Gå til innhold

hvorfor har de homofile behov for å feire seg selv

Anbefalte innlegg

Gjest lurven
Skrevet

hva er det som gjør homofili så spesielt at de må feier det, med europride. homofili er da en vanlig ting, ingen spesielle grunn til å feire at man er homofil, jeg feirer ikke at jeg er heterofil..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du har aldri blitt diskriminert mot fordi du er heterofil på samme måte som homofile har blitt. :wink:

Skrevet

Jeg vet lite om Europride, og Pride i Oslo i det hele tatt. Men det er ikke snakk om en feiring av at man er homofil. Det er snakk om å feste med folk "som en selv" en helg, å kunne gå hånd i hånd på gata uten at folk ser stygt på en, å kunne være på en fest der det ikker mannfok som skal "omvende" en.

Å kunne handle skeive bøker og skeive filmer, noe som er vanskelig å finne ellers.

Og ikke minst for å markere at vi er her. Vi lar oss ikke undertrykke. Det er vel også litt snakk om stå for den man er.

Skrevet
Jeg vet lite om Europride, og Pride i Oslo i det hele tatt. Men det er ikke snakk om en feiring av at man er homofil. Det er snakk om å feste med folk "som en selv" en helg, å kunne gå hånd i hånd på gata uten at folk ser stygt på en, å kunne være på en fest der det ikker mannfok som skal "omvende" en.

Å kunne handle skeive bøker og skeive filmer, noe som er vanskelig å finne ellers.

Og ikke minst for å markere at vi er her. Vi lar oss ikke undertrykke. Det er vel også litt snakk om stå for den man er.

:enig_animasjon:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er flott at homofile får anledning til å feire seg selv. Med tanke på at homofile alltid har blitt diskriminert, og fortsatt blir det, er det bare rett og rimelig at de skal få lov til å vise at de ikke "bryr" seg om alle ignorante og fordomsfulle mennesker.

Gjest Seleena
Skrevet

Syntes det er flott at dei får feira at det heile er blitt litt meir liberalt eg :)

Gjest Sukkerert
Skrevet

Godt svart.

Skrevet

Jeg syns de ødelegger litt for seg selv på en måte. Ved en slik parade så stigmatiserer jo de seg selv som en utsatt minoritet.

Gjest traala
Skrevet

Så det du sier er at homser er anderledes? Dagen mennesker klarer å se litt lenger enn kjønnet de blir forelsket i, jo bedre blir verden.

Bøkene og filmene finner du forøvrig på internett.

Gjest agahhrj
Skrevet
Jeg synes det er flott at homofile får anledning til å feire seg selv. Med tanke på at homofile alltid har blitt diskriminert' date=' og fortsatt blir det, er det bare rett og rimelig at de skal få lov til å vise at de ikke "bryr" seg om alle ignorante og fordomsfulle mennesker.[/quote']

"de homofile feire seg selv"

Homofile er ikke en ensartet gruppe. Fellestrekket er at de forelsker seg i en av samme kjønn. Selv som hetero så føler jeg ikke akkurat en tilknytning til andre bare fordi de også blir forelsket i en i det motsatte kjønn. Så enkel er jeg ikke, og jeg antar at mange homser også ikke er så enkle (noen er det sikkert, som tilfellet er for heterofile).

Med slike generaliserende holdninger er det ikke rart det vil ta laaaang tid før vi mennesker kan få lov til å være oss selv.

Gjest Darcy
Skrevet

Det er vel snakk om en gruppe som er blitt diskriminert og sett ned på i alle tider.

Klart de også har behov for å feire seg selv, en dag som bare er deres, som de kan feire ilag med likesinnede, som ikke dømmer eller rakker ned på deg fordi man er litt "annerledes" enn det allmennheten har bestemt er normalen.

De ønsker jo bare aksept, og det bør de få, men får det fortsatt ikke i 2005.

Det er ganske tragisk og ikke minst trangsynt.

At de har behov for å feire seg selv forstår jeg godt.

Skrevet

Alle burde egentlig feire seg selv i blant - det er da en av livets goder?

Gjest Sukkerert
Skrevet

Men om du levde i en verden med temmelig få menn, hadde du satt pris på en festival hvor du kunne treffe mange av dem, hadde du ikke? (forutsatt at du er kvinne) Setter det litt på spissen her.

Skrevet

Så det du sier er at homser er anderledes? Dagen mennesker klarer å se litt lenger enn kjønnet de blir forelsket i, jo bedre blir verden.

Bøkene og filmene finner du forøvrig på internett.

Hvor har jeg skrevet at homofile er anderledes? Så vidt jeg vet så er vi akkurat som alle andre. Men ikke alle andre ser på oss som "normale"

Jeg ser på meg selv som mye mer enn "hu lesbiske" Det er en liten del av meg. Jeg har de samme intressene som mine hetrofile venninner og gjør det samme i det daglige. Men det er ikke alltid enkelt å gjøre "normale" ting med kona mi, sånn som å handle. Da kan vi få sure blikk. Hvis vi spiser ute sammen, og er så uheldige å ta på hverandre, da kan få sure blikk. Når man sier på arbeidsplass eller skole at man er homofil, da kan man få mange slike reaksjoner.

Da er det godt å noen ganger være sammen med noen som ser på det som normal.

Greit nok at man får skeive bøker og filmer på internett, men noen ganger er det greit å få vandre og se på bøker og filmen, bla litt i bøkene osv før man kjøper.

Skrevet
Jeg syns de ødelegger litt for seg selv på en måte. Ved en slik parade så stigmatiserer jo de seg selv som en utsatt minoritet.

Jeg kan til en viss grad være enig med deg. Men for meg går det på "skrullene" i toget osv. Men de må også være seg selv. Sammen med lesbene som er lesbiske ut til fingerspissene, nesten så de har traktoren på baklomma. Men det er ikke ofte de virkelig kan leve ut den siden av seg selv.

Selv er jeg så anonym at folk faktisk ikke tror jeg når jeg sier at jeg er lesbisk. Det kan også være en smule slitsomt.

Men som homofil så er man en minioritet. Og en minioritet som det er mye fokus på nå for tiden. Og det gjør at man noen ganger blir dønn lei av å måtte forsvare seg selv, og hvem man er. Og da er det godt å ha mange andre i ryggen. Det har man under europride blant annet.

Skrevet

:enig_animasjon:

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg synes det er helt latterlig.

"Yay se på meg jeg er en avviker, se meg danse i tettsittende rosa drakt *slengkyss*"

Skrevet
Jeg synes det er helt latterlig.

"Yay se på meg jeg er en avviker, se meg danse i tettsittende rosa drakt *slengkyss*"

Slike innlegg er så bak mål at det er ikke mulig å kommentere de på en fornuftig måte.

Og jeg blir ganske forbanna på å bli kalt en avviker.

Skrevet

Jeg syns det er urettferdig at gaypride får så mye oppmerksomhet men Inferno festivalen ikke gjør det.. :P

Skrevet

Jeg syns det faen meg er på tide med en blackmetal pride festival! Vi blir jo like mye uglesett som homsene.. Ser for meg et folketog gjennom byen hvor vi står og banger på lasteplaner og spyr ut metallmusikk!

DET hadde vært noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...