AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1 Skrevet 8. mai 2020 Sitter å ser meg opp på fødeavdelingen på D play. I episode 9, sesong 4 er det en helt grusom jordmor (er det lov til å skrive navnet hennes her?) Jeg skal føde på samme sykehus som dette er tatt opp og jeg får helt angst om jeg får henne. Det er en kvinne som er klar på at hun ønsker epidural, men nei da, hun skal opp i badekar først, for det er «alt for tidlig». Ja vel, men det er jo ikke for tidlig å sette den inn, så kan man vente med å skru den på. For hva skjer når jordmor trenerer dette? Jo da er det plutselig «for sent». hvorfor gjør de dette? Stakkars dame som ble utsatt for så mye unødvendig smerte fordi jordmor tydeligvis har en egen agenda om å unngå epidural. Anonymkode: 9b3ea...e36 37
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #2 Skrevet 8. mai 2020 Du kan fint be om å få bytte jordmor under fødsel om du ikke er fornøyd 😊 Finnes dessverre enkelte som ikke skulle hatt dette som yrke, møtte selv en slik på barsel 😠 Anonymkode: 31396...9d0 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 8. mai 2020 Verste var at hun jordmoren tok det som en seier. «Hun kom inn hit og ba om epidural, men så viste det seg at hun trenger ikke noe annet enn badekar». Jo, hun ønsket og trengte noe annet, det var du som nektet henne det! ts Anonymkode: 9b3ea...e36 90
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #4 Skrevet 8. mai 2020 Helt enig med deg, skjønner ikke hvorfor sykehuset på død og liv ønsker at man skal føde uten smertelindring. Noe av det første jeg sa når jeg kom inn på fødeavdelingen var at jeg ville ha epidural, og det var heldigvis ingen som prøvde å trenere det. Anonymkode: cfb7d...198 30
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #5 Skrevet 8. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg, skjønner ikke hvorfor sykehuset på død og liv ønsker at man skal føde uten smertelindring. Noe av det første jeg sa når jeg kom inn på fødeavdelingen var at jeg ville ha epidural, og det var heldigvis ingen som prøvde å trenere det. Anonymkode: cfb7d...198 Altså, som om man ikke har MER enn nok med seg selv, så skal man måtte krangle med en bakstreversk jordmor i tillegg?! Jeg fatter det ikke. Når man er tydelig på at man ønsker epidural, så bør jordmor legge sin personlige vendetta mot epidural til side. ts Anonymkode: 9b3ea...e36 32
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 Det er tryggere å føde uten epidural. Både for deg og barnet. Vet ikke hvor mye tryggere, men er jo helt vanlig å bruke epidural i andre land. Da kan det jo ikke være så mye mer utrygt egentlig. En traumatisk fødsel kan igjen trigge fødselsdepresjon. Så hvor mye jordmødrene "vinner" på det der vet jeg ikke. Anonymkode: 10fa5...ea1 22
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #7 Skrevet 8. mai 2020 Jordmor vet at epidural kan ha uheldige bivirkninger, som økt risiko for tangforløsning og sectio, blant andre. Anonymkode: 6bf29...bdd 30
abc123detvardet Skrevet 8. mai 2020 #8 Skrevet 8. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er tydelig på at man ønsker epidural, så bør jordmor legge sin personlige vendetta mot epidural til side Ja, pasienten burde alltid få det han/hun ønsker... 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #9 Skrevet 8. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tryggere å føde uten epidural. Både for deg og barnet. Vet ikke hvor mye tryggere, men er jo helt vanlig å bruke epidural i andre land. Da kan det jo ikke være så mye mer utrygt egentlig. En traumatisk fødsel kan igjen trigge fødselsdepresjon. Så hvor mye jordmødrene "vinner" på det der vet jeg ikke. Anonymkode: 10fa5...ea1 Når du kommer med slike påstander må du nesten komme med en link. ts Anonymkode: 9b3ea...e36 8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #10 Skrevet 8. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jordmor vet at epidural kan ha uheldige bivirkninger, som økt risiko for tangforløsning og sectio, blant andre. Anonymkode: 6bf29...bdd Link? ts Anonymkode: 9b3ea...e36 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #11 Skrevet 8. mai 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du kommer med slike påstander må du nesten komme med en link. ts Anonymkode: 9b3ea...e36 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Link? ts Anonymkode: 9b3ea...e36 Akkurat det kan du google selv om du er interessert, du finner nok masse info om det. Men det skal selvfølgelig være opp til hver enkelt hva de ønsker. Anonymkode: 31396...9d0 12
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #12 Skrevet 8. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du kommer med slike påstander må du nesten komme med en link. ts Anonymkode: 9b3ea...e36 Første som kom opp når jeg googlet, info fra jordmor på slutten av artikkelen. https://www.klikk.no/side2/helse/jeg-skal-aldri-ha-epidural-igjen-4451248 Anonymkode: ea71f...3f6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #13 Skrevet 8. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første som kom opp når jeg googlet, info fra jordmor på slutten av artikkelen. https://www.klikk.no/side2/helse/jeg-skal-aldri-ha-epidural-igjen-4451248 Anonymkode: ea71f...3f6 Dette gjelder jo bare for folk som et risikofødsler fra før av som ekstremt overvektige, diabetes etc. Du trenger bedre kildekritikk. Anonymkode: a6d10...43d 21
