AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1 Skrevet 8. mai 2020 Jeg ønsker å ta en høyere utdanning innen helsefag, men jeg må ta opp flere fag for å ha mulighet til å søke høyere utdanning. Er det noen som har tips eller har vært i samme situasjon hvordan det best mulig kan la seg gjøre? Jeg skjønner at jeg mest sannsynlig må ta dette privat, og at det vil koste en del penger, men lurer på om noen har funnet et bra alternativ som passet for deg. Takker så mye for alle svar. Anonymkode: 03c20...cc9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #2 Skrevet 8. mai 2020 Du kan ta det via skoler som tilbyr dette eller på hånd. Hva er det egentlig du trenger hjelp til? Om du ikke er i stand til å finne ut av dette selv burde du kanskje revurdere å ta høyere utdanning. Anonymkode: e8a28...f0b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #3 Skrevet 8. mai 2020 Hvilke fag tenker du å ta? Videor i historie og rle ligger hvertfall på youtube Anonymkode: 3641c...7f8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #4 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å ta en høyere utdanning innen helsefag, men jeg må ta opp flere fag for å ha mulighet til å søke høyere utdanning. Er det noen som har tips eller har vært i samme situasjon hvordan det best mulig kan la seg gjøre? Jeg skjønner at jeg mest sannsynlig må ta dette privat, og at det vil koste en del penger, men lurer på om noen har funnet et bra alternativ som passet for deg. Takker så mye for alle svar. Anonymkode: 03c20...cc9 Mitt tips er at så lenge du klarar å legga opp ein strukturert arbeidskvardag med ein god plan for gjennomgang av pensum, er det ikkje behov for å betala i dyre dommar for å ta kurs på privatist-institusjonane. Alle faga lar seg læra med god sjølvstendig jobbing, pluss litt undervisningsmateriale på f.eks. youtube som nemnt ovanfor her. På youtube ligg eigentleg alt du treng, i tillegg til nokre gode bøker som dekker læreplanmåla på ein god måte. Eg har sjølv teke opp fag som privatist på eiga hand. Den einaste utgifta blir då sjølve eksamensavgifta. Den er jo på nokre høvdingar, men ingenting samanlikna med å ta eit fullt kurs på f.eks. Sonans. Anonymkode: e7e62...d39 3
I Grosny Skrevet 8. mai 2020 #5 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å ta en høyere utdanning innen helsefag, men jeg må ta opp flere fag for å ha mulighet til å søke høyere utdanning. Er det noen som har tips eller har vært i samme situasjon hvordan det best mulig kan la seg gjøre? Jeg skjønner at jeg mest sannsynlig må ta dette privat, og at det vil koste en del penger, men lurer på om noen har funnet et bra alternativ som passet for deg. Takker så mye for alle svar. Anonymkode: 03c20...cc9 Ta kontakt med opplæringskontoret i fylket. De kan hjelpe deg , og kanskje til og med få deg inn på et voksenopplærings VGS kurs etter søknadsfristen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 Du trenger ikke dyr undervisning. Meld deg opp til eksamen, finn læringsmål og bruk internett/bibliotek/kjøp brukte pensumbøker, og les selv. Enkelt Videregående fag er stort sett ikke så vanskelige at man trenger å betale i dyre dommer, men du må kjenne på selv om det er grunner som gjør at du må det (feks at du synes fagene er så kjedelige at du trenger noen til å dra deg gjennom dem, eller du har dårlig grunnlag fra før). Anonymkode: 1c6f5...464 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #7 Skrevet 8. mai 2020 Jeg tok opp historie, rle, rettslære 1 og rettslære 2. Fikk 6 i alle utenom historie som jeg fikk 5 i. Jeg lærte alt på egenhånd med fulltidsjobb. Det gikk veldig fint det. Ble litt overrasket da jeg begynte å lese for følte alle disse fagene var så mye vanskelige på vgs. Er du sånne som følger godt med på forelesinger så kan det være greit å gå på sonans elns, men hvis du er en som er på mobilen hele tiden så er det ikke vits i det hele tatt. Anonymkode: 3641c...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #8 Skrevet 8. mai 2020 Du trenger ikke betale noe bortsett fra eksamensavgift. Alt ligger ute på Youtube eller NDLA. Jeg tok opp 5 fag uten å kjøpe ei eneste bok. Anonymkode: 3ad29...f5e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #9 Skrevet 8. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta det via skoler som tilbyr dette eller på hånd. Hva er det egentlig du trenger hjelp til? Om du ikke er i stand til å finne ut av dette selv burde du kanskje revurdere å ta høyere utdanning. Anonymkode: e8a28...f0b Hvem er det som har såret deg, baby? Finnes ikke dårlige spørsmål, bare dårlige svar.... Anonymkode: 95b0c...aa4 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #10 Skrevet 8. mai 2020 Enig i at det er fullt mulig å gjøre det på egenhånd, uten å betale i dyre dommer for privatistundervisning. Det forutsetter imidlertid at man er strukturert og klarer å jobbe på egenhånd. Er det et fag man sliter veldig med kan det imidlertid være verdt å vurdere å bruke penger på undervisning. Ei venninne av meg klarte fint å få femmere i norsk, engelsk og historie etter selvstudium, men matten måtte hun ha hjelp til, så den tok hun via Sonans tror jeg det var. Anonymkode: 6b0ae...f61
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 Takk for alle fine tips og svar! Veldig fint å høre at det finnes alternativer som ikke trenger å koste massevis av penger. Men skal man gjøre det på egenhånd forutsetter det som dere skriver at man må være strukturert og klare å jobbe på egenhånd. Anonymkode: 03c20...cc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå