Ullvott Skrevet 8. mai 2020 #1 Del Skrevet 8. mai 2020 Jeg har ei arbeidsbukse som, etter at jeg satt på et ukjent underlag i en pause under en dugnad, har fått en infernalsk diesellukt. Jeg har vasket den på 60 grader i vaskemaskina én gang, men lukten er der fremdeles. Jeg kjente det da jeg tok den ut av maskina og jeg kjenner det fremdeles etter at buksa er tørr. (Vaskemaskina har heldigvis ikke fått lukt og jeg vasket buksa alene, så det har ikke smittet over på noe annet.) Det er ingen synlige flekker, bare lukt. Hva hjelper? Jeg har googlet og ser at eddik er en gjenganger. Enten bløtlegging i eddikvann i x antall timer og maskinvask etterpå, eller maskinvask med eddik i vaske- eller skyllemiddelkammeret. Andre tipser om zalo, men det ser ut til å handle om flekkfjerning, noe jeg ikke trenger. Er dessuten betenkt på om jeg klarer å skylle ut zaloen godt nok for hånd før eventuell maskinvask etterpå. Så er det noen som tipser om Vanish, men også der forsto jeg det som om flekker var det egentlige temaet. Er det noen som vet, eller som har erfaringer å dele? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 8. mai 2020 #2 Del Skrevet 8. mai 2020 Jeg har dynket tøyet i antibac (må være alkoholbasert) og latt det ligge i en tett pose i et par dager, vasket plagget på 60/90 grader med eddik i skyllevannet. Det har stort sett fungert, men om plagget har lagt lenge kan det være vanskelig å få bort lukten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 8. mai 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mai 2020 Jeg har dessverre ikke så mye antibac at jeg kan gjennomdynke ei hel bukse. På toppen av det hele har buksa vært lagret en stund før vask, så jeg har mine tvil om dette luktfjerningsprosjektet. Nå har jeg lagt buksa i bløt i ganske sterkt eddikvann. Den skal få ligge over natten, før jeg vasker den på 60 i morgen. Så får vi se hva resultatet blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #4 Del Skrevet 8. mai 2020 Den må gjerne vaskes to-tre ganger. Det lukter mindre når plagget tørker også. Hilsen mekkefrue som søler litt med diesel selv. Anonymkode: 8e9f2...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå