Gå til innhold

Dere som hamstret mat. Føler dere dere litt dumme nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som hamstret i mars og som nå sitter på store lagre med dopapir. Føler dere nå i ettertid at dere overragerte? Vil dere gjøre noe annerledes neste gang?

Anonymkode: 99867...d21

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe poeng i å spørre om dette flere ganger?

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Maten vi kjøpte er av lang holdbarhet og dopapiret ble kjøpt av en kamerat som selger for idrettslag. Vi bruker som regel å kjøpe dopapir på den måten, i bulk.

Er det noe mer du lurer på?

Anonymkode: 46ac9...272

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg aldeles ikke dum, heller føre var,. Det var ingen som visste hvordan dette ville gå, og dopapir og tørrvarer får vi alltids brukt :) 

Anonymkode: 25e20...8af

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hamstret ikke, men må jo vært digg å slippe fly i butikken en periode i ettertid. Tingene blir vel brukt opp sakte men sikkert 

Anonymkode: 3a0dc...c38

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte inn dopapir til 3 måneder. Regner med å få brukt dopapiret før det råtner.... 

Anonymkode: 7acd0...0b1

• Liker 23
Skrevet

Nei

Liker å ha 6-12 mnd forbruk i hus til enhver tid.

Husk og at de som hamstret ikke trengte å gå så ofte på butikken og dermed utsatte seg selv og andre for mindre potensiell smitte

• Liker 24
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle vi det? Hamstring er fornuftig, pandemi eller ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Maten vi kjøpte er av lang holdbarhet og dopapiret ble kjøpt av en kamerat som selger for idrettslag. Vi bruker som regel å kjøpe dopapir på den måten, i bulk.

Er det noe mer du lurer på?

Anonymkode: 46ac9...272

Jeg er ikke ts, men lurer allikevel på om du tenkte på andre også der du var med på å tømme mathyller enda det var frarådet?

Var ganske frustrerende å komme til tomme mathyller da jeg skulle handle etter jobb.

Anonymkode: 3835d...e4f

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Hamstret ikke, men det var ikke dumt. Dere stoler blindt på myndighetene. Det gjør ikke jeg. Vi ser ikke ringvirkninger av dette enda. Vi får snakkes om 1 år. Økonomien i denne verden blir aldri det samme igjen. Se litt ut av boksen. Se andre nyheter enn nrk og vg. Uti verden er det stor krise. Matmangel, medisinmangel. Se til USA. Så mange arbeidsledige. Det er køer til der de deler ut mat. Vi skal ikke være så kjepphøye før det skjer her.

Anonymkode: 0946c...b13

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hamstret ikke, men det var ikke dumt. Dere stoler blindt på myndighetene. Det gjør ikke jeg. Vi ser ikke ringvirkninger av dette enda. Vi får snakkes om 1 år. Økonomien i denne verden blir aldri det samme igjen. Se litt ut av boksen. Se andre nyheter enn nrk og vg. Uti verden er det stor krise. Matmangel, medisinmangel. Se til USA. Så mange arbeidsledige. Det er køer til der de deler ut mat. Vi skal ikke være så kjepphøye før det skjer her.

Når myndighetene direkte går ut og advarer mot hamstring, så sier det seg selv at det med matmangel var noe vi ikke trengte å bekymre oss for. Stoler ikke blindt på myndighetene jeg altså. Men såppas at jeg vet de ikke tar sjansen på at folk skal sulte.

Anonymkode: 3835d...e4f

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg storhandler (og hamstrer) også utenom pandemi, så for min del har situasjonene vært normal. Har et stort kjølerom, eget matrom + flere frysere. 

Ifbm jobb hamstrer jeg også til vanlig og hadde et megalager med på desinfeksjon og andre rengjøringsmidler det har vært manko på siden februar, dette må vi ha for å kunne produsere. Andre avdelinger har måttet redusere produksjonene på grunn av for lite av ulike varer. Tro meg, det har jeg fått mye skryt for av mine sjefer. 

Så nei, jeg føler meg ikke dum og kommer til å fortsette med hamstringen min til jeg dør. 

