Gå til innhold

Dere som hamstret mat. Føler dere dere litt dumme nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hamstring er bare et problem når man begynner med det når krisen allerede er der. Når alle som ikke har nok mat i huset for et par uker begynner å tømme butikker samtidig.

Egenberedskap er noe alle forsvarlige voksne burde ha. Les på nettsiden av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, de har en liste for dem som ikke tenker hva man burde ha i hus til enhver tid. Om det er virus, naturkatastrofe eller lengre strømstans. Jeg syns det er direkte uansvarlig å forvente at man kan handle alltid og alt man vil ha. Kanskje et byfenomen? Når man bor 2 mil fra butikken er  det helt naturlig å ha en del mat i huset.

Jeg har et lite lager som rekker i 3, kanskje 4 uker hvis vi er litt forsiktig. Følger man FiFo-prinsipp (first in first out) blir man heller ikke sittende med mat som blir dårlig.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om det faktisk ble matmangel pga. tusenvis av døde på kort tid, slik man ble forespeilet i nyhetene? Da hadde det blitt langt strengere lockdown, og man hadde rissikert at man rett og slett sultet hvis man ikke hadde nok mat. Plasser skylden der den hører hjemme, på myndigheter og media som skremmer opp folket til de grader. En ting er at det fortsatt er mat i hyllene, men mange folk hamstret for å slippe å gå på butikken mens viruset spredde seg. I starten av denne situasjonen trodde til og med jeg at svartedauden 2.0 banket på døra. Hadde ikke panikk akkurat, men det føltes som en rissiko hver gang jeg gikk på butikken den første uka.

Anonymkode: a1656...b70

Du tar feil. Med tusenvis av døde, er det mer mat på andre.

Anonymkode: a22a6...b61

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Med tusenvis av døde, er det mer mat på andre.

De tusenvis av døde kan være de som sørger for forsyningssikkerheten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

De tusenvis av døde kan være de som sørger for forsyningssikkerheten.

Kan være. Da tar andre over. Man står ikke og ser på og sulter ihjel når en kan ta over noe som gir mat.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg var en god hamstrer. Drømmer om matbod og kjølebod og stort fryseskap  🥰

Anonymkode: 063ba...ad1

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være. Da tar andre over. Man står ikke og ser på og sulter ihjel når en kan ta over noe som gir mat.

Det er akkurat det som ville skjedd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får vel trøste seg med at de slipper å gå i butikken resten av 2020.

Anonymkode: 625e2...68a

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Det er akkurat det som ville skjedd. 

Ok. Man ser at man kan få mat ved å ta over et gjøremål som noen har forlatt, men velger å la være og dør heller.

Jada. Klart det.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Man ser at man kan få mat ved å ta over et gjøremål som noen har forlatt, men velger å la være og dør heller.

Jada. Klart det.

Jepp. 

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste ansvarlige var å hamstre! Allers helst før pandemien var et faktum. Og det var vel ikke et problem heller, butikkene var fulle igjen dagen etter.

Mennesker har alltid vært hamstrere, så dette burde ikke være en overraskelse.

Dessuten var det det eneste ansvarlige i akkurat denne situasjonen, nettopp for å slippe å gå på butikken annenhver dag og utsette både seg selv, familien og resten av samfunnet for unødig smitterisiko. 

Men, skjønner i denne tråden at mange fortsatt ikke har lært og kommer til å gå å rundt å klage også neste gang, fordi de fortsatt ikke har et lager for å sikre seg selv og sin familie!

Vi er allerde i gang med å forbedre lageret vi hadde i utgangspunktet!

Anonymkode: 25778...616

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 9.5.2020 den 11.37, Tarmegenbolle skrev:

Man bør absolutt fortsette med hamstring, ja.

Du er morsom. Har ledd godt av denne tråden 😄

Anonymkode: a1785...444

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg absolutt ikke dum! Skulle gjerne hamstret mer, men valgte å se an situasjonen. Ventet med å ta storhandlingen til uken etter da, når butikkhyllene igjen var velfylte..

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Jepp. 

Man må da spørre hvordan du kan ha denne oppfatningen og hva du baserer den på?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid et lager med mat og husholdningsartikler hjemme for minst 2 mnd. Handlet tilfeldigvis ferskvarer den 12 og så folk som handlet med seg 30-40 kg hvetemel, flere kilo kjøttdeig og sekker med toalettpapir. Jeg synes det var en uting. Å ha nok hjemme for en lang stund synes jeg er smart. Jeg handler mye på tilbud slik at jeg har til neste gang det er tilbud og litt lengre. 

Anonymkode: cde51...cde

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må da spørre hvordan du kan ha denne oppfatningen og hva du baserer den på?

Historien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste ansvarlige var å hamstre! Allers helst før pandemien var et faktum. Og det var vel ikke et problem heller, butikkene var fulle igjen dagen etter.

Mennesker har alltid vært hamstrere, så dette burde ikke være en overraskelse.

Dessuten var det det eneste ansvarlige i akkurat denne situasjonen, nettopp for å slippe å gå på butikken annenhver dag og utsette både seg selv, familien og resten av samfunnet for unødig smitterisiko. 

Men, skjønner i denne tråden at mange fortsatt ikke har lært og kommer til å gå å rundt å klage også neste gang, fordi de fortsatt ikke har et lager for å sikre seg selv og sin familie!

Vi er allerde i gang med å forbedre lageret vi hadde i utgangspunktet!

Det er forskjell på å gå i butikken annenhver dag og å hamstre. Vi har handlet 1-2 ganger i uken, men det er irriterende å ikke få det man trenger pga slike som deg.

Anonymkode: b08e7...095

Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid et lager med mat og husholdningsartikler hjemme for minst 2 mnd. Handlet tilfeldigvis ferskvarer den 12 og så folk som handlet med seg 30-40 kg hvetemel, flere kilo kjøttdeig og sekker med toalettpapir. Jeg synes det var en uting. Å ha nok hjemme for en lang stund synes jeg er smart. Jeg handler mye på tilbud slik at jeg har til neste gang det er tilbud og litt lengre. 

Anonymkode: cde51...cde

Om man skal ha nok hjemme må man nødvendigvis hamstre. Dessverre er det mange som ikke oppfattet det før 12.3, og som vi kan se i denne tråden er det mange som enda ikke har oppfattet at man burde hamstre. Da må det nødvendigvis skje fort, slik det gjorde nå. Folk bør nå ha lært seg å hamstre over tid.

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å gå i butikken annenhver dag og å hamstre. Vi har handlet 1-2 ganger i uken, men det er irriterende å ikke få det man trenger pga slike som deg.

Anonymkode: b08e7...095

Det er dere selv som er årsaken til at dere ikke får det dere trenger når dere handler så hyppig. Hadde dere hatt et ok lager ville det vært ubetydelig å måtte vente til neste dag.

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her står en i 1.linje i helsetjenesten og blir pålagt overtid. Men finner en mat når en rekker å stikke innom butikken for å skaffe det mest nødvendige den første uka? Nei, der har gribbene vært. De som er så opptatt av å tenke på seg selv.

Ja, hadde alle vært sånn... 

Anonymkode: 47ae7...7cf

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her står en i 1.linje i helsetjenesten og blir pålagt overtid. Men finner en mat når en rekker å stikke innom butikken for å skaffe det mest nødvendige den første uka? Nei, der har gribbene vært. De som er så opptatt av å tenke på seg selv.

Ja, hadde alle vært sånn... 

Anonymkode: 47ae7...7cf

Kun en egens feil at en ikke handler tidsnok. 

• Opprett ny...