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #14 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du kommer med slike påstander må du nesten komme med en link. ts Anonymkode: 9b3ea...e36 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder jo bare for folk som et risikofødsler fra før av som ekstremt overvektige, diabetes etc. Du trenger bedre kildekritikk. Anonymkode: a6d10...43d https://americanpregnancy.org/labor-and-birth/epidural/ " Since dosages and medications can vary, concrete information from research is currently unavailable. One possible side effect of an epidural with some babies is a struggle with “latching on” in breastfeeding. Another is that while in-utero, a baby might also become lethargic and have trouble getting into position for delivery. These medications have also been known to cause respiratory depression and decreased fetal heart rate in newborns. Though the medication might not harm these babies, they may have subtle effects on the newborn." Anonymkode: de1b1...d89
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 Populært innlegg #15 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jordmor vet at epidural kan ha uheldige bivirkninger, som økt risiko for tangforløsning og sectio, blant andre. Anonymkode: 6bf29...bdd Narkose har også uheldige bivirkninger, men man tilbyr ikke noen som skal feks fjerne en nyre «badekar og lystgass fordi det er mer naturlig» likevel.. Hvorfor skal fødende kvinner bevisst utsettes for enorm smerte når man har alternativ og kvinnen ønsker smertelindring? Bare tull. Anonymkode: 1982a...9b2 82
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #16 Skrevet 8. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder jo bare for folk som et risikofødsler fra før av som ekstremt overvektige, diabetes etc. Du trenger bedre kildekritikk. Anonymkode: a6d10...43d Eh, nei. Det gjelder alle med epidura, artikkelen nevner heller ingenting om overvekt. TS kan google selv, det er faktisk velkjente komplikasjoner. Anonymkode: ea71f...3f6 16
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #17 Skrevet 8. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Link? ts Anonymkode: 9b3ea...e36 Det er såpass allment kjent ville jeg sagt. Kan enkelt google det selv, eller snakke med jordmor. Epidural gir økt risiko for bruk av tang og vakum. Ofte pga. Av at epidural kan gi dårlig eller hemme pressriene. Samt økt risiko for keisersnitt. Epidural bør gis litt ut i fødselsforløpet da det også kan hemme riene. Da må de brukes drypp, som også har sine konsekvenser. Verste er riestorm, som i verste fall kan gi hjerneskade / cp pga. Oksygenmangel. Ellers så påvirker det blæren, og det er økt forekomst av kateter etter fødsel, før man oppnår blærekontroll. Hvis nålen kommer for langt inn, kan man lekke spinalvæske, som kan medføre spinalhodepine. I veldig sjeldne tilfeller kan det føre til nerveskade. Jeg kjenner en av de uheldige som er lam fra livet og ned etter epidural. Riktignok fra bruk under operasjon og ikke ved fødsel. Men i de fleste tilfellene går det veldig fint, og det eneste problemet er kanskje å tisse på egenhånd etter fødsel. Det kan man riktignok slite med uansett, slik som jeg, som fødte uten epidural. Men fikk selvfølgelig spørsmålet en million ganger på barsel om det var pga epiduralen. Hadde det ikke vært for alle andre mulige bivirkninger, skulle jeg gjerne hatt det på neste fødsel selv. Jeg får jo uansett ikke til å tisse etter fødsel 🤷 Anonymkode: 4e2e6...aaa 13
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #18 Skrevet 8. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det kan du google selv om du er interessert, du finner nok masse info om det. Men det skal selvfølgelig være opp til hver enkelt hva de ønsker. Anonymkode: 31396...9d0 Jeg googler jeg, og av gode pålitelige kilder finner jeg: ulemper: «Det hender at metoden gir utilstrekkelig smertelindring. Lavt blodtrykk kan også oppstå, men dette er sjelden.» Bivirkninger: -kløe - problemer med vannlating -kvalme -lavt blodtrykk (som enkelt behandles) https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/anestesi/epidural-smertelindring/?page=9 gi meg kløe eller kvalme any day over uutholdelige smerter. Ts Anonymkode: 9b3ea...e36 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #19 Skrevet 8. mai 2020 Ikke på SIV ? Min trenerte også epidural. Har født både med og uten tidligere, ønsket det veldig sist gang. Men rakk vi aldri fordi jm drøyde. Hadde en grusom siste fødsel. Anonymkode: bcfdb...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #20 Skrevet 8. mai 2020 Epidural kan også påvirke ammestarten, som igjen påvirker videre amming. Anonymkode: 9f517...66e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå