Imperfectionibus Skrevet 8. mai 2020 #21 Del Skrevet 8. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har et poeng, jeg har tenkt det samme. Hvis man påpeker det (her også), dukker det gjerne opp noen som må kjøre masse bil, for de bor sånn til at de bruker en time til barnehagen. Ikke noe valg! For disse folkene har tydeligvis ikke noen innflytelse over hvor de velger å bo. Anonymkode: aefef...36a Jeg har valgt å ha barna mine på forskjellige barneskoler og barnehager så jeg kjører de til og fra. Hadde jeg hatt alle på nermeste alternativ så ville jeg nok gått. Litt inflydelse på bosted har en jo men en må jo ha plass til alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #22 Del Skrevet 8. mai 2020 Vi bor også 3 min unna barnehagen, med bil. Vi kjører fordi det tar 20 min å gå en vei. Nå har jeg aldri kommentert i den gruppa, men jeg forstår at folk kjører til og fra bhg. Vi har i alle fall ikke tid til å bruke 40 min på og gå om morgenen. Ser det i barnehagen at 4åringen vår er en av få 4åringer som fortsatt sitter bakovervendt. Til og med flere 2åringer sitter forovervendt. Anonymkode: 6ed0e...944 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 8. mai 2020 #23 Del Skrevet 8. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett 12 åringer bakovervendt i den gruppen, så nei, de tuller ikke. Anonymkode: 816f5...7f4 Oi så det nå på denne siden at en 10-åring sitter bakovervendt, men ikke inni bil da. Håper ikke de kjører med det der😬. Er det ikke en maksgrense på alle bilstoler? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 8. mai 2020 #24 Del Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke direkte farlig. Hvis du bokstavelig talt presser barnet i stolen kanskje, men det er også barnemishandling da og bør meldes til barnevernet. Men å be et barn sette seg i en stol for å teste er ikke farlig 😉 Anonymkode: 4d824...6d8 Alstå nå mente jeg å kjøre med en 11 åring i en bakovervendt stol barnet er for stor i. Det er jo farlig å bruke feil sikring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laviniabcn79 Skrevet 8. mai 2020 #25 Del Skrevet 8. mai 2020 de er gærne.. du finner at de går igjen i et par andre grupper og. "hjemmelaget babymat" og la oss ikke glemme "bæretøy". de som sverger til vevde sjal osv, aldri har hatt vogn og bærer 5 åring i sjal ennå. de samsover forresten til ungen er nesten konfirmant også. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 8. mai 2020 #26 Del Skrevet 8. mai 2020 Noen som kan sende meg link til denne gruppen? Får ikke søkt den opp av en rar grunn Får baby i sommer, å uavhengi om gruppa er grusom eller ei så syns jeg det er greit med litt tips 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #27 Del Skrevet 8. mai 2020 Tøybleiegruppa er og litt fundamentalistisk da. Ingenting er bedre enn tøy o.s.v. Vi som bruker tøybleier heima og ikkje i barnehagen er ikkje "gode nok" for mange der. Men som med alt er folk uenige om ting og vi må prøva å respektera kvarandre. Folk som brenner for ting blir kjapt entusiastiske. Eg har forresten fotografi av den 12 årignen som sitter bakovervendt, men poster det ikkje. Det er faktisk mulig! Anonymkode: 5f9be...db4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #28 Del Skrevet 8. mai 2020 1 minutt siden, Tuppeluri said: Noen som kan sende meg link til denne gruppen? Får ikke søkt den opp av en rar grunn Får baby i sommer, å uavhengi om gruppa er grusom eller ei så syns jeg det er greit med litt tips 😅 https://www.facebook.com/groups/474245846119568/ Fungerer det? Anonymkode: 5f9be...db4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #29 Del Skrevet 8. mai 2020 6 minutter siden, laviniabcn79 skrev: de er gærne.. du finner at de går igjen i et par andre grupper og. "hjemmelaget babymat" og la oss ikke glemme "bæretøy". de som sverger til vevde sjal osv, aldri har hatt vogn og bærer 5 åring i sjal ennå. de samsover forresten til ungen er nesten konfirmant også. Jeg kjenner ei som bærer hele tiden 😅 Også syns ho det er slitsomt å sjonglere et større barn og en unge som ikke vil ligge i vogn eller ligge litt alene, men det er jo ikke så rart.. Ungen prøvde jo ikke å ligge i vogn før den var 4 måneder. Er jo hyggelig å bære, og har selv kjøpt inn bæresele til babyen i magen så vi kan prøve det (hadde en ubehagelig en med førstemann så den brukte vi ikke mange gangene) Men ungen dør ikke av å ligge og kose seg litt alene i vogn/lekegrind/seng/gulvet. Anonymkode: 5ac63...89d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 8. mai 2020 #30 Del Skrevet 8. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: https://www.facebook.com/groups/474245846119568/ Fungerer det? Anonymkode: 5f9be...db4 Takk! Funka fjell! 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #31 Del Skrevet 8. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ei som bærer hele tiden 😅 Også syns ho det er slitsomt å sjonglere et større barn og en unge som ikke vil ligge i vogn eller ligge litt alene, men det er jo ikke så rart.. Ungen prøvde jo ikke å ligge i vogn før den var 4 måneder. Er jo hyggelig å bære, og har selv kjøpt inn bæresele til babyen i magen så vi kan prøve det (hadde en ubehagelig en med førstemann så den brukte vi ikke mange gangene) Men ungen dør ikke av å ligge og kose seg litt alene i vogn/lekegrind/seng/gulvet. Anonymkode: 5ac63...89d Du er selvfølgelig klar over at ikke alle unger «ligger og koser seg litt alene»? Jenta vår hylskreik fra fødselen av så fort hun ikke hadde hudkontakt. Vi bar henne ca første 6 mnd av livet. Forsøkte mange taktikker, men jentungen bare gråt. (Nei, vi forsøkte aldri å la henne gråte seg ut. Det var ikke aktuelt). Anonymkode: 38549...006 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #32 Del Skrevet 8. mai 2020 Jeg har lært mye i den gruppen og tilegnet meg mye kunnskap. Men jeg føler meg ikke komfortabel med å ha et barn over 25 kg i en 9-25 kg stol. Selv om mange på gruppen skriver at man kan overstige vekten har jeg ikke sett noen skriftlige kilder fra produsentene på det. Jeg føler ikke at barnet sitter godkjent sikret når vekten overstiger 25 kilo. Når det gjelder fremovervendte beltestoler så syns jeg også det er vanskelig, gruppen råder til å prøve med barn i bil. Jeg bor i distriktet, og har ingen barneutstyrsbutikker i nærheten, ei heller er det særlig lettvindt å bestille mange modeller på nettet og returnere... Jeg blir litt irritert over at det høres så lettvindt ut å bare prøve mange ulike. I tillegg er det bare noen merker/modeller som virker til å være anbefalte, resten er omtrent søppel.. Jeg vet det finnes mye ulikt til salgs men om noen legger ut bilde av en stol og har et spørsmål og får mange kommentarer om at setet ikke er anbefalt og at de må kjøpe nytt osv så er det ikke alle som har råd til å kjøpe flere/dyrere stoler. Så jeg syns det blir litt bastant. Men som sagt har jeg lært mye jeg ikke viste før jeg fikk barn, og søkefunksjonen er grei om man for eksempel søker på den bilen man har for å finne hvilke stoler andre har i samme bil. Anonymkode: 257a1...202 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #33 Del Skrevet 8. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er selvfølgelig klar over at ikke alle unger «ligger og koser seg litt alene»? Jenta vår hylskreik fra fødselen av så fort hun ikke hadde hudkontakt. Vi bar henne ca første 6 mnd av livet. Forsøkte mange taktikker, men jentungen bare gråt. (Nei, vi forsøkte aldri å la henne gråte seg ut. Det var ikke aktuelt). Anonymkode: 38549...006 Såklart er det forskjell på unger, og forskjell på gråten. En som har kolikk og gråter hele tida blir jo noe annet, enn en som klynker litt fordi han ikke er vant til å ligge litt i vogn. Anonymkode: 5ac63...89d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #34 Del Skrevet 8. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Såklart er det forskjell på unger, og forskjell på gråten. En som har kolikk og gråter hele tida blir jo noe annet, enn en som klynker litt fordi han ikke er vant til å ligge litt i vogn. Anonymkode: 5ac63...89d Og selvsagt skal man få lov å bære ungen livet ut om man vil det, men da får man la være å klage og påpeke at «ungen liker ikke vogn, jeg blir sliten av så mye nærhet døgnet rundt» Det er jo ikke rart babyen ikke liker det den ikke er vant til. Anonymkode: 5ac63...89d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #35 Del Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Såklart er det forskjell på unger, og forskjell på gråten. En som har kolikk og gråter hele tida blir jo noe annet, enn en som klynker litt fordi han ikke er vant til å ligge litt i vogn. Anonymkode: 5ac63...89d Barnet behøver ikke ha kolikk for å gråte når det ikke har nærkontakt. Les deg opp på tilknytning og det 4. Trimester. Anonymkode: 38549...006 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #36 Del Skrevet 8. mai 2020 Det er forskjell på sikkerhet og det å bli fullstendig rigid og fastlåst. Anonymkode: 4c703...520 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #37 Del Skrevet 9. mai 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lært