Gå til innhold

Søster som vil ta livet sitt ved sult... Hva jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en voksen søster som har vært psykisk syk siden hun var i barneskolealder. Hun er snart 30 år og sliter enda. Hun har i alle år sagt at hun ønsker og dø, fordi livet er uutholdelig. Nå har hun fortalt oss at hun ønsker å gjennomføre dette ved å sulte seg i hjel. Hva kan vi gjøre for å hjelpe?

Anonymkode: 277a0...884

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send bekymringsmelding til hennes fastlege

Anonymkode: 5d192...e67

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send bekymringsmelding til hennes fastlege

Anonymkode: 5d192...e67

Hva kan fastlegen gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan fastlegen gjøre?

Tvangsinnlegge henne!

Anonymkode: 42177...6be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvangsinnlegge henne!

Anonymkode: 42177...6be

Kan de bare tvangsinnlegge henne fordi jeg vil det? Må vi ha bevis på en måte?

Skrevet

Bare det at hun sier høyt "Jeg vil ta livet mitt" bør være nok til en tvangsinnleggelse. Kontakt fastlegen eller legevakten for råd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tar fryktelig lang tid å sulte seg i hjel, mye lenger tid enn folk tror.. De aller fleste klarer ikke ubehaget det medfølger uansett om man har et ønske om å dø.. Men ja, ta kontakt med hennes fastlege hvis du vet hvem det er, hn kan ikke si noe fra eller til om din søster men bør gjøres oppmerksom på situasjonen. Vet du ikke hvem hennes fastlege er så tar du kontakt med din og søker råd, kanskje hn kan ta det videre for deg.. 

Anonymkode: 9d160...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan de bare tvangsinnlegge henne fordi jeg vil det? Må vi ha bevis på en måte?

Nei diverre kan folk sulta seg i hel i detta landet. Det skal enormt mykje til for å få lagt inn folk med tvang. Foreldra mine bur ved siden av eit kommunalt boligkompleks der dei behandle folk med psykiske lidelser og rus, eg har fleire gogner sett folk som ikkje er i stand til å ta vare på seg sjølv i området som ikkje blir innlagt. Type ekstremt rusa, ekstremt tynne og heilt ut av verden.

Kanskje ikkje det du vil høyre, men send bekymringsmelding til fastlegen likevel. Vi må bruka det systemet vi har.

Anonymkode: 6415e...264

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, Skogkløver skrev:

Bare det at hun sier høyt "Jeg vil ta livet mitt" bør være nok til en tvangsinnleggelse. Kontakt fastlegen eller legevakten for råd. 

Det er ikke grunn til innleggelse at noen sier høyt at de vil ta livet sitt. Det kan være det, dersom man blir vurdert som psykotisk eller det er akutt fare for liv og helse. 

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Kontakt fastlege. En lege vet nok noen råd. Kanskje tvangsinnlegge henne. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal enormt mykje til for å få lagt inn folk med tvang. Foreldra mine bur ved siden av eit kommunalt boligkompleks der dei behandle folk med psykiske lidelser og rus, eg har fleire gogner sett folk som ikkje er i stand til å ta vare på seg sjølv i området som ikkje blir innlagt. Type ekstremt rusa, ekstremt tynne og heilt ut av verden.

Det var merkelig. Hvorfor ble jeg tvangsinnlagt når det skal så mye til? Er enda ikke kommet hjem. Sliter psykisk og ikke en gang rus med i bildet og folk som virkelig trenger hjelp og innleggelse får det ikke? Urettferdig.

Håper søsteren din får hjelp Ts.

AnonymBruker
Skrevet

En person som virkelig vil dø går ikke rundt og sier "jeg vil dø, jeg vil drepe meg", de bare gjør det. For hvis de forteller  det til andre så er det sjans for at noen stopper dem. Hun er etter oppmerksomhet, så send bekymringsmelding til fastlegen, det er det beste og eneste du kan gjøre.

Hilsen en som har en mor som levde et helvete pga en bror som bruke flere år på å si at han ville hoppe fra 13. etasje om han ikke fikk det, det eller det. Det endte at min mor fikk en hjerneslag for 15 år siden pga av alt dette medførte henne, og er sengeliggende enda, hun snakker ikke, hun ser ikke... og broren hennes da? Han lever enda, frisk som bare det... 

Jeg blir så sint når jeg tenker på det.

Anonymkode: c36fc...aea

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hennes liv. Hennes valg...          

Anonymkode: 5c772...55c

Suicide does not end the pain, it just passes it to someone else.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Warrior said:

Kontakt fastlege. En lege vet nok noen råd. Kanskje tvangsinnlegge henne. 

Det var merkelig. Hvorfor ble jeg tvangsinnlagt når det skal så mye til? Er enda ikke kommet hjem. Sliter psykisk og ikke en gang rus med i bildet og folk som virkelig trenger hjelp og innleggelse får det ikke? Urettferdig.

Håper søsteren din får hjelp Ts.

Har du ressursterk familie rundt deg som bryr seg om deg? Det er som regel dei som skriker høgast og kjemper for barna sine som får ting igjennom. Nettverk har alt å si.

Anonymkode: 6415e...264

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar fryktelig lang tid å sulte seg i hjel, mye lenger tid enn folk tror.. De aller fleste klarer ikke ubehaget det medfølger uansett om man har et ønske om å dø.. Men ja, ta kontakt med hennes fastlege hvis du vet hvem det er, hn kan ikke si noe fra eller til om din søster men bør gjøres oppmerksom på situasjonen. Vet du ikke hvem hennes fastlege er så tar du kontakt med din og søker råd, kanskje hn kan ta det videre for deg.. 

Anonymkode: 9d160...659

Hun har hatt anoreksi og ble alvorlig undervektig, så tror hun har viljestyrken og at faren er reell 😕 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...