Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En viktig ting har jeg lært om vennskap og om relasjoner. 
bedre sent enn aldri. 
Sette grenser, er du for snill og lyttende og lett tilgjengelig er veien kort til at du blir utnyttet og brukt.

prøve å oppdage det tidlig, og gjøre noe med det da. Snakk med vedkommende om det om det er en person jeg ønsker å ha i livet mitt. 
mer det en person med som gjør meg utslitt og ikke evner å se andre enn seg selv. LØP!! 

aldri mer skal jeg tilbringe så mye tid men venninner som bare tar og som spiser meg opp, og som er utømmelige. 
jeg er verdifull og jeg fortjener å både bli sett og respektert i en relasjon ❤️ 
livet er for kort til å holde på relasjoner som ikke gir en annet enn bekymring og bryderi 

i dag har jeg shoppet og møtt mange hyggelige mennesker. Energi❤️ 
nå skal livet handle om positive relasjoner og gode mennesker 

Anonymkode: 9dbfa...f0c

• Liker 10
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjempeflott at du tar tak. Viktig å tenke over hvilken venn du vil være for andre også, da du virker å fokusere på hva andre IKKE kan GI deg. Er nok ikke meningen å fremstå slik, men ville gi deg en påminnelse likevel. 

En slik dag du har hatt har jeg også opplevd flere ganger og det er så deilig. Jeg var på dyrebutikken og kom i snakk med både kassadama og en annen kunde, og vi spøkte og lo lenge som om vi var venninner, men vi var alle fremmede. Det var så gøy! Og så går man derfra med mer energi og glede enn når man kom. 

Anonymkode: b2a58...36b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjempeflott at du tar tak. Viktig å tenke over hvilken venn du vil være for andre også, da du virker å fokusere på hva andre IKKE kan GI deg. Er nok ikke meningen å fremstå slik, men ville gi deg en påminnelse likevel. 

En slik dag du har hatt har jeg også opplevd flere ganger og det er så deilig. Jeg var på dyrebutikken og kom i snakk med både kassadama og en annen kunde, og vi spøkte og lo lenge som om vi var venninner, men vi var alle fremmede. Det var så gøy! Og så går man derfra med mer energi og glede enn når man kom. 

Anonymkode: b2a58...36b

Så absolutt! Jeg vet hvilke venn jeg vil være for andre. Jeg har vært «psykolog»  på fulltid. Og det har ikke vært plass til meg i det vennskapet i det hele tatt. En skal tåle at en venn sliter eller å være tilstede for andre en stund. Men når den tilstanden er den eneste tilstanden som har eksistert i vennskapet, var det på tide å trekke seg ut.

jeg vet jeg er for snill og for omtenksom. God egenskap, men lett å bli utnyttet.
å ta vare på seg selv er viktig  

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, ustabile mennesker er DRITT! 

Anonymkode: 00292...af3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg er syk, men prøver å unngå å snakke om sykdom hele tiden. av og til er det vanskelig når samtaler blir for trivielle, men samtidig vet jeg at det er belastende for omgivelsene om jeg bare depper og er negativ. men jeg har en veninne som har vært ekstremt deprimert i mange år. det er svært vanskelig for meg som selv sliter med alvorlige helseproblem å prøve å «holde henne oppe». hun gråter stort sett hver gang vi prates, og kan gjerne mld fra før jeg har stått opp til sent på kveld. siden jeg er en del sengeliggende tar hun det for gitt at jeg er tilgjengelig. men føler meg ofte tappet etter samtaler som gjerne varer to-tre timer. men synes det er fælt å avslutte vennskapet fordi hun er deprimert. så spørsmålet mitt er: et det alltid riktig å avslutte slitsomme relasjoner? og er ikke de fleste relasjoner slitsomme på et eller annet vis?

Anonymkode: ffb83...00d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

jeg er syk, men prøver å unngå å snakke om sykdom hele tiden. av og til er det vanskelig når samtaler blir for trivielle, men samtidig vet jeg at det er belastende for omgivelsene om jeg bare depper og er negativ. men jeg har en veninne som har vært ekstremt deprimert i mange år. det er svært vanskelig for meg som selv sliter med alvorlige helseproblem å prøve å «holde henne oppe». hun gråter stort sett hver gang vi prates, og kan gjerne mld fra før jeg har stått opp til sent på kveld. siden jeg er en del sengeliggende tar hun det for gitt at jeg er tilgjengelig. men føler meg ofte tappet etter samtaler som gjerne varer to-tre timer. men synes det er fælt å avslutte vennskapet fordi hun er deprimert. så spørsmålet mitt er: et det alltid riktig å avslutte slitsomme relasjoner? og er ikke de fleste relasjoner slitsomme på et eller annet vis?

Å avslutte er ikke alltid den eneste løsningen. Jeg har dager der jeg blokkerer alle samtaler og slikt utenom de viktigste fra familien/jobb.

Kanskje du skal begynne å begrense omgangen med henne, gi henne faste tider hun vet at du er tilgjengelig for å snakke med henne. Hvis hun begynner å snakke utenfor disse tidene så sier du bestemt at du er opptatt/ sliten osv og at du vil kontakte henne senere på kvelden/dagen etter. Da er det viktig at du husker å ta kontakt når du sier du skal slik at hun kan begynne å stole på deg når du sier sånn. Hvis dette ikke virker kan du begynne å tenke på å kutte vennskapet en stund

Det er hvertfall slik jeg gjør det med omgangskretsen min 🥰

Anonymkode: ffff2...402

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En må vurdere om dette vennskapet gir deg noe. Har du det bra når du snakker med henne? Får du energi av det? Blir du mer syk? 
venner skal støtte hverandre, men av og til har venner så store problemer at det er psykologer og helse som må hjelpe. 
å møte venner kan være en arena for avbrekk forfra sykdom. 
le sammen, snakke om morsomme ting og ha det kjekt sammen. 
du må sette grenser. Du trenger ikke svare hver gang hun ringer, du kan begrense tiden på samtalene. Er du syk selv trenger du å ta vare på deg selv. En må finne en balanse 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En må vurdere om dette vennskapet gir deg noe. Har du det bra når du snakker med henne? Får du energi av det? Blir du mer syk? 
venner skal støtte hverandre, men av og til har venner så store problemer at det er psykologer og helse som må hjelpe. 
å møte venner kan være en arena for avbrekk forfra sykdom. 
le sammen, snakke om morsomme ting og ha det kjekt sammen. 
du må sette grenser. Du trenger ikke svare hver gang hun ringer, du kan begrense tiden på samtalene. Er du syk selv trenger du å ta vare på deg selv. En må finne en balanse 

jeg setter grenser, men føler ikke at hun respekterer det nok. problemet er også litt at jeg går rundt i en slags»alarmberedskap». feks får jeg sjelden spist frokost før det begynner. og så det at hun overanalyserer alt. og skal ha min vudering på det meste. mye av dette er et kjapt google søk. jeg har sagt flere ganger at jeg ikke har energi til å lese de medisinske artiklene hun sender, på engelsk(ett eks). men hun fortsetter å bombandere meg med alt. det virker som om hun vil dele absolutt alt hun tenker på. men hun har også gode kvaliteter og vi har mye felles interesser. det blir bare...to much🙈

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

jeg setter grenser, men føler ikke at hun respekterer det nok. problemet er også litt at jeg går rundt i en slags»alarmberedskap». feks får jeg sjelden spist frokost før det begynner. og så det at hun overanalyserer alt. og skal ha min vudering på det meste. mye av dette er et kjapt google søk. jeg har sagt flere ganger at jeg ikke har energi til å lese de medisinske artiklene hun sender, på engelsk(ett eks). men hun fortsetter å bombandere meg med alt. det virker som om hun vil dele absolutt alt hun tenker på. men hun har også gode kvaliteter og vi har mye felles interesser. det blir bare...to much🙈

Blokker hun på dagen, så svarer du henne på kvelden. Ignorer de artiklene hun sender og begynn å snakke om noe annet når du først tar kontakt

Anonymkode: ffff2...402

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres selvopptatt ut. Har også kjent ei som slet med fibromyalgi, fikk mye artikler og linker jeg måtte lese. Jeg skjønner at det var altoppslukende for henne, men for meg var det jo begrenset hvor mye jeg kunne engasjere meg utover vanlig venninne støtte. Tror ikke hun spurte meg en eneste gang hvordan jeg hadde det. Orket ikke sette meg inn i artiklene. Til slutt bare begrenset jeg kontakten, og da sklei vi fra hverandre. 
har en tendens og ser et mønster med meg selv der jeg ender opp i støtte rollen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts. 👍🏽👍🏽👍🏽 Jeg synes du er ei klok jente. Dette med venner som er giftige osv. er noe av det viktigste vi lærer, og som bør  praktiseres resten av livet. Det sparer oss for så mye! 

Hilsen D 50

Anonymkode: 59963...fec

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts. 👍🏽👍🏽👍🏽 Jeg synes du er ei klok jente. Dette med venner som er giftige osv. er noe av det viktigste vi lærer, og som bør  praktiseres resten av livet. Det sparer oss for så mye! 

Hilsen D 50

Takk. En lærer hvertfall etterhvert å sette grenser og se etter tegn tidlig. En sitter til slutt igjen som en tom sekk.. en skal støtte venner og stille opp, men den dagen du finner ut at vennen ikke er interessert i deg og bare bruker deg, er det lurt å trekke seg forsiktig ut og kjenne at energien kommer tilbake og en selv betyr mer enn å bare være en klagemur for andre 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2020 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Takk. En lærer hvertfall etterhvert å sette grenser og se etter tegn tidlig. En sitter til slutt igjen som en tom sekk.. en skal støtte venner og stille opp, men den dagen du finner ut at vennen ikke er interessert i deg og bare bruker deg, er det lurt å trekke seg forsiktig ut og kjenne at energien kommer tilbake og en selv betyr mer enn å bare være en klagemur for andre 

Helt enig!👍🏽❤️ 

Hilsen D50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...