min det siste året, og fått råd fra 5 eksperter. Det var enighet om at ekstrajobber fra tenårene var totalt unødvendig. En cv skal ikke være en kronologisk oversikt over livet ditt. Det var blandede signaler om jobben jeg hadde under studiet, som ikke var relevant, var riktig å ta med.

Den korteste CV-en og søknaden jeg sendte i fjor, kun med relevante erfaringer, fikk jeg høre var det beste den HR-sjefen hadde lest noen gang. Kort og presis, rett til poenget. Der droppet jeg 8 av 10 jobber jeg har hatt, og nevnte ingenting om at jeg "alltid har jobbet og vært ansvarlig". Det har nemlig alle sammen gjort.

Så jeg vil anbefale deg å skrive den jobben du hadde fra 2013, verv etc. Så skriver du en bombe av en søknad i stedet, og trekker frem hva denne jobben har lært deg. 

Anonymkode: 4ca36...384

Men da vil det stå: 

«Navn Navnesen. 

Utdanning: 

2013-2020 mastergrad  
2006-2009 Videregående

Jobberfaring: 

2013-nåværende Butikk»

Synes du ikke det ser litt rart ut om jeg ikke skriver at jeg har gjort NOE i de fem årene fra jeg fullførte vgs til jeg begynte på studiet og jobb i 2013?

For jeg har jo egentlig gjort mye, men det ser ut som jeg har et nesten fem år stort hull. 

Jeg tror ingen arbeidsgiver vil se den søknaden og tenke at noen som ikke gjorde noe i fem år, og så brukte åtte år på en femårig master er en aktuell kandidat. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med denne. Jeg har hatt diverse jobber siden jeg var 15, men som nå ikke er relevant, men som jeg også får høre sier mye om meg som arbeidstaker og som bør være med i CV. Så jeg samler dem under en post under arbeidserfaring og skriver helt kort om at jeg har hatt flere jobber i tenårene innen salg og service, hotell, catering, fastfood, servitør m.m i perioden XXXX til YYYY. Og da ser de jo på årstallene at dette var fra jeg var 15 til jeg var 22 og ferdig utdannet. Også fått hørt at jeg burde fremheve en av de større jobbene jeg hadde, mest fordi de er litt spesiell, særlig siden jeg er kvinne. Jeg har fått meg jobb utelukkende basert på det, selv om de to jobbene ikke var det minste beslektet:P

Anonymkode: f51dc...b51

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke med småjobber fra tenårene og små helgejobber. 

Jeg har med de jobbene som definerer hvem jeg er, men er dem irrelevant for jobben skriver jeg type 1 setning om dem nederst på CV'n. 

Som regel har jeg uthevet mine 2 siste jobber, med en kort beskrivelse over hva mine arbeidsoppgaver var. Tar ikke med noe som helst om at jeg var så flink, søt og grei, arbeidssom, flittig, elegant, nydelig osv som alle andre ofte gjør. Det har motsatt effekt! 

Anonymkode: 14b4c...4d9

Hvordan avgjør du hvilke jobber som definerer hvem du er?

Jeg jobbet tre år sammenhengende i en hektisk bedrift hvor jeg lærte masse om samhold, samarbeid, kommunikasjon, ansvar osv., men dette var i tenårene. Så hadde jeg en rekke deltidsjobber over 4mnd-1 år, før jeg igjen fant en jobb jeg trivdes med over tid. Likheten mellom de to er mye ansvar, høyt tempo og varierte arbeidsoppgaver. Jeg vil helt klart si at de to jobbene definerte meg som person.

Men skal jeg følge flere råd her, skal jeg ikke ta med den første overhodet, og egentlig ikke alle strøjobbene heller - og da blir jeg stående med et fire-femårig hull i cv-en, samt at det ser ut som jeg ikke fikk meg jobb før jeg var 23 år. Føler ikke det blir helt riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...