Gå til innhold

Det er nå munnbindene må frem...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

FORHOLDSREGLER!

Anonymkode: fd8b4...651

47 minutter siden, Gjeste mann skrev:

Forholdsregel.

Tips: Se deg i speilet og gjenta 10 ganger på rad: Forholdsregel, forholdsregel, forholdsregel, forholdsregel, forholdsregel, forholdsregel, forholdsregel, forholdsregel, forholdsregel,forholdsregel.

Hva er vitsen med å rette på noe dere forstår?

Anonymkode: 34567...032

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg ikke har flere bind igjen, kan jeg da bruke tamponger?

En i hvert nesebor og et par i munnen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg... Det er nok av gjøker som hoster rett ut i lufta om dagen... Sett mange... 

Anonymkode: 22bc8...a36

Jeg kjenner en som hoster og nyser i hendene. Har prøvd å forklare, men han blir bare sur.

Anonymkode: 11d89...23a

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at munnbind fungerer, og det er ingen tvil om at mange bruker det feil, noe som ødelegger effekten eller i verste fall medfører risiko. Det er en kombinasjon av det siste og det at det er mangelvare som gjør at myndighetene ikke anbefaler det. Men nå har jo flere bedrifter sagt de kan masseprodusere vaskbare munnbind som holder god nok standard, så det burde ikke vært et problem. Jeg mener munnbind burde vært påbudt i visse sammenhenger, og jeg tror de fleste kunne lært å bruke det på en forsvarlig og trygg måte, det er ikke rakettforskning. Men vi måtte nok hatt en viss fokus på opplæring. 

Jeg har mer tro på påbud visse steder enn en oppfordring om generell bruk, da alle bør bruke det hvis det skal være trygt og effektivt. Da blir det også mindre sjanse for å smitte seg selv med å fikle med det, fordi det vil være mindre overflatesmitte. Har man det på kun i kortere perioder, er det også lettere å bruke det riktig og la være å ta for mye på det. For å bare rusle rundt ute har det uansett liten effekt, og er du syk, skal du uansett la være å gå ut, så det er bare positivt om det ikke blir en norm å ha det på hele tiden, da hindrer man kanskje at folk som ikke burde vært ute, tar på munnbindet og går ut.

Man må også ha håndsprit tilgjengelig, så man kan sprite hender før og etterpå man tar det på/av, og hvis man må rette på det, det ville jo antakelig gjort at folk generelt hadde litt renere hender også. Kollektivtransport er et sted munnbind burde vært påbudt, både fordi det kommer til å bli vanskelig å overholde avstandsoppfordringene, og også fordi det er nærmest umulig å spore smitte som oppstår på kollektivtransport. Blir du syk, kan du informere kollegene dine og andre du kjenner som du har møtt, men du får neppe sagt fra til vedkommende du satt bak på trikken i 15 minutter rett før symptomene brøt ut (med mindre de har lastet ned appen). 

Jeg tror munnbind er en nøkkel til å åpne opp mange steder på en trygg måte, men da må folk venne seg til å bruke det. Tenk på øyelegen på ullevål som smittet flere kollegaer men ingen pasienter, fordi han brukte maske sammen med pasientene. Selvfølgelig fungerer det. 

Anonymkode: c7ab1...18c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Rebecca30 skrev:

Nei. Tamponger i nesa, bind i munnen. Du ser jo det på størrelse og fasong.

Anonymkode: 8e2c2...b7f

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Rebecca30 skrev:

Er det blodige og fine får du sikkert solgt dem til en eller annen pervo   😂

Anonymkode: 3f37c...503

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig fungerer munnbind! Man er gjerne ikke beskyttet nok som den eneste i butikken med munnbind, men om alle hadde det på seg så hadde det stoppet partikler fra host og nys hos syke å spre seg i like stor grad (ser hele tiden folk som hoster rett ut i luften).

Det er umulig å få tak i fordi Norge ikke har prioritert å kjøpe det inn til alle apotek. 

Anonymkode: 0793b...585

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne Vanity Fair artikkelen sier at det løpet av de kommene dagene vil bli publisert en studie som bla sier at:

«If 80% of a closed population were to don a mask, COVID-19 infection rates would statistically drop to approximately one twelfth the number of infections—compared to a live-virus population in which no one wore masks.»

Hvis, og jeg sier hvis, det stemmer at maskebruk potensielt kan minske smitten til en tolvdel, så kan jo vi potensielt åpne opp mye mere, sånn som de har gjort i diverse asiatiske land. 

Hvordan går det med munnbind-importen til Norge for tiden?

Hvordan går det med munnbindproduksjon i Norge? De eneste jeg vet om som lager i Norge, er munnbindene til janusfabrikken som de har begynt å selge på apotek1. 

Anonymkode: 1bac1...313

• Opprett ny...