Gå til innhold

Politiet sa at det som reddet meg, var at jeg ikke ble redd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier bare en ting, og det er at livet mitt har inneholdt nok dramatikk nå. De siste månedene fra oktober ifjor, har det vært det ene etter det andre! Og ja, jeg sliter litt med mareritt og angst etter alt.

Så i dag ble jeg av alle ting truet på livet. Det skjedde da en mildt sagt ustabil fyr i butikken mente jeg dyttet ham da vi gikk gjennom hyllerader. Jez, han klikka helt. Og så ble jeg helt kald. Har aldri vært så rolig før tror jeg. Aner ikke hva som skjedde med meg, men jeg spurte hvorfor han sto der og oppførte seg som en apekatt. Altså. Han sto i sånn angriperstilling og hoppet nærmest, og det bare datt ut av meg. Personalet kom til, og de ringte politiet ganske kjapt, så han var nok kjent.

"Skal jeg skyte deg?" ropte han til meg. "Skyt i vei" svarte jeg. Og så tenkte jeg "herregud, han kan faktisk ha våpen på seg!"

Personalet var bare rundt oss. De bare gå meg blikk. For en absurd situasjon. 

Så smalt han til hylla så verktøy og alt suste ned. Sto helt opp i ansiktet mitt. Var jeg redd? NEI. Jeg tror faktisk at siste måneders hendelser, har gjort meg..immun. Ikke vet jeg. Jeg var bare helt kald liksom. Akkurat som om jeg så alt fra fugleperspektiv 

Så kom politiet. Seks mann. Det ble litt drama, men alt gikk fort til han lå med håndjern på. Og jeg sto der som en statue uten å reagere. Politiet fikk meg i tale da, og de sa at det som nok hadde reddet meg fra å bli angrepet, var at jeg ikke viste redsel.

Det er en teori jeg alltid har hatt. At når noen "klikker" så er de egentlig veldig redde selv. Og da forsterkes redselen om andre viser det, og det kan eskalerere.

Men at jeg skulle oppleve det sånn i praksis...helt absurd. Fyren var jo rusa som fy...pluss sikkert noe psykiske greier.  Men alt hva faen en skal oppleve på syv måneder. Nå vil jeg virkelig slippe mer drama på en stund. Broren min vurderte å gi meg portforbud  😄 bor hos ham pga litt problemer etter en alvorlig ulykke ifjor. 

Men ingenting å le av. Jeg sitter her helt matt. Hvorfor ble jeg ikke redd? Det lurer jeg virkelig på. Mulig det var en måte å "fryse" på. Men det reddet meg fra mer ubehageligheter ihvertfall. Og at jeg var offensiv. Nå ville jeg mest få det ut, men også at min teori kan stemme. Hvis folk "klikker", hold deg kald. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det var som du sier, at du så ting fra et fugleperspektiv så kan det være at du dissosierte. Det er ikke uvanlig at det skjer når man opplever traumer. 

Anonymkode: 1be5c...683

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om det var som du sier, at du så ting fra et fugleperspektiv så kan det være at du dissosierte. Det er ikke uvanlig at det skjer når man opplever traumer. 

Aha. Kanskje det var det som rett og slett skjedde. Fader,så rart. Følte meg helt kald. Men "fjern" Du har kanskje rett i at jeg rett og slett "fjernet" meg fra situasjonen. Er kjempesliten nå, så noe kostet det meg. 

• Liker 3
Skrevet

De rykker ikke ut med seks mann for en rusmisbruker som slår seg vrang i butikken...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, The Kitten skrev:

De rykker ikke ut med seks mann for en rusmisbruker som slår seg vrang i butikken...

Hvis han truer med å skyte så kan det fint rykke ut seks mann jo.

Anonymkode: 3defa...a56

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, The Kitten skrev:

Jo. De var seks mann. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jo. De var seks mann. 

OK. Hvis du sier det så.

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tenker jeg kan stemme. Mulig at du ble redd, men ikke registrerte det, og gikk i frys. Om du får etterreaksjoner og begynner å bli urolig, i ubalanse, redd eller ikke får sove så er det helt forståelige reaksjoner på det du har opplevd. Men når kroppen går i sjokk så er det ikke alltid at man klarer å reagere der og da, og reaksjonene kommer tilbake når man lander igjen.

God klem! Ta vare på deg selv :hjerte:

• Liker 4
Skrevet

Hvis han truer med å skyte så kan det fint rykke ut seks mann jo.

Anonymkode: 3defa...a56

Min teori er at han er kjent av politiet som det heter. Personalet reagerte jo umiddelbart. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Gorilla skrev:

Dette tenker jeg kan stemme. Mulig at du ble redd, men ikke registrerte det, og gikk i frys. Om du får etterreaksjoner og begynner å bli urolig, i ubalanse, redd eller ikke får sove så er det helt forståelige reaksjoner på det du har opplevd. Men når kroppen går i sjokk så er det ikke alltid at man klarer å reagere der og da, og reaksjonene kommer tilbake når man lander igjen.

God klem! Ta vare på deg selv :hjerte:

Takk ❤️ nå sliter jeg allerede enda med drømmer etter ulykken. Det får balle på seg. Uff 

Nei, snart kommer jeg til å ha samtaler med legen min igjen, så det ordner seg. Har snakket med ham på telefon noen ganger. Han er den beste psykologen ever 🙂 så laidback og fin og forståelsesfull. Jeg kommer meg jeg... Men det tok litt lenger tid enn jeg trodde bare

Håper ikke denne hendelsen gir meg flere ubehagelige drømmer. Jeg syns nok er nok 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Skriver under på dette. Veldig ulik situasjon, men jeg husker da legen satt der og ga meg en alvorlig kreftdiagnose. Jeg ble helt iskald. Ingen følelser i det hele tatt, og det gikk flere uker før jeg egentlig reagerte.

Flott at det gikk så bra, TS!

Anonymkode: df466...f3c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver under på dette. Veldig ulik situasjon, men jeg husker da legen satt der og ga meg en alvorlig kreftdiagnose. Jeg ble helt iskald. Ingen følelser i det hele tatt, og det gikk flere uker før jeg egentlig reagerte.

Flott at det gikk så bra, TS!

Oj. Håper det gikk bra med deg også? 

Ja, vi reagerer veldig rart og ulikt i ulike situasjoner. Jeg vet at reaksjoner kan komme etter lang tid. Det er ganske fascinerende hvordan vi mennesker er...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? said:

Oj. Håper det gikk bra med deg også? 

Ja, vi reagerer veldig rart og ulikt i ulike situasjoner. Jeg vet at reaksjoner kan komme etter lang tid. Det er ganske fascinerende hvordan vi mennesker er...

Ja, nå har jeg vært kreftfri i ett og et halvt år :) 

• Liker 2
Skrevet

Ja, nå har jeg vært kreftfri i ett og et halvt år :) 

Å, det var godt å se ❤️

Skrevet
34 minutter siden, SoWhat? skrev:

Takk ❤️ nå sliter jeg allerede enda med drømmer etter ulykken. Det får balle på seg. Uff 

Nei, snart kommer jeg til å ha samtaler med legen min igjen, så det ordner seg. Har snakket med ham på telefon noen ganger. Han er den beste psykologen ever 🙂 så laidback og fin og forståelsesfull. Jeg kommer meg jeg... Men det tok litt lenger tid enn jeg trodde bare

Håper ikke denne hendelsen gir meg flere ubehagelige drømmer. Jeg syns nok er nok 

Det er vondt å ha mareritt og vonde drømmer. :klem:

Har du vurdert å bli henvist til en psykolog? 

Skrevet

Det er vondt å ha mareritt og vonde drømmer. :klem:

Har du vurdert å bli henvist til en psykolog? 

Har prøvd psykolog for noen år siden etter en hendelse med eksen. Jeg klarte liksom ikke åpne meg mot de to jeg ble henvist til. Så fikk jeg legen jeg har nå, og han falt det lett å si alt til. Han er fantastisk. Kjenner historien min, og tar seg tid osv. Tror han fungerer som beste psykolog for meg. Tror helt klart det fins gode psykologer altså, men legen har jeg full tillit til. 

Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Har prøvd psykolog for noen år siden etter en hendelse med eksen. Jeg klarte liksom ikke åpne meg mot de to jeg ble henvist til. Så fikk jeg legen jeg har nå, og han falt det lett å si alt til. Han er fantastisk. Kjenner historien min, og tar seg tid osv. Tror han fungerer som beste psykolog for meg. Tror helt klart det fins gode psykologer altså, men legen har jeg full tillit til. 

Det er jo noen man får bedre kjemi med enn andre. Det viktigste er uansett at man har noen å betro seg til, enten de er leger eller psykologer eller andre. Veldig bra du har tiltro til legen. Håper du får god hjelp av han :hjerte:

• Liker 1
Skrevet

Det er jo noen man får bedre kjemi med enn andre. Det viktigste er uansett at man har noen å betro seg til, enten de er leger eller psykologer eller andre. Veldig bra du har tiltro til legen. Håper du får god hjelp av han :hjerte:

Jeg får god hjelp. Han er så laidback. Jeg trenger mennesker som er det 🙂 hvis jeg bekymrer meg for noe, og han sier " altså. Det kan jeg garantere ikke er farlig", ja så kommer hvilepulsen øyeblikkelig! 

En annen ting er at han husker ting og er aldri sånn never mind. 🙂

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg får god hjelp. Han er så laidback. Jeg trenger mennesker som er det 🙂 hvis jeg bekymrer meg for noe, og han sier " altså. Det kan jeg garantere ikke er farlig", ja så kommer hvilepulsen øyeblikkelig! 

En annen ting er at han husker ting og er aldri sånn never mind. 🙂

Det er veldig bra at han klarer å møte deg akkurat slik du trenger 💗

Viktig med sånne folk!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble forsøkt ranet med pistol for mange år siden da jeg jobbet i butikk, og reagerte iskaldt og rolig. Tror man går i overlevelsesmodus. Jeg fikk ingen reaksjoner i ettertid, bortsett fra samme dagen, da var jeg litt svett 😜 

Så ikke sikkert du får noe heller, krysser fingrene!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...