Anonymkode: 2d44a...949

• Liker 8
Skrevet

hamstret ikke dopapir (annen typ av papir kan brukes også hvis nødvendig), bare mat: ris, pasta, sjokolade, hermetikkbokser som inneholder fisk, kjøtt, frukt og grønnsaker osv kan spises neste år også... 

det er helt uproblematisk...ingenting løper ut av dato, trenger ikke kaste mat...

vi spiser kanskje en blanding av 30-50% ferske varer (som brød, yoghurt, tomat osv) sammen med 50-70% "hamstret mat".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dopapiret jeg kjøper går om lag 10% opp i pris ved prisøkningen 1. juli (noen uker senere justerer prisene seg), så jeg føler meg på ingen måte dum som har kjøpt et større lager med toalettpapir; kjøper alltid før 1. februar og 1. juli da prisene går opp.

I tillegg kommer matvarer til å stige mye i pris generelt grunnet lav kronekurs, noe som også gjelder toalettpapir da man kompenserer for andre varer med å øke prisene på populære varer som brød, melk eller toalttpapir, så regn med mer enn 10% prisøkning denne gangen.

De kloke kjøper billig; de dumme betaler mer for nøyaktig samme produkt.

Anonymkode: 43afa...328

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Nei

Liker å ha 6-12 mnd forbruk i hus til enhver tid.

Husk og at de som hamstret ikke trengte å gå så ofte på butikken og dermed utsatte seg selv og andre for mindre potensiell smitte

Jeg har dette til enhver tid. Av alt.

Anonymkode: a22a6...b61

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet

Jeg hamstret ikke veldig, men kjøpte ferskmat for 2-3 uker for å slippe å gå i butikken og utsette meg selv og andre for smitte.

Kjøpte hermetikk, frysevarer og noe tørrmat ekstra, hadde vel nok mat til 6 uker. Men det har jeg spist opp etterhvert.

Kjøpte dopapir for 3 måneder og det er jo snart 3 måneder siden, takk for at du minte meg på at jeg må handle inn mer snart.

Neste gang det bryter ut en pandemi tror jeg at jeg skal handle enda mer enn jeg gjorde nå første handletur, for jeg har virkelig ikke lyst til å gå så ofte i butikken når jeg må omgås folk som er så redde, det var ganske stress å holde 2 meter avstand og få sure blikk hvis man gikk for nærme andre...

God helg til deg TS! 😘

Skrevet

Storhandling av varer med lang holdbarhet og jevnlig bruk (det du kaller for hamstring) er både bra og nødvendig. Vi slapp gå på butikken i 2 uker og storhandler (det du kaller for hamstring) en gang i uka nå for å unngå å utsette oss for smitte.

Så nei, føler meg ikke dum. Føler meg smart og ansvarsfull overfor meg, mine og alle andre.

Takket være koronaviruset har vi et minilager med hermetikk og tørrvarer hjemme til neste gang også :)

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre nyheter? Youtube-videoer med ukjente personer?

Anonymkode: b08e7...095

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BBC

Amerikansk CNN

Er et sted du kan starte

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer, hvorfor er informasjon som deles på Youtube automatisk ugyldig? Det finnes jo uhorvelige mengder eksempler på at de tradisjonelle mediene har feilinformert folk oppgjennom historien. Bare se på det NRK-programmet som inviterte en ikke-ekspert til å preke dommedagsbudskap i en halvtime i starten av denne forkjølelsesbølgen. Ikke blir de holdt ansvarlige heller. Det holder at de sier "beklager" hvis de blir presset til det. De gjorde bare en halvhjertet innsats for å reversere skremselsbudskapet de tutet ørene til folk fulle med. CNBC ble bustet i å ha fremstilt en kaotisk sykehusscene som om den skjedde i New York, når klippet faktisk var fra Italia. De sa "beklager, redigeringsfeil" på twitterkanalen sin etter å ha blitt avslørt av noen store Youtube-kanaler.

Anonymkode: a1656...b70

• Liker 3
  • Opprett ny...