mye i den gruppen og tilegnet meg mye kunnskap. Men jeg føler meg ikke komfortabel med å ha et barn over 25 kg i en 9-25 kg stol. Selv om mange på gruppen skriver at man kan overstige vekten har jeg ikke sett noen skriftlige kilder fra produsentene på det. Jeg føler ikke at barnet sitter godkjent sikret når vekten overstiger 25 kilo. Når det gjelder fremovervendte beltestoler så syns jeg også det er vanskelig, gruppen råder til å prøve med barn i bil. Jeg bor i distriktet, og har ingen barneutstyrsbutikker i nærheten, ei heller er det særlig lettvindt å bestille mange modeller på nettet og returnere... Jeg blir litt irritert over at det høres så lettvindt ut å bare prøve mange ulike. I tillegg er det bare noen merker/modeller som virker til å være anbefalte, resten er omtrent søppel.. Jeg vet det finnes mye ulikt til salgs men om noen legger ut bilde av en stol og har et spørsmål og får mange kommentarer om at setet ikke er anbefalt og at de må kjøpe nytt osv så er det ikke alle som har råd til å kjøpe flere/dyrere stoler. Så jeg syns det blir litt bastant. Men som sagt har jeg lært mye jeg ikke viste før jeg fikk barn, og søkefunksjonen er grei om man for eksempel søker på den bilen man har for å finne hvilke stoler andre har i samme bil. Anonymkode: 257a1...202 Yep, og så er de raske med "da må du bare kjøpe et nytt sete," hvis noen da ymter om at de allerede har brukt 3000 på et nytt sete, så er det "ja men det er jo sikkerhet det handler om." Anonymkode: 24afb...0a0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #38 Del Skrevet 24. august 2020 Jeg ble nylig medlem i nevnte gruppe, og må si jeg er ganske sjokkert over mye der inne. For det første er det bare en 3-4 seter av alle seter i hele verden som er gode nok. Lurer nesten på om det er noen som tjener på å anbefale akkurat disse setene. For det andre er nesten ingen barn store nok til å sitte i fremovervendt beltestol før de er 10 år gamle. Det er alltid noe feil med hvordan barna sitter osv. For det tredje, og dette er det verste, kommer de med skremselspropaganda som at barnet kan bli halshugget eller delt i to ved magen dersom man ikke bruker ett av de 3 nevnte setene frem til barnet er 10 år gammel. Uten å komme med en eneste kilde på det!!! Slike ting beskrives som universelle sannheter uten at det legges ved noe som helst av forskning og dokumentasjon. Skulle nesten ikke vært lov. Anonymkode: 48fc6...f61 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #39 Del Skrevet 24. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble nylig medlem i nevnte gruppe, og må si jeg er ganske sjokkert over mye der inne. For det første er det bare en 3-4 seter av alle seter i hele verden som er gode nok. Lurer nesten på om det er noen som tjener på å anbefale akkurat disse setene. For det andre er nesten ingen barn store nok til å sitte i fremovervendt beltestol før de er 10 år gamle. Det er alltid noe feil med hvordan barna sitter osv. For det tredje, og dette er det verste, kommer de med skremselspropaganda som at barnet kan bli halshugget eller delt i to ved magen dersom man ikke bruker ett av de 3 nevnte setene frem til barnet er 10 år gammel. Uten å komme med en eneste kilde på det!!! Slike ting beskrives som universelle sannheter uten at det legges ved noe som helst av forskning og dokumentasjon. Skulle nesten ikke vært lov. Anonymkode: 48fc6...f61 Jeg har lagt merke til det samme! Jeg mener det er like ille( samfunnsmessig) at mennesker skal være så bastante og krasse med hverandre. Hvordan kommer neste generasjon til å bli mon tro, med slike foreldre? Verden er ikke sort/hvitt! Når det er sagt så har jeg lært mye der inne, og barnet mitt satt bakovervendt til få mnd før skolestart. Kunne sikkert ha hatt han bakovervendt lenger, men ved skolestart syntest jeg det var greit å lytte litt til hen også. Alle andre satt fremovervendt fra 3-4års alder, men jeg tenker at noen valg må vi stole på at foreldre kan ta. Det er farlig å leve, man kan ikke klare å rydde bort alle farer. Anonymkode: 68f8a...90f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranunkelen Skrevet 24. august 2020 #40 Del Skrevet 24. august 2020 Jeg må si jeg ble oppgitt, da jeg leste om at, dersom det ikke var plass til å ha 5-åringen i bakovervendt bilstol, i den gitte bilen, så er det heller ikke plass til fremovervendt. For det skal være 40-50cm fra ryggen til stolen fremme da, tydeligvis. Seriøst, da er det maaange biler man ikke kan kjøres med barn i... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå